Biznisi

Mon’ami Candle:
Medene sveće od pčelinjeg voska za toplu atmosferu

Ivona Džudović je mlada kreatorka brenda Mon’ami candle, koji se bavi izradom i prodajom sveća od pčelinjeg voska i prirodnih materijala.

monami 01

Ivona je počela da se bavi izradom sveća kao hobijem, međutim, zahvaljujući lepoj izradi, kvalitetnim i prirodnim sastojcima i Ivoninoj veštini promocije na društvenim mrežama i bazarima, brend je brzo prerastao u početak privatnog biznisa.

Kako ste došli na ideju da se bavite izradom sveća od pčelinjeg voska?

Sve je počelo iz moje želje da napravim melem od pčelinjeg voska za mene i moju porodicu. Za to sam naručila razne sastojke, uključujući i satnu osnovu od pčelinjeg voska. Sasvim slučajno sam otkrila da, kada se ta osnova urola u pamučni fitilj, može da gori kao sveća. To me je zainteresovalo, pa sam počela da istražujem i sakupljam informacije o fitiljima, pčelinjem vosku i svemu što ulazi u izradu sveća.

Želela sam da sve bude potpuno prirodno, bez parafina, sa eteričnim uljima i pčelinjim voskom. Počelo je kao hobi, a onda sam kroz razgovor sa prijateljima i porodicom uvidela da postoji potražnja za prirodnim proizvodima kod nas i da bi od toga mogao da se pokrene nekakav biznis.

monami 02

Recite nam o procesu učenja i istraživanja pre nego što ste plasirali proizvode?

Bilo je u početku haotično i neuredno. Počela sam od ovih satnih osnova pčelinjeg voska koje sam ručno seckala, uvijala, pravila greške – kao i svako kad uči neku novu veštinu. Nisam imala puno iskustva sa fitiljima, pa sam isprobavala razne koji su dostupni kod nas. Ipak je sveća nešto što gori u vašoj kući sa otvorenim plamenom, tako da se sve mora dobro ispitati i isprobati pre nego što nekome to prodam kao proizvod. Svaki fitilj koji sam na kraju pustila u prodaju bio je testiran nedeljama, što od mene, što od mojih prijatelja i porodice koji su pristali da budu testeri, da bi sveće bile potpuno bezbedne, čak i ako se ostave da dugo gore.

monami 03

Kako su izgledali prvi koraci u promociji vašeg novog brenda i kako ste došli do kupaca?

Sve je teklo organski u mom slučaju. Upoznata sam sa društvenim mrežama, tako da sam na Instagramu predstavila moje sveće i opisala tačno šta sve ulazi u njih i koja je ideja iza brenda. Ljudima se dopao izgled, kao i činjenica da sveće ne sadrže štetne i toksične sastojke. Takođe, zbog svoje strukture i svojstava mogu da gore neobično dugo, od 14 do 20 sati zavisno od tipa sveće.

Eksperimentisala sam sa mirisnim i obojenim svećama, ali nekako i dalje najbolje idu ove obične u osnovnom obliku. Takođe sam učestvovala i na bazarima i marketima, i tu sam nailazila na lep odziv. Ljudi su bili iznenađeni koliko su lagane sveće kad ih uzmu u ruke. U poslednje vreme su jako popularni i snimci mog radnog procesa – ljudi vole da gledaju kako uvijam i izrađujem sveće, kažu da ih to relaksira. Ne čudi me to, jer i mene relaksira čitav proces izrade i jako uživam u tome.

monami 04

Odakle dobavljate materijale za sveće?

Sarađujem sa lokalnim pčelarima i od njih dobavljam pčelinji vosak. Takođe, vodim računa da mirisi koje koristim za sveće sa mirisom budu od reputabilnih dobavljača, kao i fitilji. Centralna ideja mog mladog brenda je da svaka sveća bude napravljena od prirodnih sastojaka koji ne štete zdravlju, a ni okolini, a da na tom putu podržim druge lokalne biznise i zanate slične meni.

Da li se sećate prve prodaje?

Kako da ne! Bila je to jedna gospođa, ne bih je imenovala, ali ako bude pročitala intervju prepoznaće se verovatno, koja je od mene kupila prvu sveću. Ta prva prodaja mi je puno značila i dala mi poleta i samopouzdanja. Pre toga nisam sigurna da li ja ovo mogu i da li zaista stvaram neki proizvod koji bi neko kupio ili se prosto igram sa voskom. I danas sam zahvalna toj gospođi, osobito zato što je kasnije ponovo kupovala kod mene što mi puno znači – uvek je lepo kada se kupac vrati, jer je zadovoljan proizvodom.

monami 05

Pored Instagrama učestvujete redovno i na bazarima i marketima. Kakva su vam iskustva?

