Knjigovodstvo

Osnovno o obavezi elektronskog evidentiranja PDV-a na SEF-u

efakture2

Sistem elektronskih faktura, online državni servis koji se nalazi na adresi efaktura.gov.rs, počeo je sa radom 01.05.2022. godine.

U prvoj fazi putem ovog portala fakture su razmenjivali subjekti javnog sektora. Nakon toga, pridružile su im se privatne firme koje su u PDV-u i “dobrovoljci” iz privatnog sektora.

U trećoj fazi, funkcije servisa proširene su za potrebe slanja podataka o PDV-u. Ovo evidentiranje najavljeno je kao jedan od koraka na putu do automatske PDV prijave.

Upravo obaveza slanja podataka o PDV-u koji smo obračunali u našim dokumentima i PDV-u koji su nama zaračunali naši dobavljači, predmet je ovog teksta.

Ova obaveza postaje još aktuelnija sa 30.06.2025. godine jer tada ističe rok koji je ostavljen obveznicima da se prilagode i edukuju, i u kojem neće biti kažnjavanja zbog prekršaja načinjenih u ovom domenu.

Šta je elektronsko evidentiranje PDV-a?

Obaveza elektronskog evidentiranja PDV-a uređena je Zakonom o elektronskom fakturisanju („Sl. glasnik RS“, br. 44/2021, 129/2021, 138/2022, 92/2023 i 94/2024).

U članu 2. pomenutog Zakona, elektronsko evidentiranje PDV-a definisano je kao prikaz podataka o obračunu poreza na dodatu vrednost, prethodnom porezu i korekcijama obračuna poreza na dodatu vrednost i prethodnog poreza.

Dakle, možemo razložiti obavezu prijavljivanja podataka na:

  1. podatke o obračunatom (izlaznom) PDV-u; i
  2. podatke o prethodnom porezu (ulaznom PDV-u).

Osim toga, pored inicijalnog evidentiranja poreza, predviđeno je i korigovanje podataka, po potrebi.

Praktično, radi se o slanju podataka iz PDV obračuna, na nov način i na novo mesto, u odnosu na ono što smo do sada imali (slanje podataka u formi PDV prijave i POPDV obraca Poreskoj upravi). Svi prethodni načini slanja (PDV prijava i POPDV) koriste se i dalje.

Šta je predmet evidentiranja obračuna PDV-a?

Predmet evidentiranja je svaki iznos PDV-a koji poreski obveznik obračuna, osim PDV koji je iskazan na elektronskim fakturama koje je obveznik ispostavio svojim kupcima preko SEF-a.

S obzirom da se obračunati PDV prema kontnom planu evidentira na kontima grupe 47, knjigovođama je najlakše da zapamte da sav porez sa konta 47 treba evidentirati na SEF-u, osim poreza koji je iskazan na elektronskim fakturama koje su poslate na SEF.

Ovde će se naći, između ostalog:

  • PDV iskazan na fakturama koje se šalju mimo SEF-a kupcima van maloprodaje (“obične” fakture, u papiru ili elektronskoj formi poslate emailom);
  • PDV iskazan na fiskalnim računima fizičkim licima;
  • PDV obračunat u internom obračunu na primljene fakture za promet iz oblasti građevinarstva, u skladu sa članom 10.2.3. Zakon o PDV-u;
  • PDV obračunat u internom obračunu na primljene fakture iz inostranstva, za koje je prema članu 12. Zakona o PDV-u mesto prometa Republika Srbija;
  • PDV obračunat na manjak, rashod, lom, reprezentaciju, uzimanje iz imovine društva i druge promete bez naknade koji su oporezivi PDV-om.

Šta je predmet evidentiranja prethodnog poreza?

Predmet evidentiranja je svaki iznos PDV-a koji je poreskom obvezniku obračunao prethodni učenik u prometu (najčešće dobavljač), kao i PDV plaćen pri uvozu dobara.

U evidenciju treba uvrstiti prethodni PDV bez obzira na to da li obveznik ima pravo da ga odbije. To znači da se u evidenciju šalju podaci o prethodnom porezu koji:

  • Možemo da koristimo kao odbitni;
  • Ne možemo da koristimo kao odbitni PDV.

Prema tome, elektronska evidencija prethodnog poreza, sadržaće, između ostalog:

  • PDV iz računa koje primimo od dobavljača koji su u sistemu PDV-a, čak i kada taj PDV ne možemo da odbijemo;
  • PDV iz internih obračuna koji vršimo po primljenim računima ili datim avansima za građevinske usluge ili ino-usluge, kada postoji obaveza internog obračuna;
  • PDV plaćen na uvoz dobara;
  • PDV plaćen poljoprivredniku.

U kojoj formi se šalju podaci?

Podaci o izlaznom PDV-u šalju se na dva načina:

  • Zbirno;
  • Pojedinačno.

Podaci o prethodnom porezu šalju se uvek zbirno.

e fakture

Gde se dostavljaju podaci o PDV-u?

Podaci o PDV-u koji čine elektronsku evidenciju PDV-a dostavljaju se na portal efaktura.gov.rs.

Nakon pristupa korisničkom nalogu, obveznik može sa leve strane, iz menija, da izabere za potrebe evidentiranja izlaznog PDV-a deo sajta “Zbirna evidencija PDV” ili “Pojedinačna evidencija PDV” u zavisnosti od pravila za evidentiranje, u kojima ćemo pisati u narednom tekstu.

Evidentiranje prethodnog poreza vrši se u delu “Evidencija prethodnog poreza” koji vodi na poseban portal.

Evidencije se mogu unostiti ručno ili automatskim slanjem iz računovodstvenih softvera, putem API-a, ako računovodstveni softver ima takvu mogućnost.

Nakon inicijalnog slanja, evidencije mogu naknadno da se koriguju.

Kada se šalju evidencije?

Evidencije treba poslati najkasnije 12. dana narednog meseca za prethodni mesec, odnosno tromesečje.

Na primer, tromesečni obveznici, dužni su da pošalju evidencije za drugi kvartal do 12. jula. Mesečni obveznici dužni su da pošalju evidenciju za mesec jul do 12. avgusta.

Podvlačimo da zakonom nije predviđeno pomeranje rok na prvi radni dan kada rok ističe tokom vikenda. To znači da u onim mesecima kada 12. dan pada u subotu ili nedelju, obveznici koji imaju standardno radno vreme i ne rade tokom vikenda, evidenciju treba da predaju u petak, 10. ili 11. u mesecu, kako bi svoju obavezu izvršili u roku.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Veruje da je knjigovođa neka vrsta biografa vašeg biznisa. On beleži finansijski život preduzeća. On je vaš savetnik i saveznik. Za mali biznis, možda i najvažniji spoljni saradnik. Neko od koga se očekuje mnogo više od pukog vođenja knjiga.

Više o Mariji