Biznisi

Two N:
Drvene lampe koje osvajaju dečja srca

Danka i Slaven Živković su bračni par koji je rešio da napusti korporativni svet kako bi zaplovili u uzbudljivu avanturu izrade igračaka i dekora za decu. Njihova priča počinje 2020. godine, neposredno pred izbijanje pandemije.

twon 01

Ipak, to ih nije sprečilo da vredno rade i svojim proizvodima osvoje srca mališana i njihovih roditelja. Dečje lampe iz Two N radionice zaslužne su za nezaboravne uspomene i uživanje u najlepšim uspavankama širom zemlje.

Kako ste zaplovili u svet izrade nameštaja i dekora za decu?

Danka: Do 2020. godine oboje smo radili u firmama iz drvene industrije. Dok sam se ja bavila projektovanjem enterijera i vođenjem projekata za kompletna opremanja, Slaven je bio na direktorskim i menadžerskim pozicijama. Što znači da smo se u ovaj poduhvat upustili sa širokim spektrom iskustva iz ove branše.

Radili smo na dosta projekata u zemlji i regionu, a onda smo poželeli da naša znanje i iskustvo ponudimo inostranom tržištu i potražimo posao u državama poput Australije ili Kanade. Ipak, sreća nije bila na našoj strani. Poslovi su nam izmicali na dohvat ruke, kao da odlazak ne treba da se dogodi. Korporacija nam je svakako bilo dosta, a odluka da ih napustimo pala je tik pred COVID.

Slaven: U početku smo razmišljali o dosta široj ponudi proizvoda koje bismo mogli da pravimo – od drvenih zidnih lampi, preko polica, do setova za igru. Istražujući svetske trendove u oblasti dizajna kroz stručne časopise i blogove naišli smo na lampe nalik ovima koje danas pravimo i istog trenutka smo znali da je to proizvod kakav želimo da plasiramo na našem tržištu.

twon 02

Koja lampa je bila prva i kako je tekao proces izrade prvih komada?

Danka: Kao plod ideje Two N, prva lampa bila je oblak, zbog svoje jednostavnosti. Mada i pored rada sa CNC mašinom, koju smo posedovali od ranije i popriličnog znanja o drvetu, ovaj proizvod bio je sasvim drugačiji izazov. Crtanje u AutoCAD-u je jedna stvar, a programiranje tog istog crteža sasvim druga. Tu pripremu od samog početka radim ja, kao i sečenje laserom, dok Slaven u radionici radi finalnu obradu.

Slaven: Ipak, ovo nas nije sprečilo da krenemo u dalju realizaciju. U pomoć nam je priskočio prijatelj koji ima osnovna znanja o struji. Uz njegove savete i naš trud, počeli smo sa eksperimentisanjem. Na našu, a i njegovu sreću, ubrzo smo shvatili da nam ne treba komplikovana elektro-oprema. Pronašli smo bolje, bezbednije i jednostavnije rešenje, a kroz godinu dana postigli smo nivo kvaliteta kojim možemo da pariramo svetski poznatim firmama.

Odakle dolaze ideje za dizajn i kombinacije boja?

Danka: Kako smo se usavršavali, tako su dolazile i nove ideja. Sve lampe koje vidite sam crtala lično ja, mada ima komada koji su nastali u saradnji sa kupcima, uz modifikacije u skladu sa našim stilom. Kada je reč o bojama, one su došle same od sebe.

Ono što nam je bilo važnije od samih nijansi jeste njihov kvalitet. Zato koristimo JUB boje koje poseduju sertifikat za bojenje dečjih igračaka. To znači da deca slobodno mogu da ih stave u usta, bez bilo kakvog rizika. Pri tome boje su otporne na pljuvačku, nemaju nikakva isparavanja i veoma su postojane. Kako imamo troje dece koja se igraju među našim proizvodima, a neko od njih mi neretko sedi u krilu dok radim, bilo mi je važno da bojenje nema nikakve štetne posledice kako po njih, tako i po svu decu koja dobiju neku od naših lampi ili igračaka.

twon 03

Pomenuli ste igračke, o kakvim je komadima reč?

Slaven: One su nastale kroz saradnju sa jednim gospodinom. Mi nemamo dovoljno kapaciteta za njihovu proizvodnju, a uverili smo se da on pruža kvalitet kakav i mi nudimo. Jedan je od retkih stolara koji ručno izrađuje svaki komadić. U njihovu izradu nije uključena ni jedna jedina mašina. Izrada traje jako dugo, a drvo koje koristi je isključivo domaće: kruška, jabuka, grab, dunja, hrast, bukva. Završna boja ne postoji, već samo premaz od prirodnog ulja. Sve nijanse koje vidite su prirodne nijanse drveta.

Zašto ste se odlučili za takav proizvod?

Danka: Glavni razlog bila je gomila plastičnih igračaka koja posle par dana postanu neupotrebljiva i završe u kanti. Poželeli smo da prestanemo sa bacanjem tolikog otpada i da deci pružimo izdržljive i trajne igračke koje će čak moći da prenesu na sledeću generaciju, kao one iz našeg detinjstva.

U ponudi možete naći voz, traktor, auto, avion, formulu, svi imaju točkiće i pokretni su. Uz to imamo i foto-aparat, takođe sa pokretnim delovima. Ipak, napomenula bih da nam je ovo sekundarni proizvod zbog samog načina proizvodnje koji zahteva dosta vremena. Gospodin je u mogućnosti da napravi tek 20-ak igračaka mesečno.

Kada su lampe u pitanju, koliko dugo traje njihova izrada?

Slaven: Minimum je 3 dana. Sam proces je veoma složen. Prvo se radi crtež, zatim sečenje, grubo brušenje, premaz, fino brušenje, bojenje i sušenje. Naravno, uvek radimo seriju proizvoda za isti nacrt, nikada jednu po jednu.

twon 04

Da li primate custom narudžbine ili je to isključivo serijska proizvodnja koju ste pomenuli?

Slaven: Serijska proizvodnja je ono na šta se Two N bazira, mada napravimo izuzetak za neke posebne slučajeve, redovne kupce koji su sa nama od prvog dana ili ako ocenimo da taj proizvod ima potencijal da se nađe na našim policama kao redovan.

Danka: Za naše uslove se na taj vid saradnje troši mnogo vremena i kapaciteta. A iskreno govoreći, i Slaven i ja samo se nakon dugogodišnjeg rada u korporacijama umorili do narudžbina po meri i želji. Sve ovo što vidite danas je nastalo baš iz tog razloga.

Koliko lampi trenutno imate u ponudi?

Danka: Oko 40 LED, a skoro toliko i zidnih lampi, na koje planiramo da stavimo akcenat u narednom periodu jer su novčano prihvatljivije i jednostavnije za izradu, a jednako su lepa dekoracija.

Proizvodi koje pravite spadaju u kvalitetne, ali ne tako jeftine za naše tržište. Kakav je odziv publike?

Slaven: Kada smo sabrali znanje, iskustvo i upornost došli smo do jednog vrhunskog proizvoda. Nažalost, srpsko tržište nije spremno za ovako nešto. Ljudi nemaju dovoljnu finansijsku moć da kupuju proizvode poput našeg, pogotovo ako govorimo o prethodne dve godine, gde je kriza osetna. To je jedan od glavnih pokretača da zakoračimo ka drugim tržištima. Do sad smo imali dosta ulaganja u mašine, CE oznaku i ispitivanja koja smo finansirali iz ličnog budžeta.

Danka: Na početku nismo razmišljali o stranom tržištu, jer nismo imali jasnu viziju o tome kako naš biznis treba da skalira i u kom pravcu treba da ide. Sada smo spremni za ovaj korak. Vreme je da stanemo rame uz rame svetskim firmama kojim pariramo po kvalitetu.

Šta predstavlja CE sertifikat koji ste pomenuli i zbog čega je on tako važan?

Danka: Jedina smo firma na domaćem tržištu koja se bavi izradom noćnog dečjeg svetla, a koja ima CE znak. Ovo znači da je proizvod siguran i bezbedan za dečje korišćenje. Svaki uređaj koji koristi struju trebalo bi da poseduje sertifikat koji garantuje bezbednost. Nažalost, u Srbiji to nije slučaj.

Igrom slučaja, Slaven je radio na Institutu za standardizaciju, gde se upoznao sa evropskim standardima. Tada smo rešili da i naš proizvod podvrgnemo istim kako bismo bili 100% sigurni da su lampe bezbedne da budu u sobi naše i sve druge dece. Kada smo dostigli C znak, što je za ovako malu firmu bio zaista značajan pomak, shvatili smo da trebamo da idemo van granica zemlje.

Slaven: Mnogi se ne odluče na ovakvo ulaganje kada pokreću biznis, čak ni ne registruju firme, već plasiraju proizvod, neko vreme provedu testirajući kako prolazi, pa tek kasnije razmišljaju o sličnim koracima. Mi smo od prvog dana krenuli školski i po protokolu. Sada smo se nakon tri godine usudili da maštamo o plasmanu lampi na strano tržište. Trenutno smo u procesu traženja inostranih ovlašćenih zastupnika.

twon 05

Kako se taj deo posla odvija? Da li ste naišli na zainteresovane zastupnike?

Danka: Nije lako. Sve radimo sami, pa i ovaj deo. Potrebno je odvojiti vreme za istraživanje tržišta, pravljenje baze i kontaktiranje potencijalnih saradnika. Poslali smo deo mejlova, ali veliki put je pred nama.

Neke stvari za čiju realizaciju je u normalnim uslovima potrebno mesec dana, mi radimo 5-6 meseci. I ne radi se o perfekcionizmu, niti lenjosti. Deca su nam još uvek mala i veliki je izazov da se jedna petočlana porodica i sav posao koji obavljamo uskladi i funkcioniše u željenim rokovima. Ako se bilo ko od njih razboli, to znači da u radionici nikako ne možemo biti oboje, već radimo na smenu. Samim tim i učinak biva manji.

Da li razmišljate o zapošljavanju novih radnika i postoje li uslovi za tako nešto?

Slaven: Nadamo se da smo na korak od tog momenta. Kada imamo veliki broj komada za izradu, studenti nam priteknu u pomoć, ali za stalno zaposlenu osobu nam fali kontinuiran broj porudžbina.

Danka: Još jedna bitna stvar koju bih volela da naglasim jeste da mnogi žive u virtuelnom svetu i prosuđuju o uspehu na osnovu broja pratilaca, a pozadina je dosta drugačija. Tačno je da nas ima u Aksi, Dexy Co-u, Beogradskom izlogu i društvenim mrežama, ali suštinski na to još ne možemo da se oslonimo i u potpunosti živimo od toga. Postoje godišnji pikovi, ali nema konstantnog priliva.

twon 06

Ipak, vaš rad nije prošao nezapaženo – osvojili ste brojne nagrade.

Danka: Tako je, to je ono što nam daje vetar u leđa. Prva nam je dodeljena nedugo po otvaranju. Izabrani smo kao društveno-odgovorna firma u grupi mikropreduzetnika. To je nagrada koju Privredna komora Srbije na svake dve godine dodeljuje za društveno-korisno poslovanje. Ukazali su nam veliku čast kada su nas uvrstili među ostale velike firme.

Naime, u blizini naše kuće nalazi se vrtić kojem smo pomagali i pre nego što smo imali decu. Te godine došao je COVID i zabrana korišćenja plastičnih igračaka zbog širenja bakterija. Jedina dozvoljena opcija bilo je drvo, pa smo rešili da im napravimo i poklonimo setove za igru. Smatrali smo da je to najmanje što možemo i trebamo da učinimo za jasleni deo. Objava o ovome osvanula je na LinkedInu, a kada ju je zapazio jedan od zaposlenih u Privrednoj komori Srbije, javio nam se i rekao da sa tom pričom treba da izađemo na konkurs Đorđa Vajferta, što smo i učinili.

Takođe, tu je i nagrada “Budi odvažna”, fondacije Ana i Vlade Divac, gde su novčanu nagradu dodeljivali Mastercard i IKEA. Ovo nam posebno draga nagrada jer je Slaven njihov nekadašnji radnik, a IKEA sinonim za vrhunac obrade i organizacije u našoj industriji. Od tog novca kupili smo nešto materijala i jednu mašinu, a nedavno smo od drugog, manjeg fonda dobili sredstva drugu, čiju isporuku čekamo.

U junu 2023. godine održao se prvi konkurs za inženjerku godine, sa ciljem da se mlade devojke inspirišu da upišu slične fakultete. Tu sam se našla u prvih 10 finalistkinja, a s obzirom na okruženje, ne može da vam ne bude drago što ste deo te priče.

Sve ove nagrade i priznanja koje smo dobili u mikrosferi govore nam da se vredi boriti i daje nam nadu da će naši proizvodi biti prepoznati na nivou na kom zaslužuju da budu.

Za sada možemo reći da smo izgradili brending više nego što smo skalirali biznis i uvećali novčanu dobit, ali nadamo se da je period pred nama presudan za rast. Do sada smo imali ulaganja u CE sertifikat, opremu, kao i izlazak na Sajam nameštaja, a sada je fokus na marketingu.

twon 09

Premda proizvodnju obavljate sami, da li imate pomoć kada su u pitanju online prodaja, društvene mreže i drugi kanali prodaje?

Slaven: Prethodne tri godine su bile veoma izazovne svim preduzetnicima, pogotovo onima koji se baziraju na online prodaji. Vreme u kom živimo zahteva da budete stručnjak za marketing, da pratite trendove i promene na društvenim mrežama, da umete da napravite ili bar održavate sajt.

Mi smo okruženi ljudima koji nemaju dodira sa ovim stvarima, dizajnerima, drvoprerađivačima – niko od njih nije mogao da nam da savet u ovoj sferu poslovanja, pa smo i to učili sami. Ipak, sada je vreme da potražimo stručni savet i taj deo prepustimo nekome ko zna više od nas.

Kada su u pitanju sirovine, koliko je teško doći do njih?

Slaven: Elektro-opremu uvozimo, a drvo za sada nabavljamo u Srbiji kod većih firmi, kao što su Jaf ili Drvopromet Kula. One imaju FSC sertifikat, što znači da sirovine dolaze iz šuma koje se kontrolisano seku. Problem u saradnji je taj što ne možemo u svakom delu godine da dođemo do svake vrste drvete. Nekada čekamo i po par nedelja.

Malo je firmi u regionu koje se bave izradom daščanih ploča. Drveće se, nažalost, u trupcima izvozi u Kinu, da bismo ga mi ponovo uvezli u obliku ploča. Postoji samo par naših firmi koje se bave ovom uslugom i zadovoljavaju naše potrebe, ali onog trenutka kada biznis bude skalirao, sigurni smo da ćemo početi sa uvozom jer naše tržište nije u stanju da pokrije zahteve koji će nam biti potrebni.

Probali smo da radimo i sa pločama koje nisu kalibrisane, ali to nam je oduzelo duplo više vremena kojeg i ovako nemamo.

twon 10

Da sumiramo, gde se sve mogu naći vaši proizvodi?

Danka: Kada su u pitanju fizičke radnje, to su Aksa, Dexy Co i Beogradski izlog. Kada je online svet u pitanju, naš sajt i društvene mreže.

Da li je region već pokazao interesovanje za vaše lampe ili se sve prodaje odvijaju na nivou Srbije?

Slaven: Naravno, većina prometa dolazi iz naše države, ali imamo i kupce iz regiona. Naručivanje se obavlja putem sajta, a mi pakete šaljemo poštom, odnosno PostExpressom.

Šta mislite da je najviše doprinelo dobrom odzivu na tržištu?

Danka: Moji roditelji su bili preduzetnici, ali ne mogu reći da mi je njihovo iskustvo previše pomoglo. Mnoge stvari su se promenile od tada do danas. Ranije je bilo dosta jednostavnije, danas je potreban drugačiji pristup. Moj je inženjerski i mislim da njemu dugujemo ovakav proboj na tržište u veoma kratkom vremenskom roku. Često kažem da je to što dobro čitam instrukcije doprinelo rezultatima. Učimo iz svega što nam je dostupno, pratimo tržište i sklapamo kockice, a za razliku od početaka, danas imamo i poslovni plan.

Uz to, verujem da je uspeh nesumnjivo došao i zbog precizne izrade, drveta izuzetnog i dokazanog kvaliteta, a pre svega zbog dokazane bezbednosti za dečju upotrebu. U prevodu, kabl koji provodi struju možete preseći makazama dok je u utikaču i ne postoji šansa da vam se išta dogodi.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu

Radoznala, aktivna i uvek zainteresovana za više stvari. Trenutno se bavi fotografijom i vizuelnim umetnostima. Usavršava se u oblasti dizajna enterijera.

Više o Miji

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?