Kolumne Danijel Milošević

Jeste li spremni za konzervativnu eru?

Čeka nas jedna konzervativna godina. Na svakom mogućem planu, u svakom mogućem značenju. Ako se prebacite na širi, globalni kontekst, pred nama je Zeitgeist koji će u ovoj deceniji odlikovati zatvaranje i granuliranje.

Zapitaćete se, kako je moguće da se zatvaramo? Zar nismo početkom ove decenije bili zatvoreni kolektivno i prodisali? Zar ne postoji trend pokušaja proboja u svim sferama?

Globalizacija. Identitetske politike. Fluidnost u slobodama. Demokratizacija ljudskog saznanja kroz AI. Migracije. Post-truth. Relativizacija.

Halo?

Društvena dešavanja su nalik klatnu. Kada odu dovoljno u jednu stranu (kao što su ideje o fluidnosti i maksimalnim slobodama), činjenica je da će klatno doći do tačke od koje će morati nazad.

I ono se vraća. Na makronivou, tu je tenzični raspored svetskih sila. Jačanje nacionalnih struja i granica. Teritorijalne pretenzije. Medijski prostor u raljama frakcija. Navijači umesto aktivni učesnici.

Na mikronivou, u kom su izbledele granice između privatnog i poslovnog, to je porast u uslugama mentalnog zdravlja. Kriza svrhe. Skok troškova života i stezanje kaiša. Brendovi su postali ljudi, a ljudi su postali brendovi, te je teško čoveka držati više za reč. Radni kolektiv vam je odavno (oročena) porodica.

Iz decenije neograničenog mnoštva (eng. abundance) i fluidnosti slobode, ulazimo u eru demarkacije i konzerviranja. U se i u svoje kljuse.

Debatovao bih da je u pitanju jezička (značenjska) demarkacija u mnoštvu izgovorenog pre nego suštinska, ali…

Digresiram previše.

Zatvaranje i granulacija će se neminovno odraziti i na poslovanje, odnosno komunikaciju vašeg biznisa. Verovatno se već i odražava.

S jedne strane, tu je privlačnost starog modela “sipaj i ne pitaj”, koji nije (više) održiv (bez AI alata), a istovremeno i želja za nečim “sporijim, a efektnijim”. Ne bih se usudio da govorim o rešenjima koja smanjuju opterećenje po budžet…

Ali, mogu da podelim sporije i efektnije alternative dosadašnjem nastupu, a koje su u skladu sa vraćanju klatna.

Najpre, u ovoj godini sugerisao bih da se posvetite stvaranju dubinskog, istraženog sadržaja. Sadržaja sa predumišljajem, takoreći.

Kratkih, fast-food informacija i uputstava ima i previše.

Očito je da je AI omogućio svima da na nekoliko klikova stvori to parčence teksta. Koliko god pričali o nezamenljivosti čoveka, čak i profesije koje su pogođene novim alatima, prijavljuju da koriste AI svakodnevno.

Postavio sam anonimnu anketu o korišćenju AI u industriji stvaranja sadržaja, koju je u trenutku pisanja kolumne popunilo 80 ljudi. Preko 90% njih koristi AI svakodnevno i prijavljuje razna ubrzanja.

Da, informacija ima i previše, a još ako skribomani koriste alat koji ih polako zamenjuje i ubrzava preko svake mere 

Pokrenite istraživačke zadatke u okviru svog tima. Izvucite uvide i ključne pojave iz mnoštva informacija. Odvajajte žito od kukolja. Rastumačite i dajte predviđanja i trajektorije. Usmerite na dobre izvore.

Preopterećeni smo, sve je ubrzano, rasut nam je fokus i potrebno nam je da neko razdvoji bitno od nebitnog i izvuče neki zaključak. Potrebna nam je sigurnost.

Prirodno, to me dovodi do sugestije da osnujete neki vid zajednice koja će služiti kao obruč.

Većina će, što svesno, što nesvesno, generisati neke uvide i tumačenja. Ako nešto znamo, to je da smatramo svašta.

