Biznisi

Ispeci pa reci:
Kolači u američkom stilu za vrsne sladokusce

Senka Pajić, dramaturškinja i bivša copywriterka, pre osam godina je napravila hrabar zaokret u karijeri i osnovala poslastičarnicu „Ispeci pa reci“. Ovaj brend, koji je započeo u malom lokalu na Donjem Dorćolu, danas je sinonim za kvalitetne američke kolače i domaću toplinu.

ispeci 01 1

Senka je pronašla inspiraciju u svom hobiju – pečenju kolača, koji je prvobitno bio način za beg od svakodnevnog stresa. Njena filozofija je jednostavna: kvalitetni sastojci i posvećenost svakom detalju. Tokom godina, „Ispeci pa reci“ je postao omiljeno mesto za sve ljubitelje sjajnih ručno pravljenih kolača, sa radnjama na Dorćolu i Zvezdari, kao i prisustvom u brojnim kafićima širom Beograda.

Čime ste se bavili pre nego što ste pokrenuli ovaj posao i kako ste i kada došli na ideju za otvaranje Ispeci pa reci?

Po obrazovanju sam dramaturškinja, i pre nego što sam pokrenula brend Ispeci pa reci, radila sam oko deset godina u oglašavanju kao copywriterka. Iako sam volela mnoge aspekte tog posla, vremenom mi je svakodnevni stres sve više smetao. Kada sam se vratila na posao nakon porodiljskog, shvatila sam da mi je preko potrebno da promenim ritam života. Zbog svog tog stresa i te potrebe za opuštanjem, počela sam da se bavim pečenjem kolača kao hobijem. Pre toga nisam umela da spremim ništa slatko osim palačinki, ali sam se vremenom izveštila, osobito za američke poslastice jer tih recepata najviše ima po internetu. Shvatila sam da mi sve to jako prija.

Kada sam jednom prilikom posetila Ameriku i probala njihove savršene mafine, odjednom su mi se složile kockice u glavi. Shvatila sam da takvih proizvoda nema kod nas, jer se uglavnom koriste gotove mešavine. Tu mi se rodila prvi put ideja da tu potražnju mogu da spojim sa mojim uživanjem u pravljenju kolača.

Kad je agencija u kojoj sam radila izgubila najvećeg klijenta, to mi je bio prelomni događaj zbog koga sam rešila da izađem iz stresa tog posla i posvetim se nečemu u čemu uživam, osobito zato što sam u to vreme postala i mama i prosto su mi bili potrebni fleksibilniji i manje stresni radni uslovi. Lokal na Donjem Dorćolu, u kojem je sve počelo 2016. godine, pronašao nas je u pravom trenutku i sve se složilo da krenem u ovaj poduhvat.

ispeci 02

Kako je izgledao sam početak i otvaranje prve radnje?

Potpuni haos, ali u pozitivnom smislu! Ušla sam u sve to kao neko iz potpuno drugačije profesije i ljudi su odmah videli da nemam iskustva. Imala sam sreće s nekim majstorima, ali bilo je problema sa svih strana – negde se majstor nije pojavio kad je trebalo, pa nam je frižider bio većih dimenzija nego što je trebalo i nije mogao da stane na predviđeno mesto. Hiljadu malih problema kao da se utrkuju. Sve smo rešavali u hodu, ali to je bio izuzetno stresan period. Nisam znala kako će stvari funkcionisati, samo da moram da nastavim da guram napred.

U početku, dobavljači su oklevali da sarađuju sa nama i isporučuju nam materijale, jer smo tek otvorili firmu, pa sam mnoge stvari sama nabavljala. Bila sam veoma detaljna u planiranju i tražila sam savete od ljudi iz sličnih biznisa. Iako je bilo teško, nakon prve godine stvari su počele da dolaze na svoje mesto. Svo to iskustvo me naučilo da prepoznam šta funkcioniše i kako da unapredim posao.

ispeci 03

Kako ste odabrali lokacije za prvu radnju i odakle uopšte ime „Ispeci pa reci“?

Prva lokacija na Donjem Dorćolu odabrana je prilično spontano. Lokal nam je predložio poznanik i činilo mi se kao savršeno mesto. Moja ideja je bila da budemo malo „uvučeni“ i da se oslonimo na podršku komšija iz kraja da bismo izgradili neki prisniji krug i postali deo lokalne zajednice. To je za mene bila dugoročnija priča, jer prodavnica u centru grada nije bila ono što sam zamišljala.

Što se tiče imena, iako sam tolike godine radila u marketingu kao copywriterka, paradoksalno mi je bilo jako teško da smislim naziv za moj brend. Imala sam gomilu predloga, ali na kraju sam pitala ljude da biraju. „Ispeci pa reci“ se izdvojilo kao opcija koja je jednostavna, nepretenciozna i u skladu sa celokupnom pričom i konceptom našeg brenda.

Koji su vam bili prvi proizvodi i koliko se vaša današnja ponuda razlikuje od one sa kojom ste počeli?

Naši prvi proizvodi bili su klasične američke poslastice za koje ljudi znaju iz filmova i medija: cookies, brownies, američke pite, banana bread i muffini. Imali smo još nekoliko kolača, poput pound cake-a, koji smo kasnije izbacili, jer ga ljudi nisu dovoljno kupovali. Fokusirali smo se na kvalitetne američke recepte koji su tada bili manje zastupljeni kod nas, ali su, ipak, bili poznati, jer su hiljadu puta čuli za njih u filmovima i serijama, a nisu imali priliku da probaju.

Danas je ponuda znatno šira. I dalje imamo originalne proizvode, ali smo dodali nove, kao što su carrot cake, karmelite, blondies, razne varijacije cookies-a, sezonske američke pite i sendvič kolačiće sa kikiriki puterom i čokoladom. Stalno uvodimo novitete, prilagođavamo se sezonskim namirnicama i potrebama kupaca, ali držimo se ideje da svaki kolač bude „pošten“ – od kvalitetnih sastojaka i napravljen sa pažnjom.

ispeci 04

Koji su danas najpopularniji proizvodi u vašoj ponudi?

Danas su najpopularniji proizvodi brownie, karmelita, i naši sendvič kolačići sa crnom čokoladom i kikiriki puterom. Ljudi ih obožavaju zbog bogatog ukusa i kvaliteta sastojaka. Kolačić carrot cake-u je, takođe, postao pravi hit, iako je u početku bio nešto što je polarizovalo ljude. To nam je tačka ponosa, jer imamo utisak da smo naučili Beograđane da ih vole.

Carrot cake je uvek visoko na listi omiljenih, a Basque cheesecake, sa namerno karamelizovanom koricom, takođe, malo deli ljude: ima svoje fanove koji ga obožavaju, a ima i onih koji neće ni da čuju za njega. Pite sa sezonskim voćem, poput borovnice i maline, takođe, stalni su favoriti među kupcima. Generalno, trudimo se da sve bude sveže, kvalitetno, prilagođeno ukusu naših mušterija, ali i da se svima nama koji činimo Ispeci pa reci kolač dopadne.

ispeci 05

Koliko koristite sezonske namirnice u vašim proizvodima i kakva je situacija sa snabdevanjem i dobavljačima?

Koristimo sezonske namirnice u velikoj meri, jer smatramo da su sveže i lokalne namirnice neprevaziđene za kvalitet i ukus naših proizvoda. Na primer, tokom cele godine koristimo zaleđene domaće maline i borovnice, jer se dobro zamrzavaju i mogu se nabaviti od malih lokalnih dobavljača. U zimskom periodu pravimo pite sa jabukama i kruškama, dok leti koristimo voće poput nektarina i šljiva za sezonske varijante naših proizvoda.

Što se tiče snabdevanja i dobavljača, to je dinamičan proces. Na početku smo se suočavali sa izazovima, jer smo tek otvorili firmu, proces potrage je trajao. Srećom, vremenom smo razvili stabilne odnose sa dobavljačima koji razumeju našu potrebu za kvalitetnim sastojcima. Ipak, stalni rast cena namirnica, posebno čokolade, predstavlja izazov, pa je važno balansirati između kvaliteta i pristupačnih cena za naše mušterije.

Recite nam nešto više o vašem timu – ko su bili prvi zaposleni, a kako tim izgleda danas? Koja je vaša generalna strategija zapošljavanja?

Naš tim se razvio zajedno s rastom poslovnih kapaciteta. Prvi zaposleni bili su ljudi koje sam uglavnom pronalazila preko poznanika, jer na početku nisam imala jasno definisan proces zapošljavanja. Na primer, imala sam devojku u prodaji koja je kod nas ostala preko dve godine i bila nam je pravi spasilac u prvim danima – ona je pravila fotografije za društvene mreže i pomogla nam da se povežemo s kupcima. Takođe sam radila i sa momkom koji je testirao recepte sa mnom pre otvaranja, ali je on ubrzo otišao, jer je diplomirao i našao posao u svojoj struci.

Danas je naš tim znatno veći. U svakom lokalu imamo po tri osobe u kuhinji i jednu koja upravlja radnjom sa punim radnim vremenom, plus još nekoliko part-time radnika. Zanimljivo je da je naš kolektiv isključivo ženski, što nije bila planirana odluka, već se tako spontano desilo. Primetili smo da se muškarci uopšte ne prijavljuju na naše oglase za posao i tako smo završili sa timom divnih devojaka i žena bez čijeg truda i vrednog rada brend ne bi bio to što jeste.

Moja strategija zapošljavanja sada je usmerena na preporuke i lične kontakte, jer sam shvatila koliko je važno imati pouzdane i motivisane ljude. Često devojke koje odlaze preporuče nekoga ko bi mogao da ih zameni, što je sjajan način da održimo dobar timski duh i kontinuitet u radu. Fokusiramo se na ljude koji vole naš koncept i veruju u ono što radimo.

ispeci 06

Sa kojim sve partnerima sarađujete, u smislu korporativnih klijenata, kafeterija i drugih? Imate li zanimljivih priča i anegdota iz tih saradnji?

Sarađujemo sa velikim brojem kafeterija i korporativnih klijenata. Naši kolači se mogu naći u oko 45 kafića i specialty kafeterija širom Beograda. Pored toga, radimo i sa IT firmama koje povremeno naručuju za svoje timove, posebno za događaje poput „srećnih petaka“. Takođe, snabdevamo kafeterije koje znaju koliko sjajno naši proizvodi idu uz kafu.

Jedna zanimljiva anegdota vezana je za košarkaše koji igraju u Srbiji – nekako smo se pročuli među njima i oni sad već tradicionalno obožavaju naše kolače i često ih naručuju, čak i za timove kada igraju međunarodne utakmice. Nekoliko puta smo imali priliku da isporučujemo značajne količine brownie-ja za njihove timske obroke tokom Evrolige.

Jedna od dirljivijih priča vezana je za venčanje, gde su mladenci insistirali na našoj piti sa bundevom, što je bilo potpuno drugačije i prelepo. Imamo i korporativne saradnje, gde pravimo personalizovane poklone, poput teglica sa kolačima koje firme koriste kao novogodišnje poklone.

Sve te saradnje su za nas posebno važne, jer nam omogućavaju da se povežemo sa različitim zajednicama i da naši kolači pronađu put do što većeg broja ljudi.

ispeci 07

Recite nam nešto više o vašim kupcima i zajednici koja se izgradila oko brenda.

Naši kupci su predivni ljudi koji su s nama od početka. Mnogi su komšije iz kraja, koji su nas podržavali od otvaranja prve radnje. Posebno mi je drago što se oko našeg brenda izgradila zajednica koja ceni kvalitet, posvećenost i autentičnost. Naši kolači postali su deo svakodnevnih rituala: uz kafu, za proslave, ili jednostavno za trenutke uživanja.

Jedna od najlepših stvari je što nas naši kupci često preporučuju dalje. Recimo, naši košarkaši koje smo pomenuli su postali su naši redovni kupci, a kad odu da igraju u druge timove, često naručuju kolače za svoje timove tokom utakmica Evrolige. Takođe, imali smo prilike da naše kolače šaljemo čak i na druge kontinente – sećam se jedne Japanke koja je obožavala naš banana bread i ponela ga sa sobom u Japan.

Zajednica koju smo stvorili ne čine samo naši kupci, već i naši partneri, kao što su specialty kafeterije koje prepoznaju kvalitet i žele da ponude naš proizvod. Njihovo poverenje nam omogućava da stalno rastemo, a povratne informacije koje dobijamo su nam dragocene za unapređenje ponude.

ispeci 08

Ispričajte nam kako je teklo širenje brenda i poslovnih kapaciteta. Imate li planova i za dalji rast?

Širenje brenda Ispeci pa reci bilo je logičan sledeći korak kada je naš prvi lokal na Donjem Dorćolu postao toliko preopterećen da smo imali teškoće da ispunimo sve porudžbine. Taj prvi lokal je bio komšijsko mestašce za lokalce, malo uvučen, malo manji, i mesto gde smo stvorili poseban odnos sa zajednicom. Kako je potražnja rasla, posebno zbog saradnje sa kafeterijama i korporativnim klijentima, počeli smo da razmišljamo o proširenju. Ne samo da bismo razvili biznis, već i da bismo zaštitili i očuvali duh tog prvog lokala.

Tako je nastala druga radnja na Zvezdari, koja nam je omogućila veću fleksibilnost i kapacitet za proizvodnju. U toj fazi smo već imali dovoljno iskustva da unapredimo operacije i bolje organizujemo posao. Širenje je ubrzano tri godine nakon pandemije. Mada je mnogima donela krah, kod nas se desilo suprotno. Lojalnost naših stalnih kupaca je postala još veća. Čini mi se da su se kupci više okrenuli prema lokalnim brendovima i zajednicama.

Planovi za dalje širenje svakako postoje, ali su pažljivo promišljeni. Želim da zadržim autentičnost i kvalitet koji su osnovni principi našeg brenda. Razmatram mogućnosti za otvaranje novih lokacija ili dodatne saradnje sa kafeterijama i drugim poslovnim partnerima, ali mi je najvažnije da sve što radimo ostane u skladu sa našim vrednostima i idejom poštenog i kvalitetnog proizvoda.

ispeci 09

Gde vas sve zainteresovani mogu naći i da li nudite mogućnost dostave?

Naši proizvodi su dostupni u naše dve radnje – onoj na Donjem Dorćolu, gde je sve počelo, i drugoj na Zvezdari. Dalje, naši kolači se mogu naći i u oko 45 kafića i specialty kafeterija širom Beograda, gde se odlično slažu uz kvalitetnu kafu. Naši proizvodi su dostupni i u jednoj prodavnici finih proizvoda na Vračaru, što dodatno širi naš doseg.

Radimo sa platformama za dostavu hrane, što našim kupcima olakšava da naruče svoje omiljene poslastice. Nažalost, dostava van Beograda trenutno nije moguća zbog prirode proizvoda, jer ne možemo garantovati kvalitet i stanje kolača tokom dužeg transporta.

Pozivamo sve zainteresovane da nas posete ili naruče, jer je za nas najvažnije da svako uživa u svežim i poštenim kolačima, bilo kod kuće ili u omiljenom kafiću.

ispeci 10

Šta biste rekli da su bili presudni faktori vašeg uspeha? Imate li neki savet ili poruku za ljude koji žele i sami da započnu svoj biznis ili brend?

Mislim da je najvažnija za naš uspeh bila moja ljubav prema onome što radim, kao i posvećenost detaljima i istrajnost. Veoma mi je pomoglo što sam pre nego što sam otvorila radnju, provela vreme testirajući recepte do savršenstva i što sam verovala u kvalitet kao osnovu celog posla. Pored toga, smatram da je povezivanje sa lokalnom zajednicom i izgradnja komšijskog brenda bio dobar potez koji je privukao lojalne kupce.

Moj savet za one koji žele da započnu svoj biznis ili brend jeste da budu strpljivi i realni u svojim očekivanjima. Prva godina može biti jako teška i verovatno nećete odmah zarađivati, ali to je period gde je važno da se prilagođavate, učite i pratite sve što se dešava – šta vam donosi i najsitnije uspehe, a šta ne radi baš najbolje. Najvažnije je da budete posvećeni i spremni da uložite 100% svog vremena i energije u ono što radite.

Takođe, nemojte se bojati da tražite savete i učite od drugih. Meni je neizmerno pomoglo što sam razgovarala sa ljudima iz sličnih poslova i analizirala njihova iskustva. I na kraju, ostanite verni svom konceptu i vrednostima. Kvalitet i iskrenost su najvažniji za izgradnju poverenja kod kupaca.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam.Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a.Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?