Smrcha & Bo:
Personalizovani planeri za bolju organizaciju vašeg dana
Osnovan iz sopstvene potrebe, a u želji da ponude ono što ni sami na tržištu nisu mogli naći, Stefan Mrčarica i Bojana Ilić pokrenuli su sopstveni brend planer poznat pod imenom Smrcha & Bo.
Od skromnih početaka na Instagramu do otvaranja fizičke radnje, Smrcha & Bo rastao je organski, a glavne zasluge pripale su širokom asortimanu korica i unutrašnjosti planera koje kupci mogu odabrati prema sopstvenim željama i potrebama od velikog broja opcija na sajtu.
Kako ste došli na ideju da pokrenete brend Smrcha & Bo?
Sve je počelo iz hobija i lične potrebe za adekvatnim planerima. Nismo mogli da nađemo tip koji nam je bio potreban, pa smo odlučili da sami kreiramo idealno rešenje. Iako ni Bojana, ni ja nemamo pozadinu koja je vezana za dizajn niti bilo šta slično, počeli smo da pretražujemo internet, poigrali se, sklopili sve kako nam odgovara i na malim stonim štampačima napravili nekoliko različitih komada.
O kakvim tačno planerima je bila reč?
Želeli smo da unesemo različitost kako u način organizacije, tako i u njihov izgled. Većina postojećih opcija je bila ograničena. Nije postojala mogućnost personalizacije i odabira dnevnog rasporeda, odnosno dodavanja određenih segmenata koji su Bojani i meni bili važan deo organizacije. Takođe, nismo želeli da, ukoliko je datumiran, bude vezan za jednu godinu. Tako smo rešili da napravimo fleksibilne planere koji će imate sve nama bitne delove.
Kako se razvijala vaša ideja? Ko su bili prvi kupci?
Sve je počelo vrlo organski. Naime, Bojana je držala privatne časove matematike i bilo joj je potrebno mesto gde će upisivati termine, ali i organizovati nastavu. Probali smo različite stvari i kroz nekoliko iteracija došli do finalnog rešenje. Zatim smo prijateljima poklonili nekoliko tadašnjih komada, a nedugo zatim su počeli da nam se javljaju drugi koji su ih videli kod njih.
U principu, nismo počeli sa konkretnim posebnim biznis planom i masovnom proizvodnjom, već smo stvarali jedan po jedan.
Kako ste prešli sa individualne proizvodnje na poslovni model i šta vam je najviše pomoglo na tom putu?
Instagram nam je bio glavni kanal komunikacije, a ujedno i glavni saveznik za rast. Pokrenuli smo ga 2018, odmah nakon prvih pozitivnih komentara, što je, sa ove tačke gledišta, bio pun pogodak. Ljudi su imali više vremena za razgledanje stvari na društvenim mrežama, a planeri koje smo ponudili u tom trenutku su im zavredili pažnju, jer se ništa slično njima nije nudilo na našem tržištu.
Koja je bila ključna tačka u razvoju vašeg poslovanja?
Ključni moment bio je tokom 2020. godine, upravo kada je pandemija bila na vrhuncu. Tada smo odlučili da formalizujemo naše poslovanje, proširimo ponudu i počnemo sa profesionalnijim pristupom, uključujući otvaranje radnje u Čumićevom sokačetu, gde kupci mogu videti sve opcije koje im nudimo, opipati materijale koje koristimo i isprobati boje koje su nezaobilazni deo planiranja.
Ko sve kupuje planere i zbog čega?
Kada pričamo o planerima, bilo digitalnim ili ovim opipljivim, i jedni i drugi predstavljaju idealan alat za postizanje velikih ciljeva, jer pružaju mogućnost da ih podelite na dosta sitnih delova i tako, rešavajući jedan po jedan, lagano dođete do njihovog ostvarenja.
Ako se osvrnemo na planere koje mi nudimo, ljudi koji ih kupuju su pre svega zaljubljenici u papir, dok planiranje putem telefona ili računara podrazumeva previše distrakcija, što svima, a posebno onima sa poremećajem pažnje dodatno otežava organizaciju. Takođe, imamo povratnu informaciju od ljudi da dekoracija planera često zna biti podsticaj njihovom korišćenju.
Da li se tokom vremena širio i tim ljudi koji stoji iza Smrcha & Bo brenda?
Naravno. Bilo je tu dosta studenata i drugih zaposlenih u timu koji su nam povremeno pomagali, a ima i onih koji nam i danas po potrebi priskaču u pomoć. Tu su, takođe, dizajneri i stručnjaci za tehničke stvari zahvaljujući kojima nove ideje sprovodimo u delo.
Kako je tekao proces učenja samog dizajna?
Biću iskren, pristup je bio veoma praktičan i na bazi projekta. Nismo učili školski, redom, već smo rešavali probleme kako su se pojavljivali. Kada bismo naišli na neki izazov, tražili bismo rešenje koje bi najbolje odgovaralo toj situaciji. Tako smo učili i razvijali se.
U čemu se vaši prvi planeri razlikuju od današnjih?
Prvi planeri su se znatno razlikovali od onih koje danas proizvodimo, kako u smislu dizajna, tako i u funkcionalnosti, ali relativno brzo smo došli do prototipa koji liči na današnje modele.
Posvetili smo mnogo vremena testiranju različitih vrsta papira i plastifikacija i svih ostalih delova, kao i testiranju opcija u planerima. Tražili smo materijale koji će, pored lepog izgleda, biti pogodni za različite uslove – od otpornosti na habanje do načina na koji se održavaju. Svaki novi materijal temeljno testiramo, noseći planere u torbi i koristeći ih u svakodnevnom životu, kako bismo videli ponašanje u realnim uslovima.
Možete li opisati vaš proces istraživanja i testiranja materijala?
Sve počinje sa širokim spektrom opcija: od papira do plastifikacija za različite delove planera. Nakon toga, na osnovu testova koji uključuju praktičnu upotrebu, postepeno sužavamo izbor i biramo samo one koji zadovoljavaju naše kriterijume za kvalitet i izdržljivost.
Kako izgleda proces personalizacije? Šta sve kupci mogu birati?
Kada je reč o personalizaciji, klijenti mogu birati bilo koju od postojećih vrsta planera, a u okviru vrste i podopcije sadržaja, bilo da je reč o dizajnu korica ili unutrašnjosti planera. Zahvaljujući našem radu, ali i saradnji sa dizajnerima, broj različitih korica je prešao četiri cifre. Tako trenutno u ponudi imamo preko 1000 različitih dezena.
Što se tiče papira, trenutno koristimo dve vrste različite debljine. Za standardni papir smo birali 120-gramski, jer se pokazao kao izuzetno pouzdan, kako zbog svoje teksture, tako i zbog ispisa onih flomastera koji se tipično koriste i koje smo mi odabrali da ih imamo u ponudi, koji se na ovoj vrsti papira neće preslikati na poleđinu. Drugi u ponudi je deblji 160-gramski papir, koji je robustniji, i češće se koristi za crtanje, jer bolje podnosi različite vrste pisanja i boja.
Premda imate veoma široku ponudu, kako izgleda proces odabira planera na vašem sajtu?
Na sajtu imamo stranicu sa opcijama za korice, gde kupci mogu odabrati onu koja je po njihovoj želji. Zatim sledi odabir unutrašnjosti, odnosno jednog od 10-ak različitih modela, poput to do liste, kuvara, planera za biljke, školskih i studentskih planera, journala, mini-planera, sketchbookova ili standardnog planera, koji je ujedno i među najpopularnijim, jer nudi najviše dodatnih opcija.
Takođe, svaki planer može biti detaljno prilagođen: od godišnjeg do dnevnog planiranja. Broj stranica je kod većine isti – 90 ukoliko želite da bude bez odeljka za beleške ili 140 sa njim. Izuzetak su oni sa debljim papirom, gde smo broj stranica smanjili zbog same praktičnosti.
Što se formata tiče, tu su A5 i A6 veličine, gde A6 format zgodniji za svakdnevno nošenje i za svačiji džep.
Zašto je standardni zadobio posebne simpatije?
U njemu se nalaze sve opcije koje vam mogu zatrebati za planiranje godine, meseca, nedelje, dana, sve do njegovih najsitnijih delova. Već sam pomenuo da svaki od planera ima svoj dijapazon stranica među kojima možete odabrati ono što vama najviše odgovara, dok kod standardnog je taj obim najveći. Pa, ukoliko radite u salonu, držite časove ili imate neko zanimanje koje podrazumeva dodatna planiranja, ovaj model vam nudi sve te mogućnosti.
Danas se pored planera u vašem asortimanu nalaze još neki proizvodi. O čemu je tačno reč i kako je došlo do toga?
Pored planera, uveli smo i dodatne proizvode poput markera, flomastera i stikera, jer su neizostavni alat u ukrašavanju. Flomastere smo pažljivo birali. Vodili smo računa o ispisu, trajanju, jednom rečju – kvalitetu – a stikeri su došli kao dodatna zabava i praktičan element za dodatnu personalizaciju. Imamo široki asortiman tema i kolorita. Ponuda uključuje stikere koji su već isečeni i spremni za upotrebu, kao i one u listovima koji se mogu seći po potrebi.
Pomenuo bih i predloge setova koje smo osmislili. Svaki od njih sadrži planer propraćen adekvatnim flomasterima, stikerima, trakicama i slično. Ova ideja se ispostavila kao sjajna opcija za poklon, a ima i onih koji sebe redovno počaste nekom od kombinacija. Pored naših predloga, možete, naravno, osmisliti i svoje.
Da li i danas sarađujete sa štamparijama ili imate svoju radionicu?
Danas imamo svoju radionicu. Sve je počelo u dnevnom boravku, a kako je potražnja rasla, preselili smo se u garažu, zatim i u veći industrijski prostor. Ovaj rast je bio neophodan kako bismo smestili sve veće mašine i opremu potrebnu za našu proizvodnju.
Da li ste imali izazove u nabavci opreme?
Nabavka mašina i materijala nije bila jednostavna, posebno u početku. Prvi izazov je bila raznolikost samih proizvoda koju nudimo, a koja je zahtevala više različitih opcija, za šta u početku nismo imali novca. No, tu se ujedno kriju i čari preduzetništva. Uz malo improvizacije, ulaganja i prilagođavanja došli smo do onoga što nam je trebalo. Kasnije stvari idu nešto lakše, ali opet se skoro ništa ne može naći ovde, već morate imati kontakte uvoznika, pogotovo ako govorimo o novim mašinama.
Gde se sve mogu pronaći vaši proizvodi?
Dostupni su u našoj radnji u Beogradu, u Čumićevom sokačetu, kao i online preko našeg sajta. Pored toga, možete naručiti i putem Instagrama, gde vam možemo snimiti i fotografisati sve opcije koje imamo u ponudi.
Kako pristupate proširenju na međunarodnom tržištu?
Zainteresovanih ima, i šaljemo im proizvode. Međutim, cena slanja je skoro koliko i cena proizvoda, tako da smo trenutno u potrazi za najboljim mogućim rešenje koje će kupcima biti pristupačnije.
Koji je rok za isporuku planera koji se naruče putem sajta?
Rok predviđen za izradu i isporuku je od 8 do 16 dana, a ako se odlučite za neki od modela koji već imamo u radnji, šaljemo ga narednog dana.
Koji su najveće izazovi sa kojima ste se susreli tokom razvoja vašeg poslovanja?
Oprema je, kao što sam pomenuo, bila jedna od prvih prepreka. Zatim smo imali problem koji je ujedno i najlepša moguća stvar koja može da se dogodi nekom biznisu – broj porudžbina bio je toliki da smo jedva stizali da ih napravimo i isporučimo. U pomoć su nam, naravno, pritekli i pomoćni radnici, a Bojana i ja smo tih dana spavali minimalan broj sati kako bismo sve postigli. To iskustvo nas je navelo da razmislimo o organizacij i preuredimo je tako da do toga više ne dođe.
Tokom COVID-a smo naučili još jednu važnu lekciju – važno je razmišljati unapred i planirati lager u skladu sa mogućim ishodima. Naime, bilo nam je jako teško da dođemo do spirala, papira i drugih ključnih komponenti, ali izborili smo se.
Da li postoje konkurenti u ovoj oblasti na našem tržištu?
Iskreno, na samom početku nismo imali puno konkurencije, jer tržište planera nije bilo razvijeno kao u SAD-u ili Japanu. Međutim, kako je tržište raslo, pojavile su se nove kolege, ali ne mislim da smo konkurencija, jer svako ima drugačiji stil, koncept i zamisli. Bilo je, naravno, i onih koji su se pojavili sa proizvodima sličnim našim, ali naš pristup je i dalje jedinstven na tržištu.
Kakvi su vaši planovi za budućnost?
Planiramo da nastavimo sa širenjem naše ponude. Uskoro stižu novi stikeri, trake za dekoraciju, planeri i sketchbookovi.
Autori
Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o AleksandruPrimarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o ĐorđuVeć dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o IvanuNiz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o IvanuFotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu