Biznisi

Cartoflex:
Ekološki podesne table od papirnog saća

Nakon prestanka radnog odnosa u niškoj mašinskoj industriji 1993. godine, Bogoljub Mladenović je poput mnogih američkih preduzetnika pokrenuo biznis iz sopstvene garaže – Cartoflex, radionicu za proizvodnju papirnog saća za šperovana vrata. U međuvremenu, pogon se preselio u golemu halu, a asortiman proširio na table od papirnog saća, print 3D table, kartonske palete, filere, ugaonike i kutije za bezbedno pakovanje, te repromaterijal za sobna vrata.

cartoflex 01

Kako kaže menadžer Cartoflexa, Milan Gvozdanović, ova firma iz Donjeg Matejevca radi sve što je u njenoj moći da očuva životnu sredinu za buduće naraštaje, koristeći materijale iz obnovljivih izvora, kao što su reciklirani papir, koji čini 99% njihove sirovine za rad, i lepak napravljen od prirodnih materijala na bazi vode.

Kada je nastao Cartoflex i kako su izgledali prvi koraci?

Vlasnik i direktor, Boguljub Mladenović, osnovao je Cartoflex u Nišu 1993. godine, kada je propala mašinska industrija u kojoj je radio deceniju unazad. Poput mnogih američkih preduzetnika, i on je ovaj poduhvat pokrenuo iz sopstvene garaže, gde je smestio proizvodni pogon.

Međutim, to nije išlo kao po loju. Naime, prvo je bio ograničen proizvodnim kapacitetom, gde se dnevno proizvodilo stotinak saća za sobna vrata, dok mi danas u jednoj smeni izbacimo po hiljadu i po komada saća. Drugo je imao problem sa dopremanjem repromaterijala. S ozbirom da su rolne papira težile po tonu-tonu i dvesta kilograma, a garaža se nalazila u gradskom području, bilo je krajnje izazovno isprazniti šleper i sve to utovariti unutra.

cartoflex 02

Kako se proizvodnja razvijala od prvobitne garaže do danas?

Od 2007. proizvodnja se seli u halu, dok kupci počinju da sve više potražuju da uvrstimo ostali repromaterijal kako bi na jednom mestu sve nabavljali. Otuda smo krenuli da uvozimo i prodajemo obloge za vrata, drvenu građu, šarke, brave, kvake, itd. Pre četiri godine, kupivši novu mašinu za proizvodnju panela, koji se koriste kao ispune i fileri, zaokružili smo asortiman.

Time smo postali jedinstveni u ovom delu Balkana, jer nijedna druga firma u ovom regionu ne radi u ovom kapacitetu i obimu kao mi, niti ima gorepomenutu mašinu. Zahvaljujući tome, imamo primat u regiji, ali i izvozimo proizvode u Nemačku, Mađarsku, Grčku, Bugarsku, Rumuniju.

cartoflex 03

Koji su najveći poslovni izazovi sa kojima se susrećete?

Svestan sam da mnogi preduzetnici imaju poteškoće sa dobavljačima ili naplatom potraživanja, ali moramo da naglasim da mi tih problema nemamo. Imamo zaista i više nego korektnu saradnju sa dobavljačima, kao i sa kupcima.

Ipak, ono što nam je najveća prepreka u poslovanju jeste manjak ekološke svesti u našoj zemlji. Poenta naših proizvoda jeste da, pored doprinosa kvalitetu pakovanja, oni sadrže tu ekološku notu i čuvaju životnu sredinu. Primera radi, kad kupite neki proizvod, on dolazi upakovan u stiropor, koji naposletku bacate u smeće. Ali, da li znate da se taj stiropor nikada ne može da se razloži?

Sa druge strane, iako nije jeftiniji od stiropora, naš proizvod ima na umu zaštitu pokolenja koja dolaze, kao i celokupne životne sredine. I sada sa tim informacija treba dopreti do klijenata i osvesti ih u tom pogledu. Upravo zbog toga je neophodna edukacija i saradnja sa lokalnim zajednicama i državnim institucijama kako bi se podstakla upotreba ekološki prihvatljivih materijala.

cartoflex 04

Da li imate neke podatke vezane za reciklažu i očuvanje životne sredine?

Naravno. Reciklažom jedne tone papira spašava se 17 stabala drveta, te štedi se 32.000 litara vode i 4.200 kW električne energije. Sa druge strane, 16% novca utrošenog za kupovinu različitih proizvoda odlazi na ambalažu koja u najvećem broju slučajeva odmah po kupovini biva bačena u smeće.

Takođe, za proces reciklaže potrebno je 40% manje energije nego za proizvodnju papira od celuloze, dok je emisija zagađujućih materija u vazduhu za oko 75% manja u odnosu na proizvodnju hartije od primarnih vlakana, tj. celuloze.

U osnovi, daleko je lakše reciklirati papir nego isti negde odbaciti, a da tek ne pričam o stiroporu…

Odakle nabavljate reciklirani papir?

Uzimamo ga u velikim rolnama od samog proizvođača. Zapravo, oni kupuju naše papirne reslove, koji mi ovde baliramo. Tako da, imamo zatvoren ciklus reciklaže koji omogućava ponovnu upotrebu papira.

Pored papira, i lepak je ekološki, zar ne?

Tako je. Lepak je potpuno ekološki, bez ikakvih aditiva. Izrađujemo po tajnoj recepturi već 31 godinu. Sastoji se od pšeničnog skroba, dekstrina i vode. Dakle, nema nikakvih ekstra dodataka u vidu boja, mirisa ili smole, koja bi pojačala lepljivost. To je u potpunosti naša receptura, a finalni proizvod je 100% ekološki.

Koliko teško ili lako naći radnike?

Generalno, teško je naći kvalitetan kadar, pogotovo u današnje vreme, kad dosta ljudi napušta zemlju. Međutim, Cartoflex dugo posluje i na dobrom je glasu, pa neretko se dešava da zainteresovani navrate u naše prostorije i ostave CV ili se raspitaju ima li slobodnih pozicija.

Osovinu firme čini sedmorica-osmorica, koji oberučke prihvataju „svežu krv“. Ovaj posao nije fizički zahtevan, ali svaki početak je težak, pa zato imamo obuke za novozaposlene, gde ne očekujemo da se sve bude savršeno. Greške su sasvim normalne, štaviše one se dešavaju i ljudima koji ovde imaju decenijski staž. Čak i kada dođe do greške, nije smak sveta – recikliraćemo taj sporni papir i opet ga upotrebiti.

cartoflex 05

Da li se pojavljujete na sajmovima?

Znate kako, pre nego što smo pazarili gorepomenutu mašinu, uglavnom smo posećivali sajmove građevine, prvenstveno zato što su saće i repromaterijal za sobna vrata vezani za građevinsku industriju.

No, poslednje dve godine redovni smo izlagači na Međunarodnom sajmu grafičke, papirne i kreativne industrije Grafima u Beogradu, gde od nule napravimo sopstveni štand, izlagajući eksponate poput kreveta, stolova, polica za knjige, fotelja – za potonju smo dobili nagradu za idejno rešenje.

Ostale sajmove obilazimo više u ulozi gosta, ali u planu je da tokom ove 2024. godine i naredne više se uključimo i počnemo da izlažemo na sajmovima u regionu, ali i inostranstvu, pogotovo imajući u vidu da smo podigli novu halu, povećali obim proizvodnje, te uvećali broj zaposlenih.

Kakve su reakcije na vaše štandove?

Uglavnom, ljudi su prijatno iznenađeni zato što se radi o novom proizvodu na našem tržištu. Dok nismo uzeli ovu mašinu, srpski kupci su mogli sa ovim samo da sretnu ako pazare nešto u IKEA-i.

Tako da, kad se pojavimo sa printom na našim pločama, toliko kopkamo ljude da zastanu kako bi se raspitali o čemu je tačno reč. I čim im ispričamo, odmah možete videti kako dumaju za šta bi mogli da iskoriste naš proizvod, što nam i te kako imponuje.

cartoflex 06

Kako dolazite do klijenata?

Gledajte, mi poslujemo u specifičnoj industriji, sa specifičnim proizvodom. Svaki proizvod može da se spakuje sa našim pločama, pa je potrebno dodatno edukovati potencijalne klijente. To činimo putem sajmova, komercijalnih prezentacija, a u poslednje vreme trudimo se da to i medijski ispratimo kako bismo dopreli do šire populacije.

Po čemu se izdvajaju vaše ploče?

Sem ekološkog aspekta, njihova glavna karakteristika je čvrstoća. Recimo, kada napravimo paletu od tih ploča, njena nosivost je preko jedne tone. Potom ista, kad ispuni svoju svrhu, može da se pohrani u kontejner za reciklažu – dakle, nema potrebe da se vraća pošiljaocu.

