Biznisi

Ketlimóns sveće:
Čudesa od voska

Ketlimóns je priča o kreativnosti i upornosti Katarine Belojice, osnivačice i vlasnice brenda ručno izrađenih sveća koje liče i mirišu na sve samo ne na sveće. Katarina se u njihovu izradu upustila sa namerom da to bude letnji hobi, ali ubrzo je pronašla radost i zadovoljstvo u kreativnom procesu, ali i izazovu koji je pronašla u ovoj delatnosti.

ketlimons cover

Naime, Katarina je odlučila da se specijalizuje u najizazovnijim tehnikama izrade Ketlimóns sveća, što joj je donelo zavidne uspehe, uključujući i saradnju sa HBO, promociju premijere Barbie filma i armiju vernih pratilaca na Instagramu koji imaju samo jedan problem sa njenim svećama, a to je – žao im je da ih zapale i potroše.

Kako je počela Ketlimóns priča?

Sve je otpočelo u doba kovida, kada sam na internetu naišla na prelepe, ručno rađene, oslikane sveće. Poželela sam da ih istog trenutka naručim, ali ispostavilo se da ih pravi jedan mali biznis iz Londona, koji nije bio u mogućnosti da ih transportuje u Srbiju. I, rešila sam, ako ne mogu da ih naručim, napraviću ih. Oduvek sam uživala u kreativnim stvarima, bavila sam se i grafičkim dizajnom, a ovo mi je bilo još primamljivije, pa sam prionula na posao.

Poručila sam kilogram voska, kalupe, nekoliko mirisa i ubrzo je nastalo prvih 10 sveća, koje sam potom oslikala. Kada sam ih videla na okupu, sa sve predivnim crvenim jagodicama, bila sam toliko srećna i shvatila sam da ću se ovim, makar kao hobijem, baviti u budućnosti.

ketlimons 02

Kako ste od tih prvih sveća izgradili brend u to što je danas?

U mom slučaju, sve je išlo nekim obrnutim tokom. Kako je u meni oduvek gorela iskra da pokrenem nešto svoje, maštala sam o brojnim stvarima koje oslikavaju mene, moju estetiku i meni važne stvari. Tako sam u svojoj glavi gradila brend i pre nego što sam bila sigurna čime ću se baviti. Razmišljala sam o imenu, logou, nalepnicama, kutijama, Instagramu, a kada su došle sveće, sve je bilo napola spremno. Iako se nisam nadala da će to prerasti u ozbiljan posao, ljudi su veoma brzo počeli da poručuju i to količine veće od onih koje sam očekivala. Polako sam shvatila da postoji potencijal da preraste u nešto veće.

Što se tiče naziva brenda, odlučila sam se za ime Ketlimóns, koje predstavlja kombinaciju mog imena Katarina i reči limun, koja me je oduvek asocirala na mediteranski život. Njegova svetlo žuta boja, puna života, radosti i estetike očarava me čitavog života.

ketlimons 03

Sa kakvim izazovima ste se suočavali na samom početku?

Pratili su me problemi sa kojima se suočavaju mnogi koji se bave ručnom izradom na ovim prostorima. Prvenstveno nabavka kalupa, zatim materijala, ali najveći problem bio mi je sticanje potrebnih znanja. Izlivanje sveća je iznenađujuće kompleksan i precizan proces. Morate znati koja vrsta voska je potrebna, koje boje i mirisi se koriste i u kojim razmerama, kako postići željene nijanse i još mnoštvo drugih stvari. Pomoć sam potražila na internetu, ali to je sa sobom nosilo sledeću poteškoću – materijali koje su oni koristili u svom radu nisu bili isti kao kod nas.

Što je značilo da svo to znanje pada u vodu ukoliko ne naučim sve sličnosti i razlike između njihovih i naših sirovina. U skladu sa sastavom, koriste se različite boje i količini, a ako parametre izračunam pogrešno, krajnji rezultat će biti dosta drugačiji od očekivanog. Bilo je tu mnogo pokušaja i pogrešaka dok nisam konačno pronašla tehniku koja daje najbolje rezultate, ali o odustajanju nisam razmišljala.

ketlimons 04

Kako su izgledale prve sveće koje ste izradili i šta je došlo posle?

