Najveće greške koje možete da napravite kao tehnološki startap i kako ih izbeći
Istraživanje govori da čak 42% startapa propadne jer njihov proizvod nije potreban na tržištu, tako da čak i oni koji imaju inovativnu ideju moraju da razmisle da li je to ideja koja odgovara na potrebe budućih kupaca.
Međutim, to nije jedino što može odvesti startape u propast. Donosimo vam listu nekoliko najčešćih grešaka i savete kako da ih izbegnete.
1. Nemojte sve raditi sami
Podaci govore da oko 69% startapa započinje s jednim osnivačem i u ovome ne postoji ništa čudno. Normalno je da ćete, kada počinjete, ulagati prvenstveno svoju energiju dok ne dobijete potrebna sredstva i primetite da se vaša ideja razvija u dobrom smeru.
Ključno je da tada angažujete stručnjake i da vodite računa o tome da birate prave ljude koji dolaze s preporukom i koji vam mogu pomoći da razvijete biznis. Ovo je posebno važno na samom početku kada vaš uspeh i zavisi isključivo od vas i nekolicine ljudi kojima ste okruženi.
2. Ispitajte i planirajte
Ukoliko ne poznajete potrebe tržišta i svoje potencijalne klijente, velika je šansa da ste se uputili ka ne tako slavnom kraju. Improvizacija ne dolazi u obzir – podaci govore više o reči i osećaja. Da biste znali šta je potrebno i šta da ponudite, morate da dobro upoznate tržište. Planiranje je uvek put ka uspehu. Morate biti spremni da se prilagodite okolnostima, ali ne očekujte da samo krenete i usput shvatite šta ćete dalje jer se situacija u tom slučaju neće odviti u vašu korist.
Kada budete znali svoju ciljnu grupu i njenu platežnu moć, znaćete i kako da formirate cene i kako da privučete investitore.
3. Odbacite rigidnost
Planiranje je ključ uspeha, ali ono podrazumeva i prilagođavanje potrebama tržišta, što znači da ćete, ako budete želeli da uspete, morati da budete spremni na promene. Čak i one velike. Setite se da je Odeo inicijalno bio vebsajt za objavljivanje podkasta, a da je sada kompanija najpoznatija po društvenoj mreži Tviter.
Za tehnološke startape postoji još jedna rigidnost koju moraju da prevaziđu – ona u sopstvenom razmišljanju. Vaša usluga mora da bude potrebna tržištu, a ne da oduševi druge ljude iz IT oblasti. Dobar (fiktivni) primer za ovo može se pronaći u seriji Silicijumska dolina.
4. Vodite računa o tome koliko se brzo širite
Ovo je još jedan od razloga zašto je potrebno da oko sebe imate stručnjake koji će vam pomoći da procenite situaciju u kojoj se nalazite. Ako pokušate da se proširite prebrzo, rizikujete da upropastite svoju kompaniju. Ukoliko predugo čekate, ili se opsesivno fokusirate na jednu nišu, postoji šansa da do razvoja neće doći. Pratite puls svoje kompanije i reakcije ljudi koji su spremni da plate za vašu uslugu. Ako pažljivo osluškujete, procenjujete i konsultujete se, postoje mnogo veće šanse za rast i uspeh.
Izvor: www.eu-startups.com ; www.forbes.com
Autor
Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.
Više o Arhivi