Kako je Coca-Cola „izmislila“ Deda Mraza?
Deda Mraz, veseli starac u crvenom odelu s belom bradom, danas je neizostavan simbol božićnih i novogodišnjih praznika. Njegov osmeh, toplina i velikodušnost osvajaju srca ljudi širom sveta. Međutim, ono što mnogi ne znaju jeste da Deda Mraz nije oduvek izgledao ovako kako ga danas zamišljamo. Njegova transformacija u globalno prepoznatljiv lik kakvog poznajemo danas ima duboke korene u jednoj od najpoznatijih marketinških kampanja u istoriji — kampanji kompanije Coca-Cola.
Ko je bio Deda Mraz pre Coca-cole?
Pre 20. veka, Deda Mraz, ili Sveti Nikola, prikazivan je na različite načine, zavisno od kulture i tradicije. U nekim prikazima bio je visok i mršav čovek, dok je u drugima bio predstavljen kao oniži vilenjak. Njegova odeća, takođe, nije bila standardizovana; nosio je zelena, smeđa ili čak ljubičasta odela. Ove varijacije odražavale su lokalne priče i običaje, a Deda Mraz nije imao univerzalno prepoznatljiv izgled.
Veliku ulogu u oblikovanju slike modernog Deda Mraza imala je pesma “Poseta Svetog Nikole” (“A Visit from St. Nicholas”), koju je 1822. godine napisao Klement Klark Mur. U toj pesmi Deda Mraz je opisan kao vesela i punačka figura koja ulazi u kuće kroz dimnjake i donosi poklone deci. Iako je ova verzija postala popularna u Americi, njegov izgled je i dalje ostajao podložan interpretacijama umetnika.
Coca-Cola i Haddon Sundblom
Godine 1931. kompanija Coca-Cola je odlučila da oživi svoje božićne reklame i angažovala je ilustratora Hadona Sandbloma da kreira novog Deda Mraza. Ovaj potez bio je deo strategije kompanije da poveća prodaju tokom zimskih meseci, kada je potražnja za hladnim napicima, tradicionalno, bila manja.
Sandblom je inspiraciju pronašao u Murovoj pesmi i stvorio Deda Mraza koji je bio u potpunosti ljudski, topao i prijateljski nastrojen lik. Njegov Deda Mraz bio je punačak starac sa crvenim obrazima, osmehom koji zrači toplinom i očima koje sijaju dobrotom. Bio je obučen u crveno odelo s belim krznom, nosio crni pojas i čizme, a njegova brada bila je bujna i snežno bela.
Ovaj prikaz je bio pravo osveženje u to vreme i, očekivano, odmah je osvojio srca ljudi. Sandblom je, u svom radu, koristio stvarne ljude kao modele za ilustracije, što je dodatno doprinelo realizmu finalnog izgleda izmišljenog karaktera. Na taj način njegov Deda Mraz nije bio samo još jedna mitološka figura, već lik s kojim su ljudi mogli da se zaista povežu.
Zablude o crvenom odelu
Jedna od najčėšćih zabluda jeste da je Coca-Cola kreirala crveno odelo Deda Mraza kako bi odgovaralo njihovim korporativnim bojama. Ipak, istina je da su crvena i bela boja bile povezane s Deda Mrazom i pre Sandblomovih ilustracija. Na primer, krajem 19. i početkom 20. veka Deda Mraz se u raznim medijima povremeno prikazivao u crvenom odelu.
Međutim, Coca-Coline reklame su igrale ključnu ulogu u standardizaciji ovog izgleda. Sandblomov Deda Mraz postao je toliko popularan da je postao sinonim za praznični duh, a njegov crveno-beli izgled danas se univerzalno povezuje sa prazničnom sezonom u zemljama širom sveta.
Marketinški uspeh koji je promenio tradiciju
Sandblomove ilustracije prvi put su objavljene u magazinima poput “The Saturday Evening Post”, “National Geographic”, ali i mnogim drugima. Ljudi su ih obožavali, a Coca-Cola je nastavila da koristi ove prikaze Deda Mraza tokom narednih decenija. Svake godine Sandblom je osvežavao Deda Mraza u skladu s promenama u stilu i modi, ali je osnovni koncept ostao isti.
Coca-Cola nije samo koristila Deda Mraza za reklamu. Oni su kroz svoje kampanje podsticali vrednosti poput velikodušnosti, zajedništva i radosti, koje su postale nerazdvojne od praznične sezone. Sandblomov Deda Mraz bio je oličenje tih vrednosti i postao simbol prazničnog duha.
Uticaj na popularnu kulturu
Kada nam neko spomene Deda Mraza, danas ćemo ga svi, najverovatnije, zamisliti u baš onako kako ga je Sandblom prikazao. Zapravo, pored reklama, Sandblomov Deda Mraz pojavljivao se u najrazličitijim medijima: od razglednica do igračaka, filmova i televizijskih emisija postajući deo pop-kulture.
Praznični duh koji je Coca-Cola pomoću ovog lika podstakla traje i danas. Njihove reklame i dalje zauzimaju posebno mesto u srcima ljudi, a Sandblomov Deda Mraz ostaje jedna od najprepoznatljivijih figura u istoriji marketinga koja je značajno uticala na ponašanje kupaca i pomogla jednom letnjem napitku da se nađe u korpama za kupovinu tokom čitave godine.
Autor
Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.
Više o Ivanu