Prve sveće bile su u obliku ženskog, a nedugo zatim i muškog tela, pravila sam ih u nekoliko boja, nakon čega sam ih ručno oslikavala na različite načine. Danas, imate priliku da ih vidite sve češće, jer ih prave i neke fabrike, ali u tom trenutku su bile atrakcija po kojoj su počeli da nas prepoznaju. Uz to, Instagram algoritam je bio naklonjeniji nego sada, pa je i doseg bio veći.

Nakon toga sam došla na ideju da izbacim čitav set ženskih silueta, gde je svaka bila različitih oblina i boje kože. Set je nosio naziv All Bodies Are Beautiful. Oduševljenje kupaca i broj narudžbi su premašili moja očekivanja, a u nekom kasnijem trenutku i mogućnosti, pa sam, nažalost, morala da prestanem sa njihovom izradom. Kalupi su bili veoma teški za rukovanje, kao i pravljenje nijansi za kožu. Razmere boja mere se u trećoj decimali i izazovno je ponoviti istu uprkos korišćenju jako precizne fine vage. Pored svega toga, procenat uspešnosti je samo 40%, što iziskuje previše ponavljanja kako bih dobila količinu koja mi je potrebna.

Zatim su na red došle popularne bubble sveće, ali se nisam dugo interesovala za njih. Nisu mi predstavljale izazov. Kako sam stalno eksperimentisala, a kroz to i savladala brojne tehnike, poželela sam da se oprobam u jednoj od najizazovnijih igara sa svećama – stvaranju jarkih i tamnih boja. Što je sveća tamnija i što joj je jarkija boja, to je izrada teža. No, nakon nedelja i meseci provedenih u učenju, mešanju i isprobavanju, jarke boje su postale naš zaštitni znak.

Ta posvećenost izazovnim bojama isplatila se u saradnji sa HBO kampanjom.

Tako je, pravili su kampanju za Game of Thrones i trebala su im zmajeva jaja u ombre nijansama: dole jarko crveno, gore zeleno-crno i zlatno-crno. Raspisali su konkurs, prijavila sam se i poslala uzorak. Ubrzo sam dobila odgovor da sam odabrana. Bila mi je čast i zadovoljstvo da sarađujem sa njima, a finalni proizvodi su izgledali kao da su došli direktno sa polica njihovog official storea.

Takođe ste učestvovali i u izradi proizvoda za premijeru filma Barbie kod nas.

Da, to je bilo ostvarenje sna za mene! Dobili smo zahtev da za premijeru izradimo oko 200 sveća u obliku milkšejka od jagode na čijem se vrhu nalazio šlag i mali Barbie logo. To je bio veliki izazov, ali srećom tada smo imali dve devojke u timu sa kojima sam honorarno sarađivala. One su se bavile roze smešom i finim detaljima, a moja briga je bio “šlag”, koji zahteva posebno umeće.

Kada je sve bilo pri kraju, morala sam da pođem na put. Međutim, negde na pola putovanja usledio je poziv. Jedna od devojaka me je pozvala i javila mi da nikako ne mogu da iz kalupa izvade pravilan Barbe logo – bio je previše sitan i stvarali su se neželjeni mehurići. Možete zamisliti moju paniku u tom trenutku. No, postoji jedna osoba koja mi je, kao i ostatak moje velike porodice, stvarno velika podrška u svemu ovome – tata.

Kako nisam bila u prilici da se vratim, on je otišao da vidi u čemu je problem, a zatim je došao na genijalnu ideju. Odnekud je iskopao vibracionu mašinu za gips na koju je počeo da ređa kalupe. Usled vibracija i najsitniji mehurići su nestali, a logo je na kraju ispao savršen.

ketlimons 05

Kako izgleda vaše poslovanje danas i šta vam je fokus?

Dosta smo napredovali od naših početaka. Sada sama pravim kalupe, što nam je olakšalo izradu, a asortiman je proširen na sve što mogu da zamislim.

