Biznisi

MOBA Botanical Skincare:
Sinergija nauke i prirode u službi kozmetike

Shvativši da nema odgovarajuću kremu za negovanje kože novorođenčeta, Mirna Cerović, diplomirana ekonomistkinja i sertifikovana organska formulatorka, udružila je snage sa zaovom, Milicom Reković, magistarkom farmacije, u kreiranju MOBA kozmetike – preparata bez trunke hemije. Nakon višemesečnog testiranja u grupi od 70 dama, krema Supernova je ugledala svetlost kozmetičkog tržišta. Namenjena da se bori sa različitim nepravilnostima kože lica, ova pomada odmah je našla svoje uporište među žena sa 30+ godina.

moba 01

Sinergijom nauke i prirode danas se u asortimanu MOBA Botanical Skincare nalazi sedam preparata, koji služe kao jedan celovit i zdrav „obrok“ za vašu kožu. Da se radi o kvalitetnim i prirodnim kozmetičkim proizvodima, potvrdili su profesori sa Poljoprivrednog i Tehnološkog fakulteta. Supernova je dobitnica Velike zlatne medalje za kvalitet Novosadskog sajma 2023. godine, dok je dogodine MOBA zavredela Veliki šampionski pehar na Sajmu ekologije.

Kako ste ušli u poduhvat zvani MOBA Botanical Skincare?

Sve je počelo kad sam bila u devetom mesecu trudnoće. Naime, pakovala sam torbu za porodilište i shvatila da nemam kremu za novorođenče. Prionula sam se na istraživanje i doslovno se isprepadala kad sam videla šta sve ulazi u sastav krema koje su se nalazile na tržištu.

Ubrzo mi je sinulo da u porodici imamo farmaceutkinju, koja će uskoro postati tetka, pa sam pozvala zaovu Milicu da mi pomogne oko pravljenja kreme za bebe. Ona je donela recepture iz apoteke, pa smo združenim snagama počele da eksperimentišemo.

Naposletku, napravile smo jednu kremu za bebe, te smo shvatile da smo se u samom procesu toga zaludele za prirodnu kozmetiku. Ja, kako sam bila na porodiljskom, imala sam vremena na pretek, pa sam debelo zašla u tematiku, na koncu predloživši da otvorimo firmu koja će se baviti izradom prirodne kozmetike.

Međutim, iako smo posedovale znanje, manjkale smo na praktičnom polju. Tako da sam ja upisala britansku školu za organskog formulatora, gde se učilo praktično pravljenje emulzija, gelova, micelarnih voda, voda i drugih kozmetičkih proizvoda. To učenje, istraživanje i eksperimetisanje je trajalo tri godine sve dok nismo plasirali prvi MOBA proizvod na tržište.

Zašto se nazvali brend baš MOBA?

Dugo smo dumale koje ime da nadenemo brendu, sve vreme imajući na umu da mora da ima veze sa prirodom, jer se time bavimo. Neke od ideja su bile Nature’s Promise i Natural Wealth, ali ti nazivi su koliko brzo ulazili u uho isto tako brzo ga i napuštali.

Onda, kad smo započele da sarađujemo sa ženama na testiranju kozmetike, sinulo nam je da je to, u stvari, moba – udruživanja snaga u obavljanju poslova u prirodi, kao što su radovi u polju ili voćnjaku. Brže-bolje smo svima rastrubile da se naš brend od sada zove MOBA.

moba 02

Koji su vam bili najveći izazovi na samom početku?

Milica, koja je magistar farmacije, pored teorijskog znanja, imala je i praktično, radivši u apotekama, ali prirodna kozmetika se pokazala kao drugačija vrsta izazova od svega prethodnog sa čime se susretala. Za razliku od farmaceutskih sastojaka, kao što su karbomeri, prirodni su daleko teži za baratanje, pa je bilo potrebno određeno vreme da se savladaju.

Koji je bio proizvod koji ste plasirali?

Reč je o kremi Supernova, koja je, zapravo, bila završni rad na gorepomenutom kursu britanske škole. Ona je namenjena ženama poput nas dve – damama u 30-im godinama, koje nemaju pregršt vremena da na svoje lice stavljaju pet i više različitih preparata, a želele bi da neguju kožu sa naznakama prvih bora, masnim T zonama, gde se katkad javlja perutanje, ali i akne u PMS-u.

Dakle, jedinstvena krema za negovanje kože, koja se ne može opisati niti kao suva niti kao masna, ali obuhvata sve te muke sa kojima se žene sa 30+ godina suočavaju na svakodnevnoj bazi.

Kako je izgledalo testiranje te kreme?

S obzirom da je zamisao bila da rešimo više problema sa jednim preparatom, bilo je logično da sprovedemo testiranje, što smo, jelte, i učinile. Organizovale smo grupu od 70 dama, koje su testirale Supernova kremu preko mesec dana, koliko je otprilike potrebno da bi se videli efekti dotičnog kozmetičnog proizvoda.

Te divne žene su nam se vraćale sa utiscima, a u skladu sa tim povratnim informacijama, mi smo menjale formulacije i ponovo slale na testiranje. Tek kad smo dobili najkozinsteniji odgovor, izašli smo na tržište sa Supernovom.

moba 03

Šta je na kraju bilo sa kremom za bebe?

Kremu za bebu smo napravile, ali kako je u pitanju jednostavna formulacija, sa svega 3-4 sastojka, ona nam nije u toj meri kreativno izazovna, što se isto ne može reći za ženske preparate, gde vi kombinujete po 10-15-20 najrazličitijih sastojaka.

Ko su bili prvi kupci i gde ste plasirali MOBA proizvode?

Prvi kupci su definitivno bile žene koje su testirale kremu, a njihovi utisci su se dalje prenosili od usta do usta. Što se tiče plasiranja proizvoda, društvene mreže su bile naša primarna oglasna tabla. Nakon devet meseci poslovanja ušli su u prvu maloprodaju, pa potom drugu i treću, itd.

S obzirom da imate pozadinu u advertajzingu, kakva vam bile inicijalne marketing strategije?

Iskreno govoreći, baveći se marketingom dugi niz godinama, znala sam da ne želim isti da primenujem na način kako zna da se koristi, a to je u obmanjujuće svrhe. Nama je od starta bio cilj da budemo krajnje transparentni, da ne plašimo korisnike konkurentskim sastojcima samo da bismo prodali sopstvene preparate.

Od toga nismo želele da odustanemo ni pedalj. Upravo zato pripovedamo da mi ovde ne popravljamo dame, niti im govorimo da će sve nedostatke na sebi rešiti ukoliko pazare MOBA proizvode. Daleko od toga. Naši preparati služe kao jedan celovit i zdrav „obrok“ za vašu kožu.

moba 04

Pomenuli ste da vas ima u maloprodajama, kako ste dospeli na njihove rafove?

Uz tešku muku, slobodno mogu reći. Bilo je gotovo nemoguće nagovoriti prvu maloprodaju da uzme naše proizvode. Ipak, ne mogu da ih krivim – nikada nisu čule za MOBA brend. No, nismo posustale, već smo bile uporne – išle smo po nekoliko puta do njih da razgovaramo o uvrstavanju naših preparata. Kad smo probile led sa prvom maloprodajom, stvari su dalje išle osetno jednostavnije.

Pošto se radi o prirodnoj kozmetici, kako regulišete rok trajanja u maloprodajama?

Gledajte, neki proizvodi imaju rok trajanja od šest meseci do dve godine, kao što je slučaj sa emulzijama, koje u sebi sadrže obavezni konzervans. Najkraći rok imaju prirodna ulja, pogotovo ona sa mnogo nezasićenih masnih kiselina, koja brzo oksidišu, ali kako mi vodimo strogo računa o tome i sve te maloprodaje se nalaze u Beogradu, vrlo lako dopunjujemo asortiman taze proizvodima.

Odakle nabavljate sirovinu za proizvodnju kozmetike?

Kad god možemo, nastojimo da sirovine uzimamo iz Srbije. Mali deo uvozimo iz Hrvatske, ali naša novogodišnja odluka glasi: Želimo da se fokusiramo na domaće proizvođače hidrolata i biljnih i eteričnih ulja na čijem su čelu ili u vlasničkoj strukturi dame. Žarko želimo da podržimo žene u preduzetništvu sada kad smo se osovile na sopstvene noge.

moba 05

Koji preparati su usledili nakon Supernove?

Fokusirali smo se na uljana fazu Supernove, koja je zasnovana na višedecenijskom istraživanju o esecijalnim masnim kiselinama. Dakle, kao što kod oralnog unosa masnih kiselina mora da postoji odnos između zasićenih i nezasićenih, isto važi i za topikalno nanošenje.

Stoga, mi smo razvile aplikaciju koja nam pomaže u kombinatorci, gde unošenjem podataka za svako ulje dobijamo profil masnih kiselina istog i onda kombinujemo, poštujući tri racija po kojima ta ulja imitiraju sastav sebuma kože. Tako je nastao uljani serum.

Sledeći je bio piling zato što smo mi generacija koja je na tome odrasla. Nakon toga smo iznedrili umivalicu, koja je jedan od najvažnijih preparata u negi kože lica. Naposletku, došla je i druga krema, Hypernova, koja je potpuno lagana pomada, bez ulja, sa gelastom osnovom i zelenim biljkama, namenjena masnoj i problematičnoj koži. Tako da, te dve kreme pokrivaju sve moguće tipove kože.

Sve u svemu, skupa sa tonikom, imamo sedam MOBA proizvoda.

Vaši preparati imaju nesvakidašnja imena.

Da, i razlog je krajnje jednostavan – sve ovo što smo postigle nama deluje nestvarno i nerealno, kao da su nam glave u oblacima. Kad to uzmete u obzir, kao i našu zajedničku ljubav prema nauci, naziv poput Supernova, Aurora, Hypernova ili O3one, zvuče prijemčivije.

moba 06

Kako izgleda proces nastanka, recimo, kreme Supernova?

On se sastoji iz tri faze. Najpre krećemo sa vaganjem vode i ulja, koji moraju da se zagreju na istoj temperaturi: 70°C. Kad dostignu tu temperaturu, sledi mešanje, odnosno homogenizovanje smese homogenizatorom iliti, laički rečeno, podnim mikserom. Tačno se vidi trenutak kad smesa postaje emulzija, jer dobija pudingastu teksturu. Potom se hladi ispod 50°C, pretvarajući se u krem.

Kad temperatura padne na 40°C, dodajemo sve one sastojke koji ne podnose visoke temperaturu, kao što su ulja nara i šipurka i eterična ulja pomorandže i mandarine. Završni korak predstavlja merenja pH i dodavanje konzervansa. Konzervans je neophodan zato što svi kozmetički proizvodi koji sadrže vodu su podložni mikrobiološkoj aktivnosti. Naravno, taj konzervans je odobren od strane sertifikacionih tela i međunarodnih organizacija za prirodnu kozmetiku.

I, bilo da proizvodimo 20 ili 200 komada, postupak je isti i traje između 3 i 6 sati. Ne pravimo po porudžbini, već imamo lager, koji namerno nije preveliki kako bi svi preparati bili što svežiji.

Ko sve čini MOBA tim?

Milica i ja – ona je tu u ulozi nadzornog organa, dok ja radim u proizvodnji. Takođe, imamo hrpu prijatelja na koje možemo u svakom datom trenutku da se oslonimo. Između ostalih, tu su moje kolege sa fakulteta, kao i Miličini prijatelji iz osnovne škole, koji se bave marketingom, oglašavanjem i društvenim mrežama. Ne smem zaboraviti ni kumu, koja je fotograftkinja, kao ni koleginicu druge kume koja je zadužena za dizajn.

Da li su proizvodi isključivo namenjeni osoba koje su 30+ ili mogu da ih i tinejdžeri koriste?

Znate kako, MOBA preparati su na prirodnoj bazi, što znači da nanošenje istih ne može da škodi niti da odmogne. Nedavno sam bila priupitana da li osobe u 20-im mogu da rabe anti-age serum za predeo oko očiju, i moj odgovor je sledeći: Da, jer vaša koža se neće zasiti. No, ukoliko vam je trenutna nega dovoljna, nemojte se opterećivati anti-age linijom kozmetike.

Što se tiče tinejdžera, da, tinejdžeri koriste našu kozmetiku, ponajviše pilinge i kremu Hypernova, koja i jeste namenjena za masnu i problematičnu kožu kakva je, inače, kod tinejdžera.

U današnjoj kozmetici dosta su popularni sastojci poput retinola i bakučiola. Možete li nam reći malo više o njima?

Retinol je bez premca najistraživaniji anti-age sastojak, sa definitivno potvrđenim dejstvom. Prirodna alternativa za retinol je bakučiol, koji poseduje slične mehanizme delovanja na određene receptore, ali kako je u pitanju novi sastojak, nije u dovoljnoj meri istražen.

Mi u izradi kozmetike koristimo bakučiol upravo zbog svojih regenerativnih svojstava, ali i drugih benefita za kožu. Takođe, za razliku od retinola, bakučiol nije agresivan, te ne izaziva iritaciju i perutanje kože.

moba 07

Koje su najveće zablude vezane za negu kože lica?

Ubedljivo da, ako nanesete preparat, recimo, u tri sloja, on će triput bolje delovati. Ili, ukoliko koristite pet kozmetičkih proizvoda umesto jednog, da će oni pet puta bolje delovati. To ne može biti dalje od istine. Zašto? U prvom slučaju zato što koža lica može da podnese samo određenu količinu nanosa, a drugom slučaju zato što ne znamo kako će sastojci iz različitih proizvoda reagovati međusobno.

Još jedna od zabluda glasi da će kozmetika rešiti problem nezdrave ishrane, neispavanosti ili fizičke neaktivnosti. Takođe, u poslednje vreme se propagira da zimi ne treba nanositi SPF, odnosno zaštitni faktor, jer nema sunca. To je apsolutno netačno. Samo zato što mi ne vidimo sunce ne znači da nema zračenja.

Da li izvozite kozmetiku u inostranstvo?

Nedavno je Privredna komora pozvala nas nekoliko proizvođača iz Srbije na obuku na temu izvoza u EU. Od decembra 2024. pohađamo radionice, a u martu trebali bismo da učestvujemo na velikom sajmu proizvođača i distributera u Italiji. Tako da, nadam se će to označiti početak našeg izvoza u inostranstvo.

Gde se sve mogu naći MOBA Botanical Skincare proizvodi?

Pored online prodaje na našem sajtu, nalazimo se u maloprodajama Marketa zdravlja u centru Beogradu; u Kedrovoj priči i njihovim lokalima na Vračaru, Zelenom vencu i Dorćolu; te u Jonex apotekama na Trošarini i kod VMA.

moba 08

Da li planirate da se nađete i u velikim lancima?

Kad smo stavile na papir našu finansijsku i logističku sposobnost, shvatile smo da još uvek nismo dorasle tome. No, za godinu-dve, ko zna – možda ni ne bude potrebe za tim.

Kvalitet vaših proizvoda je prepoznat i od strane etabliranih stručnjaka, zar ne?

Tako je. Pretprošle godine, tj. 2023, prema ocenama profesora sa Poljoprivrednog i Tehnološkog fakulteta, sasvim neočekivano, krema Supernova je dobila Veliku zlatnu medalju, odnosno nagradu za kvalitet proizvoda na Novosadskom sajmu.

To nam je ulilo samopouzdanja, pa smo dogodine konkurisali sa svim proizvodima, i zavredeli Veliki šampionski pehar, što znači da su svi proizvodi osvojili zlatne medalje, a MOBA je proglašena za apsolutnog šampiona Sajma ekologije.

Iskreno, neopisivo smo srećne zbog tih nagrada. Jer, jedno je kad vi zborite da je vaš proizvod izvrsnog kvaliteta, a sasvim drugo je kad to potvrdi objektivan i stručan žiri.

Da li imate neke saradnje?

Da, od septembra 2023. sarađujemo sa kruševačkom nevladinom organizacijom po imenu Alternativni centar za devojke. Svake godine u aprilu i septembru, kad se obeležavaju dani posvećeni devojčicama, mi doniramo sredstva za stipendije za cure u nauci. To je naš mali i skroman doprinos zajednici.

moba 09

Da li ste dobili neku državnu pomoć za preduzetništvo?

Kao ekonomistkinja po profesiji, veoma sam oprezna po pitanju investicija. Tako da, sve što je ikada uloženo u MOBA-u bilo, što bi se reklo, iz sopstvenog džepa, i to onoliko koliko smo mogle u datom trenutku. Dakle, nikakvo bahaćenje, niti bilo kakvi krediti, već sve postepeno – po 10-15%.

Što se tiče državne pomoći, imali smo delimičan povraćaj sredstava za laboratorijske analize od strane Razvojne agencije Srbije povodom usklađivanja sa EU zakonima.

Kakve pouke ste izvukli iz preduzetništva?

Mislim da katkad nije na odmet da ne budete svesni svega što vas očekuje, jer, u protivnom, nikada se ne biste odvažili da postanete preduzetnik. Istovremeno, jednom kad se ostvarite kao preduzetnik, morate da naučite da održavate entuzijazam. Šta hoću time reći? Vi, kad radite za drugog, imate nekoga ko će vas bodriti i potapštati po ramenu.

Sa druge strane, vi, kad ste preduzetnik ili preduzetnica, sve to sami morate da obavljate, što je osobito naporno kad imate u vidu da prvih godina uglavnom rashodi dominiraju vašim finansijama. I to, sasvim razumljivo, zna da mori ljude.

moba 10

Šta biste poručili budućim preduzetnicima?

Sa praktičnog aspekta, savetujem im da obezbede izvor finansiranja tog preduzetničkog poduhvata, te da ne računaju na brz povrat uloženih sredstava, jer će biti potrebno izvesno vreme dok se posao ne zakotrlja.

Sa emotivnog aspekta, znam da to svi govore, ali nemojte odustati – istrajnost je, čini mi se, smisao preduzetništva. Da biste uspeli, jednostavno ne smete nikad odustati, jer nema druge opcije.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?