Kamen dizajn:
Oaza sukulenata i vazdušnih biljki za predah od svakodnevnog stresa
Užurbanost i stres su sastavni deo svakodnevnice mnogih, a da dani ne budu tako sivi postarao se Nenad Sarjanović i Kamen dizajn, koji se bave izradom aranžmana od sukulenata, kaktusa i vazdušnih biljaka, koje u saksijama od veštačkog kamena unose dozu spokoja u vaše živote. Ručno pravljene saksije i posude u više veličina i boja, lokalno gajene biljke i od srca napravljene kokedame, bašte u zatvorenim ekosistemima i te kako oplemenjuju svaki dom i radni prostor u kojem obitavate.
Naročito su traženi tzv. antistres paketi i to kao korporativni pokloni. Spakovani u atraktivnu kutiju, oni dolaze u četiri verzije, a u svakoj se nalazi po saksija, biljka, špric za zalivanje, drvce, ukrasni kamenčići, mini-alat, drenaža, te uputstvo za sastavljanje i održavanje. Za one koji bi da zasuku rukave i sa svojih deset prstiju da naprave aranžman od nule, tu su radionice koje Kamen dizajn organizuje u svom lokalu u Čumićemov sokačetu, dok umetničke duše mogu da se okušaju u oblikovanju sopstvene vizije i naprave svoje slike od mahovine.
Čime se bavi Kamen dizajn?
Ukratko, izradom saksija od veštačkog kamena, te pravljenjem aranžmana od sukulenata, vazdušnih i tropskih biljaka, kao i zatvorenih ekosistema i slika od mahovine, odnosno svega što ima veze sa prirodom. Slobodno se može reći da smo sveli prirodu u malo iliti potscaping, kako bi to rekli na zapadu.
Kad i kako ste došli na ideju da se upustite u ovaj poduhvat?
Bilo je to pre gotovo deceniju, kad sam ja rovario internetom, naletivši na jedan zanimljiv video na temu izrade saksija. Kako su mi bile potrebne saksije za dvorište i kuću, u pomoć sam pozvao drugara Dejana Popadića, budućeg partnera u ovom biznisu, koji je bio vičan sa građevinskim materijalima, za razliku od mene, trgovca u optičarskoj industriji.
Kad smo napravili prve primerke saksija od veštačkog kamena, okolina je bila oduševljena, ali isto se nije moglo reći i za nas dvojicu. Jednostavno, to nije izgledalo estetski dovoljno privlačno da bi se plasiralo na tržište, niti je bilo postojano, a kamoli otporno na vodu i vlagu.
No, nismo hteli da odustanemo, jer nas je proces izrade, takoreći, kupio. Tako da smo se prionuli na eksperimentisanje u podrumu moje zgrade i bilo je potrebno više od pola godine da bismo došli do prave formule za izradu saksija od veštačkog kamena.
Kako su izgledali prvi poslovni koraci?
Najpre smo pokušali da nudimo saksije beogradskim cvećarama. Međutim, većini to nije bilo isplativo. Nekolicini se dovoljno svidelo da uvrste u svoj asortiman, ali, po principu, ako se proda – proda se. To je značilo da smo morali jednom mesečno da ih obilazimo, popisujemo saksije, te čekamo na isplatu.
Ipak, taj vid poslovanja nam nimalo nije išao na ruku. Imali smo sreće da smo obojica bili zaposleni i da nismo imali velike troškove, te da smo mogli da priuštimo da se ovim nastavimo baviti iz mog podruma, koji smo pretvorili u radionicu. Kroz godinu i po dana otvorili smo lokal u Čumićevom sokačetu.
Pravi iskorak u poslovanju smo napravili kada smo zaposlili devojke, koje su digle Kamen dizajn na novi nivo. Jedna je završila hortikulturu, druga biologiju, a treća pejzažnu arhitekturu, a od sve tri smo pregršt toga naučili, pre svega o biljkama.
Sa živopisnim aranžmanima i dobronamernim savetima, stekli smo sjajnu klijentelu, kojoj je bilo kristalno jasno da je nama stalo da to što pazare kod nas ne uvene do kraja nedelje, već traje i krasi njihov dom u nadolazećim godinama.
Odakle nabavljate materijal i biljke?
Gledamo da sve što može bude iz Srbije. Neke sitnice za antistres pakete uvozimo iz Kine, ali to je doslovno zanemarljivo. Što se tiče biljaka, 80% je sa našeg tržišta. Mali deo dolazi od dobavljača iz Holandije, ali, recimo, čoveka za vazdušne biljke smo našli ovde. Iskreno, draže mi je da ostavim novac domaćim rasadnicima nego inostranim.
Šta sve imate u svojoj ponudi?
U asortimanu Kamen dizajna mogu se naći tropski aranžmani, odnosno aranžmani sa tropskim biljkama, kao što su palmice ili fitonije, koje ne zahtevaju posebnu negu ili obilje sunčene svetlosti; potom, aranžmane sa sukulentima, kaktusima, vazdušnim biljkama, itd.
Naravno, ne smemo zaboraviti proizvod od kojeg je sve krenulo, a to su saksije od veštačkog kamena. Njih imamo u raznim oblicima i dimenzijama, kao i u par boja. Uz te saksije, možete naći i podmetače, svećnjake i još štošta.
Ponudu čine i antistrest paketi, zatvoreni ekosistemi u staklenim posudama, slike od stabilizovane mahovine i kokedame, koje je su, u suštini, loptice mahovine u kojima se nalaze biljke. Ukoliko niste sigurni šta biste kupili i poklonili dragoj osobi, tu su na raspolaganju poklon-kuponi u raznim iznosima.
Slike sa mahovinom zvuče kao krajnje neobičan proizvod. Kako ste došli na ideju na njih izrađujete?
Zapravo, sve je počelo od upita firme Hutchinson iz Rume. Oni su želeli da oplemene svoje radno okruženje, naručivši dva golema logoa od mahovine. Latili smo se toga, jer nije bilo šanse da odbijemo izazov, iako nismo imali predstavu kako će to ispasti. Ispostavilo se je krajnji rezultat sjajan predmet, koji uistinu osvežava prostor u kojem se nalazi.
Nakon toga, radili i za Porsche Leasing, a povučeni divnim iskustvima, izradili smo jedan primerak i za radnju. Kad su mušterije to videle kod nas u lokalu, krenule su da naručuju. Danas, slike od mahovine pravimo po dimenzijama, a u isti mah imamo opciju da naručioci sami svoje idejno rešenje prenesu na „platno“ – od nas ćete dobiti ram, mahovinu i sve druge neophodne elemente, te slobodno vreme i kaficu u našoj radionici, a na vama je da složite svoju viziju.
Kakvi uslovi su potrebni da bi slika od mahovine opstala?
Njoj nije potrebno nikakvo posebno održavanje zato što ona vuče vlagu iz samog vazduha. Jedino što joj smeta jeste izlaganje direktnom suncu, jer tako gubi boju i isušuje se. Znači, slike od mahovine su idealne za neke hodnike, gde nema dnevnog svetla, odnosno uslova za klasične biljke.
Da li radite aranžmane po poružbini?
Apsolutno. Štaviše, obožavam to da radim i uživam u svakom trenutku kreiranja novog aražmana, pogotovo kada se radi o genijalnoj zamisli, koju neretko potom i usvojimo i uvrstimo u našu ponudu.
Ranije smo pravili i saksije po meri, ali izuzetno je komplikovano izraditi kalupe za željene oblike i to iziskuje previše vremena, dok sam proizvod, iskreno govoreći, ne možemo adekvatno da naplatimo.
U slučaju da uvene, da li prodajete i same biljke?
Naravno, kod sve varijante su u opticaju. Dakle, možete da kupite samo biljku, možete da kupite samo zemlju, čak možete da donese svoju biljku, koju ćemo mi zatim zasaditi u naše saksije. Ako imate biljku u kritičnom stanju, slobodno je donesite, a mi ćemo dati sve što je u našoj moći da je spasimo.
Da li svoje proizvode šaljete u inostranstvo?
Iskreno, strah me je da se u to upustimo, znajući kako se ophode sa paketima. Primera radi, šaljemo širom Srbije, ali dešava da nam se kupac javi sa polomljenim ili raspalim isporučenim proizvodom, iako smo mi isti ušuškali u pucketavu foliju i maksimalno obezbedili od lomova. Jednostavno, takva je situacija sa kurirskim službama.
Sa druge strane, već nekoliko meseci razmišljamo o inostranom franšizingu, kao načinu da naši proizvodi završe izvan granica Srbije. Mislimo da ta ideja ima uporište zato što se, ipak, radi o malom, ali kreativnom poslu, koji bi procvetao u zemljama Evropske unije, imajući u vidu o kakvim tržištima se radi. Na nama je samo – akcenat na samo – da nađemo pouzdanog partnera i prenesemo mu svo znanje koje posedujemo.
Koliko sada ljudi čini vaš tim?
Trenutno nas ima troje, ali taj broj poraste kada dođu novogodišnji i božićni praznici. Tada je nas sedmoro-osmoro okruženo saksijama, sukulentima i kutijama za pakovanje i nema igla gde da padne. Recimo, prošle godine smo spremili preko 200 aranžmana samo za radnju i promotivne štandove, plus porudžbine korporativnih poklona.
Ko su najčešće vaši kupci?
Pored gorepomenutih kompanija, klijente čine ljudi u potrazi za nesvakidašnjim poklonom za rođendane, slave, venčanja, useljenja i druge prigodbe, jer su naši proizvodi krajnje originalni. To potvrđuju i komentari kupaca, koji kažu da ovakav koncept nisu nigde videli.
