Preduzetnički izazovi u 2019. godini
Svi oni koji planiraju pokretanje sopstvenog biznisa, ili već uspešno plivaju preduzetničkim vodama, součavaju se danas, više nego ikada pre, sa obiljem informacija koje često otežavaju proces odlučivanja, dok sa druge strane potreba za brzim donošenjem odluke nikada nije bila veća.
Nove tehnologije i trendovi koji se iz godine u godine smenjuju na tržištu, poput digitalnih nomada, ogromnog rasta freelance tržišta, digitalizacija svih aspekata života, u ogromnoj meri utiču i na svakodnevno poslovanje kako velikih, tako i malih biznisa. Strateški pristup poslovanju, fokusiranje na ključne aktivnosti, uz outsourcing svih ostalih koje nisu nužno vezane za core poslovanje, recept su za uspešno poslovanje u 2019. godini.
Ali kako prepoznati aktivnosti koje zahtevaju vaš potpuni fokus? Odgovor leži u praćenju poslovnih trendova, a u nastavku teksta saznajte upravo koje će tendencije dominirati tržištem u narednom periodu.
1. Želite da privučete pažnju kupca – budite spremni da izdvojite malo bogatstvo
Kako smo se našli u ovoj situaciji?
Prvo, cene oglašavanja konstantno rastu i to u značajnoj meri.
Raspon pažnje kupaca je sve kraći i kraći, kao posledica ogromnog broja kako online, tako i offline distrakcija.
I kao da to nije dovoljno, konkurencija koja postaje sve bolja i bolja u svom poslu će vam takođe otežati da se izborite za pažnju svojih kupaca, zbog čega morate biti spremni da izdvojite više novca kako biste dobili ovu bitku za pažnju.
2. Stanje globalnog ekonomskog tržišta
Malo ozbiljnije analize najjače ekonomije sveta, Ujedinjenih Američkih Država, ukazuju nam na postojanje ekonomske depresije, koja u ogromnoj meri utiče na tržište. Situacija je slična i u Evropi, gde su fluktuacije u broju zaposlenih u kompanijama sve veće, kao posledica otpuštanja radnika. Razmislite samo, nove tehnologije danas omogućavaju proizvodnju uz minimalan broj radnika. To znači da će se ljudi sve više okretati “ekspertima”, u nadi da će im oni omogućiti sticanje novih znanja i to u oblasti konsultantskih usluga, finansija i mentorstva.
Što znači da svi oni koji žele da se upuste u preduzetničke vode treba da se fokusiraju na:
● Izgradnju svog brenda i baze kupaca/korisnika
● Kratkoročne taktike koje maksimiziraju profitabilnost
3. Borba za kadrove
Već i vrapci znaju da dobar kadar nije lako privući. Mali biznisi bore se sa velikim korporacijama za najbolje ljude, a uz to je sve veći broj ljudi koji bira da umesto zaposlenja u firmi, posluju kao frilenseri, pa se logički postavlja pitanje, šta ponuditi zaposlenom koga želite u svom timu, kako biste ga osvojili?
● Fleksibilnost – danas zaposleni daju veliki značaj fleksibilnosti i mogućnosti dogovora sa svojim poslodavcem oko svih pitanja koja su za njega značajna.
● Kompetitivna zarada
● Zdravstvene i lifestyle beneficije – poput izbora privatnog zdravstvenog osiguranja, vrtića za decu, ili članarine za teretanu, značajno utiču na donošenje odluke o zaposlenju
● Rad van kancelarije – digitalizacija poslovanja omogućava zaposlenima da podjednako efikasno rade, kako iz kancelarije, tako i van kancelarije, zbog čega je danas ovaj faktor jedan od presudnih kada se donosi odluka o izboru poslodavca
● Transparentna komunikacija – stvara osećaj zajedništva i podstiče izgradnju stabilnog kolektiva
4. Efektivnost Facebooka
Najpopularnija mreža na svetu i dalje je relevantna, ali njena efektivnost će tokom ove godine opasti u određenoj meri. Što znači da bilo da ulažete u plaćene oglase, ili kreirate organski sadržaj, očekujte niži ROI. To ne znači da Facebook treba isključiti kao kanal promocije, već treba biti pametan i zaista birati sadržaj koji se plasira na ovu mrežu.
5. Izvori finansiranja – nemoguća misija
Pristup izvorima finansiranja je vitalan za mala i srednja preduzeća koja su još u fazi razvoja, ali u 2019. godini očekujte da će dolazak do ovih izvora biti kao hod po trnju. Visoke kamatne stope predstavljaju ozbiljnu prepreku za rast biznisa. Za one koji tek ulaze u posao, činjenica da samo 10% biznisa uspe da dođe do potrebnih izvora možda zvuči poražavajuće, ali ne treba očajavati. Dobar biznis plan, interesantan proizvod, kao i ulaganje u revidiranje finansija, uz uspostavljanje mehanizma interne finansijske kontrole preduslovi su da vas banke prepoznaju kao pouzdanog klijenta i partnera.
Nadamo se da smo vam ovim tekstom pomogli da sagledate sve što nas očekuje u narednom periodu, kao i da pripremite svoj biznis za promene koje nas očekuju, ako to već niste uradili!
Autor
Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.
Više o Arhivi