Biznisi

UrbiGrow:
Pametni uređaji za urbano baštovanstvo

Njihova misija je povezivanje digitalne generacije sa prirodom i kreiranje samoodrživog organskog kutka u svakom urbanom domu. Anja Varničić je jedan od pokretača UrbiGrow, domaće startup kompanije koja pravi pametne uređaje koji uzgajaju začine, mini-povrće, pa čak i jagode u stanu, i kroz gejmifikovanu aplikaciju javljaju korisnicima kako da neguju biljke, pretvarajući brigu o biljkama u interaktivnu igru i učenje.

urbigrow 01

Čitava priča je nastala u Naučno-tehnološkom parku, gde se trenutnoUrbiGrow: Pametni uređaji za urbano baštovanstvo radi na novoj, unapređenoj verziji popularnog Urbija i aplikaciji koja bi trebalo da ugleda svetlost dana u oktobru 2024. godine.

Kada i kako se rodila ideja o UrbiGrowu?

Sve je krenulo 2018. godine sa našom željom da unesemo više zelenila u urbane sredine, odnosno da koncept urbanog baštovanstva približimo mlađoj publici i gradskim facama. Inicijalna zamisao je bila da se na svakoj opštini nađe po jedna mala parcela, jedna mala urbana oaza, gde bi svi građani mogli da gaje deo svojih začinskih biljaka i jestivih kultura.

Međutim, ispostavilo se da je taj naum bio i te kako zahtevan iz ugla skalabilnosti, ali i izvodljivosti, prevashodno usled ograničenih klimatskih uslova. Stoga smo rešili da preoblikujemo koncept i da, zapravo, kreiramo aparat koji može da se nađe u svakom urbanom domu.

urbigrow 02

Zašto baš uređaj?

Zato što smo u direktnoj komunikaciji sa potencijalnim korisnicima shvatili da savremeni građani nemaju ni dovoljno vremena, ni prostora, a vala ni idealnu klimu da u svojim domovima gaje jestive kulture, ali da entuzijazam, ipak, kod njih ne jenjava za urbanim baštovanstvom.

Kakva vam je bila prvobitna strategija?

Usredsredili smo se na problem koji su korisnici imali, a ne na pravljenje rešenja po našem ukusu. Sa ograničim resursima, bilo nam je važno da otkrijemo sa čime ljude muče muku, pa tek onda da gradimo hardversko rešenje.

Nakon toga je sve išlo nekim svojim tokom. Naravno, kad imate ovakav jedan proizvod, stvari nikada nisu statične, već su tu neprestane iteracije, poput uvođenja novih kapsula sa novim biljakama ili novih funkcionalnosti na samom uređaju ili aplikaciji.

urbigrow 03

Koji su najveći izazovi sa kojima ste do sada suočili?

Pošto smo mi hardverski startap, to je definitivno bio nedostatak sredstava, što se pogotovo osetilo kada je izbila pandemija. Mi smo tada plasirali prvu verziju uređaja, koju smo iz meseca u mesec rasprodavali, ali nikako nam nije polazilo za rukom da skaliramo proizvodnju, jer, jelte, nismo imali novca da investiramo u inventar i optimizaciju proizvodnje.

Čak i kada smo pokušali da prikupimo sredstva, investitori su se povukli i niko nije hteo da ulaže u konzumersku elektroniku, kako kod nas, tako i u svetu. Međutim, Katapult akcelator je prepoznao naš potencijal, što nam je umnogome pomoglo da pronađemo dva angel investitora, koji su mahom i naši korisnici i koji su želeli da podrže celu priču.

Tako da, to je bio najveći izazov – izgurati dve godine bez centa investicije, sa velikom potražnjom, ali limitiranom proizvodnjom. Činjenica da smo to prebrodili dosta govori o snazi i upornosti čitavog UrbiGrow tima.

Kada je uređaj doživeo premijeru?

Prvi komercijalni Urbi lansiran je 2021. godine. Pre svega, to je više bila stona varijanta pametnog kućnog uređaja za urbano baštovanstvo. Kao važan deo čitavog korisničkog iskustvo, plasirali smo i prvu verziju aplikacije putem koje biljke komuniciraju sa korisnicima i pružaju im neophodne informacije o gajenju. Ona se pokazala kao pun pogodak, jer ljudi zaista nemaju vremena da guglaju kako da održavaju svaku biljku ponaosob.

urbigrow 04

Po čemu je specifičan novi proizvod?

Radi se o minimalističnom dizajnirom proizvodu, koji se lako uklapa u bilo koji kutak doma. Za razliku od obične saksije i tradicionalnog pristupa urbanom baštovanstvu, koje su praktikovale naše mame i bake, ovaj uređaj je prilagođen izazovima koji se javljaju u gradovima.

To znači da ima LED svetla koja imitiraju sunčevo svetlo i pružaju biljkama preko potrebnu količinu svetlosti. Jednostavno, naša istraživanja su pokazala dnevna i ambijentalna svetlost nisu dovoljne da bi se iz semena razvila plodna biljka, pa smo tako osigurali tehnološki podsticaj.

Sa druge strane, Urbi ima senzor za nivo vode, koji obaveštava korisnika kada tačno treba da dolije vodu, bez da o tome mora da vodi računa. Takođe, uređaj koristi posebne kapsule, nalik onima za espreso kafu, koje sadrže specijalnu zemlju koju mi sami pravimo.

Dakle, nije reč o hidroponom metod rasta, odnosno veštačkom uzgajanju, već se na poluautomatizovani način vazduh i voda balansiraju u tim kapsulicama sa zemljom, što omogućava da se biljka razvije iz semena. Istovremeno, imamo i supstrat, koji sadrži sve neophodne vitamine i minerale za rast i razvoj biljaka.

Generalno, potrebno je samo da korisnik stavi seme u našu kapsulicu sa zemljom, a zatim da prati instrukcije koje mu aplikacije prosleđuje. Zaista je vrlo jednostavno i intuitivno za korišćenje, što nam je od starta i bio cilj.

Kakva sve semena mogu korisnici da gaje u aparatu?

U teoriji mogućnosti su neograničene, posebno ukoliko se koristi kao inkubator za velike biljke, ali u praksi to su začinske biljke i mini-varijante povrća, kao što je, na primer, čeri paradajz.  Mi se posebno oduševimo kada korisnici eksperimentišu sa različitim semenima. Recimo, jedan klijent je stavio Pančićevu omoriku, koja je ugrožena vrsta u Srbiji. I znate šta? Omorikica je lepo rasla, a nama je neopisivo drago što je Urbi podržao rast jedne velelepne vrste.

urbigrow 05

Koliko Urbija ste prodali do sada i na kojim sve tržištima?

U principu, nekoliko hiljada Urbija smo “udomili” u Srbiji i nešto sitno regionalno, kao i u zemljama Evrope, ali i u SAD. Pošto je reč o fizičkom proizvodu, koji smo napravili “od nule”, jako nam je bilo važno da što pre dobijemo povratne informacije o uređaju kako bismo smesta napravili neophodne korekcije i upravo zato je naglasak bio na domaćem tržištu.

No, zahvaljujući organskom marketingu, videli smo fin odaziv i sa drugih, razvijenih tržišta, sa prenaseljenim gradovima i metropolama, gde postoji daleko veća potražnja za ovakvim aparatima, što nam, najblaže rečeno, vrlo imponuje.

urbigrow 06

Na čemu trenutno radite?

Stopirali smo proizvodnju prve generacije uređaja – pružamo samo usluge servisa i podrške – zato što je sada fokus na razvoju novog proizvoda. Za razliku od prethodnog, koji je imao četiri slota za kapsule i više nalikovao na pametnu saksiju, ovaj će biti pravi pravcati smart garden. Biće to poput Plant Playstationa, sa elektronikom u vidu ketridža, koji se ubacuje kao igrica u Sony, koji pokreće srce pametne bašte i pušta ga u rad.

Uz povezivanje sa gejmifikovanom aplikacijom, koja je izrađena shodno povratnim informacijama koje smo skupili u prethodne dve i po-tri godine, naša zajednica mogu da očekuje experience na potpuno drugom nivou. Recimo, moći će da prate koliko biljka transpiriše vode ili kako naposletku da iskoriste istu u pripremi obroka ili koktela. Dakle, umesto da guglaju i razmišljaju šta kako sa zelenilom koje uzgajaju, aplikacija je tu da ih vodi korak po korak kroz ceo proces.

Ono što trenutno možemo da obelodanimo jeste da smo obezbedili jednu veću rundu invenstiranja, koja nam omogućava da plasiramo novi, unapređeni proizvod, kako u Srbiji, tako i u svetu. Lansiranje je zakazano za oktobar 2024. godine, najpre na platformi Kickstarter, a potom i na Indiegogo.

Ukoliko želite da među prvima imate novi uredjaj, odnosno pametnu baštu u svom domu, možete se prijaviti na našem sajtu i tako sebi obezbedite povoljniju cenu i dodatke za uređaj. Pravo preče kupovine imaju postojeći korisnici, kao i oni sa našeg tržišta.

urbigrow 07

Zašto ste odlučili da baš za Kickstarter i Indiegogo?

Prvenstveno zato što se tamo nalazi naša ciljana publika. Svi koji su kupovali i koristili Urbi su mladi, tehnološki obrazovani ljudi, koji vole da podrže inovativne projekte. I, umesto da se fokusiramo na celu Ameriku, što bi bilo krajnje luckasto, mi smo odlučili da to bude kanal gde najveći broj naših potencijalnih korisnika – Kickstarter i Indiegogo. Pritom, i drugi vrlo proizvodi iz slične niše su tamo uspešno lansirali svoje proizvode i dopreli do velikog tržišta.

urbigrow 08

Koliko vam znače društvene mreže u poslovanju?

Mi smo D2C brend, odnosno direktno komuniciramo sa korisnicima, bez posrednika, i to smo od samog početka činili preko Instagrama: od predstavljanja proizvoda, koji je vizuelno primamljiv i, što se kaže, instagramičan, pa sve do građena zajednice i korisničke podrške.

Zato i ne čudi što se oglašavanje uglavnom svodilo na Instagram reklame. Ubuduće će verovatno biti akcenat na i TikToku, kao i na platformama na kojima na jesen ćemo lansirati novi Urbi.

Iako smo u potpunosti okrenuti komunikaciji i prodaji preko interneta, ukoliko neko baš želi da nas poseti, vrata naše kancelarije su otvorena.

urbigrow 09

Imate li neki savet za biznise u povoju?

Najveći savet koji mogu da udelim osnivačima hardverskih i softverskih startapova jeste da se ne fokusiraju 100% na proizvodu, već na korisnike na tržištu i marketing – u smislu kako da komuniciraju vrednost toga što će kreirati u budućnosti i plasirati ga ciljanom kupcu.

Neretko dolazi do neuspeha na samom početku zato što je prioritet kreiranje idealnog rešenja po ukusu inženjera, a ne prema potrebama korisnika. Dakle, treba se usredsrediti na definisanje problema koja ciljna grupa ima, a potom i rešavanje istog.

Drugi savet bi bio da se što pre generiše novac, po cenu da je negativna margina. Čim neko plati za vaše rešenje, to znači da imate posvećenog korisnika. Tako da, bez straha, odmah izbacite proizvod, makar bio nesavršen, kako biste od korisnika dobili instant povratnu informaciju.

urbigrow 10

Kakvi su planovi za dalje?

Naš krajnji cilj jeste da se pozicioniramo kao kompanija koja pravi uređaje za rast biljaka. Odnosno, kad god neko želi da uzgaja biljke u kućnim uslovima u bilo kom delu sveta, odmah da pomisli na UrbiGrow.

Da bismo ostvarili taj naum, plan nam je da u doglednoj budućnosti proizvodimo uređaje za microgreens, tj. mikrobilje, kao i za velike biljke, a sve bi bilo uvezano kroz aplikaciju, gde bi se birao uređaj i pratio rast dotične biljke. Kako se radi o hardverskim proizvodima, koji iziskuju dosta finansijskih sredstava, ići ćemo uređaj po uređaj.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?