Ljuljuška:
Kućne ljuljaške za bebe i decu
Iz žarke želje jedne mame Ljiljane da svom mezimcu ulepša njegov dečji kutak, nastala je prva, a kasnije i preko hiljadu ljuljaški za decu. Vremenom, kako je mališan rastao, poželela je da mu pruži još razonode, u skladu sa njegovim uzrastom. Zahvaljujući tome, pored ljuljaški od pamuka, pliša i teddy platna, u njenoj ponudi možete pronaći penjalicu i drvenu ljuljašku za starije klince.
Danas, Ljuljuška ljuljaške spadaju u one komade koje deca vole, a roditelji obožavaju. Dok se jedni u njima bezbrižno uspavljuju, drugi, uz lagano njihanje, uživaju u svojoj zasluženoj pauzi za kafu.
Kakav je bio vaš put pre nego što ste počeli da se bavite izradom ljuljaški i kako ste došli na ideju da pokrenete biznis kojim se bavite danas?
Diplomirala sam ekonomiju, nakon čega sam neko vreme radila u prodaji, marketingu, i administaciji. Tako da, moje prethodno iskustvo nije imalo dodirnih tačaka sa današnjim poslom. U stvari, ključni momenat za ovo opredeljenje desio se tokom moje trudnoće.
Gledajući slike dečjih soba na internetu, tražila sam inspiraciju za opremanje kutka za mog mališana. Naišla sam na platnenu ljuljašku za bebe, koje me oduševila i pohitala sam da je naručim. Međutim, nije mi pošlo za rukom, pa sam odlučila da je napravim sama. Iako nikada nisam imala dodira sa šivenjem, to me nije zaustavilo. Pozajmila sam šivaću mašinu i pošla u potragu za materijalom. Pomoć oko procesa izrade našla sam na internetu i ubrzo započela obradu, kako tekstila, tako i drvene konstrukcije.
Reakcija mog deteta bila je fantastična, što me ohrabrilo da za najbliže prijatelje napravim još par ljuljaški. Kada je došlo vreme za povratak na posao, suprug je podržao moju ideju da pokrenem sopstveni biznis i počnem sa prodajom. Iskreno, imala sam mali strah jer se niko iz moje porodice ranije nije bavio preduzetništvom. No, ipak sam rešila da ga poslušam. Postavila sam nekoliko fotografija na društvene mreže, a kada su se dogodile prve prodaje i pristigli prvi komentari oduševljenih roditelja, upustila sam se u otvaranje preduzetničke radnje.
Da li se sećate prve prodaje osobi koju niste lično poznavali?
Naravno, ta gospođa je i dalje moj kupac. Nedavno smo se čule, javila mi je da je dobila drugo dete koje je nasledilo ljuljašku, a ona je novu kupila za poklon prijateljima.
Sećam se da sam tu ljuljašku pakovala na trpezarijskom stolu. U tom trenutku nismo imali ni kutije. Dosta stvari je bilo drugačije u odnosu na sad, ali radost zbog narudžbine je bila neopisiva.
Kako se razvijao vaš posao od tada?
Da budem iskrena, u posao sam uplovila bojažljivo, bez konkretnog biznis plana, kalkulacija i sličnih neophodnosti. Gledala sam na njega kao na hobi. Tako ni same cene nisam menjala, do skoro, dok cene sirovina nisu značajno skočile.
Zbog mog početnog stava i pogleda na posao kao na uživanje i zanimaciju, proces se razvijao dosta sporije od mogućeg. Međutim, podstaknuta komentarima prijatelja i kupaca, počela sam da ga shvatam ozbiljnije. Upisala sam se na brojne edukacije, prvo šivenja, a kasnije i one vezane za biznis. Kada sam shvatila važnost brenda, angažovala sam saradnike za izradu logotipa, pakovanja, sajta i slično.
Koliko su vam društvene mreže doprinele?
Instagram je dugo bio glavni kanal prodaje. Posebno u periodu COVID-a. Svi smo bili zatvoreni u kućama, gde smo, pored brige o zdravlju, trebali da se pobrinemo i osmislimo aktivnosti za mališane. Brojni kupci su tada naše ljuljaške prepoznali kao sjajno rešenje jer su prvenstveno namenjene za kućnu upotrebu.
Međutim, danas imam i internet prodavnicu, pa se razmera promenila. Prodaja putem nje je u porastu u odnosu na Instagram, a rekla bih, bar iz mog iskustva, da ljudi u poslednje vreme manje pazare putem društvenih mreža.
Ono što mi je važno da pomenem, a što mi je ujedno i najdraže, jeste da najviše kupaca dolazi preporukom. Moji kupci su najčešće roditelji koji ljuljašku kupe za svoje dete ili je dobiju na poklon, a kada uvide koliko je korisna kako za igru, tako i za uspavljivanje, onda je kupuju svojim prijateljima.
Kako ste odabrali materijale i testirali izdržljivost proizvoda?
Materijali su mi od samog početka predstavljali najveći problem. Želela sam da budu jedinstveni, nešto što se ne sreće često. Uz to, bilo mi je važno da budu kvalitetni i od prirodnih materijala. To je još jedna od stvari po kojima je Ljuljuška prepoznatljiva – čvrst, pamuk, gustog tkanja, koji traje. Tako sam se odlučila za nabavku iz inostranstva i tome sam ostala dosledna do danas.
U početku sam imala ritual da po odlasku u neki novi grad istražim radnje sa materijalima, a tek onda obiđem znamenitosti. Kasnije se to sa većom količinom uozbiljilo, pa vršim narudžbine, ali neću kriti da i dalje volim da zavirim u pojedine kada god sam u prilici.
Kada je reč o testiranju izdržljivosti i bezbednosti ljuljaški, obavili smo ih, takođe, u inostranstvu, budući da kod nas nema institucija za testiranje dečjih proizvoda. Ovo mi je puno značilo jer mi je ulilo dodatnu sigurnost. Pre nego što sam dobila potvrdu laboratorije, postojala je određena bojazan. Bezbednost mi je oduvek bila ključna, posebno kada su deca u pitanju.
Pored toga, trenutno radimo na dobijanju CE sertifikata, koji garantuje da je proizvod ispitan po evropskim standardima i potpuno bezbedan za dečje korišćenje.
Gde se sve nalaze vaši kupci?
Za sada se prodaja odvija na teritorijama Srbije, Crne gore i Bosne i Hercegovine. Naravno, postoje komadi koji su otputovali u inostranstvo kao poklon, ali sa dolaskom CE sertifikata planiram širenje van ovih granica.
Da li kupci na još nekom mestu, osim internet prodavnice i društvenih mreža, mogu sresti vaše proizvode?
Ti kanali su primarni, ali par puta godišnje volim da se pojavim i na bazarima. Oni su mi dosta značili za upoznavanje sa ljudima. Možete opaziti poglede, čuti komentare i saznati ko su ljudi kojima se dopada vaš rad. Pored toga, imate priliku da dodirnete materijal i vidite kvalitet izrade koji na fotografijama nije lako prikazati.
Da li imate neke pomoćnike ili stalno zaposlene osobe?
Većinski posao odrađujem sama, ali po potrebi angažujem eksterne saradnike za šivenje, dok je tata taj koji mi pomaže oko obrade drveta.
Kako birate dezene za vaše ljuljaške?
Biram ih prema sopstvenom ukusu, ali gledam da to budu dezeni koji se lako mogu uklopiti u enterijer. Tako da, prema vašim potrebama i izgledu prostora, možete odabrati šarene, ali i jednobojne ljuljaške. Od skoro sam pored pamuka, u rad uvrstila i pliš, kao i teddy platno.
Možete li nam reći nešto više o procesu izrade ljuljaški?
Naravno, u početku mi je, kao što se može očekivati, bio potreban čitav dan za pravljenje jednog komada, dok je danas to svedeno na oko 30 minuta. Kada je reč o samom procesu, prvo se sašije materijal, zatim se pravi jastučić, provlače se drveni delovi, kanap i ljuljaška je spremna za pakovanje.
Koji se sve proizvodi, pored ljuljaški, nalaze pod brendom Ljuljuška?
Pored ljuljaški za bebe, postoji i jedna drvena, za malo stariju decu, kao i penjalica. Ovi proizvodi su, baš kao i prvi, nastali u želji da mom mališanu, koji je sada odrastao, pružim zanimaciju. Glavni kriterijum za nastanak nečeg novog jeste da to bude proizvod koji će doprineti zdravom razvoju deteta.
Napomenula bih da su ljuljaške koje čine najveći deo ponude namenjene deci do 20 kg.
Koliki je životni vek jedan ljuljaške?
Kako sam ovim počela da se bavim 2017. godine, a reklamacije i potrebe za popravkama još nisu stizale, sa sigurnošću mogu reći 6 godina, ali verujem da je ta brojka, u stvari, dvocifrena, a to će vreme pokazati.
Takođe, trajnost zavisi i od održavanja. Ljuljaške su prvenstveno namenjene kućnim uslovima, mada se mogu koristiti i na otvorenom, uz odgovarajuću zaštitu od vremenskih uslova.
Postoje li personalizovane opcije za vaše proizvode?
Naravno, nudimo mogućnost personalizacije u vidu ispisa bebinog imena na jastučetu ljuljaške, što može biti poseban poklon za rođendan ili krštenje.
Po čemu se vaše ljuljaške razlikuju od drugih?
Materijali, kvalitet izrade i sertifikati koji to potvrđuju, a koje malo ko ulaže. Kada je reč o ljuljaškama za dvorište, one se najčešće kače za drvo ili određenu konstrukciju, dok je za kućne ljuljaške potrebna kuka koja se šafi u plafon. Međutim, za naše ovo nije neophodno jer uz ljuljašku možete naručiti posebnu kuku koja se kači na štok od vrata i time izbeći nepotrebno bušenje.
Koja iskustva biste biste mogli da izdvojite kao najlepše momente u poslovanju?
Kada mi roditelji pošalju slike beba koje spavaju u ljuljašci ili kada mame kažu da zbog ljuljaške mogu na miru da popiju kafu. Takođe, kada se ljuljaška nasledi od starijeg deteta, to mi je nešto najdivnije.
Šta u budućnosti možemo očekivati od Ljuljuške?
Ideje ili, bolje reći želje, su brojne, a jedna od njih je otvaranje concept storea, gde bih pod jednim krovom okupila proizvođače ručno rađenih proizvoda za decu i bebe. Kada je reč o nečemu bliskom, u skorije vreme možete očekivati ljuljaške za stariju decu, na čijoj izradi trenutno radim.
Autori
Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o AleksandruPrimarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o ĐorđuVeć dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o IvanuNiz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o IvanuFotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu