Kolumne Aleksandra Petrovski

Gde si bila kad sam bio niko?

Na kolektivnoj terapiji do pre koju godinu bih se predstavila kao Radoznala Testerka novih proizvoda i usluga.

Nakon mnogo haotičnih usluga u tek otvorenim kafićima, nemamo-pola-menija restoranima, tragova isparenja iz pegle na garderobi koju proizvode mama i ćerka posle radnog vremena, vodnjikavih orašastih kremova, ulja za lice koja mi nisu odgovarala, heklanih lutaka nemarno ušivenih, asinhrone i neinformisane komunikacije, traljavih prvih proba – naučila da se ne zaletim odmah kada vidim neki novi proizvod koji zaliči da bi mi se mogao dopasti, nego pričekam. Zato nisam „lečena“ testerka noviteta, već da tu svoju neizdrž držim pod kontrolom. Narodski rečeno, malo sam se opametila.

Volim da podržim i razumem koliko je to značajno, volim da pružim šansu, volim da otkrijem zvezdu u usponu, volim da dam detaljnu povratnu informaciju kada sam pitana, ali sam odlučila da prištedim svoj entuzijazam. I živce.

Danas sam Uzorak Apostolka.

Šta to znači u praksi?

Od Radoznale Testerke do Uzorak Apostolke

U slučaju restorana – ponudi mi zalogajčiće da probam od svega novog, pa da odlučim (npr. GoSushi na meniju ima Discover obrok, shvatajući da je ta hrana još uvek blaga egzotika kod nas).

Ili u slučaju kozmetičkih proizvoda – mini pakovanja. Da ne ispadnem ovde neuka: NARAVNO da posle dva mazanja kreme ne možeš da vidiš efekat, ali mnogo toga možeš da prepoznaš da li ti odgovara. Posebno ako proizvod košta više hiljada dinara.

Ili u slučaju različitih sportskih i umetničkih aktivnosti – omogući mi (plaćeni) probni termin, da se ne zalećem odmah da uplatim mesečnu ili kvartalnu cenu.

Ili čak u slučaju društvenih igara – skraćenu verzija igre koja može da se preuzme sa sajta i lično štampa (ovo sam videla za Final Challenge).

Koliko mogućnosti ima shvatila sam kada mi je pod ruku došao oglas prve domaće fabrike čokolade iz… pazite sad! Dramska pauza. Hiljadu devetstotina druge godine. I brojevima: 1902. Cincar Konstantin Šonda je, čim je otvorio fabriku na Dunavskoj jaliji (Dorćol, Beograd), objavio oglas u tadašnjim Večernjim novostima u kome nudi da pošalje uzorak novog proizvoda koji je tek osvajao tržište. U tom oglasu obraća se domaćicama nudeći da će samo ako mu “pošalju jednu marku od dinar svakoj na adresu poslati četvrt kilograma kakaa da se uvere koliko je zdrav i ukusan”. Čak je mudro preporučivao da se doda jedna kašičica kakaa u kafu.

„Ako hoćete da imate zdravu i dobro odgajanu decu – dajte im Šonda kakao„, stoji još u oglasu.

Šonde nisu samo bili kraljevi čokolade, već i bogovi marketinga, a ovo nije jedina njihova ideja koja bi dala rezultate i u današnjem vremenu. Jasno mi je kao dan: niti su svi bogovi marketinga niti u startu raspolažu velikim resursima.

A da li su zaista potrebni veliki resursi? Neka primer MOBA Botanical Skincare kozmetike govori umesto mene.

“Zaista želimo da osobe koje kupuju budu sigurne u svoj izbor, ne želimo da neko pogreši u odabiru proizvoda, da se razočara ili oseti da nije dobio vrednost za uloženi novac. Cenimo tuđe vreme i resurse, i želimo da interakcija sa Mobom nosi samo pozitivne konotacije. A i mi same kao potrošači uvek volimo da probamo pre nego što se odlučimo na kupovinu”, rekla mi je organska formulatorka Mirna Cerović, koja je zajedno sa magistarkom farmacije Milicom Reković kreirala ovaj brend.

One su me, zapravo, i inspirisale na priču koju upravo čitate, nakon što sam na MOBA Instagram profilu videla informaciju da mogu da poručim besplatne uzorke njihovih proizvoda ako se prijavim na njihovu mejling listu. Ne, nisam želela da iskoristim to što čak ni poštarinu neću platiti. Ne, ne isprobavam mahnito kozmetiku samo zato što sam videla da su “svi na TikToku poludeli za ovim proizvodom”.

Hoću da platim za nešto što mi odgovara i za sve ove godine naučila sam da čitam deklaracije, te već okvirno znam da eliminišem šta mi ne odgovara. Hoću i da probam pre nego što kupim veliko pakovanje.

Pazite, ja sam iz perspektive današnjeg lenjog potrošača napravila veliki napor. Ništa mi nije servirano na tacni od plemenitog metala.

Sada jednostavno, komplikuj kasnije

Ufurala sam se u ulogu tajnog kupca da bih vam što vernije prenela iskustvo u ovom tekstu. Na njihovom sajtu sam više puta (s razumevanjem!) pročitala opise i sastave svih pet njihovih proizvoda, i teškom mukom odabrala dva koji su prvi favoriti za korišćenje. U mejlu sam im napisala na koju adresu da pošalju uzorke i eto kovertice za nekoliko dana. Sa sve vrlo autentično napisanom zahvalnicom i personalizovanim kodom za 10% kupovinu jednog od proizvoda čiji sam uzorak naručila.

Ok, sad će oni što su slušali Škole o digitalnoj transformaciji reći: “Maaa neeee, moglo je to mnogo elegantnije da se automatizuje kroz ovaj onaj CMS”, a oni što su školUvali PR i komunikacije će podozrivo konstatovati: “Ladno su ti poslale poštom u nebrendiranoj koverti i u običnoj kutijici.”

Jeste, sve stoji. I onda bi u čekanju da sve to skockaju izgubile mnogo vremena i mušterija. Zakomplikovale bi sebi ionako komplikovan preduzetnički život.

Nisu one… da ne licitiram imenima francuskih kozmetičkih brendova. Možda će jednog dana imati lokal na Jelisejskim poljima (za šta iz sve snage navijam, jer kvalitetom i posvećenošću to zaslužuju). Za sada i u trenutnoj konstalaciji – ovo radi posao više nego dobro. Sve i da mi je golub pismonoša doneo – primarnu poruku sam dobila. Uverila sam se da je sam proizvod kvalitetan, odgovara mi i kupiću ga. Pečena sam.

Malo me je sada stid od sadržaja “ljubavnog pisma” o 360 balzamu koji sam Mirni poslala, ali to će ostati među nama.

Ono što ipak vas treba da interesuje jeste da su efekti akcije koju su započele u junu – odlični. Baš taj pridev je Mirna upotrebila kada sam joj rekla da ću Mobu istaći kao primer dobre prakse.

“Posle prve najave dobile smo toliko mejlova, da nismo pet dana stigle da odgovorimo na sve. Sada smo ušle u rutinu, jedan dan radimo konsultacije mejlom i prikupljamo podatke za slanje, drugi dan pakujemo i šaljemo. Počele smo da deo pri svakoj proizvodnji odvajamo za besplatne uzorke i tako ćemo nastaviti dokle god bude postojalo interesovanje. Toliko smo sigurne u kvalitet svojih proizvoda da smatramo da je jedino što stoji između nas i stalnih klijenata upravo ta prva interakcija”, objasnila mi je Mirna, koja je zbog povećanja obima posla i svoju trogodišnju ćerku zaposlila u Mobi da lepi nalepnice i pakuje uzorke.

Znači, može.

Želim vam svima da o kvalitetu svojih proizvoda “rastrubite” celom svetu, a ja ću nastaviti da tragam za draguljima, testiram ih i podržavam.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.

Više o Aleksandri