U konačnici, ne postoje granice u našoj proizvodnji. Imamo mašine koje mogu da seku sićušne delove ploča, kao i CNC mašine koje mogu da izrađuju raznorazne oblike. Zahvaljujući istim, možemo da proizvedemo repromaterijal za pakovanje doslovno svega i svačega: od lomljivih predmeta do motora za automobile.

cartoflex 07

Odakle su mašine koje koriste u halama i gde ih servisirate?

Sve mašine na kojima radimo su iz inostranstva, gde je ovaj proizvod dugi niz godina aktuelan. Iskreno govoreći, čisto sumnjam da se iste ovde proizvode. Što se tiče servisiranja, imamo dosta školovanih elektroničara i mehaničara koji mogu da izađu na kraj sa svim kvarovima koji mogu da se eventualno jave.

Da li u vašem poslovanju ima prostora za saradnje sa malim preduzetnicima?

Mi uvek gledamo da izađemo svima u susret, pogotovo onima koji imaju male narudžbine, jer smo i te kako svesni koliko je to njima bitno. Nedavno smo dobili pomoć od Evropske unije i Regionalne razvojne agencije JUG, kao sufinansiranje i povoljnije kredite za kupovinu mašina koje mogu dodatno da izrađuju oblike, te da seckaju ploče i prilagođavaju ih određenom pakovanju, pa sada imamo daleko veću proizvodnu širinu.

O tome mogu da posvedoče Nikola Bertolini iz Komisije za pridruživanje i proširenje Evropske unije, kao i nadležni iz Razvojne agencije Srbije, koji su došli da na delu vide naš proizvodni pogon, što nam pričinjava neizmernu čast.

cartoflex 08

Koliko ranije stranka treba da vam se javi sa porudžbinom?

Sve zavisi od kompleknosti proizvoda. Primera radi, trenutno imamo narudžbinu ploča velikih dimenzija, koje odmah izlaze iz mašine i pakuju se. Ukoliko je potrebno da se izradi određeni oblik ili ekstremno velika debljina ploča, onda od 7 do 10 dana.

Koliko vam sajt znači u poslovanju?

Umnogome, posebno kad se uzme da se živimo u digitalnom vremenu, gde je mnogima lakše da iz komfora svog doma naruče željene proizvode nego da špartaju po tržnim centru. U našem slučaju, sajt služi da upozna zainteresovane sa onim čime se bavimo i da ih informiše o proizvodimo koje imamo u ponudi.

cartoflex 09

Kakva vam strategija na društvenim mrežama?

Generalno, ona se bazira na upoznavanju korisnika sa našom firmom i proizvodima. Naravno, gledamo da to prilagodimo aktuelnom trendu, odnosno da pravimo reelse kako pakujemo nove proizvode na inovativan i zanimljiv način. Jer nikada ne znate kome će se to dopasti i koja vrata će nam to otvoriti.

Šta biste poručili budućim preduzetnicima?

Znam da će ovo zvučati da izlizana fraza, ali svaki početak je težak, pa stoga moraju da budu hrabri i strpljivi. Bitno je da imaju neki san i cilj pred sobom, kao što je osnivač Cartoflexa imao 1993. godine, kad je pokrenuo firmu u jednom teškom vremenu. On je sledio svoj san i ostvario cilj tako što je bio uporan, vredan, radan, samopouzdan. Mislim da je to recept koga se treba držati, a rezultat će kad-tad doći.

cartoflex 10

Kakvi su vam planovi za dalje?

Krajem ove 2024. ili početkom iduće godine započećemo izgradnju nove hale veličine 2500-3000 kvadratnih metara i kupovinu nove linije koju nećemo prekrajati. Naime, trenutnu smo morali da prilagodimo kapacitetima hale i skratimo sa 50 na 30 metara.

Sa novom halom i linijom radićemo duplo ili troduplo brže, što će značiti sklapanje dogovora sa velikim firmama, sa kojima smo uveliko u pregovorima, te ćemo biti u potrazi za ljudstvom kako bismo mogli da ispratimo sve nove zahteve. Ujedno, povećanjem kapaciteta moći ćemo i više da se posvetimo inostranom tržištu, gde i te kako ima prostora za nas i naše proizvode.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?