Pravo

Ugovor za izradu veb-sajta: jednokratni projekat i održavanje sajta

sajt

Neću vam u ovom tekstu govoriti o tome da je, ukoliko imate firmu, važno da imate i sajt koji njeno poslovanje predstavlja na pravi način. To verovatno već znate.

Ipak, nije zgoreg pomenuti da su svrha sajta koji već imate, ili onog koji ćete uskoro imati, sledeće stvari:

  1. Profesionalnost i kredibilitet – Instagram/Tiktok nalozi, Google Business, pa i preporuke od usta do usta nisu dovoljni za kupca koji želi da uvidom u vašu veb-prezentaciju donese informisanu odluku o saradnji sa vama;
  2. Autonomija sadržaja i brenda – dolaskom na vaš sajt potencijalni klijenti i kupci konzumiraju tačno onaj sadržaj koji ste im pripremili. Društvene mreže menjaju svoje algoritme, imaju svoja pravila plasiranja sadržaja i vi nad tim nemate mnogo uticaja. Na svom sajtu ste svoj na svome;
  3. Privlačenje ljudi sa Google-a – kvalitetan, tehnički ispravan sajt sa relevantnim sadržajem dobro će se rangirati na pretraživačima i dovoditi vam potencijalne saradnike i to bez plaćanja reklama, organski.

Ugovorni odnos kod izrade veb-sajta

Ideja ovog teksta je, zapravo, razumevanje ugovornog odnosa između naručioca veb-sajta i izvršioca ove usluge:

  • Šta je ono što je motiv i proizvod ove saradnje;
  • Koje su obaveze, a koja prava, ugovornih strana;
  • Razlike između one off i ongoing saradnje;
  • Detalji saradnje kako bi se ona odvijala mirno i uz zadovoljstvo obe strane.

Dakle, kada se već odlučite da uložite u izradu sajta, dobro je da imate na umu kakav je vama sajt potreban. Recimo:

  • Da li je vama potrebna internet prodavnica sa svime što ona podrazumeva;
  • Da li vam je dovoljan statičan, ili čak one page sajt koji će kratko i jasno predstaviti vašu ponudu;
  • Koliko ćete stranica imati, koliko često ćete ažurirati svoj blog, galeriju, ponude i slično.

Zavisno od vaše potrebe, znaćete i da li je vama potrebna jednokratna usluga izrade sajta ili ćete angažovati programera/veb dizajnera/agenciju da redovno održavaju vaš sajt.

Jednokratna izrada sajta – one off

Jedan od najčešćih modela saradnje je projekat izrade samog sajta. Kad sajt bude gotov, to je to.

Ovo je jednostavan aranžman, kod kojeg klijent – naručilac sajta angažuje firmu ili frilensera da izrade sajt po unapred definisanim uslovima i specifikacijama.

U ovom slučaju, ugovor o izradi sajta uglavnom uključuje sledeće ključne stavke:

  • Osnovni zahtev: Kakav tačno sajt treba izraditi? Koje tačno stranice i funkcionalnosti sajt treba da ima? Da li su u planu specijalni zahtevi, kao što su online prodaja, integracija sa društvenim mrežama ili SEO (optimizacija za pretraživače);
  • Obim posla i cena: Zavisno od osnovnog zahteva, izvršilac će proceniti koliko je njemu vremena potrebno za završetak ovog posla, uobičajeno izraženo u jedinici čovek/sati. Takođe, opet zavisno od obima i složenosti posla, cena može biti izražena kao paušalna – ukupna, ili po čovek/satu;
  • Rokovi: Ugovor treba jasno da definiše koliko će koštati izrada sajta i kada će biti završen. Ovde je važno da se preciziraju rokovi za svaku fazu izrade, kao i posledice u slučaju kašnjenja sa strane izvođača. Takođe, mnogi izvršioci neće krenuti sa izradom odmah nakon zaključenja ugovora, jer imaju tekuće projekte. Dakle, nisu zanemarljivi ni ti početni rokovi, jer ugovor praktično tada startuje (ako nije drugačije ugovoreno);
  • Odgovornost za sadržaj: Ko će biti odgovoran za pružanje sadržaja (tekstova, slika, videa)? Uobičajeno klijent obezbeđuje sve potrebne materijale pre početka izrade sajta. Ako je dogovor drugačiji – da izvršilac obezbeđuje i materijale, i to treba unapred regulisati;
  • Prava na sadržaj i dizajn: Kada je sajt završen, izvršilac posla prenosi na klijenta odgovarajuća prava na korišćenje sajta, ali i na kod, dizajn i sadržaj. Ugovor bi trebalo jasno da definiše ko zadržava autorska prava na kodu i dizajnu;
  • Garancija za ispravnost sajta: Ovde se precizno definiše šta je tačno urađeno i za šta se tačno garantuje ispravnost. Na sajtu se mogu dešavati greške iz različitih razloga, i dobro je unapred razgraničiti odgovornosti;
  • Raskid ugovora: Svaki ugovor se može raskinuti, pa i ovaj. Otkazni rok nije uobičajen kod ovakvih ugovora, ali otkazni razlozi mogu biti jasno i decidno iskazani;
  • Završetak posla: Kod ovog modela se nakon primopredaje sajta i isplate cene u celosti saradnja završava. Mnogi klijenti i samostalno održavaju svoje sajtove za čiju su izradu jednom platili. Ukoliko sajt kasnije zahteva izmene, nadogradnje ili podršku, to će biti predmet novih ugovora.

Kontinuirano održavanje sajta – ongoing saradnja

Sa druge strane, ugovor o izradi i održavanju sajta predstavlja dugoročni odnos, koji uključuje ne samo izradu sajta, već i njegovo stalno održavanje, ažuriranje i prilagođavanje. Ovaj model je uobičajen za firme kojima je sajt glavni kanal promocije i/ili prodaje. Njima je neophodna dugoročna saradnja sa veb stručnjacima kako bi obezbedile da njihov sajt uvek bude ažuriran, bezbedan i tehnički ispravan.

U ovom slučaju, ugovor obuhvata sledeće aspekte:

  • Predmet ugovora: Ovaj ugovor sadrži sve gorepomenute elemente ugovora o izradi sajta. Izuzev ako se, ređe, ugovara isključivo održavanje nekog već postojećeg sajta;
  • Tehnička podrška i ažuriranje: Ovaj deo ugovora definiše koje vrste tehničke podrške (popravke, ažuriranja, instalacija novih funkcionalnosti) će biti obezbeđene i u kojim vremenskim intervalima.Tehnička podrška se opet može ugovoriti na dva načina:
    • Posvećenost sajtu definisan broj sati – na primer, 16 sati mesečno će izvršilac posvetiti održavanju sajta, što podrazumeva, primera radi, ažuriranje sadržaja, rešavanje tehničkih problema, optimizaciju sajta, sigurnosne provere, itd. Opet opciono, ukoliko klijent ne iskoristi svih 16 sati, preostali sati prelaze ili ne prelaze u sledeći mesec;
    • Paušalni iznos za neograničene usluge – u ovom modelu, klijent plaća fiksni mesečni iznos za „neograničene“ usluge, što znači da će raditi na sajtu koliko god je potrebno u okviru tih mesečnih uplata, bez precizno definisanog broja sati. Ovaj model se ugovara ako je pretpostavka da će posao varirati iz meseca u mesec i nije jasno koliko tačno vremena će biti potrebno.
  • Cena i uslovi plaćanja: Zavisno od ponuđenih opcija za tehničku podršku, ugovara se i naknada za usluge održavanja;
  • Sigurnost i backup: Važan element održavanja sajta je onaj koji se odnosi na bezbednost sajta – zaštita od hakerskih napada i nadgledanje rada servera;
  • Dugoročna saradnja: Ovaj model obično podrazumeva, pored dugoročne obaveze održavanja, i eventualnu nadogradnju sajta prema novim tehnologijama i tržišnim potrebama.

Zaključak

Izbor između jednokratnog ugovora za izradu sajta i dugoročnog ugovora za izradu i održavanje sajta zavisi isključivo od vaših potreba i ciljeva.

A kada ste sa njima načisto, potreban vam je i ugovor sa kojim sve to što želite i dogovarate imate i na papiru. Ovde možete preuzeti nacrt ugovora o izradi veb-sajta.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Milica Bojanić je diplomirani pravnik sa položenim pravosudnim ispitom i decenijskim iskustvom rada u kompanijama koje i zastupa pred sudovima. Oduvek intuitivno veruje, a sada i zna da je promena jedina konstanta, kako u kosmosu i prirodi, tako i u čoveku.Celoživotna opčinjenost knjigama, neobičnim životnim pričama i događajima, pažljivo slušanje i promišljanje, a u skorije vreme i naročito zanimanje za psihologiju, iznedrili su zaljubljenost u pisanje.

Više o Milici