Aktuelni trendovi i izazovi za male i srednje biznise
Globalni trendovi na tržištu pokazuju da velike kompanije nemaju toliku dominaciju nad manjima, kao što je to nekada bio slučaj. Naprotiv, mlade, brze i tehnološki osvešćene kompanije sa svežim idejama, lako preuzimaju liderske pozicije.
Zanimljiv primer dolazi nam iz Belgije gde od 265 kompanija uključenih u program „Fabrika budućnosti“, čak 65% čine mali i srednji biznisi (MSB).
Četvrta industrijska revolucija poseban akcenat stavlja na brzinu procesa proizvodnje, kvalitet i fleksibilnost. Ovi kvaliteti su ključni i za male i srednje biznise kojima digitalizacija dopušta masovniju proizvodnju kvalitetnih artikala po nižim cenama. Kada govorimo o tehnološkim promenama, pre svega mislimo na internet stvari (IoT), cloud, Big Data, razvijeniju analitiku i robotiku koji mogu pomoći u proizvodnom procesu.
Trendovi koji pomažu MSB
1. Novi biznis modeli
Nove poslovne prakse i uspostavljanje partnerstava pomoći će malim i srednjim biznisima da se umreže i ostvare svoje ciljeve. Novi biznis model podrazumevao bi transparentniju raspodelu sredstava, dostupnost neophodnih softvera, jasnije definisanje cena i, konačno, odgovornost za sve partnere koji bi morali da posluju ekološki i društveno osvešćeno.
2. Povećanje produktivnosti
Cloud, Big Data i precizna analitika pomažu malim i srednjim biznisima da dobiju jasniji uvid u sopstveno poslovanje i unaprede svoje usluge. Zahvaljujući tehnološkim rešenjima, oni sada mogu da predvide potencijalne probleme (umesto da samo reaguju na aktuelne), uoče oblasti poslovanja koje moraju unaprediti, smanje otpad prilikom proizvodnje i poboljšaju menadžment, što sve vodi ka smanjenju troškova.
3. Veći kvalitet proizvoda
Digitalizacija omogućava bolju kontrolu kvaliteta proizvoda, što je već očigledno u prehrambenoj, farmaceutskoj i automobilskoj industriji. Broj ljudskih grešaka i propusta se smanjuje. Pored toga, omogućeno je i veće prilagođavanje potrebama korisnika i personalizacija usluga.
4. Veći prihodi
Povećanje prodaje i smanjenjenje troškova proizvodnje dovode do većih prihoda za MSB. Proizvođači zahtevaju upotrebu nove opreme i korišćenje prikupljenih podataka koji će omogućiti da se proces proizvodnje olakša, dok klijenti očekuju personalizovanu uslugu koju danas lakše dobijaju jer digitalizacija omogućava bolje razumevanje njihovih potreba.
Izazovi s kojima se MSB suočavaju
Digitalizacija je kompleksan proces i mnogi i dalje imaju otpor prema savremenim tehnološkim rešenjima i inovacijama. Za male i srednje biznise je neophodno da prođu kroz period adaptacije tokom koga će preispitati i modifikovati svoj postojeći model poslovanja, prilagoditi ga aktuelnim trendovima, a možda i anticipirati one koji dolaze.
U budućnosti je važno da se što više ljudi tokom programa obrazovanja edukuje o osnovnim tehnološkim pitanjima. Ovo ne znači da će svi postati stručnjaci, ali kako bi promena bila moguća i efikasna, javnost mora da ima predstavu o tome šta stvarno znači tehnološka revolucija i praćenje trendova i inovacija.MSB često nemaju jasnu sliku o materijalnim benefitima koje im praćenje novih tehnoloških trendova može doneti, nemaju dovoljno znanja iz ove oblasti, niti dovoljno stručnog osoblja. Kako bi adaptacija bila lakša, neophodno je da se u timove uključe ljudi koji poznaju tehnologiju i nova rešenja, pre svega ICT stručnjaci koji bi implementirali nove tehnologije i sisteme i omogućili jačanje sajber bezbednosti oko koje dosta malih i srednjih biznisa oseća bojazan, a za šta A1 nudi efikasna rešenja.
Izvor: www.forbes.com
Autor
Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.
Više o Arhivi