Tibba:
Modni brend koji daje podršku trudnicama i mamama
Iza brenda Tibba stoje Milena i Nemanja Živanović, čiji je zajednički životni put dobio novi smisao sa rođenjem njihovog prvog deteta. Čitava ideja nastala je iz Milene lične potrebe za udobnom i funkcionalnom garderobom tokom trudnoće, a kasnije i dojenja.
Od prvih koraka u stanu do prodavnice u srcu Beograda, Tibba je izrasla u prepoznatljiv brend koji slavi majčinstvo u svim njegovim fazama. Sa svakim komadom koji napusti Tibbina vrata, Milena i Nemanja, mamama šalju poruku podrške i razumevanja, pružajući im priliku da u svakom trenutku izgledaju prelepo, a istovremeno uživaju u udobnosti.
Odakle je potekla ideja o nastanku brenda Tibba?
Milena: Ideja o osnivanju Tibbe je potekla 2015. godine, kada sam ostala u drugom stanju. Tada sam prvi put istinski spoznala značenje čuvene rečenice: “Nemam šta da obučem.” U potrazi za odevnim kombinacijama, nailazila sam na komade koji ne potpadaju pod moju estetiku. Bila je to garderoba sa natpisima Mom To Be, Baby On The Board i slično, a ja sam želela sve suprotno od toga. Nešto kvalitetno, svedeno, udobno i praktično.
No, zvaničan nastanak brenda sačekao je 2016. godinu. U međuvremenu sam se porodila i počela da dojim, a potreba za adekvatnom odećom se intezivirala. Suprugu Nemanji sam prezentovala ideju koju je on, bez puno premišljanja, želeo da podrži. Što je još zanimljivije, on je taj koji je dao ime našem brendu.
Nemanja: Da, osmislio sam ime koje asocira na stomačić, u ovom slučaju onaj najlepši − trudnički. Logo nam je uradio dizajner Stefan Koković, a potom smo Milena i ja prionuli na razvijanje biznisa. Nije bilo nimalo lako, s obzirom na to da nismo imali nikakva iskustva u tekstilnoj industriji. Bezuspešno smo kucali na vrata brojnih proizvodnji, ali niko nije želeo da nam sašije količine koje su nam u tom trenutku trebale. Nakon nekog vremena, sasvim spontalno smo došli do jedne šivare koja je prepoznala naš entuzijazam i realizacija je napokon krenula.
Kako su izgledali počeci?
Milena: Bilo je stresno i zabavno u isto vreme, entuzijastično, pomalo i haotično, dok se nismo uhodali. Na samom početku smo, kako to već biva, sve radili sami. Magacin nam je bio u stanu, a borba sa kutijama neprestana. Uz to, imali smo i dete.
Prvi proizvod koji je ugledao svetlost dana bila je crno-bela tunika za dojenje. Pokazala sam je svojim drugaricama, a oduševljenje na njihovim licima bilo je jednako mom. Praktičnost i jednostavnost dizajna su ih “kupile”, a ono što je najvažnije – i ja sam verovala u ideju od samog početka.
Ono što nam je, takođe, značilo za predstavljanje i pozicioniranje brenda, jeste moje decenijsko iskustvo u medijima, ali i želja kolega iz te branše da me podrže. Tako smo se pojavili u “Praktičnoj ženi”, “Blicu” i mnogim drugim emisijana i portalima.
Malo smo spavali, dosta radili, ali i uživali u procesu stvaranja. Što je najvažnije, bili smo strpljivi i drago mi je da se isplatilo.
Dakle, počeli ste iz dnevne sobe. Kako se posao dalje razvijao, ko je crtao same kreacije i sa čim ste sve susretali?
Milena: Uz tuniku koju sam pomenula, našle su se i helanke, majica i spavaćica. Na početku sam ja osmišljavala modele. Nisam dizajnerka po struci, ali jesam neko ko je dojio svoju decu i bio dva puta u drugom stanju u roku od dve kalendarske godine. To iskustvo je zaslužno za praktične ideje koje su profesionalci kasnije realizovali u delo. Takođe, gajim ljubav prema jednostavnim, elegantnim i svedenim stvarima, pa sam takve krecije želela da pružim kako sebi, tako i drugim mamama.
Nemanja: Prvobitna ideja bila je da brend u potpunosti bude domaći: od materijala do izrade. Međutim, domaći tekstilci, koji se bave izradom pamuka, nisu ispunili naše standarde proizvodnje. Iz tog razloga rešili smo da se okrenemo uvozu materijala iz drugih zemalja. No, ni to vam ne garantuje kontinuiran kvalitet. Morate napraviti dobar sistem, u suprotnom vas greške skupo koštaju.
Imali smo situaciju gde smo odabrali vrhunski materijal, sašili artikle, fotografisali i u kratkom vremenskom roku prodali čitav taj kontigent helanki. Naručili smo isti materijal, a finalni proizvod nije bio ni približno dobar, jer se ispostavilo da je dobavljač poslao drugi materijal. Tako smo došli u situaciju da imamo čitav kontigent proizvoda koji nikada nećemo plasirati, a koji smo morali debelo da platimo.
Koliko je teško voditi jedan porodičan biznis?
Nemanja: Mi smo bračni par na prvom mestu, a potom preduzetnici. Stoga, ako neki parovi razmišljaju da se otisnu u preduzetničke vode, važno je da posao ostave van kućnog praga, tj. da ga ne unose u dom. Isprva smo bili rastrzani na sve strane, što je vremenom uzimalo danak u vidu vremena i energije. Kako smo rasli i razvijali se, rešili smo da angažujemo mini-tim koji nas odmenjuje u odredjenom delu posla, poput primanja porudžbina, pakovanja i podrške korisnicima.
Milena: Olakšavajuća okolnost bila je što sam došla iz PR branše i ušla sam u ovaj posao sa jasnim ciljem. Znala sam šta želim i kako da to postignem. Istovremeno, iznela sam dve trudnoće u različitim periodima godine, pa sam znala i kakva je odeća potrebna budućim mamama. Dakle, to moje praktično iskustvo je bilo veoma dragoceno.
Opet, da se Nemanja nije uključio i organizovao našu firmu na najbolji mogući način, ne verujem da bismo postali ovo što smo danas. On se u našoj firmi bavi operativnim delom i fininsijama, dok sam ja zadužena za kreativni deo i marketing. Jedno bez drugog ne može.
Kako se nosite sa konkurencijom koja pristiže iz stranih zemalja?
Nemanja: Kada smo počeli, bili smo pioniri u našoj mikroniši. Tada nije bilo konkurencije, što je za razvoj našeg brenda bilo idealno. Danas je tržište preplavljeno uvozom kineskih brendova, sa kojim cenovno ne možemo da se takmičimo, a u Srbiji, nažalost, još uvek nije dovoljno razvijena svest o značaju kupovine domaćih proizvoda.
Milena: Mi se trudimo da ostanemo verni kvalitetu, jer to je segment u kom možemo i želimo da se istaknemo. Iako je privlačenje pažnje potrošača u ovakvom okruženju nije nimalo jednostavno, verujemo da kvalitet i prepoznatljiv dizajn na kraju uvek prevagnu. Naravno, da biste ostali relevantni i konkurentni, potreban je konstantan rad i ulaganje na svakom polju: od proizvoda, do marketinga i celokupnog utiska kupovine krajnjeg potrošača.
Još jedna stvar koje je vredna pomena, a koja nas izvaja, jeste da smo među prvima, pored kvalitetnog proizvoda, veliki akcenat stavili na korisničku podršku. Verujemo da su zadovoljne mame najbolja reklama koju imamo, pogotovo one koje nam se iznova vraćaju sa svakom novom trudnoćom i periodom dojenja. Uvek smo na raspolaganju za savete, brzo odgovaramo na poruke i pomažemo onima koji se teže snalaze pri online poručivanju. Ponašamo se onako kako volimo da se drugi ponašaju prema nama. U tom ophođenju, ljubaznost i prisnost dele prvo mesto. Zato i kažemo da je Tibba oaza za trudnice i mame.
Šta vam trenutno predstavlja najveću prepreku?
Nemanja: Sada je najveći izazov inflacija. Upravo zbog toga smo u poslednjih godinu dana bili prinuđeni da korigujemo cene nekoliko puta. Kao i svi, uostalom. Sve što se dešava u zemlji veoma je stresno za male i srednje biznise poput našeg. Međutim, mi imamo tu sreću da, pored prodaje u Srbiji i regionu, svoje proizvode uspešno izvozimo, što neosporno upotpunjuje naše poslovanje.
Milena: Uvek ima izazova. Recimo, nebrojeno puta smo doživeli da poštar ne ostavi papirić o prispeću. U tom slučaju plaćamo duplu poštarinu i nismo zaštićeni ni na koji način. Ovakve stvari ne bi smele da se događaju nikome i najiskrenije se nadam se da će se promeniti u skorijoj budućnosti.
Koliko su društvene mreže doprinele razvoju Tibbe?
Milena: Sve je počelo sa Facebookom, koji je pre 8 godina bio ključna tačka. Prvi korak bilo je profesionalno fotografisanje, koje je radio Nemanja Maraš. Imali smo tri modela, a čitava postavka bila je veoma zahtevna.
Tibba stranica bila je prvo uspostavljanje veze sa našim pratiocima. Ja sam se predstavila kao mama koja zna šta drugim mamama treba, jer sam i sama bila trudnica i mama koja doji. Uveli smo lični pečat u naš brend, predstavljajući se kao porodica koja stoji iza svih tih proizvoda.
Nakon uspeha na društvenim mrežama, odlučili smo da pokrenemo sajt. Prijatelj iz IT sektora nam je pomogao da ga postavimo i optimizujemo. Zanimljivo je da, iako nismo ulagali u SEO, naš brend i dalje prvi u pretragama.
Gde se danas mogu naći Tibba proizvodi?
Nemanje: Od starta smo se pozicionirali kao online brend, što je na samom početku izazvalo čuđenje, ali se vremenom pokazalo kao velika prednost. Radnja u Čumićevom sokačetu, gde se i sada nalazimo, došla je dosta kasnije, a saradnja sa prodavnicama, čiji je primarni koncept iznajmljivanje rafova, nikada nije bila predmet našeg interesovanja. Kada se odlučite za takav način rada, morate da organizujete distribuciju, logistiku, plaćate dodatne marže i ostale troškove koje nismo želeli. Smatramo da dobar marketing vredi više, jer se svaki dinar višestruko vraća, a uz to, ne čekate na isplatu robe i imate potpunu kontrolu nad svim delovima procesa.
No, kako u Srbiji godišnje ima oko 60.000 trudnica godišnje, a veoma mali procenat doji svoju decu, rešili smo da se okrenemo i izvozu. Prvo smo se pojavili na regionalnom tržištu, tačnije u Sloveniji i Hrvatskoj. Što je bilo sjajno iskustvo, ali se, nažalost, posle COVID pandemije okončalo. Takođe, imali smo saradnje sa Rusijom i Švajcarskom. Trenutno uspešno poslujemo u Crnoj Gori, a uskoro bismo trebali da se pojavimo i na rumunskom tržištu.
Pomoć države bi dobro došla na ovom polju. Mali preduzetnici odavde nemaju dovoljno novca da se pojave na velikim svetskim sajmovima, a i te kako bismo mogli da im pariramo. Uz to, podrška u izvozu domaćih proizvoda umesto podrška stranim uvozicima bi trebale da zamene mesta.
Šta biste savetovali budućim preduzetnicima?
Nemanja: Mislim da univerzalni savet ne postoji, ali najbitnije je da napravite dobar plan, koračate sitnim koracima i pazite na šta trošite vaše vreme. Normalno je da ćete, na početku, u nedostatku finansija sve raditi sami, ali vremenom trebate težiti da se izmaknete i radite na vašem biznisu, a ne u njemu.
Treba pomenuti i to da je važno ko vas okružuje. Nama su prijatelji bili velika podrška i oslonac. Milenine kolege su nam dale medijski prostor, prijateljica Ana Ostojić je osmislila dizajn prve Tibba radnje, čovek koji je prihvatio da šije prve proizvode je sada naš dobar drugar, itd.
Milena: Dodala bih i to da su greške neminovne, ali da je važno da ostanete smireni u tim situacijama, jer to je sastavni deo posla. Podeliću sa vama jednu, sada smešnu situaciju, koja nam shvatićete u tom trenutku nije bila ni malo smešna. Naime, naručili smo od naše proizvodnje preko 100 spavaćica za dojenje, koje smo, do tog trenutka, proizvodili nekoliko puta. Materijal je dostavljen šivari, oni su obavili svoj posao i po završetku ih poslali nama. Sve je bilo kao i inače, osim što proizvod koji smo dobili nikada nismo naručili, niti bi bilo šta slično pomislili da ponudimo u Tibba asortimanu. Šta se zapravo desilo?
Uvoznik je, umesto dezena koji inače koristimo, poslao rolne materijala sa tigrastim printom, ljudi u šivari su se iznenadili odabirom, ali nas nisu kontaktirali, već su prionuli na posao i nakon par dana ispred nas je bilo 100 tigrastih spavaćica. Mesta za ispravku nije bilo. Na našu sreću materijal je bio veoma kvalitetan, pa smo rešili da transparentno istupimo i ispričamo šta se dogodilo. Svi komadi su prodati u samo dva dana, po značajno nižim cenima od redovnih. To je ono što nas izdvaja – mogli smo da stavimo regularne cene i napravimo foru, ali to nismo mi, to nije Tibba. Uvek budite iskreni i stanite iza onoga što zastupate.
Kakve novitete možemo očekivati u budućnosti?
Milena: Planiramo da pokrenemo Tibba baby segment. Tu će se naći setovi za izlazak iz porodilišta za koje dobijamo veliki broj upita, kao i jastuci za dojenje. Opšte je poznato da sam ja najveći Tibba fan i veoma se radujem ovim novitetima, a iskreno se nadam da će se dopasti i našim kupcima.
Autori
Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.
Više o AleksandruPrimarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.
Više o ĐorđuVeć dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.
Više o IvanuNiz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o IvanuFotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.
Više o Vojislavu