Koozmetik:
Potpuno prirodna i odmerena kozmetika
Koozmetik su osnovale Jovana Antić i Daniela Stanković, spojivši znanja iz ekonomije, arhitekture i života, kako bi stvorile brend koji negu vidi kao celovito iskustvo. Njihova vizija je bila jasna od prvog dana: prirodno, domaće, promišljeno. Od univerzalnog melema do specijalizovanih formula za negu tela, lica i kose – sve se razvija interno, uz saradnju sa domaćim i inostranim stručnjacima.

Za deseti rođendan brenda Koozmetik, lansiran je parfem April in Belgrade – mirisna posveta prestonici u aprilu, sa notama lipe i emocijom koja nosi duh brenda. Njihova prisutnost danas obuhvata radnju na Dorćolu, drogerije, aerodrom, hotele poput Bristola i brojne korporativne saradnje. Svaka nova kolaboracija je pažljivo birana – jer brend ne pristaje na kompromise kada su u pitanju vrednosti i identitet.
Iz kog profesionalnog backgrounda dolazite i koliko vam je prethodno iskustvo značilo kada ste zakoračili u svet kozmetike?
Jovana: Već 10 godina radim ovaj posao, tako da je prethodni background možda malo u senci, ali jeste povezan. Završila sam ekonomiju, magistrirala sam, takođe, ekonomiju, i dugo sam radila u Hemofarmu u sektoru prodaje i marketinga. Tamo sam bila zadužena za OTC segment, što je koliko blisko kozmetici, ujedno i toliko daleko. Naravno, rad u velikoj korporaciji i u maloj firmi je potpuno drugačiji. U malom timu sve ide brže, dinamičnije je, i osećaj odgovornosti je veći.
I ne bih rekla da je to bilo jedno konkretno iskustvo, već više splet različitih situacija koje smo morale da rešavamo – i upravo te situacije su ono što gradi znanje. Recimo, kad smo pokretale firmu, već sam imala iskustvo rada u startapu, znala sam kako da pronađemo knjigovođu, da sve bude po propisima, imala sam kontakte u marketinškim agencijama, znala sam kome se možemo obratiti za savet, znala sam dosta influensera… Taj ceo set kontakata i znanja iz prethodnog posla bio je dragocen. Mislim da je suština iskustva upravo u tome – kako rešiti se uhvatiti ukoštac sa problemom i rešiti ga.
Daniela: Ja sam arhitekta po struci i dugo sam radila kao arhitekta, kako ovde, tako i u inostranstvu. Kad sam se vratila u Srbiju, Jovana i ja smo zajedno započele ovaj posao. Iskreno, ono što sam najviše prenela iz prethodnog iskustva je vođenje projekata. Jer, razvijanje naše firme mi je, zapravo, delovalo kao jedan veliki projekat. Imali smo početnu ideju i inspiraciju, zatim fazu konceptualizacije, pa onda razradu, detaljno izvođenje – baš kao u arhitekturi. Taj način razmišljanja mi je mnogo pomogao da brend izgradimo smisleno – ne samo vizuelno, već i konceptualno. Mislim da se zbog toga i izdvajamo, jer se oseća da je iza svega jaka ideja i dobro strukturiran razvoj.
Zašto baš kozmetika? Kako ste se odlučile za tu sferu?
Daniela: Zapravo, potpuno slučajno. Nas dve smo rođake, ali se pre toga gotovo i nismo poznavale, iako smo relativno bliske. Sve je počelo kada sam Jovani donela neku kozmetiku iz Grčke, koja joj se jako svidela. Počele smo da pričamo o tome, pogotovo o tome koliko je teško u Srbiji doći do kvalitetnih proizvoda, koje lako možeš naći u inostranstvu. I tako smo došle na ideju – hajde da probamo da napravimo nešto svoje ovde.
U početku je to bilo samo da zadovoljimo sopstvenu potrebu, ali je vrlo brzo preraslo u mnogo više. Bile smo među prvim brendovima koji su ušli ozbiljno u tu priču – nismo bile hobistkinje, već smo odmah krenule sa idejom da pravimo pravu firmu. Jovana je imala korporativno i finansijsko iskustvo, ja sam, takođe, radila u velikoj firmi, tako da smo znale kako da sve postavimo. Imale smo od početka velike ambicije, želele smo da napravimo nešto što nije samo za nas, već i za druge – nešto lepo, kvalitetno i domaće.
Kako su izgledali prvi proizvodi koje ste lansirale i koliko se oni razlikuju od današnjih?
Daniela: U suštini, danas imamo duplo više, ali su kategorije ostale iste. Od starta smo imale sve: negu tela, lica, kose i univerzalne proizvode. Bilo nam je važno da od prvog dana izgledamo kao ozbiljan brend. Čak su ljudi mislili da nismo domaći brend, već da smo stigli iz inostranstva – toliko je sve bilo pažljivo osmišljeno i upakovano.
Vremenom smo, naravno, inovirale – kako se menjala tehnologija i pojavljivale nove sirovine, tako smo razvijale i nove recepture. Dodale smo još jednu kategoriju, a sada, za deseti rođendan brenda, predstavile smo i parfem.
Možete li nam reći nešto više o tom parfemu i njegovoj simbolici?
Daniela: Naravno! Kada smo osnivale firmu, u aprilu 2015. godine, svako slovo abecede smo povezale sa nekim proizvodom, i tada smo odlučile da slovo „P“ ostavimo za parfem. Rekle smo sebi: Parfem će doći kada budemo bile spremne, i zvaće se April in Belgrade.
Jovana: Obe smo živele u inostranstvu i često razmišljale o tome koliko je april u Beogradu jedinstven. Tada sve ozeleni, ljudi su puni energije, kao da se svi pomalo zaljubljuju u život. Htele smo da taj osećaj pretočimo u miris, koji će imati note lipe – jer nas ona podseća na Beograd, na april u Beogradu, koji ima jednu posebnu atmosferu.
Daniela: I evo, sada kada slavimo deset godina postojanja brenda, parfem je tu – kao kruna našeg zajedničkog rada i simbol svega što nas je inspirisalo na početku.
Pomenule ste slova i da svaki proizvod ima svoje slovo. Kako je nastala ta ideja i šta simbolizuje?
Jovana: Na početku je to bilo vrlo praktično – svako slovo je predstavljalo konkretan proizvod. Recimo, krema za lice za normalnu kožu dobila je slovo N, za masnu kožu M, itd. Međutim, ona su postala naše interno ograničenje – da nikad ne pređemo broj proizvoda koji staje u alfabet. Vodile smo se idejom da ne treba da imamo previše proizvoda, već da svaki od njih bude pažljivo osmišljen i kvalitetan. Danas ih, naravno, imamo više nego na početku, ali i dalje zadržavamo tu selektivnost.
Daniela: Svaki novi proizvod mora da se uklopi u celinu i da ima jasno mesto u našoj ponudi. Recimo, kod dezodoransa sada imamo različite mirise, ali oni su u istoj službi. Ili kod losiona za telo – funkcionalno su isti, ali ih prilagođavamo različitim ukusima i senzibilitetima.
Naš osnovni princip od početka je bio: Nega treba da bude prirodna, kvalitetna i jednostavna. To su tri stuba na kojima sve gradimo. Ali, s vremenom smo shvatile da i jednostavnost može imati više nijansi. Ljudi imaju različite afinitete: neko voli cvetne mirise, neko sveže, neko bogate, teže… Pa se trudimo da sve to obuhvatimo kroz varijante jednog proizvoda. Tako, na primer, jedan dezodorans može postojati kao stik i kao sprej, sa različitim mirisima – ali struktura je jasna.
Jovana: Danas nas ljudi prepoznaju kao kompleksan kozmetički brend koji ima širu priču – nismo tu samo zbog nege, već i zbog kvaliteta života. Naši proizvodi se otprilike dele na dve grupe: funkcionalni, koji rešavaju konkretne probleme, kao što su univerzalni melem ili kapi za zube; i oni kozmetički, koji neguju i ulepšavaju. Uz to, pristup nam je holistički. Razmišljamo o čoveku u celini, o potrebama koje nisu samo estetske, nego i emocionalne, svakodnevne, životne.
Na kraju dana, naš cilj je da ponudimo najbolje moguće rešenje za sve te potrebe. I to radimo pažljivo, promišljeno i dosledno. Zato ljudi danas, posle deset godina, izjednačavaju kvalitet sa brendom Koozmetik.
Kako izgleda razvoj jednog proizvoda? Koliko traje taj proces od ideje do gotovog proizvoda i testiranje istog?
Jovana: To je proces koji se razlikuje od proizvoda do proizvoda. Nekad se desi da odmah „pogodimo“ formulaciju, kao što je bio slučaj sa našim parfemom, koji je odmah bio savršen. Ali, nekad taj proces zna da potraje i po godinu dana.