Iskustva zavise od sezone. Kada sam počinjala, imala sam razočarenje kada tokom letnje sezone niko nije hteo da kupi sveće, a danas kad razmišljam o tome logično mi je. Danas učestvujem na bazarima u zimskim mesecima kada ljudi vole da stvaraju prazničnu atmosferu i unesu toplinu u dom.

Prvi bazar na kome sam ikad učestvovala bio je humanitarni događaj u Village Baru, gde sam išla sa prijateljicom koja drži BGD.Wear. To, doduše, nije bilo za profit, već za dobrotvorne svrhe, tako da je samo 50% zarade išlo meni, ali ipak je to bio moj prvi dodir sa prodajom, komunikacijom sa ljudima i prvi put da sam nastupila sa svojim proizvodom bilo gde. Bilo je sjajno iskustvo, tako da sam odmah istražila gde sve još mogu da idem – Dorćol plac, Beogradski noćni market i sve slične događaje. Često mi se pridruže prijatelji i porodica, pa prođe kao jedno lepo druženje.

Iako nemam fizičku radnju, već brend Mon’ami Candle uglavnom postoji online, jako volim tu interakciju sa kupcima i priliku da razgovaram sa njima i vidim šta im se dopada kod mojih sveća, a šta ne i šta bi možda želeli da vide u budućnosti.

Kakve primedbe ili zamerke ste dobijali od kupaca?

Drago mi je da kažem da su kupci obično zadovoljni svećama. One se održavaju na malo neobičan način – na primer, fitilj mora da se odseče posle gašenja da bi lepše gorela i duže trajala, ali ja to sve lepo objasnim pri svakoj kupovini tako da nije bilo nesporazuma. Takođe im se dopada i prirodni izgled sveća. Ljudi najviše vole kada te sveće od pčelinjeg voska imaju izgled kao da su tek izvađene iz košnice i urolane sa fitiljem, mada danas imam i druge modele u ponudi.

Ponekad se ljudi malo žale na cene. Moje cene nisu suviše visoke, ali često čujem primedbe, tipa, “mogu naći jeftinije tu i tu”. To je sve u redu, svako može kupiti gde mu najviše odgovara, ali mislim da nije toliko lako pronaći prirodan i etički proizveden ukrasni proizvod. Kao što je to često slučaj, prirodni sastojci koštaju više i zahtevaju delikatnije rukovanje, pa je samim tim i cena malo viša od prosečnih sveća, ali donosi i prednosti.

monami 06

Počeli ste od urolanog pčelinjeg voska, ali vremenom ste uveli i druge oblike?

Tako je, počela sam sa satnim osnovama, koje su zadržavale taj prirodni oblik pčelinjeg saća, koji se ljudima baš dopao. Na predlog prijatelja počela sam da eksperimentišem sa različitim veličinama, a onda na kraju i kalupima i topljenjem. To je već malo komplikovanija priča i proces. Ne može se samo istopiti i sipati. Počela sam da istražujem sve od YouTube tutorijala do literature, pa sam nabavila indukcionu ploču za ravnomerno topljenje i okupirala celu jednu sobicu kod mene kući samo za topljenje sveća.

Pčelinji vosak je osetljiv, pa mora dva puta da se topi, a u samom procesu mora da se kontroliše temperatura da bi sve ispalo kako treba. Zatim ima poseban proces ako se dodaje miris ili pak pigmenti. Sve su to procesi koje sam sama otkrivala i učila pokušajima i pogreškama. Vosak koji se uliva u kalupe mora da bude potpuno bez nečistoća, pa onda kada se sveće i stegnu, ne mogu odmah da se koriste, već mora da odstoji najmanje dve nedelje, inače suviše brzo izgori.

Onda sam vremenom uvidela da postoje i različite vrste pčelinjeg voska koje daju različite rezultate i danas koristim oba – i staro saće i ekstra devičanski medni poklopčići. U krajnjem proizvodu i jedna i druga vrsta voska daju divne rezultate, s tim što staro saće ja moram da filtriram od nečistoća i taj proces divno miriše i daje lepu, bogatu žutu boju sveća.

monami 07

Da li šaljete proizvode i u inostranstvo?

