KISHMISH:
Šarenilom protiv kiše
Kada nebo navuče svoju „sivu pelerinu“, Jelena Lazarević i njen mali, ali kreativni tim iz KISHMISH rainwear-a uzvraćaju bojom. Njihov odgovor na kišno vreme nastao je iz lične potrebe za laganom kabanicom koja diše, sklapa se u ranac i nije nalik bilo čemu što se do sada pojavilo na našem tržištu. Jelena je stvorila brend čiji svaki patern nastaje u porodičnom studiju, štampa se na rolnama od svega sto metara i šije u lokalnoj radionici u ograničenim serijama.

Jelena nije sama u svom poduhvatu – dok ona skicira, smišlja i strogo vodi brigu o svakom detalju, njen suprug pretvara skice u geometrijske šare dovoljno hrabre da prkose pljusku, a njihov mali, ali posvećeni tim dovršava proces savršenom proizvodnjom. Rezultat su kreativne, šarene kišne kabanice koje spajaju funkcionalnost outdoor opreme sa vedrim, urbanim dizajnom, a iza svakog savršeno ravnog šava stoji par ruku iz male beogradske radionice koje veruju da kiša nije izgovor da se sakrijete, već prilika da zasijate.
Za početak, predstavite nam KISHMISH rainwear. Koja je priča iza brenda i šta je vaša osnovna ideja?
Zovem se Jelena Lazarević i „mama“ sam brenda „KISHMISH rainwear„. Priča je krenula pre nešto više od godinu dana, ali našem prvom radnom danu prethodile su godine razmišljanja, istraživanja i skupljanja iskustva. Sve je, zapravo, počelo kada sam, kao nova mama i zaljubljenik u šetnje, bicikl i planinu, shvatila da u Beogradu ne mogu da nađem kabanicu kakva mi je stvarno trebala. Da je praktična, da diše, lepo stoji i da je krase lepe i žive boje. Iz te lične potrebe nastao je brend KISHMISH. Mala ekipa vrednih, kreativnih ljudi i ja dizajniramo, razvijamo materijale isključivo za naše potrebe i sve šijemo ovde, u Srbiji uz maksimalnu pažnju posvećenu svakom detalju.
Naš osnovni proizvod su vetrovke i kabanice za promenljivo vreme – za muškarce, žene i decu, u svim veličinama. Radimo ograničene, šarene serije (prvu smo pokrenuli sa osam dezena), jer materijal se izrađuje posebno po našem crtežu i doprema nam se u rolnama od po stotinu metara, pa je broj jakni po dezenu limitiran. Ideja je jednostavna: da ponudimo našim kupcima laganu, meku, sklopivu jaknu koja ih štiti od kiše i vetra, a istovremeno deluje urbano, ležerno i veselo. KISHMISH rainwear spaja funkcionalnost outdoor opreme sa „casual urban“ estetikom, a svaka jakna nosi pečat domaće, ručne proizvodnje i osećaj da na sebi imate nešto stvarno svoje i drugačije.
Vaše jakne imaju prepoznatljiv i autentičan dizajn. Odakle crpite inspiraciju za dezene i kako nastaje jedan KISHMISH patern?
Sve polazi od našeg imena. Kada smo osmislili ćirilični logotip „KIŠMIŠ“, suprug (grafički dizajner) i ja smo iz slova „И“ izvukli čiste, ponavljajuće linije i pretvorili ih u geometrijsku šaru – to je prvi patern cele kolekcije. Iz jednog slova nastao je motiv koji se beskonačno umnožava, ali i dalje ostaje prepoznatljiv, naš potpis.
Dalje se igramo bojom: uvek biramo vedre, “neukrotive“ tonove koji prkose sivilu kišnih dana. U budućim serijama zadržaćemo tu osnovnu geometriju, ali ćemo joj povremeno „omekšati“ formu ili ubaciti novu boju kako ne bismo upali u monotoniju, a da brend i dalje ostane lako prepoznatljiv.
Pomenuli ste da je reč o limitiranim serijama. Možete li nam približiti proces proizvodnje, od materijala do finalnog proizvoda?
Sve što pravimo, od prve skice do poslednjeg šava, nastaje ovde u Srbiji. Materijal prvo „skrojimo“ na ekranu: suprug ucrta patern, ja biram boje, pa taj fajl pošaljemo na sublimacionu štampu. Ako stvari ne ispadnu onako kako smo zamislili, vraćamo ih nazad i ponavljamo štampu dok ne bude tačno „to“. Nekad to bude i po pet puta pre nego što ga pustimo u krojačnicu – ali tako dobijamo rolne od tačno sto metara besprekorno štampane tkanine.
Kad rolna stigne u radionicu Beorad, majstori je kroje, šiju, a gotova kabanica izađe za par dana. Ono što traje mesecima je razvoj samog modela: hiljadu puta menjamo kroj, rajsferšluse i postavu, nosimo probne uzorke po vetru i kiši, peremo ih i gužvamo sve dok ne budem barem devedeset pet odsto zadovoljna.
Na kraju svaku jaknu lično proverim – da li je šav na mestu, da li rajsferšlus klizi, da li boja ostaje živa posle pranja. Tek je sve savršeno, jakna ide kupcu. Nema masovne proizvodnje: sve se radi lokalno, u malim serijama, tako da svako ko zgrabi svoj KISHMISH stvarno dobije komad koji neće sresti na svakom ćošku.
Ko čini tim koji stoji iza brenda? Pomenuli ste da niste sami u ovoj priči.
Tako je, iza KISHMISH-a stoji mala, ali vrlo uporna i kreativna ekipa. Moj prvi i najbliži saradnik je moj suprug – on je iskusan grafički dizajner i upravo on pretvara moje grube skice u jasne linije i boje.
Zatim su tu majstori iz radionice Beorad. Oni su ti koji su zaduženi za svaki savršeno ravan šav i za svaki komad materijala bude “pod konac”.
Sa nama je i fotograf Nikola Ilić iz studija TRIPOD i još nekoliko prijatelja i članova porodice koji po potrebi uskaču na svim ostalim pozicijama odlogistike do fotografisanja.
Pre KISHMISH-a, bavili ste se istorijom umetnosti i kulturom. Kako su vam prethodno obrazovanje i iskustvo pomogli u vođenju sopstvenog modnog brenda?
Moja prva profesija bila je istorija umetnosti – godinama sam vodila izložbe i projekte u privatnom kulturnom sektoru, što zvuči glamurozno, a zapravo podrazumeva sate i sate logistike, budžeta i Excel tabela. Taj „nevidljivi“ rad naučio me je da ništa ne sme da se pusti u javnost dok poslednja sitnica nije na mestu, pa danas na isti način proveravam svaki šav i svaki patern pre nego što jakna bude puštena u prodaju.
Uporedo sam završila i Visoku školu strukovnih studija za dizajn odeće, tako da mi je estetika došla prirodno: boje, proporcije i ritam linija koje sam nekad analizirala u slikama sada prevodim u dezen koji mora da „diše“ na kiši. Ta kombinacija „50 % tabele, 50 % boje i haosa“, kako volim da kažem, idealna je za mali biznis; zahvaljujući kulturno-menadžerskom iskustvu znam da vodim administraciju i plan prodaje, a umetničko obrazovanje mi dopušta da pritom ostanem hrabra s koloritom i formom.
Tako da može se reći da me je galerija naučila disciplini, istorija umetnosti mi je izoštrila oko, a dizajn odeće mi je dao alate. Sve to sam, kada sam postala mama, preusmerila u KISHMISH i danas ta mešavina znanja stoji iza svake kabanice koja izađe iz naše radionice.
Kako kupci reaguju na vaše proizvode i ko su ljudi koji najčešće nose KISHMISH?
Reakcije su jednoglasne – do sada nismo čuli nijednu lošu reč, samo dobronamerne sugestije koje guraju posao napred. Prvo su kabanice poneli prijatelji i poznanici, a onda su njihovi utisci i feedback postali naša terenska laboratorija.
Najčešće nas biraju ljudi kojima kišobran predstavlja smetnju: planinari, biciklisti, roditelji koji po parkovima jure decu, vlasnici pasa i svi oni što radije šetaju nego da čekaju da prođe pljusak. Vole da kabanicu mogu da smotaju u ranac, važno im je da diše, i izgleda vedro – suprotno od gradske palete crne, sive i boje peska koja već vlada ulicama. Takvi kupci cene što je sve ručno šiveno u Srbiji i što je svaka serija ograničena. Takođe, žele da znaju da neće sresti još deset istih jakni kada pođu u avanturu.