Recimo, naš najnoviji šampon je Teodora razvijala svakodnevno četiri meseca. Imali smo vrlo jasnu sliku šta želimo: da šampon bude potpuno prirodan, da sadrži vitamine i minerale koji kosi nedostaju, da temeljno očisti kosu, ali i da efekat čistoće traje – da kosa ostane sjajna i „škripi“ od čistoće. I uspeli smo u tome, ali je proces bio temeljit i zahtevao je jako puno testiranja i korigovanja.
Koji su bili najveći izazovi u poslovanju?
Jovana: Izazova ima svakodnevno – od početka pa i danas. Ranije je bio veliki izazov da pronađemo kvalitetne sirovine i ambalažu, jer se većina toga uvozi. I danas tu i tamo naiđemo na zastoje, posebno kada rastemo i treba sve da stigne na vreme.
Daniela: Logistika ume da bude naporna: sirovine, ambalaža, carine, kašnjenja… Sve mora da se uskladi kako bi proizvod bio spreman i kvalitetan.
Jovana: Svakodnevni operativni poslovi su, takođe, izazovni, pogotovo kad ste mali, koji pokušava da pronađe svoje mesto pod suncem. Ali, uprkos svemu, ono što nam nikad nije bio izazov – to je tim. Imamo neverovatno posvećen tim ljudi koji istinski veruje u brend. Svi imamo iste vrednosti i afinitete, radimo kao mala porodica. U trenucima kada padne motivacija, neko drugi je tu da digne atmosferu i nastavi dalje. Bez tima ne može ništa – tim je zaista najvažniji temelj svakog biznisa.
Koliko sirovina i ambalaže uspevate da nabavite u Srbiji, a koliko morate da uvozite?
Daniela: U početku smo gotovo sve morali da uvozimo, što je bilo prilično zahtevno. Danas se situacija malo promenila. Sirovine delimično nabavljamo lokalno, ali i dalje većinu ambalaže uvozimo. To nam je jedna od najvećih muka – zato što se ambalaža uvozi u velikim količinama. To znači da nam novac stoji zarobljen u zalihama, a često nemamo ni dovoljno prostora da sve to skladištimo.
Kako ste pristupile regulativi i sertifikaciji proizvoda, naročito u počecima?
Daniela: Od samog starta smo želele da stvari radimo po najvišim standardima, iako to tada kod nas nije bilo obavezno. Sve naše proizvode sertifikovali smo prema standardima Evropske unije – iako je to tada bio mnogo zahtevniji i komplikovaniji proces nego danas.
Danas, kada je ta regulativa uvedena i kod nas, procedura je pojednostavljena, a imamo i domaće laboratorije koje se time bave. Ali, mi smo to radile i pre nego što je postalo obavezno, jer smo htele da imamo apsolutno poverenje u kvalitet svega što izlazi iz naše radionice.
Kako je izgledao početak tima? Koliko vas je bilo tada, a koliko vas danas čini Koozmetik?
Jovana: Na samom početku nas je bilo četvoro: Nela i ja, zatim jedna žena u proizvodnji i jedna u administraciji. To je bio naš mali, ali čvrst tim koji je radio sve: i razvoj, i prodaju, i pakovanje. Kasnije smo otvorile prodajno mesto u Ušću, pa su došli i prvi ljudi iz prodaje.
Danas nas je desetoro stalno zaposlenih, a imamo i širi krug eksternih saradnika. Sve što može da se outsourceuje, mi outsourcujemo, osim proizvodnje i razvoja – to uvek ostaje kod nas. Na razvoju proizvoda radimo sa profesorima sa domaćih i stranih fakulteta. Teodora, naša farmaceutkinja, priključila nam se pre dve godine i s njom sada razvijamo ozbiljne formulacije na koje smo izuzetno ponosne. Stvarno verujemo da pravimo proizvode svetskog kvaliteta, ovde, u Srbiji.
Kako ste isprva dolazili do kupaca i kako je izgledalo to prvo širenje?
Daniela: Prvi put smo se javno pojavile na Međunarodnom sajmu kozmetike u Beogradu, u oktobru 2015. godine, par meseci nakon osnivanja firme. Taj nastup je bio pun pogodak – ljudi su prilazili jer je sve bilo novo, drugačije, i odmah su nas zapazili. To je bila sjajna, prirodna reklama za nas.
Nakon toga smo otvorile štand u Ušću, kako bismo proširile vidljivost i bile dostupnije široj publici. Međutim, od početka smo sanjale o sopstvenoj radnji – prostoru koji će biti više od prodavnice, neka vrsta oaze prirode i lepote. Taj san smo ostvarile 2018, kada smo otvorile našu radnju u Višnjićevoj 2, na Dorćolu. To je mesto za „slow shopping“: ljudi dođu, probaju, razmisle, porazgovaramo… I neretko se vraćaju. Delile smo puno testera i to je dosta pomoglo organskom širenju brenda, a kasnije su naši proizvodi prepoznati kao izvrsni korporativni pokloni.
Jovana: Da, A1 nam je među prvima ukazao poverenje. Oni svakog 8. marta naruče Koozmetik korporativne poklone za svoje zaposlene. Ta porudžbina je velika injekcija za malu firmu kao što je naša. I, hvala im na tome. Mnogo znači kad velika firma podrži malu.
Daniela: Takođe, sarađujemo sa brojnim firmama koje našim proizvodima daruju zaposlene ne samo za 8. mart, već i za druge povode, što je za nas kao mali brend ogromna čast. I najlepše je što su se mnogi ti ljudi, kojima je poklon prvobitno bio iznenađenje, kasnije vratili kao naši stalni kupci.
Koliko ranije je potrebno da vam se jave za korporativne poklone?
Daniela: Dovoljno je da nam se jave mesec dana ranije. Naša proizvodnja je fleksibilna i dosta smo ubrzali ceo proces, pa možemo relativno brzo da odgovorimo na takve zahteve.
Jovana: U poslednje vreme nas sve češće zovu za kolaboracije – i to nas jako raduje. I dalje ne radimo čisti private label, ali rado ulazimo u saradnje kada se poklope vrednosti i senzibiliteti. Bitno nam je da partneri dele našu filozofiju: prirodni sastojci, odgovoran pristup, estetika. Nećemo da radimo proizvode koji ne odražavaju naš identitet, pa makar bili i finansijski isplativi.
Koliki je rok trajanja vaših proizvoda?
Jovana: Polovina proizvoda ima rok trajanja od dve godine, a druga polovina godinu dana. Svi proizvodi su stabilni, testirani i za ovih 10 godina nismo imali slučajeve kvarenja, iako je kozmetika prirodna. U formulacijama koje sadrže vodu, uvek koristimo konzervanse koji su dozvoljeni u prirodnoj kozmetici.
Daniela: Imamo i primer iz prve ruke – univerzalni melem sa starom etiketom iz 2020. godine, još uvek je stabilan i miriše potpuno normalno. Ali, svakako, na deklaracijama rokovi su postavljeni konzervativno – da budemo sigurni i odgovorni prema kupcima.
Kako upravljate lagerom, s obzirom na to da su proizvodi prirodni i imaju kraći rok trajanja?
Daniela: Naš lager je mali i proizvode pravimo uglavnom po porudžbini. Čak i za velike lance – kada dobijemo narudžbinu, proizvodimo sveže. To je naša filozofija. Ne želimo da pravimo zalihe koje će stajati. Kvalitet i svežina su nam najvažniji.
Gde sve danas možemo pronaći vaše proizvode?
Daniela: Pored naše radnje na Dorćolu, prisutni smo u DM i Lilly drogerijama, ali sa selektovanim asortimanom – funkcionalni proizvodi, kao što su dezodoransi, repelenti, balzami i sapuni.
Jovana: Imamo i pop-up na aerodromu, a od skoro i divnu saradnju sa hotelom Bristol, gde se naši proizvodi nalaze u sobama i spa centru. Posebno smo za njih razvili jednu mirisnu liniju. Ta kolaboracija nije samo poslovna, već duboko emotivna. Delimo vrednosti, senzibilitet i estetiku – i zato je sve leglo kako treba.
Mogu li kupci iz inostranstva da naruče vaše proizvode?
Daniela: Mogu, i direktno preko sajta i preko partnera. Imamo prodaju u Hrvatskoj (u DM drogerijama) i u Crnoj Gori (u apotekama i online).
A kada je reč o saradnji sa drogerijama – da li ste od starta ušli samo sa određenom linijom proizvoda ili ste vremenom filtrirali?
Jovana: Od početka smo znali šta želimo. U DM i Lilly drogerijama ulazimo sa funkcionalnim proizvodima. To je i naša želja, ali i u skladu sa njihovim asortimanom. Imali su sluha za lokalne brendove i stvarno su nas podržali od prvog dana, na čemu smo zahvalne. Ostali proizvodi iz naše ponude su koncipirani drugačije i nisu deo tog drogerijskog segmenta.
Da li postoji mogućnost da vam se hoteli ili firme jave za neku posebnu saradnju?
Jovana: Otvoreni smo za saradnje, ali gledamo da se poklope senzibiliteti.
Daniela: Sa Bristolom se saradnja desila organski – oni su prepoznali naš brend, razumeju vrednosti prirode, lokalne proizvodnje i estetike, i sve je nekako leglo. Delimo i taj lokalni identitet, jer i oni imaju dugu tradiciju, baš kao što mi gradimo svoju priču.
Koja vam je do sada najdraža kolaboracija?
Jovana: Bristol, bez razmišljanja. Od samog početka, iako to možda nikada nisam naglas rekla, imala sam osećaj da će naš brend jednog dana biti deo vrhunskog hotela. I to se sada desilo, baš u godini kada slavimo 10 godina postojanja. To mi je bio neki lični vrhunac – parfem i hotel. Kada se nađeš u toj finoći, u prostoru koji odiše luksuzom i elegancijom, i tvoji proizvodi tamo žive – to je to.
Da li je danas konkurencija veća nego kad ste počinjali?
Daniela: Situacija na tržištu se značajno promenila. Danas postoji mnogo više brendova i pojedinaca koji se bave prirodnom kozmetikom. Konkurencija je svakako prisutna, ali mi je doživljavamo kao zdravu i podsticajnu – nešto što pomera granice i tera sve nas da budemo bolji.
Kada smo mi počinjali, prirodna kozmetika je još uvek bila dočekivana s dozom skepticizma. Nisu mnogi verovali u njen potencijal.
Danas je situacija potpuno drugačija – prirodna kozmetika ne samo da je postala trend, već je došlo i do ozbiljnog osvešćivanja. Ljudi sve više razmišljaju o tome šta jedu, ali i šta nanose na svoju kožu. Kupci su informisaniji, čitaju sastave, proveravaju etikete… To je, zaista, stvorilo jednu živu i dinamičnu tržišnu atmosferu.
Naravno, svako ima svoj prostor. Neko se fokusira na sapune, neko na uži dijapazon proizvoda koji su cenovno pristupačniji. Ima i nekoliko brendova sa širom ponudom i jasnim konceptom, ali smatram da je još uvek retkost da neko, kao mi, ima sopstvenu proizvodnju i portfolio koji pokriva toliko različitih potreba.
Većina drugih proizvodi u saradnji s trećim stranama – kroz uslužne proizvodnje ili outsourcing. Mi smo od samog početka odlučile da uđemo u ovu industriju, svesne koliko je zahtevna i kompleksna. Od nabavke sirovina, preko formulacije, do pozicioniranja na tržištu – sve traži znanje, posvećenost i ogromnu energiju. Ali, to je izazov koji smo svesno prihvatile.
Planirate li dalje širenje – kroz proizvode ili lokacije?
Daniela: Stalno se širimo – to je jedini način da ostanete u formi.
Jovana: U prevodu, radimo na novim proizvodima za lice, sređujemo recepture i testiramo.
Šta biste poručili nekome ko planira da uđe u preduzetništvo?
Jovana: Da bude strpljiv. Da svakodnevno vodi računa o troškovima.
Daniela: Pored toga, mora da postoji entuzijazam, strast prema poslu. Ako to ne postoji, sve će biti teško i iscrpljujuće. Mora da postoji i struktura – organizacija, analitika, projekcije.
Jovana: I mora da se radi. Mnogo da se radi. Preduzetnik uvek mora da bude prisutan u svom biznisu. Recimo, kako Grci vode svoje porodične poslove – uvek su tu, prisutni, aktivni. Mislim da su među najrazvijenijim preduzetnicima u tom malom biznis sistemu. To je i suština – da si stalno prisutan, u kontaktu s poslom, da si fokusiran. Meni dnevno padne mali milion ideja, rešenja, problema – i sve ih rešavam usput, čak i noću. To jeste život preduzetnika. Ako nisi 100% unutra, ne možeš očekivati 100% rezultat.
Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam.Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o Aleksandru
Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a.Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o Đorđu
Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o Ivanu
Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu