Analiza konkurencije

Znati gde ste na mapi nije dovoljno – morate znati i gde idu svi ostali.
U poslovanju danas, u svetskim, ali i lokalnim okvirima, stalno osluškivanje konkurenata nije i ne sme biti luksuz. Može postati baš ona inicijalna kapisla koja će vašu firmu ustoličiti na tržištu. U nastavku vas vodim kroz sistematski pristup praćenju konkurencije, od linkova do izloga, od lajka do mirisa u prodavnici. I, naravno, govorimo o načinima da iskoristite informacije koje prikupite.
Koga zaista treba posmatrati?
Probajte da izlistate ko su, zapravo, vaši konkurenti. Gledajte široko, jer vaši kupci ne razmišljaju u “kategorijama”.
Identifikujte svojih Top 5 rivala:
- Digitalni trag: unesite ključne reči za svoje proizvode/usluge u Google, Instagram Explorer, TikTok Search i lokalne online imenike;
- Fizičko okruženje: obiđite svoj grad ili opštinu i zapišite radnje, terenska vozila, reklamne panoe – sve što ima sličnu ciljnu grupu.
Segmentirajte ih po “težini”:
- Direktni konkurenti (iste usluge i proizvodi, ista publika);
- Indirektni (slična potreba korisnika, drugačiji format);
- Zamenske opcije (uradi-sam, marketplace-i, freelanceri).
Digitalna lupa: Alati koji staju u džep
Najjednostavnija stvar danas je pretražiti internet i različite aplikacije. I kada vaš biznis nije izrazito digitalni, vaši konkurenti možda razmišljaju drugačije.
Alat | Šta meri | Brza pobeda |
---|---|---|
Google Search | Broj postova, linkova ili sadržaja na kojima se vaši konkurenti pojavljuju | Proverite o čemu pišu vaši konkurenti, na koji način se obraćaju kupcima i koje probleme ističu. |
Društvene mreže (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok) | Broj pratilaca, lajkova, impresija i podeljenog sadržaja; | Ovde možete dobiti utisak o tome koliko su prisutni, aktivni i prepoznati od strane kupaca, kao i koja vrsta sadržaja ima dobar odjek. |
Google Maps | Lokacijsku prisutnost i ocene korisnika | Izmapirajte prisustvo vaše konkurencije u fizičkom svetu. Shvatite kako ih doživljavaju kupci, šta konkretno zameraju a šta hvale. |
Ubersuggest | SEO ključne reči, backlinkovi | Nađite 10 ključnih reči s malom težinom i brzo optimizujte blog |
Google Alerts | Online pomen konkurenta | Prvi saznajte da je konkurent dao intervju lokalnom portalu |
Kako da složite prikupljene informacije?
- Kreirajte tabelu sa imenima konkurencije, kanalima prisustva, zapišite šta ste zapazili;
- Izvezite ključne podatke u Excel/Google Sheets sa platformi koje daju takve podatke;
- Kreirajte matricu snaga i slabosti (SW-matrix): redovi – konkurenti, kolone – faktori (SEO, cene, usluga korisnicima, isporuka);
- Obojite ćelije zeleno/žuto/crveno za brzu vizuelnu dijagnozu.
Istina je na terenu
U analizi realnog sveta može vam pomoći nekoliko alata:
Mystery shopping
- Razradite scenarije, zapišite šta vas sve zanima, npr. telefonski upit („Da li radite isporuku subotom?“), poseta lokalu (merite vreme čekanja, ljubaznost, ponudu dodatnih proizvoda ili usluga);
- Metod: Prijatelji, rođaci ili specijalizovane agencije; obavezno jedinstven upitnik da biste uporedivali podatke kroz vreme;
- Rezultat: Otkrijte, recimo, da konkurent nudi besplatnu montažu ili isporuku – niste to isticali iako možete lako ponuditi isto, odnosno primetite da većina ne nudi opciju a znate da kupcima treba: dolazite do načina za diferencijaciju na tržištu;
Sajmovi, konferencije i udruženja privrednika
- Šetnja štandovima daje nefiltriran pogled na cenovnike, promotivne akcije i nove tehnologije. Kratki razgovori s dobavljačima često „odaju“ planove širenja rivala.
Lokalni mediji i štampa
- Male firme i dalje najavljuju popuste u besplatnim novinama, radio-emisijama i lokalnim FB grupama;
- Sačuvajte isečke i upišite datume akcija – dobićete kalendar sezonskih obrazaca.
Tihi detektivi: komšiluk i dobavljači
- Vozač kurirske službe zna ko isporučuje najviše paketa;
- Dobavljači sirovina lako otkriju ko naručuje veće količine (uz diskretan small talk);
- Komšijske priče pred kapijom radionice daju informacije o radnom vremenu, promeni osoblja ili investicijama.
Kako organizovati proces monitoringa konkurencije?
Ovu aktivnost možete raditi i jednom godišnje na organizovan način. Možete zadužiti kolege u firmi da se pozabave različitim kanalima ili načinima analize u okviru svojih aktivnosti, te ih obavljaju na mesečnom nivou.
Ukoliko analizirate konkurenciju po prvi put na organizovan način, predlažemo sledeći ritam:
- Prva nedelja: Digitalni alati (export rezultata);
- Druga nedelja: Fizičke posete i mystery shopping;
- Treća nedelja: Ažuriranje SWOT-matrice i tabele cena;
- Četvrta nedelja: Aastanak tima – definišite dve aktivnosti vaše firme na osnovu svega što ste videli (npr. paket-akcija, novi Story format, partnerski popust).
Signal za akciju: Unapred definišite “okidače”, koji za vaše kupce, biznis i celu industriju mogu biti ključni:
- Konkurent je spustio cenu 10 %;
- Pušten je novi proizvod koji dobija 500+ lajkova u 24 h;
- Otvorena novu lokaciju ili plasirao reklamu na lokalnom radiju;
- Odziv.
Strateško donošenje odluka – od podataka do pokreta:
- Cene: Ako monitoring pokaže da ste 15% skuplji, razmotrite bundling (npr. besplatan pribor uz osnovni proizvod) umesto direktnog sniženja, ili uključenu dostavu u cenu;
- Usluge: Otkrijete li da konkurent testira modele nagrađivanja korisnika, razmislite opilotiranju sopstvenog paket za lojalne kupce;
- Kanali: Primetite li da neka kampanja donosi rivalu nagli rast pratilaca, razmislite o načinima na koje ćete se vi pozicionirati;
- Resursi: Redovna analiza sprečava nepotrebne investicije – možda ne treba nova mašina, nego bolji SEO za postojeću ponudu.
Osnovna premisa ove akivnosti nije da kopirate svoje konkurente, već da poznajete tržište na kome poslujete izuzetno dobro, imate uvid u potrebe i utiske kupaca, osluškujete njihove reakcije. Nedvosmisleno vam analiza može dati jasne signale praznine na tržištu, želja klijenata, prilika za inovaciju i rast. I, kao takvu, trebate je posmatrati i obavljati kao inspiraciju za razvoj sopstvenog biznisa u kompleksnom okruženju.
U poslovanju nema mesta za paranoju, ali ima za disciplinu. Neka monitoring bude ritual, ne kampanja: jednom mesečno proverite, zabeležite, protumačite i reagujte. Tako će i vaša firma, bez obzira na veličinu, sigurno koračati jedan, a ponekad i dva koraka ispred.
Autor

Dve decenije u marketingu, zaljubljena u korisničko iskustvo, upravljanje bazama i korisničku podršku. Želi da prenese dobre prakse i unapredi poslovanje firmi u regionu kroz savetovanje i predavanja.
Više o Jelici