Piroćanac:
Domaći brend tekstila sa karakterom i vizijom
Kada pomislite na tekstilnu proizvodnju u Srbiji, uglavnom se nameću generički brendovi koji teško pariraju uvoznoj robi. A onda naiđete na „Piroćanac“ – ime koje više asocira na hranu nego na garderobu, ali upravo tu počinje njegova autentična priča. Iza tog neobičnog naziva krije se porodični posao iz Arilja, izgrađen na upornosti, znanju i doslednosti u kvalitetu.

Od prvih dana u garaži do ozbiljne proizvodnje sa preko 100 zaposlenih i sopstvenom maloprodajnom i online mrežom, „Piroćanac“ je postao simbol istrajnosti, pamuka i domaće tekstilne vizije. Razgovarali smo sa Milanom Ćirićem, direktorom brenda, o počecima, filozofiji proizvodnje, izazovima preduzetništva i planovima za budućnost.
Kako je nastao brend „Piroćanac“ i zašto baš to ime?
Brend je osnovao moj otac, tekstilni inženjer, još 1996. godine u porodičnoj garaži. Imao je tada jednu mašinu i jasnu ideju – da sve faze proizvodnje budu u našim rukama, bez uvoza, bez preprodaje, bez kompromisa. I tako je i bilo. Počeli smo sa osnovnim pamučnim vešom i atlet-majicama, ali od samog starta smo se trudili da svaki detalj bude promišljen.
Naziv „Piroćanac“ je nastao potpuno slučajno. Kada je trebalo registrovati firmu, advokatica koja je vodila postupak – znajući da je moj otac poreklom iz Pirota – jednostavno je upisala to ime jer joj ništa drugo nije palo na pamet. Ispostavilo se da je to bila sjajna odluka – ljudi ga lako pamte, povezali su ga s kvalitetom i vremenom su tražili isključivo „Piroćanac“. Pokušali smo i sa drugim, klasičnijim imenima za pod-brendove, ali stari naziv je opstao – po želji kupaca.
Kako se razvijala proizvodnja kroz godine?
Sve je išlo postepeno – bez naglih skokova. Svaka nova faza u razvoju bila je rezultat realne potrebe. Prvo širenje, zatim nova mašina, pa dodatni radnici. Iz garaže smo prešli u veći prostor, a danas proizvodimo na preko 3.500 kvadrata i zapošljavamo više od stotinu ljudi.
Zadržali smo filozofiju da sve sami krojimo, šijemo, pakujemo. Ta kontrola omogućava da održimo standard, jer znamo da ono što izlazi iz naše radionice nosi naše ime i odgovornost.
Šta sve danas obuhvata vaš asortiman?
Naš ceo program zasnovan je na 100% pamuku. U ponudi možete pronaći donji veš, potkošulje, majice, pidžame, helanke – praktično, kompletan tekstilni program za odrasle i decu. Pored toga, razvili smo i home liniju: posteljinu, peškire, bademantile, kuhinjske krpe, jogi navlake.
Sve što uvodimo u asortiman oslanja se na sugestije kupaca sa fokusom na udobnost, trajnost i zdrav kontakt s kožom. Estetika prati duh vremena, ali bez jurenja prolaznih trendova – cilj je bezvremeni, funkcionalni dizajn.
Kada se otvorila prva radnja i kako danas izgleda maloprodajna mreža?
Prvi maloprodajni objekat otvorili smo 2010. godine, u Arilju. Kupci su dolazili direktno u pogon, pa je bilo jasno da interesovanje u našem gradu postoji. Danas imamo radnje širom Srbije: Beogradu, Novom Sadu, Užicu i drugim gradovima.
Maloprodaja nam je važna ne samo kao kanal prodaje, već kao prilika da budemo u direktnom kontaktu sa kupcima. Njihovi komentari i sugestije često nam pomažu da razvijemo nove proizvode ili prilagodimo postojeće.
Kako ste se nosili sa konkurencijom i jeftinim uvozom?
Uvoz nas ne ugrožava sve dok je fer. Problem je u preplavljenosti tržišta nekvalitetnom robom od veštačkih materijala. Ti proizvodi jesu jeftiniji, ali su često neprijatni za nošenje i brzo se raspadnu. Mi ne želimo da učestvujemo u trci najniže cene. Naši kupci znaju da plaćaju za kvalitet, trajnost i čistu prirodnu tkaninu.
Zato nismo ni osetili pad potražnje – imamo vernu bazu ljudi koji su probali naš proizvod i ne žele da se vraćaju na sintetiku.
Kada je pokrenuta online prodavnica i kako je promenila poslovanje?
Online prodavnicu otvorili smo 2020. godine. Pripreme su trajale dugo jer nismo želeli da narušimo odnose sa partnerima u veleprodaji. Ipak, digitalni kanal je sada ravnopravan fizičkim radnjama. Posebno je važno da ljudi iz manjih mesta mogu da naruče proizvode iz naše ponude.
Prisustvo na društvenim mrežama i ulaganje u digitalni marketing doneli su odlične rezultate. Planiramo da nastavimo sa razvojem u tom pravcu.
Sa kojim izazovima se suočavate danas?
Rast nije bio lak – nijedna faza nije prošla bez prepreka. Nedostatak mladog kadra, zastareli obrazovni sistem i smanjeno interesovanje za tekstil su sve izraženiji problemi. Ipak, tim ostaje stabilan, a najteži zadatak danas je održati postignuti nivo i odgovornost prema stotinak zaposlenih.
Nije samo rast težak deo posla, teško je zadržati kvalitet i organizaciju kad dostignete određeni nivo. Danas voditi firmu znači istovremeno misliti o proizvodnji, prodaji, marketingu i preko stotinu ljudi.
Kakvi su planovi za budućnost?
Planiramo širenje maloprodaje, ali pažljivo – najverovatnije ka tržnim centrima i većim prodajnim formatima. Takođe, ulagaćemo dodatno u online segment. I dalje verujemo u organski rast – bez brzih poteza, već na osnovu konkretne potražnje.
Naš cilj nije da budemo najveći, već da ostanemo ono što jesmo – domaći brend kojem se veruje, koji nudi kvalitetan pamučni proizvod i ne pravi kompromise.
Koji bi bio vaš savet za one koji žele da pokrenu sopstveni brend ili uđu u tekstil?
Moj savet je jednostavan, ali suštinski – budite spremni da izdržite. Ovo nije industrija u kojoj se uspeva na brzinu. Treba vam vizija, posvećenost i svakodnevno učenje. Morate biti spremni da preuzmete svaki deo posla – od nabavke sirovine, preko dizajna, do online marketinga.
Nema formule za uspeh, ali ako imate upornost, autentičnu priču i poštovanje prema kupcima, onda imate šansu da napravite nešto što će trajati.
Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam.Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o Aleksandru
Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a.Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o Đorđu
Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o Ivanu
Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o Ivanu
Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu