MAIA.Homedress:
Kreacije od svile koje ispunjavaju snove
MAIA.Homedress je mala beogradska manufaktura svilenih odevnih komada, koja je od male ideje, prerasla u prepoznatljiv brend. Iza ovog preduzetničkog poduhvata stoji Marija Ivković koja je, zajedno sa suprugom Aleksandrom, izgradila je MAIA.Homedress zahvaljujući svom marketing znanju, pedantnoj izradi i oslanjanju na vrhunsku svilu i tim krojača koji je savladao francuske šavove. Na ovaj način Marija je kreirala „pidžame” koje nisu odevni predmet za spavanje, već elegantni kompleti koji se nose kao odelo.

Put od Instagrama i prvog kataloga pre pandemije, do radnje u ulici Vojvode Dobrnjca, blizu Botaničke bašte, tekao je polako, ali sigurno. Postepeno se gradilo poverenje: precizne tabele veličina, personalizacija monogramima, kolekcije koje se fotografišu dva puta godišnje i pažljivo birani materijali, poput krep de šin svile i mat, nežno obrađene varijante koja se manje gužva. Danas se asortiman proteže od pidžama, haljina i ogrtača do jastučnica, turbana i spa maski, a kupci zbog MAIA komada dolaze i iz regiona i inostranstva jer u ovom brendu prepoznaju bezvremenost i ručni rad koji se pravi sa pažnjom i ljubavlju.
Kako je nastala ideja za brend MAIA.Homedress i zašto ste odabrali baš svilu i svilene pidžame kao polaznu tačku?
Sve je počelo iz zajedničke želje koju smo moj suprug Aleksandar i ja imali, a to je da izgradimo ozbiljnu priču oko jednog vrhunskog proizvoda. Oboje smo iz marketinga i želeli smo da iskoristimo naše znanje i stručnost da stvorimo nešto stvarno posebno. Od starta smo odlučili da taj proizvod bude od najkvalitetnije svile i da okupljamo najbolje krojače i šivače koji znaju da je obrade do savršenstva.
E sad, zašto svila i zašto pidžame? Zato što sam još kao devojčica maštala o divama u svilenim haljinama i ogrtačima. Kada sam porasla i došla u situaciju da mogu da priuštim materijale, shvatila sam da je svila najekskluzivnija i najfinija za takvu odeću. Napravila sam prvu svečanu belu svilenu pidžamu i iz nje se razgranala cela priča: haljina, ogrtač, odelo… Sve sam dizajnirala sama.
Naziv brenda je „MAIA.Homedress“: „Maia“ predstavlja tu samosvesnu ženu koja se lepo nosi, a „home dress“ je svilena haljina odnosno pidžama koja izgleda kao odelo i nosi se i za posebne prilike. To je uvek bila ideja vodilja, da pidžama ne bude samo za spavanje, nego da ima tu eleganciju i upotrebu van kuće.
Koliko vam je u svemu pomoglo prethodno iskustvo u marketingu i porodična tradicija u tekstilnoj industriji?
Iskustvo iz marketinga mi je neizmerno pomoglo na samom početku. Pre nego što sam pokrenula brend, radila sam u marketinškoj agenciji, gde sam imala priliku da naučim mnogo od ljudi koji su mi bili mentori, kolega iz računovodstva i generalno iz okruženja. Upravo su mi ti ljudi pomogli da izbegnem početničke greške, da pravilno osmislimo priču i izgradimo imidž brenda. Moj suprug i ja smo zajedno pravili biznis plan, posvećeno smo radili na strategiji brenda, a dosta pažnje smo podredili tome kako da od starta ispravno odredimo ciljnu grupu i da angažujemo najbolje fotografe, modele, da svaka fotografija ima prodajnu moć. To mi je zaista olakšalo ulazak na tržište i plasman proizvoda, pogotovo preko Instagrama i sajta.
Sa druge strane, porodična tradicija mi je pomogla da razumem suštinu tekstilnog posla. Moj otac je bio inženjer tekstilne proizvodnje, a i mama i drugi članovi porodice su radili u tekstilnoj industriji u Leskovcu u vreme kada je to bila ozbiljna industrija. Tata mi je od samog starta pomagao, objašnjavao mi kako izgleda krojna lista, na šta da pazim kod krojačica, kako se računa utrošak materijala. Njegovi saveti su mi i danas dragoceni u praktičnom delu proizvodnje. Tako da su oba iskustva, i marketing i tekstilna tradicija, zapravo, spoj koji mi je omogućio da napravim ovako autentičan brend.
Kako izgleda proces izrade jednog komada od svile i sa kakvim ste se izazovima suočavali na samom početku?
Proces je dosta zahtevan i pedantan. Sve počinje od tehničke karte na kojoj se nalaze svi segmenti proizvoda. Tu dokumentaciju prvo šaljem modelaru, koji uz moju pomoć sklapa model do savršenstva. Zatim krojač ručno kroji svaki deo, što je izuzetno važno jer je kod nas svaki komad potpuno ručni rad. Samo za jednu svilenu pidžamu potrebno je oko 15 sati rada, što zahteva veliku preciznost, strpljenje i finoću ruku krojačica.
Rad sa svilom je specifičan jer je u pitanju veoma osetljiv materijal. Na početku smo imali razne probleme. Desi se da mašina ostavi fleku, ili svila upije neki miris iz prostorije. Bilo je važno da obratimo pažnju na svaki detalj, kako bi krajnji proizvod bio savršen. Nije bilo lako ni pronaći dobre krojače i šivače koji su uopšte umeli ispravno da rukuju svilom. Sve je to bio proces iz kog sam morala da učim korak po korak, dok nismo došli do tima koji danas zna kako da svila bude savršeno obrađena francuskim šavovima, bez ijedne mane.
Kako ste uspeli da izgradite tim koji danas čini srž proizvodnje?
To je bio proces koji je trajao godinama i iskreno, nije bilo lako doći do pouzdanog tima. Na početku smo stalno nailazili na probleme sa krojačicama i šivačicama: neke su bile neiskusne za rad sa svilom, druge su radile samo prepravke i nisu se usuđivale da šiju luksuzne komade, a dešavalo se i da dobijemo uništene proizvode ili da saradnja propadne zbog nerazumevanja ili neodgovornosti. Mnoge od njih su imale razne izgovore i nisu bile spremne da preuzmu odgovornost za tako zahtevan materijal kao što je svila.
Vremenom, kroz preporuke, upornost i iskustvo, došli smo do ljudi koji su radili u ozbiljnim industrijama, koji su znali posao i kojima mogu potpuno da verujem. Dosta mi je pomoglo i to što sam iz Leskovca, grada koji ima dugu tradiciju u tekstilnoj industriji, pa sam imala kontakte i porodičnu podršku da pronađem kvalitetne radnike. Danas mogu da kažem da imamo sjajan tim šivača i krojača koji su svesni šta naš brend zahteva i koji su zaista posvećeni svakom detalju, tako da naš krajnji proizvod ispunjava visoka očekivanja klijenata. To je, po meni, ključ za dugoročan kvalitet i opstanak na tržištu – napraviti tim koji zna šta radi i kome je stalo do svakog komada koji izađe iz radionice.
Kako je izgledao sam početak poslovanja i na koji način je pandemija uticala na razvoj brenda i dolazak do prvih kupaca?
Početak je bio vrlo neizvestan i pun izazova. Suprug i ja smo pokrenuli celu priču samo godinu dana pre pandemije, ne sluteći šta nas čeka. U tom periodu sam još uvek radila u marketinškoj agenciji i koristila sam svaku priliku da učim od kolega i mentora kako da pravilno kreiramo priču brenda, osmislimo naziv i izgradimo prepoznatljivost. Prva godina je protekla u potrazi za dobrim šivačima i usavršavanju proizvoda, da bi sve bilo na visokom nivou.
Pandemija je, na neki način, za nas bila prekretnica. Baš u to vreme smo izbacili prvi proizvod na tržište i dogodilo se, kao da nas je sreća pogledala, da su ljudi tada sedeli kod kuće i da im je baš trebala jedna posebna, udobna pidžama. Prvi kupci su bili ljudi iz biznis okruženja, platežno jaki, koji su prepoznali naš rad zahvaljujući dobro osmišljenoj marketinškoj priči i vizualima. Veliku ulogu je imalo i to što smo angažovali najbolje fotografe i modele, tako da je i vizuelni identitet odmah pogodio ciljnu grupu. Sve to je dovelo do toga da vrlo brzo steknemo prve lojalne klijente i da dobijemo potvrdu da postoji prostor za naš proizvod na tržištu, čak i u tako nestabilnim vremenima kao što je bila pandemija.
Kako ste koristili online kanale da dođete do kupaca?
Instagram je bio naš glavni kanal od samog početka. Znala sam da tu moramo da damo maksimum, zato smo uložili u ozbiljno fotografisanje – angažovali smo profesionalnog fotografa Senju Vild, s kojom i danas radimo, i modele koji su najbolje predstavljali našu estetiku. Svaka fotografija je pažljivo stilizovana da nosi priču i ima prodajnu moć. Uz pomoć mog supruga Aleksandra, dobro smo targetirali ciljnu grupu i odmah privukli ljude koji su želeli upravo takav proizvod.
Drugi kanal je bio sajt na WordPressu, gde smo postavili katalog proizvoda. Tu su kupci mogli da vide detalje koji ne staju na Instagram, a kasnije smo pokrenuli i sopstveni sajt. Tako smo se otvorili i prema inostranstvu, mada je u početku publika bila uglavnom iz Srbije i regiona. Sve vreme sam bila stopostotno posvećena tim mrežama i komunikaciji s ljudima, jer je upravo tako brend dobio vidljivost i prve kupce, a vremenom i stalnu publiku koja se vraća.
S obzirom da ljudi obično žele da probaju garderobu pre kupovine, kako ste rešili izazov online prodaje?
To mi je bio najveći izazov kad smo pokretali online prodaju, jer svila je skup materijal i klijenti očekuju da sve bude savršeno, a nemaju mogućnost da probaju uživo. Od starta smo napravili detaljne tabele veličina za svaki model – muški, ženski, sve od XS do 2XL, tako da niko nije ostajao bez odgovarajuće veličine.
Posebno smo pazili na fotografije: svaki model je imao u opisu jasno naznačene mere – visinu, težinu, obime – da bi se kupci lakše uporedili sa modelom i izabrali šta im odgovara. Uz to, uvek sam dostupna za dodatna objašnjenja i savet, tako da kroz direktnu komunikaciju pomažem ljudima da izaberu pravu veličinu. Verovali ili ne, za sve ove godine nismo imali ni jednu reklamaciju niti povrat robe. Kupci su izuzetno zadovoljni, jer im pomažemo da donesu pravu odluku, a pidžame se najčešće kupuju kao pokloni dragim osobama, za posebne prilike, venčanja ili prijatelje. Mislim da je to potvrda koliko je sve dobro razrađeno i koliko su nam klijenti fenomenalni ljudi s kojima je zadovoljstvo raditi.
Zbog toga ste odlučili da otvorite fizičku prodavnicu? Šta vam je ona donela u pogledu odnosa sa kupcima i lojalnosti?
Instagram mi je na početku bio glavni kanal, ali sam ipak želela da jednog dana imam i prostor gde ljudi mogu da dođu, vide i osete proizvode uživo. Nisam odmah imala mogućnosti da otvorim radnju, trebalo je da prođe nekoliko godina, ali kada sam pronašla lokal u Vojvode Dobrnjca, blizu Botaničke bašte, rešila sam da se upustim u taj korak. Tu sam prenela celu kolekciju, uredila izlog i prostor, iako sam u startu bila nesigurna da li će klijenti pronaći radnju jer lokacija nije na glavnom, prometnom mestu.
Ispostavilo se da je radnja donela ogromnu vrednost. Ljudi su me brzo pronašli preko Instagrama i preporuka, dolazile su žene iz kraja, iz drugih delova grada, a i stranci. Radnja je ozbiljno učvrstila priču o brendu jer sada klijenti vide ko stoji iza svega, kakav je tim, kakav je proizvod uživo. To je stvorilo poverenje i dodatnu lojalnost: klijenti se vraćaju, žele da ponovo dođu u radnju, očekuju nove kolekcije i uživaju u direktnom kontaktu. Za mene je ta komunikacija s njima nešto posebno – ne posmatram ih kao izvor prihoda, već kao ljude kojima želim da pružim najbolje iskustvo. To mi daje snagu i motivaciju da nastavim da radim i stvaram dalje.
Kakve vrste personalizacije nudite kupcima?
Personalizacija je postala izuzetno važan deo naše ponude, najviše zbog toga što su naši klijenti to sami tražili i vole da njihov poklon ima ličnu notu. Najčešće radimo monogram, i to u posebnoj štampariji, gde se bira boja konca. Zlatni vez je najpopularniji, ali to može biti i bilo koja druga boja po želji klijenta. Na sajtu jasno ističemo tu mogućnost, a ja svakom posebno naglasim šta je sve moguće uraditi.
Personalizacija se radi na manžetni muške pidžame, na bademantilu, na rukavu muške i ženske pidžame, na džepu, ali i na nekim košuljama i haljinama. Ljudi najčešće biraju upravo ovakve proizvode za poklone, recimo, za kumu, suprugu, najbolju prijateljicu ili za venčanja. Sve je prilagodljivo željama i svaka narudžbina ima poseban tretman, jer znam koliko je ljudima važno da poklon koji daju bude jedinstven i posebno napravljen za osobu kojoj je namenjen.
Ko su vaši tipični kupci i koliko se razlikuje domaće od inostranog tržišta?
Naši tipični kupci su žene i muškarci iz biznis okruženja, ljudi koji cene kvalitet, imaju istančan ukus i žele nešto posebno, bilo za sebe ili kao poklon dragim osobama. Najčešće su to osobe koje pažljivo i savesno biraju šta kupuju, finansijski su stabilne i spremne su da ulože u luksuzne materijale poput svile. Kod nas su popularni gift setovi za posebne prilike, venčanja, poklone za prijatelje, ali i kao lični užitak. Personalizacija i mogućnost izbora modela po meri su za njih veliki plus.
Domaće tržište je dugo bilo u fokusu, publika nam je uglavnom bila iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Slovenije – ukratko, naš region. Ti ljudi su često naši stalni klijenti, vraćaju se i prate sve nove kolekcije. U poslednje vreme sve više prodajemo i inostranstvu. Otvorili smo sajt na engleskom i sada nam dolaze narudžbine iz sveta, posebno od turista koji su čuli za nas ili nas pronašli preko mreža, ali i od ljudi iz Amerike, pa čak i iz Emirata.
Strancima je posebno zanimljivo to što je proizvod ručni rad, što koristimo autentične materijale i što radimo personalizaciju, a neretko nam u radnju u Beogradu dođu baš zbog toga što su čuli da sve što vide može da se uradi baš po njihovoj meri i želji. U suštini, najlepše je što imamo lojalne klijente i kod nas i u inostranstvu i to je nešto što mi zaista daje snagu i motivaciju da radim dalje.
Kako ste razvijali asortiman proizvoda i na koji način birate dizajn? Odakle crpite inspiraciju i kako uspevate da stvorite komade koji imaju bezvremenski karakter?
Na početku sam krenula sa ženskim i muškim pidžamama, jednim bademantilom, spavaćicom, muškim i ženskim donjim vešom, šorcem i papučama od svile. Vremenom su se kupci pokazali kao razumno zahtevni. Žene su, recimo, tražile spavaćicu koja odgovara baš njihovoj građi ili grudima, što je odmah značilo novi kroj i u praksi novu haljinu, novu kolekciju. Tako se asortiman spontano širio i danas imamo preko 50 artikala: od pidžama, ogrtača, haljina i košulja do aksesoara poput jastučnica, turbana, maski za oči i spa-maski sa lavandom. Čak smo razvili i poseban miris za svilu u saradnji sa aromaterapeutom, koji se koristi isključivo za osvežavanje tkanine.
Što se tiče dizajna, sve komade sam osmislila sama, iz čiste ljubavi i zadovoljstva. Nisam formalno modni dizajner, ali imam osećaj za boje i estetiku, što se videlo još dok sam se bavila uređenjem izloga. Inspiraciju crpim iz svoje vizije jednostavnog, čistog i svedenog stila, ali i prateći svetske brendove – britanske, američke, francuske, italijanske – koji imaju estetiku sličnu mojoj. Na kraju sve prilagođavam svojoj ciljnoj grupi: prijateljicama, saradnicama, klijentkinjama koje znam i razumem. Mislim da upravo to što kreiram svedeni, čist stil od luksuznog materijala daje bezvremenost komadima koji ne zavise od trenutnih trendova, već ostaju elegantni i aktuelni godinama.
Odakle nabavljate svilu i šta je presudno kada birate dobavljače?
Svila koju koristimo u početku je dolazila iz Italije, ali nakon nekoliko godina i brojnih izazova sa uvozom, počela sam da istražujem i druge opcije. Sada najčešće nabavljamo svilu iz Kine, jer tamo postoji fantastična proizvodnja i mogu da ponude gotovo sve što zamislim, od sirove svile do finalnog proizvoda.
Meni je, ipak, najvažnije da sama biram sirovinu: tražim sandwashed svilu koja je lepo obrađena, ima fin sjaj, ne gužva se i dolazi u divnim nijansama. Takođe, veoma mi je važna krep de šin svila, jer od nje pravimo elegantne košulje i haljine koje klijentkinje posebno vole.
Presudno mi je da materijal ima određeni kvalitet i mekoću, da lepo pada i da je udoban za nošenje, ali i da je lako održiv. Ne interesuje me gotov proizvod iz Kine, već samo kvalitetna svila koju dalje ovde oblikujemo i pretvaramo u unikatne komade. Bitno mi je i da dobavljač bude pouzdan i da je komunikacija jasna, jer sve mora da bude vrhunski i svaka serija materijala mora da bude ista, bez iznenađenja ili kompromisa na kvalitetu.
Kako balansirate kreativni deo posla sa preduzetničkim izazovima, posebno kada je reč o finansijama i investicijama?
To je možda i najteži deo mog posla, pronaći ravnotežu između kreativnosti i finansija. Sa jedne strane, imam ogromnu želju da stalno stvaram nove komade, ulažem u kolekcije, u vizuale, u rad sa najboljim fotografima i modelima. Ali, sa druge strane, kao preduzetnica, moram da budem strogo disciplinovana i da novac koji dolazi ne trošim olako, već da ga usmerim isključivo u ključne vrednosti brenda.
Na početku je to bila prava borba u mojoj glavi. Lako je upasti u zamku da novac odlazi na sve što vam se sviđa ili na luksuz koji vas okružuje, a to može da ugrozi sam biznis. Naučila sam da moram da kanališem ulaganja u ono što je zaista presudno za opstanak i razvoj: kvalitet svile, stručan tim, perfektnu izradu i jaku brend priču. To je ponekad kao da sami sebi stavljate ograničenja, ali jedino tako posao može dugoročno da traje. I dalje radim na toj disciplini, ali svesna sam da je to ključ da sve ovo što smo izgradili ne nestane, već da se razvija i raste.
Kako planirate nove kolekcije i kampanje i koji su vaši planovi za dalje, bilo da je reč o novim proizvodima ili širenju na inostrana tržišta?
Nove kolekcije planiramo dosta unapred, tako da tokom godine obično radimo dve velike kampanje i kolekcije od 10 do 15 novih artikala. Jesenja kolekcija se fotografiše u studiju i ide u formi lookbooka, dok na proleće pravimo veliku kampanju na nekoj posebnoj lokaciji, recimo, u hotelu, bašti ili lepom prostoru u Srbiji. Tada angažujemo fotografa Senju Vild, pažljivo biramo modele, radimo fiting i sve detaljno pripremamo. To je za mene najlepši deo posla, jer tada cela priča dobija vizuelni oblik i energiju koja inspiriše i mene i klijente.
Što se tiče novih proizvoda, sledeći veliki korak je deterdžent za svilu. Klijenti me često pitaju kako da održavaju komade, pa sam uz pomoć aromaterapeuta osmislila prirodan preparat koji neguje i materijal i ruke, a može se koristiti i za ručno pranje i u mašinama sa posebnim programima. To je nešto što planiram da lansiram uskoro.
Kad govorimo o širenju na inostrana tržišta, već imamo iskustva sa inostranim kupcima preko sajta i turista. Posebno me privlači ideja da otvorim radnju u Njujorku, jer tamo žive moja deca i to bi bila velika šansa za brend. Privlačna mi je i ideja o radnji u Grčkoj, na nekom turističkom mestu gde dolaze ljudi sa jahtama, jer mislim da bi to bilo idealno mesto da vide i kupe luksuzne proizvode iz Srbije. Dakle, planovi su da stalno osvežavamo kolekcije, uvodimo nove proizvode i u budućnosti napravimo iskorak ka internacionalnom tržištu.
Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam.Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o Aleksandru
Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a.Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o Đorđu
Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o Ivanu
Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o Ivanu
Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu