Biznisi

Zlayka:
Čuvalice za novac i organizatori budžeta za finansije pod konac

Znate li šta nastane kada zaova i snajka udruže snage? Jednom rečju, Zlayka, brend koji se bavi izradom čuvalica za novac i organizatora budžeta živopisnih boja. Prvi “pazitelji” finansija napravljeni su iz hobija, i to u novosadskom domu Jelene Bančić, osnivačice brenda. No, prvi viralni video na društvenim mrežama je bio dovoljan da se Zlayka preko noći vine do neslućenih visina.

zlayka 01

Kako “snajka” kaže, njihovi proizvodi su za sve od 7 do 107 godina i, po potrebi, mogu se personalizovati, što i te kako pospešuje uštedu i pomaže pri organizaciji ličnog i kućnog budžeta. Tematski mini-izazovi za štednju koje Zlayka kreira jačaju kod korisnika motivaciju i istrajnost koja je neophodna za ispunjenje zacrtanog cilja.

Kako ste skovali ime brenda?

Pošto smo Zlayku pokrenule zaova i ja, ime je nastalo kombinacijom imenica zaova i snajka, kako smo, inače, jednu drugu oslovljavale. Dok smo slovo L udenule zbijajući šalu na pogrdan naziv zlaova. Premda nam se ime brenda dopalo, nismo bile sigurne kako će se primiti kod publike. Vreme je pokazalo da se nismo pogrešile.

Kako ste se obreli u preduzetništvu?

Ja sam odrasla u zanatskoj porodici, gde se otac bavi bravarijom, tako da nije ni čudo što sam oduvek želela da budem preduzetnik koji stvara nešto sopstvenim rukama. Međutim, karijerni put me odveo na stranu grafičkog dizajna, koji mi je prirastao srcu zbog silne kreativnosti koju tu možete ispoljiti. Ipak, iz te neutoljive potrebe da stvorim ručni rad nastala je Zlayka.

Zašto ste odlučili baš za organizatore budžeta?

Otkako znam za sebe u društvu sam važila za sinonim za finansije. Često sam diskutovala na tu temu, kad drugi nisu želeli ili smeli. Meni to nikada nije bila tabu tema, pretpostavljam zato što se o tome otvoreno govorilo u mojoj porodici.

I onda sam ljubav prema finansijama i organizaciji ulila u kreativni proces, koji je rezultovao najpre čuvalicama za novac, a potom i organizatorima budžeta.

zlayka 02

Odakle ste krenuli sa proizvodnjom i kako su izgledali ti prvi proizvodni koraci?

Bio je to januar 2023. godine i iz hobija smo zaova i ja krenule sa proizvodnjom doslovno iz moje dnevne sobe. Kada je to malo poraslo i zavredelo pravu proizvodnju, planirali smo da to sve radimo sami, što bi se reklo, od nule. Međutim, uslovi to apsolutno nisu dozvoljavali, a mi smo uistinu bili neiskusni po tom pitanju, što se najbolje videlo kod pokušaja da proizvode u celosti izrađujemo ručno u Srbiji.

Nakon dugog istraživanja shvatile smo da to, nažalost, nije opcija. Određeni elementi čuvalice za novac zahtevali su čitava postrojenja za proizvodnju, kao što su mehanizmi na koricama. Sledeća opcija bio je uvoz tih elemenata. Ispostavilo se da se ubrzo javila problematika oko uvoza, koju ni u najluđim snovima nismo mogle da predvidimo. Minimalne količine za uvoz bile su prevelike za početak poslovanja, kao i veoma obimna papirologija koju je bilo potrebno pripremiti. Ipak, svakodnevnim učenjem i istraživanjem pronašle smo način da prvi prototip stigne u Srbiju, a zatim je usledila kontrola kvaliteta i dalji dogovor oko uvoza većih količina.

Sada, kada se osvrnemo, zaista je neverovatno koliko smo napredovali za godinu godinu. Nekadašnji i današnji proizvodi su nebo i zemlja. Stvarno ulažemo puno truda u kvalitet izrade i u takvom maniru ćemo nastaviti i dalje.

Šta je bio prvi proizvod i kakve su bile prve reakcije na njega?

To je bio tzv. budget binder, ali mi smo nekako htele da to prevedemo na srpski i odomaćimo tu reč. Dugo smo dumale, konsultovale se sa drugima, i na kraju presekle da proizvod nazovemo čuvalica za novac. Namerno u ženskom rodu, jer smo mi devojke, a pripadnice nežnijeg pola su uglavnom posvećenije organizaciji i planiranju kućnog i ličnog budžeta.

Što se utisaka tiče, prvo smo bližnjima i prijateljima pokazali čuvalice za novac. I svi su bili oduševljeni, a ponajviše drugarice, koje su isticale da je to upravo ono što im treba. Znali smo da je ciljna grupa dobro definisana, i jedva smo čekale da krenemo sa razvojem brenda.

zlayka 03

Kakva vam je bila inicijalna strategija?

Iskreno govoreći, nismo je imale. Samo smo znale da želimo na budemo na dve društvene mreže: Instagram i TikTok. Snimale smo prvi video, koji se ticao organizacije mog mesečnog budžeta sa realnim prihodima i rashodima, podelile na socijalnim mrežama, i sasvim organski ostvarile ogroman broj pregleda, koji su nam doneli i prve kupce.

Međutim, mi nismo imali toliko proizvoda na lageru, pa smo počeli da primamo rezervacije. Jasno se sećam da sam u tom trenutku osetila da će taj proizvod zaista biti pravi hit među ljudima i da je samo potrebno vreme da podignemo kvalitet na željeni nivo i dopremo do svih onih kojima je potrebna čuvalica za novac.

Istovremeno, bilo nam je jasno da ne želimo da budemo klasična prodavnica na Instagramu, što su nam i kupci potvrdili kroz svoje porudžbine. Naime, oni su se brzo vezali za brend, ali i nas same, jer su u nama videli osobe sa kojima mogu da generalno diskutuju o finansijama. Prvenstveno zato što se nismo predstavljale kao ozbiljni finansijski stručnjaci, jer to i nismo, ali za lične i kućne budžete su uvek mogli da nam se obrate za savet i osnaživanje u organizaciji istih.

I brend je preko noći počeo da raste?

Tačno tako, a mi na to nismo bile spremne. Zašto? Iako proizvod nije bio nov u svetu, isto se nije moglo reći za naše tržište, gde su ljudi u nama našli sigurnu luku za finansije, gde se otvoreno priča o prihodima i rashodima, gde nema libljenja pitati za savet i podršku.

Tako da, razlog tog iznenadnog i eksponencijalnog rasta leži u interesantnoj i prijemčivoj temi, korisnom proizvodu, koji može mnogo da doprinese ako se posvećeno i organizovano radi na istom. Dovoljno je reći da svi ljudi iz našeg tima svakodnevno koriste čuvalice za novac i organizatore budžeta upravo zato što veruju u te proizvode.

zlayka 04

Kako motivišete ljude da počnu da štede?

Imamo izazove poput 100 kovertica, gde se za 100 dana skuplja određena suma. Na štednju je najbolje gledati kao na trening i zdravu ishranu, gde je potrebna motivacija i istrajnost da bismo ostvarili zacrtani cilj, a potom nastavili dalje. Tako da, nastojimo da kreiramo različite proizvode kako bi svi pronašli ono što njima deluje interesantno i što bi ih, naposletku, podstaklo na štednju.

Kako ste došli na ideju da kreirate izazove za štednju?

Moj rođeni brat je bio oduševljen čuvalicama za novac, kao i izazovom 100 kovertica, ali je prokomentarisao da su iznosi za sakupljanje previsoki za njega. I onda nam je sinulo da smanjimo taj prag, te da uključimo generacije svih doba, a ne samo odrasle, zaposlene ljude.

Uvevši čuvalice za mališane, počeli smo da se obraćamo i deci, koja dobijaju džepac od roditelja, smatrajući da je i te kako važno da što ranije steknu predstavu o novcu, ali na zabavan i zanimljiv način. Onda, kad odrastu i počnu samostalno da zarađuju, neće se šokirati činjenicom da je neophodno organizovati i planirati budžet, te nešto odvojiti sa strane.

Najbolji primer toga su moj brat i baka. Brat u čuvalici ima kovertice za slušalice, tastaturu – dakle, sve ono što bi želeo da kupi u neko dogledno vreme. Sa druge strane, baka ima koverticu za banju. I to nije ništa novo. Taj sistem odavno postoji, samo smo ga mi osavremenili i učinili zanimljivijim.

Vaši proizvodi su živopisnih boja, koje naoko ne asociraju na vođenje finansija.

Upravo tako. Mi smo spojili nespojivo: finansije, roze boju i šljokice. Istina je da to sve dosta nalikuje na film “Pravna plavuša”, ali mi smo hteli da na taj način približimo ovaj svet mlađoj populaciji. Zato što oni kad čuju za finansije, savetnike i edukacije, počnu da prevrću očima, dok mi želimo da im objasnimo da to nije kvantna mehanika, niti tabu tema, te da smo uvek otvoreni da im izađemo u susret kada ih muče novčani problemi.

Upravo zato imamo i nezvaničnu aktivaciju, koja studentima i studentkinjama mesečno daruje određeni broj proizvoda za organizaciju njihovih budžeta, jer i mi sami smo mladi i vrlo dobro znamo kako izgleda studentski život i koliko je isti zahtevan.

Da li je visina prihoda presudna za kupovinu čuvalice?

Čuvalica je odlična pomoćnica za organizaciju budžeta, bez obzira na visinu prihoda. Mnogi govore kako imaju iznenadne i neplanirane troškovi, ali da li je to zaista tačno? Možda su ih samo potisnuli, jer trenutno nisu prioritet, ali oni će svakako u nekom momentu doći na naplatu i od njih se ne može pobeći.

Primera radi, kad sam započela ovaj sistem, krenula sam da odvajam 3-4.000 dinara svakog meseca za registraciju automobila. I, kad je kucnuo taj čas, prvi put nisam osetila to breme i trošak registracije. Verujem da i ostali mogu tako – odvajajući manje količine novca i akumulirajući za nešto što je neophodno kad-tad obaviti sprečavaju da zapadnu u finansijske probleme.

zlayka 05

Usled niskih primanja, mnogi nemaju prostora da bilo šta uštede. Imate li savet za njih?

Ukratko, što je plata manja, to je organizacija važnija. I znam da će reći: “Kakva crna ušteda, kad sa 40-50.000 dinara i otplatom kredita jedva krpim kraj sa krajem”, ali baš u takvim slučajevima organizacija je najpreča i na to svakim danom pokušavamo da ukažemo.

Najbolje je finansije planirati na sledeći način: postoje obavezni i neobavezni troškovi. Obavezni su hrana, računi, lekarski pregledi, džeparac za decu, i novac za to treba odmah odvojiti. Sa druge strane, neobavezni su neke naše želje, planovi, ciljevi, koji, ukoliko se ne ispune, iskreno govoreći, nije smak sveta. I to sve treba staviti na papir. No, ljudi strahuju da popišu kuda, zapravo, novac ide, i to je, po meni, najveći problem.

Naravno da sam svesna gde i u kojem vremenu živimo, ali prepoznavanje problema je prva stvar koju treba da uradimo na putu rešavanja istog. Tako da je nezahvalno dati neki generalni savet, jer svaka osoba je slučaj za sebe: od prihoda i rashoda, preko broja ukućana i njihovih potreba, do dela grada u kojem žive i prevoznog sredstva, itd.

Samo je potrebno identifikovati te troškove i obavezno ih staviti na papir. Zašto na papir? Iako živimo u digitalnom vremenu, čvrsto verujemo da, ako se latite papira i olovke, i odvojite početkom meseca 15-20 minuta popisujući kakvi rashodi su pred vama, unapred ćete znati šta možete da priuštite tog meseca, a šta ne, i samim time bićete daleko rasterećeniji.

Na kraju dana, smatram da je preče kako raspoređujete prihod od njegovog samog iznosa. Zato što veći prihod nužno ne znači i bolju organizaciju i veću uštedu. Primera radi, ja sam do skoro, pored Zlayke, imala redovan posao, jer mi je bio potreban određeni finansijski balans u životu. Dakle, bitno je odrediti prioritete i držati ih se kako bi se ostvario zacrtani cilj.

Imajući to na umu, kreirali smo potpuno personalizovane proizvode, gde klijenti mogu detaljno da kreiraju kategorije i drže se gorenavedenog sistema, koji zaista jedini daje rezultate.

zlayka 06

Kad smo već kod proizvoda, koje sve imate u ponudi?

Pored tri modela čuvalica: mini, standardne i classy; imamo i druge tipove proizvoda namenjene za organizaciju finansija i štednju. Neki od njih su planeri budžeta, notesi za budžetiranje, izazovi za štednju, kao i stalak za sortiranje novčanica. Uz svaku čuvalicu moguće je odabrati jedan od tri modela kovertica: obične, zip ili plastične; a svaki od modela čuvalice i kovertica namenjen je za određeni način organizacije troškova.

Obične kovertice čuvaju do 20 novčanica, ali ih u čuvalice staje više, pa su praktične za organizaciju troškova kada želimo da imamo više kategorija. Zip kovertice čuvaju i preko 50 novčanica, ali ih staje maksimalno 9 u čuvalicu, pa su savršene za organizaciju budžeta na manje kategorija. Plastične kovertice nemaju natpise na sebi, uz njih dolaze stikeri sa 24 natpisa, pa su savršene za poklon dragim ljudima.

Dakle, nastojimo da sve što klijenti zamisle, pod uslovom da je to izvodljivo, mi to naposletku proizvedemo u našoj radionici. Ako žele simbole, poput tortica i balona, šta god da je to što će ih motivisati, mi smo tu da to kreiramo za njih. I to korisnici znaju i te kako cene. Srce nam je puno kad dobijemo poruke sa rečima hvale o našim proizvodima ili kad nas lično posete i ispričaju se sa nama.

Kako ste vi edukujete?

Ja, konkretno, volim da se edukujem iz različitih izvora, a informacije koje dolaze do mene obrađujem i izvlačim ono što je najkorisnije. Moj prvi edukator, naravno, bila je moja mama, koja drži finansije pod koncem. Ona me je naučila nekim osnovnim stvarima po pitanju organizacije novca u bilo kom obliku: prvo ličnog, pa onda i poslovnog.

Bilo je tu i knjiga, Youtube klipova, savetovanja sa stručnjacima. Rado saslušam svakoga ko je vičan u svom fahu. Tako izvučem različite ideje, koje gledam kako da prilagodim da bi moj sistem bio bolji. I, ma koliko god učila, uvek napominjem da ja nisam stručni savetnik u oblasti finansija, već samo pokretač male radionice za izradu čuvalica koje pomažu u organizovanju ličnih i kućnih budžeta svakog čoveka.

zlayka 07

Koji su najveći izazovi sa kojima ste se susreli?

Brzina rasta brenda je bila izuzetno teška za ispratiti. Pod tim podrazumevam održavanje kvaliteta, kako proizvoda, tako i usluge. Isprva, ja sam preuzela ogromnu količinu posla na sebe, što je dovelo do toga da smo jedna od retkih malih radionica koja personalizovane proizvode može da dostavi “dan za dan”. A onda je trebalo odabrati pravi tim, koji će verovati u ovaj poduhvat koliko i ja i koji će deliti iste vrednosti.

Ne znam koliko je to dobar izbor, ali mi kada smo tražili zaposlene, oni nisu slali CV, nije bilo bitno gde su ranije radili i da li su imali bilo kakve preporuke od prethodnih poslodavaca. Meni lično bile su važne samo tri stvari: da li im se dopada brend, da li prepoznaju vrednosti i da li im se dopada energija u timu, smatrajući da sve može da se nauči. Naravno, treba birati osobe po poziciji koja ih zanima.

I takav pristup se pokazao kao pun pogodak. Recimo, kolega Miloš nije pre Zlayke radio na izradi veb-sajta ovog obima, ali je bio voljan da uči i ja garantujem da će napraviti jednu od najboljih prodajnih veb-stranica kod nas. Verujem da će ista uskoro biti gotova, tako da ćete iz prve ruke moći tome da posvedočite.

Koliko je teško održavati kvalitet i odakle nabavljate materijal?

S obzirom da ideja o proizvodnji svih elemenata čuvalice u Srbiji nije bila moguća i održiva, odlučili smo se za uvoz korica, a zatim doradu u našoj radionici, kao i pažljivo pakovanje sa posebnim fokusom na detalje.

Pre uvoza pomno se dizajniraju i šalju skice modela u proizvodnju. Kada proizvodnja uzorka bude gotova, radi se kontrola kvaliteta i potrebne izmene, pažljivo se biraju boje i zatim se uvozi veliki broj korica koje dalje idu na doradu u Zlayka radionici.

Sve ostalo se proizvodi u Srbiji: od kovertica, preko štampanog materijala, do pakovanja. Međutim, bez obzira što smo ovde zadržali sve što smo mogli, to ne znači da uvek sve štima. Neretko se dešava da naši spoljni saradnici ne uspevaju da održe korak sa nama, pogotovo kada su neki praznici, kao što su Nova godina i 8. mart, gde prodaja eksponencijalno raste.

zlayka 08

Da li ste razmišljali o pravljenju lagera?

U poslednja 3-4 meseca smo se uhvatili ukoštac sa tim. Odmah nam je bilo jasno da će biti finansijski vrlo izazovno zato što sve plaćate unapred, a povrat uloženog možete očekivati tek kada donekle “ispraznite” lager.

Tako da se opet vraćamo na finansije, gde sam ja pažljivo odlučila u šta se ulaže i šta je prioritet, i to se za sada ispostavilo da fenomenalno funkcioniše, da brend raste i čvrsto stoji na svojim nogama.

No, da odgovorim na vaše pitanje, da, imamo magacin robe koji bi trebalo da pokriva trenutni rast.

Gde se sve mogu naći Zlayka proizvodi?

Mi smo i dalje mlad brend, koji postoji svega godinu dana i kusur meseci. Za to vreme smo shvatili da svakako postoji potreba da ljudi uživo vide naše proizvode, što je za sada moguće samo na bazarima na kojima ćemo se pojavljivati često u budućnosti.

Što se tiče sajta, kao što sam već pomenula, on je uveliko u izradi. No, on neće biti klasična prodavnica, gde dodate proizvod u korpu i završite kupovinu. Daleko od toga. Priprema se potpuno personalizovani momenat prilikom počivanja, gde će moći da se bira do najsitnijih detalja.

Iako se do sada niko u našoj preduzetničkoj porodici nije bavio trgovinom, imam golemu podršku mama i tate. Razume se, svako na svoj način. Tata u radionici pravi sve što nam padne na pamet, dok mama knjigovodstvo i administraciju drži u malom prstu. Iskreno, ne znam kako bih bez njih, kao i drugih bližnjih i prijatelja, koji su uvek voljni da uskoče i pripomognu oko pakovanja Zlayka proizvoda.

zlayka 09

Kako izgleda proces online naručivanja kod vas?

Kupci mogu da nas kontaktiraju u bilo koje doba dana i noći, jer mi nemamo radno vreme – uvek smo dostupni i na raspolaganju za svakakva pitanja i preporuke, gde se upoznajemo sa njihovim željama. Potom se ta finalna narudžbina unosi u tabelarni sistem i štampa, te prosleđuje dizajneru.

Kad on završi svoj posao, to dalje odlazi do devojaka u proizvodnji, koje sa pregršt ljubavi i strasti precizno štampaju, seckaju i formiraju čuvalicu, a potom pažljivo pakuju i daju nalog kurirskoj službi. Narednog dana kurir preuzima paketić, o čemu obaveštavamo kupca i dostavljamo mu broj za praćenje pošiljke. Sve dok se ne uruči uspešno, mi smo na vezi sa kurirskom službom i kupcem kako bismo preduhitrili eventualne probleme.

Ovaj posvećen i obazriv pristup je vrlo cenjen kod klijenata i ja ću nastojati da to tako i ostane.

Da li ste do sada izlagali na nekom od bazara ili marketa?

Zapravo, nedavno smo se prvi put obreli u ulozi izlagača, i to na Komuna marketu u Beogradu, što je ujedno bila i prilika da lično upoznamo neke devojke iz glavnog grada. Što se tiče utisaka, bazar je zaista neverovatno iskustvo. Svi divni ljudi sa kojima smo svakodnevno u komunikaciji putem Instagrama došli su da nas podrže i upoznaju, i tek tada smo shvatili koliko je Zlayka postala prepoznatljiva na našem tržištu. Reakcije ljudi kada proizvod prvi put vide uživo, kada im sa osmehom ispričamo sve što znamo o organizaciji budžeta i dobijamo samo pozitivne reakcije, to je najveći vetar u leđa da nastavimo sa razvijanjem brenda.

zlayka 10

Imate li neki savet za buduće preduzetnike?

U stvari, imam tri. Prvi glasi, kada pokrećete biznis, budite spremni da uložite više novca nego što ste planirali, jer gotovo zasigurno nećete moći da predvidite šta vas sve čeka i kakve sve poteškoće mogu da iskoče.

Drugi je da ne dozvolite ljudima u okruženju da poljuljaju vaše samopouzdanje po pitanju biznis ideje. Oni ne mogu da se poistovete sa istom, niti imaju vašu viziju, i govoriće vam samo ono što naoko vide. Tako da, istrajte u svojim naporima, jer će se podrška neretko ukazati dosta kasnije.

Za treći savet ne mogu da kažem da se odnosi na sve preduzetnike, ali verujem da pokriva 90% njih, a to je da poslovanje možete izneti samostalno samo do nekog nivoa, a posle toga vam treba tim. U takvoj situaciju, vi morate biti orni da nađete prave ljude, u koje ćete uložiti i finansije i energiju, te preneti im ljubav prema brendu koji gradite, ali i dopustiti im da iskažu svoje mišljenje i ideje.

Kakvi su vam planovi za dalje?

Mi brend razvijamo tako što osluškujemo mišljenja naših kupaca. Stoga, ne donosimo strateške odluke koje nisu u skladu sa željama klijenata. Naredni iskorak, pored sajta, biće besplatni ebook, koji će korisnicima pomoći da najbolji mogući način iskoriste čuvalicu i postignu što bolje rezultate po pitanju uštede i organizacije budžeta.

Jedna od želja naših pratilaca su radionice, na kojima intezivno radimo. Međutim, kao i kod svega drugog u mom životu, te radionice moraju da budu na visokom nivou, jer sa ništa manje neću biti zadovoljna. Plan je da nađemo skladan i topao prostor, gde će stručnjaci sažeto predavati okupljenim polaznicima, koji će naposletku izaći sa pozitivnim iskustvom.

Do kraja godine je, takođe, u planu da otvorimo showroom, gde će zainteresovati moći da dođu i vide čuvalice za novac i organizatore budžeta, posavetuju se oko kupovine, a naposletku i naruče proizvod po svom ukusu i preuzmu ga za dva-tri dana na istom mestu.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autori

Pravnik u pokušaju, novinar i prevodilac po definiciji. Ljubitelj japanske kulture. Ospe se kad pročita nemogu i/ili neznam. Ume da izrecituje (ne tražite da peva ako vam je sluh mio) Barbaru od Žaka Prevera, na francuskom, bez akcenta, koju je nabiflao samo iz njemu znanih razloga.

Više o Aleksandru

Primarno animator i video montažer, teški zavisnik od After Effects-a. Još kao mali analizirao je crtane filmove i to površno znanje prenosio u blokčić, sliku po sliku, stranu po stranu, kao frejm po frejm... i zatim brzim listanjem uživao u nekoliko sekundi animiranog sadržaja, koji je za njega bio od neprocenjive vrednosti.

Više o Đorđu

Već dvadeset godina se klackam između tehnologije, marketinga i preduzetništva. Savetovao sam najveće globalne brendove kada je digitalni nastup na lokalnom tržištu u pitanju. Danas i dalje savetujem neke globalne, ali i mnoge lokalne kompanije – kako male, tako i velike.

Više o Ivanu

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu

Fotograf, videograf i petrolhead. Voli sve što ima točkove, a naročito Mazdu, kao i sve što ima elise, naročito ako ima i kameru. Govori tiho i nosi Nikon sa sobom.

Više o Vojislavu
Da li želite da besplatno dobijate sadržaj sa NašaMreža.rs direktno na Vaš email?