I dalje eksperimentišemo, što sa bojama, što sa tehnikama, a cilj nam je da budemo bolji od juče. U ovom trenutku nam je fokus na sezonskim temama i svećama u obliku poslastica, čiji miris se podudara sa njihovim izgledom. Tako kod nas možete sresti sveće u obliku najukusnijih poslastica iz luksuznih francuskih poslastičarnica, koje će mirisati na prave jabuke, pomorandže i slično.

Ideja imam na pretek, a najviše pratim svoju estetiku i kreiram stvari po sopstvenom ukusu, koji je, reklo bi se, isti kao i kod mojih kupaca. Ne bavim se toliko trenutnim trendovima već pravim ono što me fascinira i ljudi to osete. Nedavni hit su bile sveće u obliku tople čokolade sa šlagom, a tako su i mirisale, naravno. Odziv je bio takav da smo dobili narudžbi više nego što smo bili u mogućnosti da napravimo.

ketlimons 06

Kada je reč o custom proizvodima, šta je moguće, a šta ne i kako izgleda taj proces kod vas?

Trudimo se, kada smo u mogućnosti, da maksimalno izađemo u susret željama kupaca. Ono što bi bilo sjajano jeste da se ljudi jave ranije. Proces izrade custom sveće je zahtevan i dugotrajan, a mogućnost isporuke u željenom roku zavisi od različitih faktora, kao što su oblik, boja, broj komada, ali i perioda godine.

Custom narudžbina uvek počinje razgovorom o idejama i željama. Saslušamo sve što ste zamislili i damo vam realističnu ponudu o tome koliko vremena je potrebno za izradu kao i procenu cene. Za sada smo samo jednom morali da odbijemo zahtev klijenta, jer je tražio da mu za 4 dana isporučimo 200 custom sveća, što zaista nije bilo izvodljivo.

Neki od upadljivijih projekata ovog tipa bili su i pokloni za Lenovo, Yettel… Ono što uvek volim da napomenem jeste da ne postoji nemoguće u smislu izvedbe – samo je potrebno manje ili više vremena i resursa. Ukoliko su nam te dve stvari na raspolaganju, napravićemo baš sve što zamislite. No, ako nemate dovoljno jednog ili drugog, rado ćemo vam predložiti najbolje rešenje i modifikovati postojeće proizvode, tako da opet dobijete nešto što će vam se dopasti.

ketlimons 07

Kako teče tehnički proces od ideje pa do gotovog proizvoda kada je reč o izradi Ketlimóns sveća?

Proces je složen. Kreće se od ideje, čije stvaranje može potrajati od pet minuta, pa do nekoliko nedelja. Po ideji dalje kreiram skicu proizvoda, zatim sledi izrada 3D modela u softveru, što ne radim sama već angažujem profesionalca. Kada je softversko rešenje gotovo, sledi štampa, a onda i izrada kalupa. Tek tada može početi proizvodnja same sveće. Minimalan broj kalupa za izradu je 10-30, a izrada jednog može trajati i nedelju dana.

Zato rokovi nisu fiksni, već variraju od projekta do projekta.

Jeste li se u promociji svog brenda oslanjali i na influensere?

Svakako. Influenseri su bili veoma važan faktor, pogotovo na početku. Prve kupovine desile su se zahvaljujući sponzorisanim objavama na Instagramu, što je dovelo do toga da naša prisutnost na društvenim mrežama poraste. Zatim su ljudi počeli da nas taguju i dele. Sajt smo napravili tek pre godinu dana i tada su kupovine počele da dolaze i sa drugih strana, ali u početku smo se zaista dosta oslanjali na društvene mreže.

Sve saradnje sa influenserima bile su isključivo sa onima koji dele iste vrednosti kao i mi. Nikada ne bih ostvarila saradnju po svaku cenu. Inače, u početku sam im prva pisala. Predstavila bih ukratko sebe i svoj brend, a većina je uzvratila pozitivne odgovore. Zahvaljujući njihovom deljenju na svoje platforme dobili smo veliki broj upita, pratilaca, porudžbina i dosta pozitivne pažnje. Nisam im tražila da promovišu moj brend, već sam im slala promotivni poklončić sa selekcijom sveća, a ostalo je bila njihova dobra volja ukoliko im se dopadnu. Taj no strings attached pristup otvorio vrata jako lepim saradnjama.

ketlimons 08

Kako su protekli vaši prvi nastupi na bazarima?

Prvi je bio Novosadski noćni bazar. Energija je bila predivna, a šansa da imam direktan kontakt sa kupcima je bila neprocenjiva, jer sam prvi put bila u prilici da uživo vidimo njihovu reakciju, dobijem povratnu informaciju ili novu ideju.

Vremenom smo proredili prisustvo na ovakvim manifestacijama, ali važno je reći da su to nezamenjiva iskustva za sve koji počinju i preporučila bih svim malim brendovima da se pojave na ovakvim mestima. Neka dele letke, balone, pričaju sa ljudima i drugim prodavcima. Naučiće puno iz tog iskustva, to garantujem.

Danas se pojavljujemo u Knez Mihailovoj i na Trgu, a u saradnji sa Vukovim božićnim kutkom, imali smo kućicu u Zimskoj bajci. To je zaista nešto najlepše što je moglo da se desi ove sezone. Štandovi mi daju priliku da napravim po nekoliko unikatnih, kreativnih komada kako me inspiracija ponese, jer šta god da se iznese tamo, prodaće se zbog šarenolikosti publike.

Da li imate klijente i iz inostranstva?

Da, naše sveće su stigle svuda širom sveta: u Ameriku, Australiju, Nemačku, Holandiju… Međutim, transport je dosta zahtevan, a trenutno mi se dopada ideja da su one nešto zaista jedinstveno i nesvakidašnje što se može naći samo ovde. Lep je taj momenat kada nas neko iz Amerike pronađe, oduševi se i pita kako nas nema kod njih i kada ćemo da se proširimo. Nećemo još, ali svakako razmišljamo u tom pravcu, pa ćemo videti jednog dana.

ketlimons 09

Vaš brend se, takođe, dosta bavi ekološkom i društvenom odgovornošću.

Tako je, to je pitanje koje nam je veoma važno i o čemu zastupamo jako odlučan stav. U okolnostima kakve su danas, mislim da nijedan brend ili biznis koji drži do sebe ne može i ne treba da zaobiđe pitanje ekološke i društvene odgovornosti u svom radu.

Kod nas se ništa od ne odbacuje: vosak se topi i ponovo koristi, a svi voskovi koje koristimo su 100% prirodni. U pitanju su različite vrste sojinog i pčelinjeg voska, a boje i mirisi su specijalno namenjeni za sveće i sagorevanje. Ne koristimo aditive i parafine. Parafin je jako jeftin i lak za rad, ali on je, u stvari, derivat nafte, koji je sam po sebi toksičan. Njegova proizvodnja i eksploatacije štete planeti, a mi po paljenju sveće udišemo kancerogene čestice.

Sve od materijala što možemo da dobavimo u Srbiji, tako i nabavljamo, ali to nije uvek slučaj. Ako imamo samo jednog dobavljača i on nema materijal, onda ni mi nemamo sa čim da radimo. Sada postoji još nekoliko dobavljača koji su počeli sa uvozom, ali to znači da bismo morali da se prilagođavamo novom procesu izrade, jer svaki materijal zahteva svoju proceduru, pa potrebne resurse često naručujemo i iz inostranstva.

ketlimons 10

Koji su vam planovi za budućnost?

Kratkoročno, plan je da se odmorim zato što je ova sezona bila jako zahtevna i fizički naporna. Ma koliko ja volela da radim sa rukama i iskreno uživam u ovom poslu i svemu što ulazi u njega, sve je to jako težak fizički posao, nimalo naivan, i već dugo vremena odlažem odmor koji mi je preko potreban.

Što se tiče dugoročnih planova, želim da zaposlim ljude. Trenutno upošljavam radnike honorarno i preko omladinske zadruge kada mi je potrebna dodatna pomoć. Želela bih da zaposlim i obučim radnike za stalno, proširim se u veći prostor, nabavim više mašina i optimizujem proizvodnju. Volela bih da kao brend postanemo još prisutniji u više prodavnice, da se vremenom probijemo i na evropsko i svetsko tržište. To su planovi za budućnost u najširim crtama, ali jako mi je važno da ostanemo verni ručnoj proizvodnji čak i kada se Ketlimóns biznis bude skalirao.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?