Grey:
Udobna anatomska obuća sa tradicijom od preko 40 godina
Grey je brend specijalizovan za proizvodnju i prodaju anatomske obuće, sa tradicijom koja seže još iz 1971. godine. Krajem 2018. godine brend ulazi u novu eru poslovanja, kad Vlado Pavlović i njegova porodica preuzimaju proizvodnju brenda, sa novim koordinatama budućnosti, zadržavajući kvalitet i udobnost koji su obeležili njegovu istoriju. Asortiman obuhvata različite modele obuće, među kojima se izdvajaju klompe i sandale, a sve sa naglaskom na anatomske karakteristike, uz visoki komfor. Za to su zaslužni specijalno dizajnirani ulošci sa vazdušnim komorama, koji smanjuju bolove i umor stopala.

Najveća snaga Greya leži u pažljivo biranim materijalima – koži i PVC-u – koji obezbeđuju kvalitet i stabilnost. Od jagnjeće i goveđe kože do metalnih kopči koje garantuju dugovečnost i lako podešavanje širine obuće, svaki detalj je dizajniran sa ciljem da pruži kontinuiranu udobnost. Misija brenda je jasna – uz tradicionalnu proizvodnju i vrhunski kvalitet, Grey se posvećuje stvaranju obuće koja poboljšava kvalitet života i donosi sigurnost svakom koraku.
Kada ste počeli da proizvodite Grey anatomsku obuću?
Naša porodična priča sa brendom Grey započela je još 2000. godine, kada smo u Sremskoj Mitrovici otvorili maloprodajni objekat specijalizovan za medicinska i ortopedska pomagala. Pored širokog asortimana proizvoda iz te oblasti, u ponudi se od samog početka nalazila i anatomska obuća, među kojom je bio i brend Grey.
Iako sama proizvodnja Grey obuće postoji još od 1971. godine, mi smo 2018. odlučili da napravimo korak dalje i postanemo zvanični zastupnici brenda za Srbiju. Nakon našeg prvog upita da otkupimo firmu, odgovor je bio negativan. Međutim, kroz par meseci sve je bilo dogovoreno, porodica Kovačević je tada odlučila da proda firmu, ali samo nekome ko bi sa posvećenošću nastavio da razvija i unapređuje brend.
Tu smo se mi pojavili – sa jasnom vizijom i željom da očuvamo kvalitet i tradiciju. Iste godine, proizvodnja je prešla u naše ruke. Ja sam preuzeo vođenje proizvodnje, dok se moja sestra, po povratku sa studija iz inostranstva 2019. godine, priključila firmi i posvetila prodaji i marketingu. Od tada zajedno gradimo priču u kojoj se tradicija i iskustvo stapaju sa savremenim pristupom potrebama savremenog korisnika.
Kako je bilo uhvatiti se ukoštac sa proizvodnjom?
Ulazak u proizvodnju bio je ogroman korak – i iskreno, učili smo najviše kroz sopstvene greške To jeste bila najskuplja škola, ali i najvrednija. Nismo imali luksuz da sve znamo unapred, pa smo mnogo toga savladavali u hodu – od tehničkih detalja, kao što su rad i održavanje mašina, do kontrole kvaliteta i odabira pravih materijala. Naravno, bilo je i pogrešnih odluka, saradnika koji nisu ispunili očekivanja, serija koje nisu bile savršene – ali upravo ti izazovi su nas naučili koliko je važno postaviti jasne standarde i ne odstupati od njih.
Jedan veliki šraf koji je bio uvrnut u tu samu proizvodnju bili su ljudi koji su tu radili godinama. Mislim da su oni imali više strpljenja sa mnom nego ja sa njima. Ne postoji mašina u pogonu koju nisam morao da servisiram, sve je bilo u strašno lošem stanju. Jedna po jedna, kvar po kvar. I sad kad čujem kako koja radi znam šta je boli.
Danas, sa sigurnošću možemo da kažemo da sve što radimo ima temelje u stvarnom iskustvu, uloženom trudu i želji da budemo bolji svakim danom. To je ono što je oblikovalo i naš proizvod i naš tim.
Kako ste opremili proizvodni pogon?
Kada smo preuzeli proizvodnju, preuzeli smo sve – mašine, tehnologiju, ali i odgovornost da očuvamo kvalitet i reputaciju brenda koji postoji već više od 40 godina. Posebno smo ponosni na to što anatomski uložak Grey nije kopija nijednog drugog proizvoda, već je razvijen u saradnji sa stručnjacima sa Medicinskog fakulteta u Novom Sadu, uz učešće ortopeda i lekara.
Danas, posedujemo preko 150 sopstvenih alata koji se koriste u zatvorenom krugu proizvodnje anatomske obuće. Takođe, dve linije proizvodnje đonova – PVC i poliuretan – koji upotpunjuju sve zahteve tržišta na kojima smo prisutni.
Odabirom komponenti sastava đona došli smo do mekoće koja je optimalna za dugo stanjanje, vođeni time da previše tvrda, kao i previše mekana obuća ne daje dobru potporu za rad. Na ovaj način došli smo do tvrdoće od 57 šora, koji je, kako i sami kupci kažu, potaman.
Kako se snalazite sa nabavkom materijala?
S obzirom na to da u Srbiji ne postoji domaća proizvodnja kože, svi proizvođači – uključujući i nas – oslanjaju se na uvozne sirovine. Na sreću, tržište je stabilno i imamo razvijene kanale snabdevanja, pre svega preko domaćih distributera koji uvoze kožu i dalje je plasiraju proizvođačima obuće.
PVC, kao ključnu komponentu u našoj proizvodnji, direktno uvozimo iz Italije, jer je reč o materijalu specifičnog kvaliteta i sastava koji je teško pronaći na lokalnom tržištu. Ostale sirovine – kao što su lepak, razređivači, šnale i ostali prateći materijali – nabavljamo od domaćih dobavljača.
U principu, sve što dolazi iz uvoza, zasniva se na nabavci većih količina unapred, što zahteva precizno planiranje i dobru logistiku. Upravo ta organizovanost omogućava nam da zadržimo dosledan kvalitet i pouzdanost u svakom koraku proizvodnje.
Koliko imate zaposlenih?
U proizvodnji imamo šest zaposlenih i jos troje koje radi prodaji.
Koliko različitih modela imate u ponudi?
Teško je tačno reći koliko modela trenutno imamo, jer naša ponuda obuhvata veliki broj varijacija – ne samo u dezenima, već i u bojama i krojevima. Na primer, naš standardni ženski model radimo u čak sedam boja, dok mušku varijantu nudimo u četiri boje.
Osim tih osnovnih modela, imamo i više različitih tipova klompi, a trenutno radimo na razvoju još tri nova modela sa đonom u boji plute – iako je sličnost sa pravom plutom isključivo estetska. Naravno, udobnost i kvalitet ostaju nepromenjeni, jer će i ti modeli biti izrađeni od istog, proverenog materijala koji koristimo godinama.
Zbog brojnih obaveza nismo uspeli da lansiramo celu kolekciju u idealnom trenutku za letnju sezonu, ali modeli će uskoro biti dostupni u našem online shopu, pre svega za maloprodaju. Veće količine planiramo u narednom periodu, kako bismo odgovorili i na interesovanje sa B2B strane.
Pored klompi, šta sve obuhvata vaša ponuda?
Pored klompi, brend Grey obuhvata i anatomske papuče, sandale, anatomske uloške i naš prepoznatljivi model Relax – jedine masažne papuče sa tradicijom dugom više od 40 godina na domaćem tržištu.
Relax je zaista specifičan model, jer ima integrisanu masažnu površinu koja stimuliše cirkulaciju i olakšava bolove u stopalima i ima veoma veliku i vernu bazu korisnika koji joj se iznova vraćaju.
Naše papuče i sandale prate istu filozofiju udobnosti, kvalitetnih materijala i funkcionalnog dizajna, pa su jednako pogodne za svakodnevnu upotrebu kod kuće, na poslu ili u medicinskom okruženju. Svi naši modeli razvijeni su sa pažnjom, kako bi pružili podršku stopalu i očuvali zdravlje kroz dugotrajno nošenje.
Dakle, i sandale su deo asortimana?
Naravno, imamo ih u različitim varijantama – od sandala sa šnalama i čičak trakama do jednostavnih modela bez ikakvog kopčanja. Pratimo potrebe različitih tipova korisnika – kako po pitanju funkcionalnosti, tako i udobnosti.
Jedan od posebno zanimljivih modela u ponudi je obuća dizajnirana za kvašenje, idealna za korišćenje na bazenima, plažama ili tokom rehabilitacija. Radili smo ga čak u 11 različitih varijanti. Uskoro planiramo da smanjimo broj dezena – kako bismo kupcima olakšali izbor i optimizovali stanje zaliha. I dalje ćemo zadržati najtraženije boje i brojeve, jer je ovaj model izuzetno praktičan i tražen, posebno u letnjoj sezoni.
Da li radite dečji program?
Trenutno smo se fokusirali smo se na anatomsku obuću i dodatke za odrasle, mada imamo jedan model anatomskih dvotrećinskih uložaka za decu. Oni su dizajnirani tako da ne zauzimaju prostor ispod prstiju. Ova konstrukcija omogućava prirodan pad stopala bez stvaranja neprijatnog pritiska u prednjem delu. Takva forma čini uložak pogodnim za različite tipove obuće, jer ne menja visinu ispod prstiju, što doprinosi boljoj udobnosti i stabilnosti pri hodu.
Koji je program je aktuelniji: ženski ili muški?
Ženski svakako. Raznovrsniji je i traženiji, dok muški program trenutno obuhvata klompe i jedan model otvorenih papuča. Većinu naših kupaca čine žene, što ne iznenađuje s obzirom na to koliko pažnje posvećujemo udobnosti i estetskim detaljima koji ženama znače.
Zanimljivo je da se Grey anatomska obuća posebno dobro prodaje u Čačku – i to zahvaljujući preporuci jednog ortopeda koji nas lično nikada nije kontaktirao. Naime, saznali smo da je bio student u vreme kada je njegov profesor na Medicinskom fakultetu u Novom Sadu radio na razvoju našeg uloška. Rekao je da zna koliko je znanja i stručnosti uloženo u taj proizvod i da će ga preporučivati dokle god radi, jer veruje u ono što stoji iza njega.
To nam je bila ogromna potvrda da ono što radimo ima vrednost – i da kvalitet, kad je iskren i temeljan, pronalazi svoj put do korisnika čak i bez reklame.
Planirate li budućnosti neke inovacije vezane za anatomske uloške?
Da, u planu nam je da uvedemo i izradu individualnih anatomskih uložaka – po otisku. To je nešto što još razvijamo i pripremamo, jer želimo da ceo proces – od uzimanja otiska do završnog proizvoda – bude precizan, kvalitetan i u skladu sa potrebama korisnika.
Trenutno smo u fazi istraživanja i testiranja, ali svakako gledamo u tom pravcu, jer znamo koliko personalizovana podrška stopalu može da znači ljudima sa specifičnim problemima ili deformitetima.
Da li radite anatomsku obuću po narudžbini i koliko se čeka na isporuku?
Naravno. Ukoliko se radi o isporukama standardnih modela za manje kolektive – recimo, 100 ili 200 pari – te porudžbine šaljemo odmah. Lager sa najčešće traženim bojama imamo uvek i veoma je popularan među osobljem upravo zato što se lako uklapaju sa uniformama.
Kada se radi o personalizovanim porudžbinama sa šarenim dezenima ili specifičnim zahtevima u smislu brendiranja klompi, tada proces zahteva dodatnu pripremu – od dogovora oko dizajna, preko formiranja cene u zavisnosti od količine, do preciziranja roka isporuke. Sve zavisi od konkretnog zahteva, ali uvek nastojimo da budemo što efikasniji i da ispoštujemo potrebe naručioca.
Da li ste imali do sada neke saradnje koje biste istakli?
Sarađujemo sa velikim farmaceutskim lancima i distributerima već godinama unazad, realizujući promotivne akcije na regionalnom nivou. Tokom prethodne godine isporučili smo značajne količine obuće kao deo takvih kampanja, koje postaju sve popularnije, naročito na tržištima u regionu.
Zanimljivo je da su proizvodi imali različite rezultate na različitim tržištima – na primer, u Bosni su se pokazali izuzetno traženim, pa smo ove godine isporučili i dodatne narudžbine za taj region.
Koliko imate maloprodajnih objekata i gde vas osim toga kupci mogu naći?
Imamo jedan maloprodajni objekat, ali naša saradnja obuhvata oko 50 apoteka širom zemlje. Ipak, apoteke se suočavaju sa izazovima kao što su ograničen prostor za izlaganje, pa ne mogu da drže sve boje i veličine naše obuće. Pored toga, postoje minimalni uslovi narudžbine koje apoteke moraju da ispune da bismo im robu slali o svom trošku. To često znači da nije isplativo da naruče samo jedan par po zahtevu kupca, što dovodi do problema sa dostupnošću proizvoda.
Zbog svega toga, razvoj online prodaje postao je ključan za nas. Sve više kupaca bira upravo ovu opciju, jer im omogućava da dobiju potpune informacije i poruče modele i veličine koje možda nisu dostupni u njihovoj lokalnoj apoteci. Tako im pružamo širok izbor i praktičnost, što je danas veoma važno.
Da li dobijate dosta povratnih informacija?
Da, posebno otkako smo postali vidljiviji na Instagramu i Facebooku, dobijamo uglavnom veoma pozitivne komentare od naših kupaca. Negativne povratne informacije se retko javljaju, ali i kada se dogode, uvek im pristupamo sa zahvalnošću i pažnjom. Nikada ne brišemo takve komentare, jer smatramo da su oni važan deo procesa i prilika da unapredimo našu ponudu.
Naš najveći fokus je zadovoljstvo kupaca – verujemo da je ključ uspeha u tome da uvek ispunimo njihove potrebe i ponudimo optimalan odnos cene i kvaliteta. Upravo takav pristup nam donosi dugoročno poverenje i lojalnost.
Kako ocenjujete konkurenciju u vašoj branši?
Konkurencija na tržištu je svakako velika. Pored brojnih uvoznika, pojavljuje se i sve više manjih proizvođača. Nažalost, primećujemo da mnogi od njih međusobno kopiraju modele, naročito kada je reč o anatomskoj obući. Takođe, problem je što se na tržištu često promovišu proizvodi kao anatomski, iako to zapravo nisu. Neki brendovi čak ističu da su njihovi proizvodi dobri za kičmu, što nije uvek tačno. Zato je važno da kupci budu informisani i da biraju proverene proizvođače sa dokazanim kvalitetom.
Kako vi sada vidite preduzetništvo?
Mogućnost stvaranja sopstvene moći, utroškom sopstvenih obnovljivih resursa.
Šta biste poručili ljudima koji žele da započnu svoj biznis?
Ako niste spremni da zbog posla trpi porodica, nemojte ulaziti u posao, a naročito ne u proizvonju.
Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam.Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o Aleksandru
Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a.Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o Đorđu
Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o Ivanu
Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu