Kolumne Marija Pešović

Umetnost tajnosti

Stiv Džobs je bio čovek kontrasta. Jedni su ga slavili kao genija, vizionara koji je promenio način na koji svet koristi tehnologiju. Drugi su mu zamerali tvrdoglavost, beskrupuloznost i sklonost manipulaciji. Ipak, niko ne može da ospori njegovu viziju i umetnost da je sprovede do poslednjeg detalja.

Džobs nije želeo samo da pravi uređaje, već da korisniku pruži celokupno iskustvo. Verovao je da prava genijalnost leži u tome da se složene stvari učine jednostavnim i intuitivnim. Stvorio je zatvoren, ali savršeno integrisan ekosistem koji funkcioniše besprekorno i čuva svoju magiju daleko od očiju javnosti. Njegova filozofija “Think different” pretvorila je kompaniju Apple u globalni fenomen.

Od Džobsove ere do danas, Apple je izgradio imperiju na temeljima dva stuba: zatvorenom sistemu i tajnosti. Prvi znači potpunu kontrolu nad hardverom i softverom, a drugi potpunu kontrolu nad informacijama.

Zatvoren sistem Apple-a nije samo tehničko rešenje kontrole nad hardverom i softverom, to je duboko ukorenjena poslovna filozofija. Korisnik dobija proizvod koji jednostavno funkcioniše, dok se iza kulisa, svaka linija koda i svaki piksel dizajna, tretira kao najstroža poslovna tajna. Ova tajnovitost nije samo zaštita intelektualne svojine, već i ključni deo marketinga.

Jer Apple ne prodaje samo proizvode. Prodaje priču. A misterija je sastavni deo dobre priče.

Jednom godišnje, u septembru, iz sedišta kompanije u Kupertinu oglašava se izvršni direktor, Tim Kuk, sa svojim timom (nekada je to radio Stiv Džobs sam) i predstavlja najnovije proizvode za predstojeću godinu. I tada cela priča oko tajnosti dobija smisao.

Lansiranje Apple-ovih proizvoda nije obična konferencija za novinare, već pompezni spektakl za fanove. Ljudi kampuju ispred prodavnica, interneti bruje od rasprava, a društvene mreže eksplodiraju od predviđanja. I sve to samo zato što su od poslovne tajne napravili marketinšku strategiju vrednu milijarde dolara. U redu, i odlični proizvodi igraju svoju ulogu, ali cela priča ne bi bila ista bez ideje koja stoji iza svega.

Iako Apple drži u tajnosti sve detalje do poslednjeg trenutka, glasine se šire, a analitičari mesecima ranije pokušavaju da pruže prve uvide u ono što bi se moglo očekivati. Kompanija na ove spekulacije uglavnom ne reaguje, jer je i to deo marketinške kampanje koja podgreva nestrpljenje korisnika.

Međutim, pre nekoliko nedelja odjeknula je vest da je Apple tužio poznatog jutjubera. Razlog je objavljivanje detalja o najnovijem operativnom sistemu iOS 26, do kojih je, kako tvrdi kompanija, došao nezakonitim putem. U tužbi je navedeno da je neovlašćeno otkrivanje poslovne tajne „nanelo nepopravljivu štetu reputaciji i tržišnom ugledu kompanije“. Iza pravničkog rečnika, poruka je jasna: „Pokvario si nam predstavu koju spremamo godinu dana.“

Curenje poverljivih informacija se u pravu naziva povreda poslovne tajne, a u praksi znači da je neko neovlašćeno došao do informacija (poslovne, tehnološke informacije ili know-how), koje imaju vrednost za kompaniju.

U Srbiji je poslovna tajna regulisana Zakonom o zaštiti poslovne tajne iz 2021. godine. Taj zakon, usklađen sa direktivama Evropske unije, daje jasan okvir za zaštitu poverljivih informacija.

Da bi neka informacija predstavljala poslovnu tajnu, mora da ispunjava tri uslova: tajnost – nije opštepoznata, niti lako dostupna licima koja se uobičajeno bave tom vrstom informacija; ima komercijalnu vrednost – upravo zato što je tajna i preduzete su razumne mere za njeno čuvanje; lice koje zakonito raspolaže informacijom preduzelo je razumne mere da je sačuva u tajnosti.

Ovo poslednje je ključno. Nije dovoljno samo neku informaciju proglasiti za tajnu. Ako ne postoji sistem zaštite, od fizičke sigurnosti do digitalnih mera, ne postoji ni osnov za njenu pravnu zaštitu. Međutim, kada su ispunjena sva tri postavljena uslova, svako neovlašćeno objavljivanje takvih informacija sa sobom povlači krivičnu odgovornost i/ili tužbu za naknadu štete.

Možda je lako pomisliti da su poslovne tajne briga samo velikih kompanija sa milionskim budžetima. Ali, istina je suprotna. Male firme često zavise od jedinstvenih ideja, recepata, baza klijenata ili inovativnog poslovnog modela.

Restoran može imati poseban začinski miks. IT agencija može imati autorski razvijenu platformu. Zanatska radionica može imati originalnu tehniku izrade. Sve su to informacije koje, ako procure, mogu značiti gubitak konkurentske prednosti.

Apple nam pokazuje da čuvanje tajni nije znak zatvorenosti, već deo strateškog promišljanja. Od toga kako se skladišti ideja, do toga kada i na koji način se plasira javnosti – svaka faza je pažljivo planirana.

U eri u kojoj se vrednost sve češće meri informacijama, poslovna tajna postaje jednako važna kao i nekretnina ili oprema. Ona je nematerijalna, ali može biti presudna za opstanak i rast. A možda je upravo to najveća ironija digitalnog doba: u svetu gde je sve dostupno jednim klikom, najveću vrednost i dalje ima ono što ne možemo da pronađemo na internetu.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Marija je advokat, specijalizovana za imovinsko pravo, sa fokusom na pružanje individualnog pravnog savetovanja u oblasti planiranja nasleđivanja imovine i biznisa, kao i regulisanje imovinsko-pravnih odnosa.

Više o Mariji