Naravno, tu su i pragmatičari koji nas otkriju tek kad prvi put pokisnu. Omiljena mi je anegdota prijatelja koga je supruga “nagovorila“ da kupi KISHMISH: sreli smo se jedne večeri, oboje mokri do kože, a voda mu je s jakne klizila kao sa kišobrana. Samo je rekao: „Nisam ni znao da mi ovo treba.“ Upravo takvim ljudima pokušavamo da objasnimo da kabanica može biti i funkcionalna i atraktivna, za svaku obalu, planinu ili vetrovit bulevar.
Gde sve možemo pronaći i kupiti vaše jakne, pored online prodaje?
Trenutno nemamo sopstvenu klasičnu radnju sa izlogom i zvaničnim radnim vremenom, ali postoji jedno stalno mesto gde ćete KISHMISH uvek naći uživo – mali, ljupki Artizanke Handmade Concept Store u Svetogorskoj 5 u Beogradu. Tamo smo na polici rame uz rame sa još nekoliko domaćih umetnika i dizajnera pa možete lično da probate kabanicu pre kupovine.
Sve ostalo radimo nomadski. Vikendom se selimo po bazarima i marketima koje organizuju Meraki event i Komuna market – najčešće smo u tržnim centrima, u Gastrošoru ili na Vikend Bazar Festu na Beogradu na vodi. To su živahni, porodični događaji gde se kupuje, jede i sluša muzika.
Osim tih lokacija, rado se odazivamo na savremene pijace i sajmove rukotvorina; čim se otvori dobra prilika za lokalne proizvođače, mi pakujemo torbe i stižemo. Zato uvek savetujem da bacite pogled na naš Instagram – tamo objavljujem tačne datume i adrese sledećeg pop-upa.
Kakvi su planovi za budućnost? Da li možemo očekivati proširenje asortimana?
U sledećoj fazi nećemo izbacivati čitavu “paletu od osam dezena odjednom“, već po jedan novi motiv kad god ga usavršimo, tako da uvek postoji nešto sveže u izlogu, a da brend ostane prepoznatljiv po vedrim, hrabrim bojama koje su nam zaštitni znak. Paralelno razvijamo i zimske modele s debljom postavom, jer su mnogi tražili kabanicu koja greje jednako koliko i štiti od kiše. Ista ta želja kupaca gura nas ka gumenim čizmama, a postoji i ozbiljna lista naših želja poput: peškira i kupaćih kostima u našim dezenima, pa čak i kabanice za velike pse.
Sve to radimo bez namere da postanemo modna „megafabrika“; i dalje smo okrenuti malim serijama, sportskom-urbanom stilu i funkcionalnosti. Ako usavršimo zanat onako kako planiram, jednog dana ćemo se usuditi i na kompletnu skijašku jaknu – ali tek kad budem sigurna da može da parira svemu što smo do sada napravili.
I za kraj, koji biste savet dali onima koji razmišljaju o pokretanju sopstvenog biznisa, posebno u kreativnoj industriji?
Ako bih morala da spakujem sve u jednu rečenicu, rekla bih: Krenite – ali nemojte srljati. Idealni uslovi ne postoje; čekajući ih, propuštate vreme i energiju. Umesto toga, sedite, promislite, proverite da li za vašu ideju zaista postoji niša na tržištu, ispitajte šta ljudi vole, gde bi vam lokal ili onlajn „izlog“ imao smisla i šta sve može da pođe naopako – jer verujte, uvek iskrsne nešto što ni u pet poslovnih planova niste predvideli.
Kad prelomite, onda više nema nazad. Biznis postaje deo vašeg života isto kao pranje sudova ili kuvanje ručka: svakodnevna obaveza koju ne odlažete i ne izgovarate se vremenskom prognozom. Prihvatite da ćete nositi sve šešire – vi ćete raditi Excel tabele, fotkati, promovisati, prodavati, istraživati, manekenisati, nositi kutije – bar dok ne osetite svaku poru onoga što proizvodite, jer samo tako možete da vodite druge i da znate gde je posao stvarno tanak.
I najzad, budite strpljivi. Brz povrat „slave i love“ u kreativnoj industriji je mit. Nama je trebalo godinu dana samo da pustimo prvu seriju, a svaka sledeća i dalje prolazi kroz nova testiranja. Ako ste spremni na to maratonsko usavršavanje i još uvek vam srce poskoči kad vidite svoj proizvod, onda ste na dobrom putu.
Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam.Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o Aleksandru
Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a.Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o Đorđu
Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o Ivanu
Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu