Kolumne Ivan Minić

Dišite da ne biste umrli

Nisam ljubitelj definicija. Da bi bile dobre, moraju pokriti sve slučajeve, a postoji velika razlika između prosečnih, uobičajenih i graničnih. Zato, kad citiram ljude koji opisuju određene fenomene, obično naglašavam da su to njihova mišljenja, a ne definicije.

Preduzetništvo je kompleksno – cilj je u apstraktnom smislu jasan, ali u stvarnosti njegova lokacija se stalno menja, a put do njega je neizvestan i različit.

Pre 13 godina bio sam na konferenciji i slušao Meta Mulenvega, osnivača WordPress-a. Met je moj vršnjak i kroz neobične okolnosti posredno smo se poznavali još od 2006, kada smo bili među prvim studijima koji su radili na platformi. Tog dana smo se prvi put sreli licem u lice. Pratio sam njegov profesionalni razvoj i način na koji vodi firmu, koja je od nule izrasla na više od 1.500 ljudi koji rade na daljinu već skoro 20 godina.

Iako se ne slažem sa svim njegovim odlukama, naučio sam da je jedan od ključnih faktora uspeha sposobnost brzog donošenja odluka. U životu, posebno u poslovanju, često moramo da odlučujemo bez dovoljno informacija. Čekanje na sve informacije obično vodi ka propuštenim prilikama ili trošenju resursa.

Nije teško doneti odluku kada imamo sve informacije. Prava veština je osloniti se na unutrašnji osećaj i doneti odluku čak i kada su informacije ograničene, pa je kasnije korigovati po potrebi. To obično daje bolje rezultate nego slepo držanje jedne ideje. Statistika podržava ovu tezu, iako postoje izuzeci.

Na pomenutoj konferenciji Met je rekao: “Preduzetnik je osoba koja uvek nađe način.” Kada radim konsultacije s ljudima koji imaju ideju, ali nisu pokrenuli posao, često žele moje mišljenje o uspešnosti ideje. Smatram svojom obavezom da objektivno sagledam stvari, ukažem na prepreke i objašnjenja zašto nešto možda neće uspeti. Često su ideje daleko od realnosti tržišta i tada su negativni ishodi verovatniji.

Naravno, bilo je slučajeva kada sam procenio da ideja ima smisla i potencijal za uspeh, uz određene rizike. Uvek dodam da, ako ja nisam ciljana grupa, moje mišljenje nije presudno. Ako osnivač ima jedan razlog koji mu je važniji od svih mojih sumnji, treba da pokuša. Iskustvo mi pomaže da češće budem u pravu nego prosečna osoba, ali garancija nema.

Kada čitamo biografije ili knjige o biznisu, često nailazimo na priče o baš tim graničnim slučajevima velikog uspeha, iako im u početku niko nije davao šanse. Te priče su inspirativne, ali ne nude mnogo toga što možemo brzo primeniti. Uspeh je često posledica sreće i jedinstvenog, neobičnog seta okolnosti koje su ideju učinile mnogo uspešnijom nego što se moglo očekivati.

Postoje i drugi autori, koji pišu knjige ili savete dele kroz društvene mreže, podkaste i slične formate, a njihove poruke deluju površno i banalno, kao savet iz naslova. Možda je problem u meni, jer sam skoro 25 godina u ovome, pročitao mnogo toga i doživeo u praksi većinu onoga što na početku moraš znati, a nema ko da ti kaže.

Neretko kažem da su ljudi često lenji i ne rade “domaći” pre nego što se upuste u nešto, ali postajem svestan da zaboravljam da nemaju svi svesnost ili ideje da to treba uraditi. Kao i u svemu, i u preduzetništvu, većina nikada neće biti uspešna, a kamoli izuzetna.

Nekoliko puta su me kolege pohvalile da umem da jednostavno objasnim tehnički kompleksne stvari ne-tehničkoj publici. Za uspeh projekta je ključno da svi uključeni razumeju rizike i prilike. Te pohvale često znače da ćemo raditi na projektu za koji su mislili da je izgubljen. Jer, iako su svi učesnici sjajni i stručni u svom polju, ne znači da se međusobno razumeju.

IDG Inc, izdavač koji je pokrenuo Computer World i Mac World, pre više od 30 godina je lansirao seriju knjiga “for dummies”, kod nas prevedenu kao “za neupućene”. Oni su rano shvatili da tehnologija mora pronaći put do publike koja računar vidi kao alat za rešavanje problema, ubrzanje procesa i olakšanje posla. Za takvu publiku je važno krenuti od osnova, kako bi se oslobodili straha i stekli sposobnost za dalje usavršavanje.

Kada uređuješ portal za preduzetnike, stalno procenjuješ kome je tema namenjena i koliko znanja imaju. Nekada je potrebno početi od osnova, a nekada je nadogradnja dovoljna. Preciznost dolazi kroz iteracije i povratne informacije.

Kada vodite posao, često dobijate samo opomenu pri prvom prekršaju, uz smernice za ispravku. Kod drugog istog prekršaja, situacija je drugačija, a druga strana je retko blagonaklona.

Vođenje biznisa zahteva sposobnosti različitih profila ljudi. Kao osnivač, ne morate raditi sve poslove sami, ali neko mora. Ako želite da se fokusirate samo na razvoj proizvoda, neko drugi mora voditi ostale aspekte. U tom slučaju, posao mora biti postavljen tako da može da podrži više ljudi.

Kao i na vodi. Ako imate mali čamac u kome ste samo vi, ne treba vam jak motor i mnogo goriva da biste stigli negde. Što je broj ljudi i opterećenje veće, to je potrebno i ozbiljnije plovilo, jači motor i više goriva.

Kada ste sami možete i da veslate, stići ćete daleko. Kada vas je više, ako se odlučite da veslate, da biste igde stigli, morate biti usklađeni.

Preduzetništvo je problem u kojem ne postoji univerzalan odgovor, već različita rešenja zavisno od ciljeva. To je ono na šta treba da date odgovor, a onda prema tome da izaberete način i put.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu