Biznisi

Ecoserein:
Ekološki proizvodi za svakodnevnu upotrebu

Inspiracija za Ecoserein proizvode proizašla je iz ljubavi prema prirodi, koju Sanja Žugić gaji još od ranih izviđačkih dana. Shvativši potrebu za promenom svakodnevnih navika koje doprinose bespotrebnom otpadu, zaplovila je u kreiranje i distribuciju ekoloških proizvoda, pre svega četkica za zube, ali i torbi i četki za kosu.

ecoserein 01

Svaki proizvod je pažljivo izrađen od ekoloških materijala, bez okrutnosti i testiranja na životinjama, a u klimatski povoljnim uslovima se razgrađuju u roku od 6 meseci. Uz to, izrađuju se od bambusa, koji ima prirodna antimikrobna svojstva koja ubijaju bakterije.

Kako i kada je došlo do stvaranja vašeg brenda?

Ideja za brend je nastala u Njujorku 2019. godine, a realizaciju sam otpočela tik pred kovid, u februaru 2020. godine. Sve je krenulo iz ljubavi prema prirodi, koju gajim još od detinjstva i izviđačkih dana. Odlazak na drugi kontinent me nije sprečio da nastavim sa aktivnostima koje sam radila i ovde, u pojedinim sam čak imala i podršku NYS parkovima, pa smo zajedničkim snagama organizovali akcije čišćenja i pošumljavanja.

No, popriličan broj njih bio je u mojoj režiji. Kako se tim aktivnostima uvek odazovu i moje kolege, želela sam da im obezbedim sve potrepštine: od hrane i pića, do kesa i rukavica. To je iziskivalo popriličnu sumu novca, a sve sam finansirala iz sopstvenog budžeta. Kako to nije bilo rešenje na duže staze, počela sam da razmišljam o potencijalnim mogućnostima koji bi te akcije uspešno finansirale. Uz to, želela sam nešto više od samog čišćenja i ponovnog stvaranja plastike. Promatrajući predmete u domaćinstvu, tražila sam nešto što se svakodnevno koristi i često menja, a pravi od plastike. Tako sam došla na ideju da to bude četkica za zube.

ecoserein 02

Ko su bili prvi kupci i kako ste organizovali proizvodnju?

Prvi kupci su uglavnom bili Amerikanci, koji su već godinama u nazad dosta svesniji o važnosti ekologije. Mada, verujem da će se i kod nas situacija uskoro popraviti.

Inače, četkice su rađene u saradnji sa stomatolozima. Svaki deo – od oblika glavice, do gustine i oblika dlačica – sve je rađeno po njihovim preporukama. Zahvaljujući tome, kao i mom iscrpnom istraživanju, imali smo kvalitetan proizvod, odobren od strane stručnjaka i bazu ordinacija koje sam odmah kontaktirala i ponudila im saradnju.

Mesecima sam sedela ispred Google mape, pretraživala stomatološke ordinacije od grada do grada, i beležila ih u fajl koji sada broji između 15.000 i 20.000 kontakata. Slali smo primerke i ugovarali poslove, sve dok kovid nije umešao prste. Tada sam aktivno počela da razmišljam o povratku u Srbiju.

Kako se naša proizvodnja nalazi u Kini, selidba nije predstavljala problem, a razlog zbog kog smo se odlučili za ovaj vid saradnje je samo poreklo bambusa, koji potiče odatle. Tamo raste prirodno, bez ikakvih pesticida i štetnih dodataka. Pritom, njihove proizvodnje za ovaj tip proizvoda su na veoma visokom nivou. Tri nedelje sam provela u Šangaju, kako bih se uverila u kvalitet izrade, sirovine i, što je najvažnije, uslove rada koje ljudi u toj fabrici imaju.

ecoserein 03

Kako je izgledala selidba brenda u Srbiju?

Svaki put kada bih dolazila iz Amerike, ponela bih drugaricama par komada na poklon. Priča je polako počela da se širi od usta do usta, pa su njihove drugarice i mnogi drugi počeli da mi šalju upite na Instagramu.

Pripreme su trajale dobar deo 2022. Da bismo već naredne, 2023. godine, zvanično otvorili firmu i ovde. I dalje upoznajemo tržište sa našim proizvodima, ali moram reći da su dosadašnji komentari sjajni – dosta bolji od očekivanih. Kupci se vraćaju, a verujem da su za to, pored samog kvaliteta, zaslužne još dve stvari. Prvo, akcije čišćenja na kojima se okupljamo i družimo; drugo, jedina sam devojka na našim prostorima koja radi stvari ovog tipa i mislim da ljudi pre žele da podrže nekog svog nego neki veliki svetski lanac.

