Marko Carević:
3. rođendan Ananasa – teško, a jako!
Od starta vođen jasnom vizijom i strateškim pristupom, Ananas.rs je uspešno spojio dinamiku startapa sa organizovanom strukturom korporacije. Planirani ulazak na tržište EU, lansiranje Seller akademije i razvoj novih digitalnih usluga svedoče o ambicioznim planovima kompanije. U ovom ekskluzivnom intervjuu saznajte kako su izgradili marketplace od nule, sa kojim izazovima su se suočili i šta korisnici i partneri mogu očekivati u budućnosti!
Sa mesečnom posetom od dva miliona jedinstvenih korisnika, prisustvom na četiri regionalna tržišta i timom od preko 400 zaposlenih, kompanija beleži stabilan rast i ubrzano širenje. Kontinuiranim inovacijama, poput najsavremenijeg e-fulfillment centra, razvijanja FinTech i AdTech servisa i jačanja logističke mreže, Ananas postavlja nove standarde u onlajn trgovini regiona. Zbog toga, za treći rođendan razgovaramo sa generalnim direktorom Markom Carevićem.
Gde se trenutno nalazi Ananas.rs nakon tri godine poslovanja? Koji su ključni brojevi, kao što su korisnici, artikli, partneri, zaposleni, promet?
Ako pričamo o brojevima, onda pričamo o skoro 650 hiljada artikala, 2.300 partnera i dobavljača na nivou regiona, 600 hiljada registrovanih korisnika samo u Srbiji. Zatim, više od dva miliona jedinstvenih korisnika na mesečnom nivou poseti Ananas, što čini trećinu stanovništva Srbije, postojimo na četiri tržišta i zapošljavamo više od 400 zaposlenih.
Paralelno razvijamo pet delova poslovnog ekosistema, najmoderniji e-fulfillment centar u ovom delu Evrope, na 97% poštanskih kodova dostavili smo makar dva Ananas paketa u prethodnoj godini, kontinuirano i stabilno rastemo višestruko u svim najbitnijim parametrima kada poredimo godinu na godinu.
Kada ovo pročitate, na prvu loptu ne izgleda kao nešto dostižno za samo tri godine poslovanja. Ovo izgleda kao najmanje 15 godina strateškog, ciljanog, planiranog i organizovanog pristupa s ciljem da prevaziđemo sve prepreke i napravimo marketplace kakav ovaj region zaslužuje.
Da odgovorim konkretno – jako smo daleko od samog početka, još mnogo truda i rada nas očekuje do našeg konačnog cilja. Ali smo istovremeno ponosni na sve ovo što smo postigli. I nastavljamo da radimo.
Kakvi su rezultati na tržištu Srbije? Kako ocenjujete širenje na tržišta regiona i u kojim je to fazama po zemljama?
Ako poredimo rezultate 2023. i 2024, tačno se vidi da je celokupno poslovanje poraslo više od dva puta. Dakle, svi segmenti poslovanja zabeležili su enormni rast. I, kada gradite jedan korporativni startap, takvi rezultati su očekivani i poželjni.
Jedan od ključnih ciljeva za naredni period je dodatno osnaživanje naših noovotvorenih tržišta u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i, naravno, Severnoj Makedoniji. S obzirom na kompleksnosti i specifičnosti koje ova tržišta nose, namera nam je da uspeh koji smo ostvarili u Srbiji, preslikamo na sva druga tržišta, osnažimo ih i približimo prave benefite dobre onlajn trgovine svima u regionu.
Na svim tržištima na kojima poslujemo očekuje nas još mnogo posla, ali smo spremni za količinu posla i odgovornosti koju nosi ovakav poduhvat.
Kako je izgledalo pokretanje tako velikog i kompleksnog sistema na tržištu koje nije bilo spremno za to? Koji su bili ključni koraci na samom početku?
Bili smo svesni okruženja i svesni na kakvom tržištu gradimo nešto što se zove marketplace. Svesni smo bili i činjenice da je Amazonu bilo potrebno skoro 18 godina da postane profitabilan, a da je pred nama težak put kako bismo to ostvarili u mnogo kraćem roku. Bili smo svesni kolika je investicija neophodna, a samim tim i vera u jedan takav projekat, i zato se svakoga dana ponašamo odgovorno i trudimo da damo svoj maksimum.
Istovremeno, mislim da je fer reći da je naše znanje, a i čitavog tržišta, pre tri godine zaista bilo na niskom nivou, ako ga posmatramo iz današnje perspektive. Međutim, ono što smo uvek znali je da moramo da radimo jako mnogo, da testiramo, istražujemo i pronalazimo najbolje i najkreativnije načine kako da napravimo da sve radi. Jedino poređenje koje je dozvoljeno jeste u odnosu na nas same od pre tri meseca, šest meseci, godinu dana… Sa fokusom na konstantno učenje i napredak, stigli smo tu gde smo, ali, kao što sam već pomenuo, put nije ni izbliza gotov.
Ono što smo, takođe, od starta znali jeste da nije dovoljno pokrenuti samo marketplace platformu, već smo definisali Ananas poslovni ekosistem koji ima i svoju maloprodaju, i svoje logističke usluge, i razvija FinTech i AdTech servise. Samim tim je izazov dodatno uvećan, ali smo sigurni i nagrada u smislu regionalnog lidera u e-commerceu.
I, ono što bih posebno istakao, čitav projekat, svaka linija koda, svaki proces napravljen je od nule baš ovde u Srbiji, u Beogradu. I, zato je Ananas nešto na šta je svaki član našeg tima izuzetno ponosan.
Ko su bili ključni ljudi i saradnici u tom periodu?
Okosnicu tima su svakako činili ljudi iz tima Delta Holdinga, zatim stručnjaci iz Boston Consulting Groupe, stručni konsultatni iz različitih delova sveta koji su već radili na sličnim projektima, odabrani partneri, poput HTEC-a.
Tim se širio i rastao, logično, kako je raslo i poslovanje, i polako je oslanjanje na eksterne partnere smanjivano, da bi danas Ananas bio potpuno vođen „iznutra“, sa izgrađenom ekspertizom u svim domenima.
Koliko je vremena proteklo od smišljanja ideje do konkretnog plana i od plana do lansiranja?
Ceo taj proces je trajao svega oko godinu dana, i izuzetno sam ponosan što su neki od ljudi koji su bili tu od nultog dana i dalje u našem timu.
Sa kojim izazovima ste se susreli na početku?
Sve izazove sa početka je jako teško pobrojati. Ako govorimo o eksternim izazovima, ključni su manjak edukacije i nepoverenje, što potrošača, što trgovaca. Zatim, izazovi sa partnerskim kurirskim službama, nedostatak adekvatne infrastrukture, nedovoljno informisano tržište.
Zanimljivo je da su očekivanja stanovništva bila toliko niska da su inicijalno kupci bili oduševljeni kada poručeni artikal odgovara opisu sa sajta, kada kurir ima sitan novac prilikom preuzimanja pošiljke, a kada im paket stigne do vrata – tu su već sva očekivanja bila prevaziđena.
Neki od ovih izazova i dalje postoje, a mi se i dalje se trudimo da ih prevaziđemo. Ali, ono što je jasan pokazatelj da smo postavili nove standarde u onlajn trgovini jesu mnogo viša očekivanja naših potrošača, što znači da smo povukli tržište i navikli potrošače na mnogo bolje korisničko iskustvo.
Kako je teklo planiranje logistike i distribucije?
Logistika, tj. kurirske službe sigurno su verovatno i dalje jedan od najvećih izazova koje opterećuje e-commerce tržište, što zbog manjih kapaciteta od potrebnih, što zbog nekonzistentnosti kvaliteta usluga. Zato nam je i kod planiranja trebalo strukturalno rešenje koje će ponuditi fleksibilnost sa jedne, ali i brzinu sa druge strane – već na samom početku smo ponudili našim potrošačima PUDO lokacije (pick-up, drop-off lokacije), tj. lokale po gradovima u kojima je moguće preuzeti porudžbinu ili je predati u slučaju povrata ili reklamacije. Zatim, tu su i paketomati na NIS benzinskim stanicama. A razvili smo i sopstvenu kurirsku službu – Ananas Express, koja je nosilac svih softverskih rešenja koje smo razvili.
Prošle godine svo to planiranje i sva unapređenja su dobila sasvim novu dimenziju, kada je naš e-fulfillment pušten u rad u punom kapacitetu. Zahvaljujući interno razvijenom softverskom rešenju, mi smo sad smanjili vreme pripreme porudžbine, ali i optimizovali operacije u skladištu, kao što su praćenje inventara, upravljanje prijemom i izdavanjem robe, optimizacija skladišnog prostora, kao i koordinacija rada zaposlenih i alociranje adekvatnim kurirskim službama u realnom vremenu. Sada smo spremni da na dnevnom nivou spremimo i do 65.000 paketa za slanje. Ove benefite su prepoznali i trgovci, i ponosni smo što već preko 200 njih već drži svoju robu u našem fullfilment centru.
Opet moram da ponovim, mi smo tek sada na tržištu tri godine, tako da je očigledno da je ovo planiranje bilo efikasno i usmereno na jasan cilj, a to je besprekorno korisničko iskustvo onlajn trgovine.
Kako ste razvijali tehničku platformu i rešenja za Ananas.rs?
Sve je razvijeno ovde u Beogradu. Od prve linije koda do sada, najpre uz pomoć eksternog partnera (HTEC), a potom kroz interni tim koji može da odgovori svim potrebama našeg poslovanja. Trenutno IT stručnjaci čine trećinu našeg Ananasa. Upravo takav način rada omogućava nam da možemo za samo nekoliko meseci lansiramo Ananas i na novim tržištima, i to paralelno.
Mi čvrsto verujemo da je interni IT tim jedna od ključnih prednosti na duže staze, koji omogućava fleksibilnost, prilagođavanje lokalnim tržištima i promenama koje se dešavaju. Ovo nam potvrđuje i McKinsey, koji u poslednjem reportu upravo to navodi kao jednu od strateških prednosti glavnih e-commerce igrača. Ili, kako oni to kažu (na engleskom): You cannot outsource your way to success.
Pored same platforme, naš tim razvio je nekoliko dodatnih neophodnih aplikacija za naše zaposlene, trgovce, kurire, a, naravno, razvili smo i našu mobilnu aplikaciju.
Koji su bili prvi ključni zaposleni i kako ste gradili Ananas tim?
Snaga Delta Holdinga leži u resursima koje može da pruži u svakoj fazi razvoja vašeg poslovanja. Ovde, pre svega, mislim na ljudske resurse i akumulirano znanje koje kompanija te veličine i tog staža ima. Tako da, logično je da su prvi ključni zaposleni, zapravo, potekli iz već postojećeg sistema.
Posle toga, mi smo počeli da gradimo tim energičnih ljudi koji se doslovce lože na posao koji radimo. I, možda će vam to zvučati čudno, ali mi smo bili svesni da nismo za svakog i nije svako za nas. U samom startu mi smo otvoreno komunicirali da kod nas u kompaniji ne nudimo nikakve posebne benefite, već nudimo znanje, mnogo posla i činjenicu da, kada radite ovde, zapravo, ostavljate neki legacy, stvarate nešto od nule i gradite nešto prvi put u ovom regionu.
I, pokazalo se da tih i takvih ljudi, zapravo ima, da su ljudi u Srbiji željni znanja i posla sa svrhom. Da im, kada im kažemo da je teško, da su spremni na to, ali da znaju i da je mnogo jako. I, da žele i da to dožive i prožive u ovoj kompaniji. Incijalno je to bilo pomalo stidljivo, ali danas slobodno mogu da kažem da je Ananas jedan od poželjnih poslodavaca, a tome svakako doprinose i svi uspesi koje smo ostvarili. kao i sam brend.
Naročito smo ponosni na to što to nisu nužno bili već izgrađeni eksperti, nego smo kroz adekvatnu mešavinu ljudi sa ekspertizom i mladih ljudi, često i bez ikakvog pređašnjeg iskustva, dobili pravi spoj i došli do toga da možemo reći da smo izgradili prave e-commerce superstarove, koji mogu da pariraju stručnjacima na bilo kom tržištu.
Kako ste određivali prioritete u različitim fazama razvoja projekta?
Kada se bavite razvojem marketplace platforme, onda od samog početka imate iste prioritete: najšira ponuda u svakoj kategoriji, konkurentne cene, pouzdana i brza dostava, sigurna plaćanja, lak i jednostavan proces povrata i reklamacije. Kada imate zadovoljene ove faktore, onda imate zadovoljnog kupca koji je uvek spreman da ponovi kupovinu kod vas, da vas preporuči i jednostavno bude vaš ambasador.
Svi drugi razvoji, unapređenja, inoviranja koje smo sproveli – a bilo ih je stvarno mnogo – uradili smo isključivo da bismo ove faktore dodatno osnažili i potrošačima ponudili ono za šta njima jedan marketplace služi – da pre svega uštede vreme, zatim novac, da kupe sve na jednom mestu (od pelena do traktorskih guma), i da ako im se nešto ne sviđa ili im ne odgovara, da mogu to da vrate i brzo dobiju svoj novac nazad.
Naravno, taj put nije nimalo bio lak kao što to možda zvuči, i često smo inicijalno govorili ljudima da je naš posao da damo maksimum u datim okolnostima, i da samo tako možemo otići kući zadovoljni iako posao nije urađen. Zato što posla je bilo zaista mnogo. Danas možemo reći da su osnove postavljene, i donekle je lakše baviti se i prioritizacijom projekata.
Kako su se ti prioriteti menjali tokom prve, druge i treće godine poslovanja?
Iako možemo reći da su ciljevi bili isti, ono što je dovodilo do ispunjenja istih se menjalo kroz vreme. Inicijalno je fokus bio na bazičnim stvarima – da ne kažem higijeni – potom na jačanju interne organizacije, a kako smo akumulirali sve više praktičnih znanja na jednom mestu, tako se i lista stvari koje je trebalo uraditi uvećavala. U narednoj fazi fokus je bio na skalabilnosti kako bi se podržao rast, što u samom biznisu, što u smislu biznis linija, regionalnog širenja, itd.
Tako da, danas, jedan izazov, koji smo pre rešavali nedeljama, sada rešavamo u satima. To se najviše videlo kada smo odlučili da pokrenemo istovremeno dva nova tržišta. Ja sam se doslovno našalio i predložio da krenemo s paralelnom internacionalizacijom i u Crnoj Gori i u Bosni i Hercegovini. Kad je tim to bespogovorno prihvatio, uz prilično ambiciozni rok, još jednom sam dobio potvrdu o spremnosti i jačini svog tima.
Koje biste istakli kao ključne tačke razvoja tokom svake od ove tri godine?
Bilo je mnogo malih, ali ključnih pobeda: kada smo uručili prvi paket, kada smo potpisali ugovor s prvim trgovcem, pa kroz dve godine i sa hiljaditim trgovcem, kada smo pokrenuli Ananas u Severnoj Makedoniji, a samo nekoliko nedelja kasnije lansirali Ananas mobilnu aplikaciju, kada smo otvorili najmoderniji e-fulfillment ovom delu Evrope, proslavili ulazak u Crnu Goru i Bosnu i Hercegovinu, poželeli dobrodošlicu tristotom zaposlenom, kada nas je posetilo dva miliona ljudi ili kada smo postali svesni da cela Srbija kupuje kod nas.
I, ovo su samo velike stvari koje su bile važne prekretnice, nevezano po godinama našeg poslovanja. Meni lično poseban momenat jeste onaj kada smo svi zajedno definisali i osetili „šta“ je Ananas za nas kao zaposlene, a to je kada se nas preko 100 noću uspelo na Rtanj, dočekalo izlazak sunca sa zastavom Ananasa i našim sloganom „Teško, a jako“ i kada se sa vrha čulo jedno glasno: „KLIK! BUM! TRAS!“ Tada sam znao da imamo tim za pobedu!
Kako ste uspeli da spojite najbolje iz kultura startapa i korporacije?
Moram da priznam da nije bilo lako. Ali, od gorepomenutog uspona, sve je nekako počelo da se kristališe. Počeli smo da otvoreno pričamo o tome, i tokom selekcije novih kandidata, i prilikom onboardinga novozaposlenih… Neprestano. I, tako je polako počela da se rađa i struktura pristupa korpo-startapu.
Ono što je specifično za takvu organizaciju, sem što jako brzo raste, jeste da se i jako brzo menja u smislu procesa, a i potreba. To svakako nije najlakše okruženje za rad, i zato svakom našem zaposlenom odajemo priznanje. Verujem da je ključ otvoreno pričati o fazama razvoja i definisati očekivanja u skladu sa zrelošću određenog dela sistema, organizacije, procesa…
Mi i dalje gajimo tu nameru da spojimo kulture startapa i korporacije, i dalje se trudimo da budemo agilni, entuzijastični i brzi, da rastemo i po nekoliko puta u svim segmentima poslovanja, ali i da poštujemo sve korporativne odrednice, jer jedino kroz strukturu i organizovanost taj rast može i da se održi.
Šta smatrate najvećim doprinosima startup kulture, a šta korporativne kulture u Ananasu?
Da se nadovežem na prethodno, pojednostavljeno bih rekao ovako:
Startup kultura: Ključna za pivotiranje novih ideja, testiranje novih proizvoda, gde je fokus ne na tome da zasigurno uradimo najbolju stvar iz prve, već da na što efikasniji način validiramo određene hipoteze, odbacimo šta ne radi, naučimo iz toga i da se onda fokusiramo na delove koji obećavaju, a bez da je iko kriv za ono što nije radilo. Ovo i dalje ostaje okosnica našeg pristupa za sve nove stvari koje radimo, kao i za nova tržišta koja su nekoliko koraka iza Srbije.
Korporativna kultura: Građenje sistema u hodu je krucijalno za kontinuirani rast. Ja često kažem timu da kod nas postaviti pitanje „da li će ovo da radi“ je potrebno, ali ne i dovoljno. Mora se odmah postaviti i sledeće pitanje „a da li će da radi i kada bude puta pet, puta deset“. A da bi se to ostvarilo, onda je potreban proces, struktura, disciplina… Sve ono što odlikuje korporacije. Jedino tako imate stvari pod kontrolom.
Verujem da je ovo ključ uspeha za organizaciju kao što je naša, sa jako velikom ambicijom i velikim poslom ispred nas. Korporacija i startap u jednom, ruku pod ruku, a ne kao suprotstavljene filozofije poslovanja.
Na koje rezultate i dostignuća ste posebno ponosni?
Rizikujući da zvučim otrcano, ali zaista sam najponosniji na svoj tim. Na znanje koje smo stekli, na istrajnost, motivaciju i volju da zajedno gradimo našu kompaniju. Ananas ne bi bio gde sada jeste da nisu tu ljudi koji svakodnevno dokazuju svojim radom da mi možemo sve.
Možete li nam reći više o Sellers Academy? Kako će ona funkcionisati i koji su njeni ciljevi?
Otkako smo počeli sa osnivanjem naše kompanije, cilj nam je bio i da podelimo svoja znanja i pružimo podršku svima onima koji žele da se bave onlajn trgovinom. Sada smo u takvoj fazi razvoja, sa više od 2300 trgovaca na regionalnom nivou, da je naša baza znanja, primera dobre prakse, uspešnih poslovnih priča na stvarno zavidnom nivou, tako da smo spremni da je ponudimo svima onima koji već rade s nama, ali i onima koji tek žele da se oprobaju na tržištu e-commercea.
Važno je da napomenem da i u ovom slučaju koristimo isključivo interne resurse i da će svi edukativni materijali biti u potpunosti besplatni za sve one koji žele da uče i unaprede svoje poslovanje u svetu onlajn prodaje.
Šta korisnici i partneri mogu očekivati od Ananasa u periodu do sledećeg rođendana?
Naš veliki cilj jeste da Ananas tokom 2025. uđe i na tržište Evropske unije. Sem toga, ulazimo u segment retail medije, radimo na daljem razvoju FinTech usluga, kao i široke palete usluga iz e-fulfillment segmenta – namerno ne koristim reč logistike.
Kao što je spomenuto, pokrećemo prvi na tržištu našu Seller akademiju. Našim partnerima će sve ovo omogućiti još lakše i uspešnije poslovanje preko Ananasa, a svakako očekujemo i velike pomake u smislu korišćenja podataka i uvida sa platforme, koji bi našim partnerima značajno pomogli da usmere svoj trud i energiju tamo gde će dobiti najbolje rezultate.
Kako ste lično doživeli razvoj Ananasa i koji su bili najizazovniji, a koji najinspirativniji trenuci za vas kao lidera?
Ja Ananas zaista doživljam jako lično, i od starta mi je jasno bilo koliki će izazov biti uspostaviti jedan takav sistem u regionu koji je kaskao podosta u odnosu na okruženje. Ali. sa druge strane, šansa da se napravi taj uspeh i ostavi legacy su i presudili kada sam odlučio da se nakon šest godina rada u inostranstvu vratim u zemlju i dam sve od sebe na tom putu. Na početku je svakako bilo najteže, kada svaki dan odlazite kući sa mišlju da vaš posao nije završen, i da vas sutra, a i danima nakon toga, očekuje ista borba… Zaista je bilo izazovnih momenata kako naći motivaciju.
Ali, kako vreme prolazi, i kako se svakog dana uradi bar po jedna mala stvar, kako smo svakog dana bar malo bolji, bar malo iskusniji, to stvara jedan osećaj ispunjenja. A motivacija se pojačava svaki put kada pogledate unazad i pogledate koliki put smo prešli. Kao što sam već rekao, kada se poredite sa sobom od juče i vidite napredak, to je najveći motiv.
Mi imamo misiju da budemo prvo mesto onlajn kupovine za sve ljude u regionu, i svako ko pomisli da nešto proda ili kupi preko interneta, prvo klikne na Ananas, a tek onda na Google. Za to nam treba čvrsta volja, organizacija i mnogo rada, i siguran sam da ćemo u tome i uspeti.
Autori
Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam.Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o AleksandruVeć dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o Ivanuje fotograf iz Beograda, specijalizovan za portretnu i reklamnu fotografiju na lokaciji. Sa više od decenije iskustva, razvio je jedinstvenu sposobnost da prilagodi svoje veštine različitim potrebama klijenata, kreirajući upečatljive vizuelne narative.
Više o Stefanu