Kolumne Danijel Milošević

Pazi, fasada je vruća

Čini mi se da sistem preporuka više ne radi po principu cik-cak-imam-čoveka, već en-den-dinu-sava-raka-tinu. Nije, dakle, preporuka 1 kroz 1, nego pozoveš čoveka koji zna čoveka, koji zna čoveka da ti kaže nešto o nultom čoveku.

Na primer, moglo bi se reći da postojim na radaru u marketinškim krugovima. Dođu mi ljudi koji su mi pratioci godinama. Kad razgovaramo kako su me našli, zašto rade sa mnom, dobijem kao odgovor da su zvali Petra, koji je zvao Darka, koji je zvao Milenu…

Nezavisno od toga što je moj portfolio javan. Što pišem kao pomahnitao svakog dana. Što se vide moje reference i preporuke na profilima. Proveravaju me kao sumnjivca. Zašto? Opekli su se na fasadu prethodnih puta.

Opekli su se na brending. Pa, na direktne preporuke… A čak i na preporuke preporuka, te sad idu u dubinu kao ronioci za blagom.

Nisam ni ja imun. Iskoristio sam u poslednjih godinu dana više direktnih preporuka u maniru “znam čoveka”, sa ciljem “da novac kruži u okviru porodice”. Oslonio sam se u potpunosti na ono što osećam o tim ljudima. Ključna reč “osećam”. Nisam previše gledao portfolio, jer imaju jak lični brend. Poznati su u svom krugu.

Brending i osećanja idu zajedno.

Opekao sam se na tu fasadu solidno 6 od 10 puta. Da, čak i ja, jer sam i ja naručivao usluge. Nedovršeni radovi, jer “lako ćemo, znamo se” ili “pa, nema veze, ej, u gužvi sam, biće”. Nekvalitetne usluge, jer “to je tvoj klijent, nije moj, nije mi prioritet”. Nema ih danima da odgovore.

Ili jednostavno “ma, ja sam to dobro”, a objektivno vidiš da nije.

Crveniš, izvinjavaš se, preusmeravaš, trošiš ponovo.

Priznaću, ima i moje odgovornosti, jer se nekad ne podudaraju tipovi ljudi. Zli jezici bi rekli da znam pogrešne ljude za te poslove. Možda. Ipak, to me dovodi do bitne tačke.

Da li zaista znaš čoveka? Jer fasada ume da bude vruća.

Da li zaista znaš kako ta osoba radi, šta radi i… Da li je uopšte profesionalac? Ima ljudi sa besprekornim referencama, ali (kažu ti) pakao je da ih zoveš, jer znaš da će napraviti problem. Znaš da će kasniti.

Znam jedan bračni par koji ima sitne reference u poređenju sa krupnim brendiranim ribama, a isporučuju na vreme, kad obećaju i kako obećaju. Do njih sam i ja došao en-den-dinu-sava-raka-tinu. Ne bih nikad pisao direktno drugačije.

Možda smo došli do stadijuma da je fasada pobedila enterijer. Nek je lav na kapiji, a to što je porodica u dubokom neskladu, nema veze, pričaće selo i ovako i onako.

Kome verovati u eri “ličnog brendinga”? Kada pljušte lajkovi, slike, gostovanja i nagrade? Kada ghostwriteri pišu ispolirane objave? Kada postoje engagement pods, čija je poenta da ljudi jedni druge preporučuju i guraju, praveći zatvorene krugove?

Kome se obratiti u tim slučajevima? Jer ti si lud, nešto s tobom možda nije u redu ako ovaj krug ovako kaže da je dobro.

Čini mi se da ima više saveta i obuka kako izgraditi onlajn reputaciju i upeglati svaki promotivni deo umesto obuka za unapređenje usluge ili proizvoda zarad kog se i promovišemo.

Ma, možda nam treba i više obuka u mekim veštinama. Obuka o profesionalnom, to je možda pravi izraz. Posao će se završiti ovako ili onako, ali bitan je osećaj u stomaku nakon toga, pored izvoda iz banke.

Još uvek sam uverenja da čovek, koji se promoviše kao čovek, pruža pošteniju poruku nego kreirana persona u četiri zida. Ako do mene dođe više potvrda da je to istina, hej, nešto jeste iza ove fasade.

Ne znam kako vi, ali ja sam prestao sada da gledam portfolio. Ne raspitujem se više ni za kvalitet usluga. Sada pitam: “Kakav je profesionalac i znaš li još nekog ko je radio sa njime?” Onda zovem te osobe.

Jer ako u lancu više ljudi potvrdi da si profesionalac sa integritetom, čini mi se da mogu da uštedim sebi mnogo živaca i smanjim lučenje želudačne kiseline bez potrebe. Korigovaćemo sve drugo.

Sa druge strane, nije ni svaki projekat isti. Možda će se tvoj tip ličnosti podudarati baš sa tom drugom ličnošću. Počeo sam te vredne ljude da kategorišem isto kao i klijente: impulsivac, detaljista, kreativac.

Ako se uskladite po talasnoj dužini, napravićete nešto zajedno. Pusti ti to šta se vidi spolja.

Tvoja fasada ostaje tvoja fasada i ona je okrenuta i prema meni i prema drugima, obojena i konekcijom koju imamo. Što više nas uspe da pogleda “u kuću”, veća je šansa da će se nešto napraviti.

Bez brige, nije ovo moj osvetnički tekst, jer sam se i ja opekao, nije to moj stil. Ovo je podsetnik da se posvetimo sopstvenom enterijeru. Pa, eksterijeru u vidu konekcija koje znaju konekcije. A tek onda nekom brendingu.

I ti si nečija preporuka. U nizu, zapravo.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tip koji pomaže dobrim kompanijama da dođu do reči. Kreativni rad doživljava kao miks podataka, diplomatije i lucidnosti, a odnos u tom miksu još utvrđuje. Fokusiran na tehnološke kompanije u bilo kom sektoru.

Više o Danijelu