Trenutno samo poslujem na teritoriji Srbije. Zainteresovana sam da proširim poslovanje i van naših granica, ali znam da uslovi za izvoz i carinu proizvoda iz naših u strane zemlje nisu baš sjajni, a nisam ni upoznata sa mogućnostima plaćanja iz inostranstva, tako da bih prvo morala sve to da istražim. Imala sam par ponuda i interesovanja ljudi koji su naišli na Mon’ami Instagram stranicu, tako da ću se svakako posvetiti tome kada završim fakultet i budem imala više vremena.

monami 08

Koliko proizvoda imate danas u ponudi?

Imam oko desetak modela sveća u ponudi: bundevice, šišarkice, “Nutcracker”, barok, slavske sveće, kocke i slične. Uskoro ću imati i male setove za pravljenje sveća za decu, što mi je najnoviji proizvod koji je nastao potpuno spontano. Jako volim decu i mnogo me inspirišu, tako da sam godinama učestvovala u organizaciji dečjeg festivala “Glumijada”.

I kada sam se nedavno našla sa koleginicom Tijanom Kesić, koja je ujedno i organizatorka dogovorile smo se oko čitavog koncepta. U kutijicu sam upakovala fitilje, tablu voska, izdizajnirala nalepnicu i eto novog proizvoda – dečji set za pravljenje sveća. Taj proizvod mi je osobito drag, jer mi deluje kao jako lepa aktivnost za decu, gde će ona uživati da gnječe i oblikuju vosak, a na kraju mogu da naprave i nešto korisno, kao što je jedna mala sveća.

Takođe, imam i rođendanske svećice u obliku brojeva, opet od potpuno prirodnih sastojaka i bez parafina. Tako da, ako neka kap voska i padne na tortu, nema nikakve opasnosti od toksičnih materija.

monami 09

Pošto su pčelinji proizvodi poznati po svojim zdravstvenim blagodetima, da li i vaše sveće imaju neka zdrava svojstva?

Na prvom mestu sama činjenica da ne sadrže toksične sastojke na bazi nafte čine ih mnogo zdravijim od klasičnih sveća. Klasične sveće sa parafinskim fitiljima nisu toliko štetne dok gore, ali kada ih ugasite – što većina ljudi čini tako što dune na njih – onaj crni dim koji se diže sa fitilja je jako štetan. Kod nas se ta opasnost eliminiše. Vosak koji vam preostane kada sveća izgori se, takođe, može istopiti, filtrirati i onda upotrebiti za kućnu izradu melema od pčelinjeg voska.

Takođe, još jedna dobrobit za koju znam iz ličnog iskustva kao astmatičar, udisanje arome koje ispušta sveća od pčelinjeg voska kada gori donosi veliko olakšanje ako imate problema sa disajnim putevima. Ja već dugo koristim filtrirani pčelinji vosak za inhalaciju i uopšteno su me blagotvorna dejstva pčelinjih proizvoda i zainteresovala za ceo ovaj poduhvat. Dakle, mali savet za ljude koji pate od alergija ili astme, možete uzeti isfiltrirani pčelinji vosak, otopiti ga na pari i udisati isparenja kroz nos radi olakšanja, na isti način kao što se radi klasična inhalacija – peškir preko glave i slično.

monami 10

Kako vas sve kupci mogu naći?

Pre svega na Instagramu kao Mon’ami Candle, a, takođe, i preko Komuna marketa koji je u opisu profila. Ako neko posećuje bazare i markete možemo se i tamo videti!

Kakva je budućnost brenda Mon’ami?

Moj trenutni cilj je da završim fakultet da bih mogla da se potpuno posvetim brendu. Za sada je i dalje u pitanju nekakva mešavina hobija i biznisa, koja je dobra za džeparac, a nadam se da će jednog dana biti dobar poslovni poduhvat od kog se može živeti. Pored još proizvoda, širenja preko granice, planiram da možda uvedem još nekoga ko bi mi pomagao u izradi kako posao bude rastao.

Takođe, zbog moje velike ljubavi ka deci, volela bih da redovnije držim radionice izrade sveća ili bilo kakve druge aktivnosti sa decom. Možda i neku radionicu ili predavanja za odrasle na temu pčelinjih proizvoda i sveća. Volela bih da ostvarim saradnju sa drugim malim biznisima i zanatima – ima interesa od vinarija, pčelara i sličnih porodičnih biznisa. Divna mi je ideja da se lokalni mali biznisi međusobno podržavaju i mislim da moje sveće mogu sjajno da se uklope u estetiku i ponude raznih biznisa.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?