Takođe, klijenti su oni koji cene estetiku, te gaje ljubav prema samoj prirodi, ali i oni koji žele da iznenade druge sa biljkom koja nije orhideja iz klasične cvećare ili, pak, buket ruža, koji izdrži svega nekoliko dana.
Šta se najviše naručuju kao korporativni poklon?
Definitivno antistres paketi. U ponudi imamo četiri verzije, a u svakoj se nalazi po saksija-dve, biljka-dve-tri, špric za zalivanje, drvce, ukrasni kamenčići, mini-alat, drenaža, ali i uputstvo za sastavljanje i održavanje, a sve to je spakovano u izuzetno atraktivnu zelenu kutiju koju po potrebi možemo prilagoditi i klijentovim bojama. Kad dobijete antistres paket na poklon, on deluje i te kako impozantno, ali i interaktivno. Stoga, nije ni čudo što ga mnoštvo velikih i etabliranih kompanija uzima kao dar za svoje poslovne partnere ili zaposlene.
Koliko unapred treba kompanije da se jave za 50-100 korporativnih poklona?
Otprilike oko mesec-mesec i po dana. Dva su razloga. Prvi, potrebno je oko 20-ak dana da bi se proizvod finiširao, jer se svaki lije, suši, pa lakira. Drugi, ne počiva sve na nama – zavisi i od čoveka koji ručno izrađuje kutije. No, finalni proizvod je uistinu vredan čekanja, pogotovo što sve u vezi sa njim može da se brendira.
Recimo, trenutno smo u procesu izrade 200 poklona za jednu firmu iz Nove Pazove, koja slavi 20-godišnjicu postojanja. Pošto se bave aluminijumom, uradili smo srebrne kutije u koje ide vazdušna biljka i pribor da se sklopi zanimljiv aranžman, na koje lepimo posebno dizajnirane nalepnice i uvijamo crnim mašnicama. Elegantno i svedeno, ukratko. U principu, sve je stvar dogovora sa klijentom. Mi smo mala i uigrana ekipa, koja lako može da napravimo dobro rešenje, a najbitnije nam je da je klijent zadovoljan.
Organizujete i radionice, zar ne?
Tako je. Dobijali smo upite na tu temu, pa smo se dali na istraživanje i uvideli da ima prostora na tržištu za tako nešto. Isprva smo ih organizovali u našoj radionici u Filmskom gradu, ali ispostavilo se da polaznicima više odgovara centar i naš lokal u Čumićevom sokačetu, gde smo nedavno upriličili jednu takvu sa kokedamama. Bilo je zanimljivo i okupljeni su se divno proveli, tako da nameravamo da nastavimo u istom maniru.
Koliko vam sajt i društvene mreže znače u poslovanju?
Sajt umnogome doprinosi poslovanju. Ja na njega gledam kao ličnu kartu Kamen dizajna putem koje možete da se upoznate sa svim pojedinostima naših proizvoda, ali i da iste naručite.
Kad govorimo o društvenim mrežama, ja vodim Facebook i Instagram, koji su u poslednje vreme, po meni, postali preopterećujući, pogotova potonja socijalna mreža, gde je potrebno da svakodnevno imate objavu, uglavnom video, koji zna da iziskuje po nekoliko sati da se izradi. I to nije nikakva garancija da će ista imati impresivan doseg. Pritom, mi nemamo dovoljno materijala da svaki dan postujemo, a ne bismo da zvučimo kao pokvarena ploča, koja reciklira stari sadržaj.
U isti mah, rekao bih da je najbolja reklama kad se pojavimo na nekom marketu, odnosno kad imamo štand u nekom od beogradskih tržnih centara. Jednostavno, objava na društvenim mrežama ne može nikada da bude ista kao uživo iskustvo, gde imate priliku da na licu mesta opipate te predmete i steknete dojam o originalnosti i kvalitetnoj izradi istih.
Šta biste poručili budućim preduzetnicima?
Preduzetništvo je zaista super poduhvat zato što imate priliku da gradite sopstvenu priču. U protivnom, kada radite za nekoga, vi neminovno ispunjavate tuđi san. Naravno, preduzetništvo samo po sebi nije tako idilično, već zahteva silnu upornost i veru u to što se radi.
Katkad dođu teška vremena, i da biste ih pregurali, morati svakodnevno imati tzv. male pobede: bilo da ste uštedili na vremenu tako što ste, recimo, drugačije obradili saksiju, bilo da ste nešto novo naučili u vezi sa društvenim mrežama – nije bitno dokle god ste bolji makar za pedalj u odnosu jučerašnjicu.
Autori
Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o AleksandruPrimarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o ĐorđuVeć dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o IvanuFotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu