eCommerce

„Sedite“ na zlata vrednim podacima, a to ne koristite?! Zašto?

ecommerce

Priča se po kuloarima da postoje tamo neki podaci koji su, pazite sad, zlata vredni! O.o. Ma, ‘ajde molim vas, o čemu to pričate?!

Tako počinje skoro svaki razgovor kada se pomenu podaci. Ukoliko jednostavno želite da budete spremni za tu diskusiju u kompaniji ili, pak, želite da saznate na šta se misli, ostanite sa nama…

Faza u kojoj se nalazite

Veoma je važno istaći činjenicu da, bez obzira u kojoj se fazi vaša online prodavnica nalazi, imate neku od opcija na raspolaganju.

Bilo da ste tek pokrenuli online prodaju ili to radite već neko vreme, postoje podaci koje svi prikupljamo, ali ne koristimo. Bar ne na pravi način.

Samo neki od njih su:

  • Rezultati pretrage na sajtu;
  • Istorija kupovina;
  • Navike kupaca;
  • Napuštanje korpe.

Rezultati pretrage na sajtu

Iako sam više puta istakao vrednost ovih podataka, neće mi biti teško da vam ponovo isto ponovim, s obzirom na važnost istih.

Rezultati pretrage, između ostalih, mogu da pruže uvid u ono što kupci traže kod vas, a vi nemate na stanju.

Jedna od sitnih, ali veoma važnih stvari kod svake pretrage je saznati za koje termine vaš sajt ne prikazuje rezultate i potruditi se, čak i ako nemate tražene artikle, da sajt prikaže najbliže traženom pojmu. Ne dozvolite da sajt prikaže stranicu sa rezultatima pretrage i sa 0 rezultata.

S obzirom na to da živimo na Balkanu, postoji mnogo sinonima za iste proizvode (bilo da su tehnički uređaji ili odevni predmeti), tako da je moguće da imate određeni proizvod na stanju, ali da se on drugačije naziva i da se često ne prikazuje u rezultatima pretrage.

Istorija kupovina postojećih kupaca

Većina (online) trgovaca često se fokusira isključivo na privlačenje novih kupaca, zapostavljajući postojeće kupce u svojim kampanjama.

Razumljivo je da nove kompanije na tržištu žele na sve načine da privuku pažnju novih potencijalnih kupaca, ali firme koje već duže vreme posluju imaju veliku prednost. Ta prednost leži u mogućnosti da istraže prethodne porudžbine kupaca i razumeju njihove navike, potrebe, želje i finansijske mogućnosti.

Uz prave podatke i znanje o njihovoj ispravnoj upotrebi, više nećete morati da „pucate naslepo“ i nagađate.

Korišćenjem podataka dobijenih iz analize prethodnih porudžbina, i prodaja može vam pomoći da kreirate preciznije kratkoročne marketinške kampanje, ali i dugoročne strategije za povećanje prihoda.

Da biste saznali šta dovodi do konverzija, a šta ne, kao i putem kojih kanala komunikacije postižete bolje rezultate, analizirajte istoriju kupovina i porudžbina kupaca.

Navike postojećih kupaca

U današnje vreme, praćenje aktivnosti korisnika, posetilaca i kupaca postalo je standardna praksa u većini delatnosti koje svoje usluge ili proizvode prodaju online (osim izuzetaka gde je oglašavanje zabranjeno ili ograničeno).

Osnovni cilj praćenja ovih grupa korisnika je pružanje adekvatne ponude u pravo vreme, kroz preferirani način komunikacije za svakog pojedinačnog klijenta, kako bismo maksimizirali rezultate. Ove aktivnosti doprinose povećanju otvaranja newslettera, povećanju CTR-a (procenat klikova) u oglasnim kampanjama, kao i ostvarivanju postavljenih ciljeva, koji se mogu razlikovati od delatnosti do pojedinačnih kampanja (npr. transakcije, preuzimanje kataloga ili brošure, prijava za newsletter ili popunjavanje formulara).

Ukoliko je kupac u određenom vremenskom intervalu* već kupio određeni proizvod ili proizvod iz određene kategorije, bolje je poslati ponudu za srodan ili kompatibilan proizvod, ili ponuditi produženu garanciju, umesto ponude za proizvod koji je već kupljen.

(* Napomena: Trajanje navedenog vremenskog intervala treba definisati, s obzirom na različite delatnosti.)

Naš cilj nije samo da nam sajt kaže: „Zdravo, Ivane“, već i da zna kada je taj Ivan nešto kupio, iz koje kategorije, da li je ovo bila prva kupovina, da li je iskoristio kupon, i slično.

Nakon prikupljanja svih ovih informacija ili tačnije rečeno aktivnosti, treba odlučiti koje od njih će biti okidači za nove i buduće marketing kampanje koje će biti potpuno automatizovane. Neki od najčešćih okidača uključuju: popust za prvu kupovinu, popust za narednu kupovinu, napuštanje korpe bez završetka kupovine, završetak započete, a nezavršene registracije, i slično.

Ako ne pratimo ove aktivnosti, rizikujemo da tretiramo sve posetioce i kupce na isti način, što je jednako loše!

Napuštanje korpe

Napuštena korpa (*eng. Cart Abandonment) je termin, koji se najbolje opisuje kao situacija kada kupac, iako je stavio jedan ili više artikala u korpu, napusti sajt pre završetka kupovine.

Sa povećanjem saobraćaja i prodaje, neminovno je da se povećava i broj napuštenih artikala u korpi.

U 2023. godini oko 70% porudžbina putem interneta je napušteno, tj. nije realizovano u kupovinu (izvor). Nije 7%, nije 17%, već 70%!

Prostom računicom utvrđujemo da možemo značajno uticati na prihod i prodaju, ukoliko Cart Abandonment Rate umanjimo za 5% ili 10%.

Zaključak

Podaci koji su „zlata vredni“ su zaista kod vas.

Ukoliko ste internet prodavnica koja radi već neko vreme, onda možete odmah da testirate neki od predloga. A ukoliko tek počinjete, možete da se pripremite i strukturirate podatke na taj način da budu organizovani i spremni za korišćenje.

Nemojte da odustanete od podataka. Čak i kada vam budu naporni, dosadni i nezanimljivi, posvetite im se još više, jer oni drže ključ uspeha.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Više od 10 godina iskustva u internet prodaji na domaćem i inostranom tržištu. Dosadašnju karijeru je gradio kroz e-commerce startap kompanije, telekomunikacije, retail i betting kompanije, uvek radeći u sektoru za internet prodaju.

Više o Ivanu