Međutim, neće svako stvoriti bezbedan prostor za druge uvide i širenje diskusije. Sa druge strane, koloseum algoritma je nemilosrdan i teško je bez smicalica reći nešto pravoj publici koja je ionako izbombardovana.

Na Zapadu može se videti ponovni trend foruma, zatvorenih Fejsbuk i Slek grupa, plaćenih članstava i njuzletera.

Njuzleteri su postali posebno profitabilni. Substack, popularna platforma za pisanje i slanje njuzletera sa komponentom društvenih mreža, ima preko 3 miliona pretplatnika.

Dubinski, istraženi sadržaj će privlačiti ljude u vaše zajednice. Postaćete izvor pogleda na svet.

U okviru svoje zajednice podsticaćete diskusije koje šire te poglede i jačaju zajednicu. To će olakšati širenje tog sadržaja, što će efektom lavine privlačiti još ljudi u vaš mali svet.

Treći smer u kom bi se valjalo kretati jeste izgradnja brend ambasadora unutar kompanije. Ako ste pojedinac, to znači izgradnja ličnog “brenda”.

Uz jedno veliko ALI.

Poslednjih godina se dosta govori o ličnom brendu. Ja ne volim taj izraz, jer ne slažem se sa identifikacijom poslovnog konstrukta – brenda – sa osobom. Kao posledicu, između ostalog, možemo da vidimo veliki broj veštački skrojenih onlajn persona i okupljanje oko ličnosti koje (delom) eventualno završe uz pogrdnu odrednicu internet guru.

Idealistički možda, ali to je suprotno ideji o autentičnoj osobi sa autentičnim glasom i kredibilitetom, zar ne? Pritom, tu je često na delu i halo efekat – kada na osnovu jedne karakteristike osobe donesete (pozitivnu ili negativnu) generalizaciju o celoj osobi.

Predlažem da ne gradite kredibilitet kroz izgradnju kulta ličnosti (odnosno ličnog brenda) koji će se voziti na talasu halo efekta…

Već kroz izgradnju kulta autentičnog uvida, zasnovanog na proverenim informacijama.

Ovo je sa razlogom teška aktivnost, jer potiče iz Sebe. Zahteva integritet, poštenje i odolevanje brzim tehnikama i taktikama za izigravanje algoritma. Zahteva spremnost na rizik i dijalog.

Zapravo, zahteva da siđete s pozornice i date mikrofon Uvidu, a ne sebi.

Na kraju, da biste osigurali rast u moru zajednica i “zajednica”, uložite više u distribuciju uvida i istraživanja. Možda čak i isto koliko ulažete u kreiranje.

Kreiranje fast-food sadržaja je privlačno, jer svakog dana (a naročito danas) možete da stvorite brdo sadržaja i tako sebi obezbedite vidljivost i lajkove i nahranite taštinu. Budžet je uslovno rečeno predvidljiv.

Istraživanje traje. Izvlačenje zaključka traje. I tek onda sledi širenje koje treba da donese neki rezultat, a to zahteva vreme.

Istraživački sadržaj sa predumišljajem koji daje uvide formirajte tako da se može deliti u raznim formatima, više puta. Ne bojte se ponavljanja, jer poenta i jeste da ljude izložite više puta jednom jakom uvidu. I vodite sa tog sadržaja iz galame u “malo tišu, ali živu zajednicu”.

Dakle, istraživanje i predumišljaj, zajednice, kult Uvida i distribucija sa ciljem uvlačenja u zajednicu. Znatno teže i trajnije od “stvaraj stvaraj stvaraj neprekidno”. Ali, znatno produktivnije u eri kakofonije i zatvaranja u frakcije, zajednice, navijačke grupe…

Šum je preveliki. Ili ste deo šuma i nastavljate da vičete uglas sa svima… Ili ste mesto na kom šum prestaje i nastaju tonovi sa namerom.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tip koji pomaže dobrim kompanijama da dođu do reči. Kreativni rad doživljava kao miks podataka, diplomatije i lucidnosti, a odnos u tom miksu još utvrđuje. Fokusiran na tehnološke kompanije u bilo kom sektoru.

Više o Danijelu