Komercijalizacija autentičnosti
„Kakve su ti misli, takav ti je algoritam društvenih mreža“, kaže arhimandrit Mark Kalifornijski.
A pošto nisam pristalica narativa „hasl“ kulture, poslednjih pet godina je Gary Vee nestao bez traga sa moje lajne. Međutim, moja odabrana influenserka Ljubica je pravo iz Niodaklevaca, uz afirmativan komentar, podelila reel u kome Gary priča o top tri trenda na mrežama koji su uberbitni za narednih pet godina. Prisetih se njegovog prgavog stava, baršunastog glasa i kakav je za mene bio doživljaj što sam sa njim na kratko popričala licem u lice, nakon što sam uživo slušala njegovo predavanje na na The Next Web konferenciji u Amsterdamu maja 2016.
I znate šta? Obradovala sam mu se.
Obradovala sam se, jer sa ove vremenske distance imam dovoljno znanja i iskustva da prepoznam kako su se primili i razvili njegovi paterni u ponašanju kod svih onih koji su krenuli njegovim stopama.
Za one koji su se kasnije uključili… Usudila bih se da ga predstavim kao rodonačelnika izgradnje poslovne imperije kroz lični brending na društvenim mrežama. Da se razumemo, nije Gary izmislio toplu vodu. On je mnoge stvari samo izdvojio u prvi plan i uobličio u (ispostaviće se kasnije) patern koji ćete prepoznati kod mnogih. Kako u svetu, tako i u Srbiji. Sa manje ili više uspešnom realizacijom.
Ono što je do tada bilo u rukama čitavog tima školovanih stručnjaka ili u retkim slučajevima prirodni dar pojedinca, Gary je demokratizovao, pojednostavio i ponudio efikasne obrasce. Mada valja naglasiti da ima čitav tim ljudi kojima je posao izgradnja ličnog branda Gary Vee.
Šta je to Gary uradio, počevši od recenzije vina, pa do milionskih investicija u tehnološke startape?
Uspeo je da razvije jasnu i konzistentnu priču koja je bila usmerena na njegove ciljeve i ciljnu publiku.
Fokusirao se na stvaranje dugoročne vrednosti i reputacije.
Rano se pozicionirao na društvenim mrežama, prilagođavao se promenama i do maaaksimuma eksploatisao mogućnosti svake platforme.
Trudio se da bude praktičan, inspirativan i motivišući.
Razvijao je kulturu davanja i kvalitetne veze, pružajući vrednost svima sa kojima je dolazio u kontakt (ako ste zaboravili, guglajte #AskGaryVee).
Promovisao je otvorenost i transparentnost, ali je istovremeno pažljivo upravljao svojom reputacijom, osiguravajući da svaki korak koji je koristio uvek doprinosi njegovom brendu. A čak i timu koji stoji iza Gary Vee brenda se dogodi pozivnica za žurku u Kanu i „Attractive Females Only“.
Ipak. Novčić uvek ima dve strane.
A na onoj drugoj su… preterana samopromocija i nametljivost, preintenzivna energija i entuzijazam, skoro pa generički saveti kojima nedostaje dubina i neprihvatanje konstruktivne kritike. Spisak izgleda kao kraći, no u njemu jeste kvaka.
Sad dolazimo do razloga zašto sam ga ovako „tranžirala“. Treba do kraja da razumemo koncept komercijalizacije autentičnosti. Da, baš te koja se koristi kao marketinška strategija za postizanje komercijalnog uspeha. Svesna i namerna upotreba autentičnih osobina ili poruka kako bi se privukla i zadržala publika ili kupci. Kada pročitate ovu rečenicu u dahu, zapitate se da li autentičnost treba staviti pod navodnike. „Autentičnost“?
Tendenciozno sam odabrala primer Gary Vee-ja, jer njegov pristup uključuje deljenje svakodnevnih iskustava, ličnih stavova i saveta o karijernim i biznis strategijama. On koristi svoje lične priče, omaške, uspehe i iskustva kako bi se povezao sa publikom i izgradio lojalnost. Preciznije, stvorio emocionalnu povezanost sa publikom, osećaj poverenja i iskrenosti, što povećava angažovanost. Ova strategija mu omogućava da se predstavi kao stvaran i pristupačan, dok istovremeno gradi svoju poslovnu imperiju.
Zvuči kao savršen scenario, zar ne? Pa, to je ono što čujemo sa svih strana: budi ono što jesi, pokaži svetu svoje autentično „ja“, bez straha. Zar ne?
Zvuči kao savršen scenario, osim kada to nije. A najčešće nije, jer jedna strana očekuje čistu autentičnost, a druga komercijalizaciju. Mnogi umeju da se zaigraju tu.
Samo da vas podsetim: kada se autentičnost komercijalizuje, postaje komercijalna vrednost koja može biti manipulisana i promenjena kako bi zadovoljila potrošače i tržište, umesto da odražava stvarne vrednosti i identitet. Postaje alat za manipulaciju.
Kada se autentičnost pretvara u proizvod, gubi se njena osnovna ideja. Autentičnost nije nešto što se može kupiti ili prodati; ona je duboka osobna vrednost koja se razvija kroz iskustva i osećanja. Sve ostalo je stvaranje lažne slike.
Nije mi namera da bilo koga stavljam na etičku giljotinu. Verujem da svako ima svoje tasiće na vagi moralnosti.
Autor
Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.
Više o Aleksandri