Kada smo došli na naše tržište, pokrenula sam novi Instagram nalog sa idejom da proizvod u početku prodajemo pojedincima. Međutim, jako brzo smo dobili poruke od radnji koje su želele da nas uvrste u svoju ponudu. Tada smo započeli proces izrade deklaracija, bar kodova i ostalih pratećih stvari i moram priznati da sam baš uživala u tom delu.

Danas sarađujemo sa preko 30 objekata, a pored toga nas možete naći i u Dufry-ju, na aerodromu.

ecoserein 04

Koje su najveće razlike između pokretanja biznisa u Americi i Srbiji?

Kada je reč o početnim troškovima i samom otvaranju firme, u Americi je sve dosta jednostavnije i povoljnije nego ovde. Međutim, tržište je prezasićeno, a konkurencija prevelika, marketing i promocija zahtevaju jako puno novca, dok je u Srbiji mnogo jednostavnije sa te strane. Ne morate da trošite hiljade evra da bi vas neko primetio krajičkom oka, već dosta toga možete postići organski. Uz to, uvek imate šansu da se proširite na region.

Ovde sam, takođe, imala veliku podršku prijatelja. Učlanila sam se sa u Udruženje mladih privrednika Srbije, kao i sekciju za žensko preduzetništvo u Privrednoj komori Srbije, što mi je puno pomoglo.

Kakve ste konkretno benefit imali od tih udruženja?

Pre svega, ljudi na koje sam tamo naišla se, takođe, bave biznisom i znaju kroz kakve muke se prolazi u svim fazama poslovanja. Nisu sujetni, već jako otvoreni za pomoć drugima. Rado dele probleme kroz koje su prolazili, ali i savete i rešenja za iste, tako da neko drugi ne mora napraviti iste greške, koje često koštaju čitavo bogatstvo.

Međusobno se pomažemo i tako što jedni druge preporučimo prijateljima, rodbini, svojim kupcima, pa čak i radnjama sa kojima imamo kontakt. Zahvaljujući tom krugu ljudi sam, između ostalog, dobila mogućnost da odem na sastanak sa DM-om. Prezentacija i finalni dogovori su, naravno, na meni, ali oni su tu da vam otvore mnoga vrata i hvala im na tome.

Kao članovi Udruženja mladih privrednika, bili smo i medijski propraćeni u više navrata, a na konferencijama koje organizuju smo imali mogućnost da naučimo mnoge korisne stvari i umrežimo se sa kolegama iz regiona. Nakon prošlogodišnjeg događaja u Makedoniji, na kom sam bila jedan od panelista, povezala sam se sa Udruženjem mladih privrednika Crne Gore, sa kojima sam razmenila mnoge ideje i verujem da ćemo u budućnosti imati neke uspešne sradnje.

U kojim sve gradovima su dostupni Ecoserein proizvodi?

Kada je reč o Srbiji, za sada su to Beograd, Novi Sad, Valjevo, a u pregovorima smo sa još nekim gradovima. Fokus nam je na širenju brenda u Srbiji i regionu, ali imamo planove i za međunarodno tržište. No, idemo polako, jer nam je veoma važno da ostanemo posvećeni našim vrednostima i nastavimo sa inovacijama i razvojem proizvoda.

Imamo dosta upita iz regiona, ali i Evrope. Nedavno nas je kontaktirao čovek iz Austrije koji želi da distribuira naše proizvode tamo. Naime, poreklom je odavde, ali tamo živi. Dopao mu se kvalitet, dizajn i čitava pozadinska priča, a želeo je i da nas podrži, jer smo sa ovih prostora. Otvaraju nam se brojne prilike i drago mi je da ljudi prepoznaju potencijal brenda.

Što se tiče Amerike, u potpunosti smo se povukli sa tog tržišta. Brend još uvek nije došao na nivo da može da funkcioniše bez mog prisustva, ali u narednom periodu planiram da radim na tome.

Kako ste se nosili sa procesom brendiranja, marketinga i uvoza proizvoda?

Iskreno, nisam bila sama u ovim procesima. Imala sam tim koji me vodi kroz marketing, dok sam se ja više fokusirala na druge aspekte poslovanja. Naravno, učila sam i istraživala konstantno, koristeći resurse poput interneta i kurseva. Važno je imati otvoren um za učenje i prihvatiti izazove koje donosi preduzetništvo. Bitno je ne očekivati savršenstvo od početka, već naučiti kroz proces i prilagoditi se promenama.

ecoserein 05

Koje su bile najveće prepreke sa kojima ste se susreli u poslovanju?

Mislim da su jedna od najvećih prepreka bile predrasude ljudi o ekološkim proizvodima. Često sam nailazila na komentare koji su sumnjali u korist i kvalitet, posebno kada je reč o četkicama za zube od bambusa. Bilo je dosta polemike o tome kako drvo skuplja bakterije. Međutim, bambus nije drvo, već trava i ima prirodna antimikrobna svojstva koja ubijaju bakterije. Trebalo je vreme da ih edukujem o prednostima takvih proizvoda i prevaziđem predrasude.

Već sam pomenula da smo ih izrađivali u saradnji sa stomatolozima, a preporuku imamo i od brojnih stomatoliških ordinacija u Beogradu.

Inače, četkice su soft, odnosno mekane, i idealne su za korišćenje nakon većih hirurških intervencija, a sledeća serija će biti dodatno unapređena. Prvi pomak biće veći broj dlačica, dok je neki naredni korak zamena najlonskih dlačica prirodnim, tako da proizvod bude 100% ekološki. U test fazi smo za dlačice od ricinusovog korena. Nadam se da će rezultati biti pozitivni i da ćete uskoro imati prilike da vidite i isprobate ovaj proizvod.

ecoserein 06

Kako ste dolazili do ideja za nove i kako ste se prilagođavali zahtevima tržišta?

Ideje za nove proizvode dolazile su mi prirodno, često kao rešenje za nedostatke koje sam primetila na tržištu. Na primer, želela sam da napravim ekološke četkice za zube koje će uz to imati i lepu futrolu. Ni jedan proizvođač to ne nudi. Uvek se kupuje odvojeno, a meni je bilo jako važno. Nisam želela da četkicu uvijam u kesu ili plastiku, već da imam praktično, dugotrajno, ekološko i lepo dizajnirano pakovanje, kako za put, tako i za svakodnevnu upotrebu.

Vremenom su počeli da stižu upiti za odvojene prodaje, odnosno za četkice bez futrole. U želji da izađem kupcima u susret, pristala sam ovu ideju, koja me na kraju koštala dosta novca, ali mi je dala jasnu sliku šta im je potrebno. Jasno je da ako jednom kupite futrolu, neće vam biti potrebna svaki sledeći put kada pazarite i četkicu, pa sam napravila novi set od 3 četkice, koji se pokazao kao najprodavaniji proizvod.

Ubrzo su počeli da pristižu i upiti za dečje, pa je tako došlo do rađanja novog proizvoda prilagođenog mališanima.

Četke za kosu su nastale opet iz moje lične potrebe. Nisam mogla da pronađem ni jednu ekološku varijantu koja je uz to dizajnirana po mom ukusu. Rešila sam da napravim neki varijanu koja nije skroz obična, a kako sam veliki ljubitelj mačaka, utkala sam ih u dizajn.

Trend korišćenja višekratnih vrećica sam želela da prenesem po uzoru na Ameriku koja već duže vreme ne koristi plastične. Međutim, nisu toliko zaživele koliko ostali proizvodi.

Uglavnom, trudim se da se prilagodim zahtevima kupaca tako što slušam njihove potrebe i želje. Važno je bilo da se fokusiram na zadovoljavanje potreba tržišta, ali i da budem fleksibilna.

ecoserein 07

Hajde da pomenemo i akcije reciklaže koje organizujete.

Ecoserein akcije organizuje samostalno od dela prihoda koje proizvodi donose, ali je, takođe, povezan sa lokalnim samoupravama i reciklažnim centrima, koji po završetku odnose sve što smo pokupili.

Međutim, veliki problem predstavlja reciklaža prljavog otpada kakav se nalazi u prirodi. Plastika i staklo koji se koriste kao reciklažni materijal za dalju proizvodnju moraju biti 100% čisti, a flaše i ostale ambalaže koje nalazimo u akcijama, mesecima, pa čak i godinama leže na istom mestu. Tokom vremena skupljaju veliki broj bakterija i takav proizvod se ne može dalje upotrebiti.

Koliko sam upućena, ne postoji mnogo reciklažnih centara kod nas u Srbiji. Uglavnom se ti materijali izvoze u strane zemlje koje imaju kapacitete za dalju preradu. Za sada smo imali samo jednu saradnju sa reciklažnim centrom iz Zrenjanina. Pored toga, podršku su nam u vidu predavanja pružili i ljudi iz Sekopaka.

Problem sa reciklažom je taj što se o ovoj temi malo priča, pa je svest o važnosti na veoma niskom nivou. Ako pokrenete priču o reciklažnim kantama koje danas ima skoro svako domaćinstvo, shvatićete da ih veliki broj ljudi koristi kao kante za mešoviti otpad, pod izgovorom da su videli kako svo smeće ide u isti kontejner. Povedena tim diskusijama pozvala sam JKP da vidim o čemu je reč i dobila jednostavno objašnjenje, da ukoliko mi kao pojedinci ne vršimo proces reciklaže onako kako bi trebalo, onda nema poente da oni voze različite kombije kada je u većini reciklažnih kanti mešoviti otpad. Zato sve ide na isto mesto, odakle se sve dalje sortira.

Posledice prethodnih generacija su već sada jasno vidljive, ali ne mogu da ih krivim, jer nisu imali dovoljno znanja. Mislim da bi idealno rešenja bilo da se obrazovanje o ekologiji uvede kao redovan deo školskog programa.

ecoserein 08

Osim toga imali ste i akcije pošumljavanja.

Akcije pošumljavanja su, takođe, važan deo Ecoserein brenda. Organizovali smo ih nekoliko u prethodnoj godini, a biće ih i u ovoj. Ipak, ove vrste akcija zavise i od naših kupaca i sredstava koje prikupimo. Ja i dalje odvajam nešto novca iz ličnog budzeta, jer mi je važno, ali takvi događaji su još zahtevniji od čišćenja, pa nam je podrška neophodna.

Prošle godine nam se priključila i IT firma Docloop, gde smo zajedno sa Srbija šumama posadili 350 sadnica topole. Druženju, koje je mnogima ostalo u lepom sećanju, doprinela je hrana, piće, muzika, kao i instruktorka joge za one koji su želeli da se oprobaju u ovoj metodi relaksacije.

Cilj mi je da se ljudi ponovo vrate, da nas bude što više. A, kada je reč o učestalosti, težimo ka tome da jednu od ove dve akcije organizujemo svakog meseca.

Koliko novca od svake kupovine se odvaja za pomenute događaje?

Od svake kupovine naših proizvoda mi izdvajamo 100 dinara i čistimo 1 kilogram otpada. To smo izračunali tako što smo sagledali šta sve možemo uraditi sa tim novcem, koliko rukavica ili kesa možemo kupiti. Motivišemo ljude na razne načine da se uključe, jer je to važno za očuvanje planete i buduće generacije koje dolaze.

ecoserein 09

Da li ste neki slučajem razmišljali da u te akcije uključite i decu, poput prvaka, drugaka ili predškolaca?

Da, radili smo akcije čišćenja gde su dolazili naši volonteri sa decom, ali bih volela da se više posvetim tome. Prošle godine smo organizovali akciju čišćenja sa drugim razredom jedne osnovne škole, gde smo imali radionicu kuvanja sa Dr. Feelgoodom, takmičenje u trčanju i mnoge druge aktivnosti. Uvek gledamo da ih animiramo da nešto nauče i da im bude zanimljivo, a na kraju ih ispratimo bojankama ili nekim sličnim poklončićem.

Planirate li lansiranje novog proizvoda ili je fokus na edukaciji i širenju brenda regionalno?

Trenutno je fokus na razvoju brenda i edukaciji. Želim ljudima da objasnim zašto je važno koristiti ekološke proizvode. U krajnjem slučaju nije važno da li je moj ili od nekog drugog brenda, samo da se stekne svest zašto je potrebno da izbacimo plastiku iz upotrebe. Njena reciklaža nije dugoročno rešenje, jer se svaki sledeći put dobija sve lošiji proizvod, tzv. downcycling, a maksimalno se može reciklirati 1-3 puta. Potrebno je promeniti način razmišljanja i vratiti se prirodnom toku stvari. Na kraju krajeva, to je i jeftinije i bolje za planetu.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?