Zaga Čolović Raičević:
Mirisi bude emocije i evociraju uspomene
Zaga Čolovič Raičević svoju karijeru započela je u korporativnom svetu kao broker osiguravajućeg društva u Londonu, gde je stekla dragoceno iskustvo u upravljanju rizikom. Međutim, njena unutrašnja kreativnost nije mogla da ostane neispunjena, što ju je navelo da istraži svet parfema i krenu na put samostalnog preduzetništva.
Danas, Zaga predstavlja istaknutu figuru u svetu parfimera. Osnivačica je luksuznog srpskog brenda The Perfume Atelier, koji se ističe autentičnošću i visokim kvalitetom. Njeni parfemi su satkani od iskustava koji izazivaju emocije i pričaju priče. Pored toga, Zaga je članica udruženja koja regulišu parfimersku industriju, poput IFRA, British Society of Perfumers, British Beauty Council i Society of Cosmetic Scientists UK.
Kako biste sebe opisali u profesionalnom smislu?
Rekla bih da sam jedinstvena. Različita. Definitivno nisam za svakog. Znam šta hoću i kako to da postignem. Rešena sam i tvrdoglava – u smislu da ću svoje poslovne ciljeve ostvariti kad-tad i na način na koji želim. Može se reći i da sam manipulativna u biznisu, ali pod tim nikako ne mislim na manipulaciju ljudima, niti bilo kakvu negativnu konotaciju tog termina.
Za mene, biznis je igra – igra investicija u koju ulažete vreme i novac. Gubici i dobici su neminovnosti iz kojih učite, a ravna linija je znak da ste mrtvi.
Čime ste se bavili ranije i kako ste došli do današnjeg zanimanja?
Moj background ide od korporativnog do kreativnog sveta. U Londonu sam završila master studije za upravljanje rizikom. Radila sam kao broker u osiguravajućem društvu, što je bio izuzetno plaćen posao. Međutim, kreativnost u meni je tinjala, a vremena za nju nije bilo. Tada sam rešila da presečem i okušam se u pravljenju parfema. Ući u ovu industriju iz korporativnog života bilo je veoma teško, jer nisam poznavala nikog ko se time bavi.
Isto tako, kada jednom uploviš u parfimerske vode, teško je izaći. Ja sam prepoznala sebe u ovome. Korporativni, ili kako volim da kažem, moj prethodni život, bio je samo način da preživim, ali ovaj kreativni deo – to sam ja. Tu ja ispunjavam sebe i svoju dušu.
Koliko vam je korporativno iskustvo značilo u kreativnom radu?
Veoma. Iz korporacije sam ponela komercijalno razmišljanje koje mi je pomoglo da u Srbiji prepoznam priliku za razvoj ovog posla. Sa druge strane, za mene je ovaj posao jedna vrsta terapije. Moj zadatak i cilj jeste da druge učinim srećnim svojim parfemima, da im izmamim radost na licu. Tada se osećam ispunjeno zato što duboko verujem da u ljudskoj prirodi postoji želja za pomaganjem drugima. Tek kada se posvetimo onima oko nas i kada sa njima delimo nešto, onda možemo osetiti iskrenu sreću.
Kako je tekao proces usavršavanja i učenja u izradi parfema?
Proces je bio izazovan. U Londonu, gde sam započela, bilo je teško pronaći relevantne radionice. Većina ih bila je na nivou hobija i nisu pružale širinu za kojom sam tragala. Shvatila sam da moram uložiti više i obučiti se kod pravih majstora. Kako sam u tom trenutku bila situirana, rešim da prodam stan i sav novac uložim u svoj tadašnji hobi. Kako klasičan sistem obrazovanja nije bio ono što sam želela, došla sam u kontakt sa najboljim iz ove industrije – parfimerom kraljevske porodice. Ova saradnja je koštala veliku svotu novca, ali je bila presudan korak u mom razvoju. Dobila sam sve potrebne alate, a kreativni deo i lični pečat je nešto što se vežba godinama.
Koliki deo vašeg posla je umetnost, a koliki nauka?
Poznavanje hemije definitivno pomaže, posebno kada je reč o razumevanju sastava eteričnih ulja i potencijalnih alergena. Međutim, ključno je biti kreativan i talentovan. Hemija može biti temelj, ali kreativnost i sposobnost da se stvori miris koji priča priču i odražava ličnost su ono što pravi parfemera.
Biti dobar parfemer zahteva kombinaciju znanja, kreativnosti i talenta. Nije dovoljno samo poznavanje sastojaka. Morate biti u stanju da stvorite nešto što će ljudi voleti i smatrati delom sebe. Parfem treba da bude više od mirisa – iskustvo, priča koja se nosi na koži.
Kako biste objasnili suštinu parfema i kako odabrati pravi za sebe?
Parfem je veoma lična stvar i zato nikada ne treba slepo pratiti trendove. Važno je probati ga i videti kako se slaže sa vašom kožom, jer ne miriše isto na svima. On je poput ljubavne priče, trebate mu dati vremena da se razvije.
Ljudi često greše kupujući parfem na osnovu početne note, koja brzo isparava. Tako dolazi do čuvene situacije da parfem kod kuće nije isti kao onaj iz prodavnice. Važno je sačekati 10-ak minuta, da se u potpunosti razvije na koži, kako biste osetili sve njegove note, videli kako se zaista oseća i da li vam se dopada.
Šta biste rekli o poklanjanju parfema?
Poklanjanje parfema je veoma izazovno, jer predstavlja lični izbor. Važno je dobro poznavati osobu kojoj ga poklanjate, kako biste izabrali miris koji odgovara njenoj ili njegovoj ličnosti i stilu. Ipak, najčešća je situacija da onaj koji poklanja kupuje miris koji bi voleo/la da oseti na drugoj osobi.
Ukoliko niste sigurni koji parfem bi obradovao osobu kojoj kupujete, postoji i druga opcija, tačnije dve: vaučeri i radionice. Tako da ih osoba sama može odabrati, pa čak i napraviti parfem po želji.
Miris ima tu moć da nas vrati kroz vreme i prostor u određene trenutke. Zašto je to tako?
Miris je asocijacija, uglavnom na prošlost – što više godina i životnog iskustva poseduješ, imaš ih više. Za mene miris vanilinog šećera može imati jednu, za vas drugu asocijaciju, a sve u zavisnosti od ličnog iskustva. On je snažno povezan sa uspomenama i emocijama.
Takođe, važi da što ste stariji, to ste bolji parfimer. Imate više asocijacija, emocija i oluja koji možeš preneti u bočicu, a koje će možda prepoznati neko ko je u sličnom periodu života, baš kao i vi.
Kako brendovi pristupaju kreiranju svojih mirisa?
Brendovi teže da kreiraju mirise koji odgovaraju njihovom identitetu, ali finalni proizvod često bude cheap and cheerful. Oni znaju da trebaju biti unikatni i jedinstveni, ali ne i kako. Ne znaju navesti tri note ili tri emocije vezane za njihov brend, a kako sami sebe ne znaju predstaviti, tako ni parfimer to ne može uraditi. Mada sam sa godinama naučila šta bi kome pristajalo. Danas mi je dovoljno da vidim brand name, boje i font i na osnovu toga vam mogu isporučiti onaj koji je “krojen” za vas.
Još jedna od grešaka koju prave jeste što hrle kod preprodavaca mirisnih ulja. Tako se u hotelim i prodavnicama širom Beograda, ali i dugih gradova mogu sresti oni koji ne pristaju njihovoj tradiciji i identitetu.
Evidentno je da postoji želja, ali još nisu shvatili važnost da u miris trebaju investirati, a tu pored novca mislim i na vreme. Kada kažem važnost, pomenula bih studiju koja je rađena u jednoj od Nike prodavnica. Napravili su prijatan parfem koji odgovara njihovom brendu i ambijentu, a rezultat je bio taj da su se kupci i do 55% duže zadržali u radnji, što je shodno tome rezultovalo povećanju profita.
Kako profesionalno posmatrate trendove u parfimerskoj industriji?
Trendovi postoje, ali važno je pristupiti im kreativno. Sledeću godinu bi mogli obeležiti neki gurmanski, sa notama vanile i breskve. Važno je ispratiti te tone, ali ih interpretirati na svoj način.
Članica ste brojnih udruženje. Možeš li nam reći kojh i koja je njihova uloga?
Tako je, članica sam nekoliko udruženja, uključujući IFRA (International Fragrance Association), koja reguliše celu parfimersku industriju. Zatim British Society of Perfumers, British Beauty Council i Society of Cosmetic Scientists UK, čiji član možete postati samo ukoliko vas dva priznata mentora preporuče kao dovoljno kvalifikovanog. Ova članstva su mi ključna, jer tako dobijam informacije iz prve ruke o industriji, regulativama, i trendovima, što mi omogućava da budem u toku sa najnovijim dešavanjima.
Kako biste opisali svoj put do početnika do profesionalca?
Moja strast prema parfemima pretvorila se u osmamnaestogodišnji put eksperimentisanja i učenja. Tek nakon tog perioda sam se osetila kao profesionalac. Moj put u Britaniji počeo je igranjem sa mirisima za sveće. Mislila sam da oni predstavljaju manji izazov od parfema, ali sam ubrzo shvatila da sam se prevarila. Vosak ne može izneti sve mirise kao koža. No, bila sam tvrdoglava, tražila sam rešenja problema, a kako su drugi uvideli moju upornosti, počeli su da pristižu različiti pozivi. Prvi poslovi su bili konsultantski, pomagala sam brojnim firmama da reše svoje probleme sa mirisnim svećama. Nakon toga sam uplovila u kozmetiku i parfeme, da bih na kraju došla do titule profesionalca.
Šta je ono što gradite ovde u Srbiji i šta se sve nalazi u vašoj ponudi?
Po povratku iz Britanije, želela sam da izgradim luksuzni srpski brend, što se i dogodilo sa The Perfume Atelier. Ideja mi je od starta bila da bude skriven, tako da ljudi ovde dođu namenski, a ne u prolazu.
Kada je reč o proizvodima, kod nas možete pronaći parfeme, pre svega kolekciju posvećenu Beogradu. Prvi je nastao 2020. godine i nosi njegovo ime Belgrade. Opisala bih ga kao tečnu emociju. Kada sam odlučila da ga pravim, polazna tačka su mi bile 80-e, period u kom sam ovde dolazila na raspuste, zatim mladost, nevinost i čistota duše.
Nakon toga sam napravila nastavak – modernu verziju Beograda, pod nazovom 011. Mešavina istoka i zapada, egzotičan je, sadrži više začina i “ludila”.
Treći po redu je bio The Victor. Želela sam da bude nešto nikad viđeno, potpuna krajnost koja će izazvati osećaj oduševljenje ili gađenja – nešto što nije za svakoga. Poruka za onoga ko ga nosi je: “Pobeđujem i kada mislim da gubim.” Time sam zaokružila kolekciju Beograda.
Istovremeno, radila sam na nastanku parfema Amber i Oud Caramel, karakterističnih po arapskim, slatkim notama. Zatim je došla Tuberosa Absolute, ruža sa Jadrana, miris Boke, soli, mora i šume.
Za njom je osvanula i Vibrant kolekcija, gde sam se poigrala sa layering tehnikom, starom hiljadama godina. Parfeme iz te kolekcije možete nositi odvojeno ili ih kombinovati. Iz tog razloga postoje setovi od 7-8 bočica od kojih dalje možete napraviti hiljade kombinacija.
Kako je došlo od organizovanja radionica?
Radionice za izradu parfema su, u stvari, bile moja prva želja. Sa njima sam primarno pomislila da se pojavim na tržištu. Međutim, shvatila sam da ljudi nemaju prizvod koji bi im ulio poverenje i dokazao moj rad i stručnost. Tako su prvo na svet morali doći parfemi, a tek onda radionice gde vam dajemo znanja i alate da napravite miris po vašoj želji.
Šta podrazumeva B2B segment rada koji nudite?
Taj segment obuhvata saradnju sa kompanijama koje žele da kreiraju svoj brend mirisa ili implementiraju scent marketing. Međutim, izazov leži u edukaciji klijenata o važnosti i investiciji u kreiranje jedinstvenih mirisa koji odražavaju identitet i prenose pravu poruku njihovim klijentima.
Kako gledate na ulogu parfema u životima ljudi?
Parfem ne služi samo za kamufliranje ili slanje poruke. Za mene, to je pronalaženje nečega što odjekuje vašom ličnošću, nečega što vas čini srećnim. Moji klijenti, posebno oni iz inostranstva, traže nešto više od statusnog simbola. Oni žele autentičnost i kvalitet koji moj atelje nudi.
Kako biste danas ocenili vaš potez ulaska u parfimersku industriju?
Ovo je definitivno bio pravi put za mene. Pratiti svoju strast je ključno, ali isto tako morate imati komercijalni um kako bi vaša strast mogla da postane održiv biznis. Važno je i okružiti se ljudima koji su stručniji od vas u oblastima u kojima niste najjači.
Šta biste poručili onima koji teže ka sličnom putu u kreativnim industrijama?
Verujte u sebe i u svoje sposobnosti, ali budite spremni da priznate šta ne znate i budite otvoreni za učenje. Strast je važna, ali morate biti spremni da radite naporno i da se neprestano usavršavate. Industrija parfema, kao i svaka kreativna industrija, zahteva stalnu znatiželju i volju za istraživanjem novih mogućnosti.
Autori
Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o AleksandruVeć dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o IvanuNiz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o IvanuFotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu