Recenzije

Originalni – Adam Grant

originalni

Da li smo se već upoznali? Ja sam Aleksandra i veliki sam obožavalac TED govora. Ne sećam se kako sam tačno pre šest-sedam godina nabasala na Adama Granta, ali u skoro 21 miliona pregleda njegovog TED govora „The surprising habits of original thinkers“ ima dosta mog udela. Zanimala me je detaljnije tema psihologije originalnog razmišljanja, pa sam se, pogađate, dokopala Grantove knjige „Originalni: Kako menjaju svet oni koji se ne slažu sa većinom“ – riznice srušenih mitova i zabluda o kreativnosti i inovacijama. Razlog zašto je u međuvremenu ova knjiga postala moja raskupusana biblija je kurs razmišljanja da originalnost nije rezervisana samo za nekolicinu odabranih, već da može da je postigne svako.

Da ne guglate autora, ako vam nije poznat od ranije. Reći ću vam da je Adam Grant (u momentu izdavanja ove knjige bio) najmlađi redovni profesor u prestižnoj poslovnoj školi Vorton na Univerzitetu u Pensilvaniji i smatra se jednim od najuticajnijih naučnika današnjice na polju međuljudskih odnosa. Svrstavaju ga među 25 najboljih profesora i mislilaca u oblasti poslovanja, organizacije rada i rukovođenja.

Kratko predstavljanje autora sam s predumišljajem udenula i na početak teksta, ne samo u izdvojenom delu na kraju, jer mi je važno da podvučem da vas, kada uzmete ovu knjigu u šake, čeka kombinacija anegdota iz stvarnog života, detaljnog (naučnog) istraživanja i praktičnih saveta. On se kreće kroz nijanse originalnosti, razotkrivajući uobičajene mitove i osvetljavajući karakteristike i ponašanja koji uistinu menjaju igru. Objašnjava nam zašto su neke naizgled vrhunske ideje (poput segveja) doživele fijasko, iako su u njih verovali i uložili novac ljudi poput Stiva Džobsa, ali i zašto su neke ideje (poput serije Sajnfeld) inkasirale milijarde dolara, iako ih producenti i fokus grupe nisu prihvatili.

Umesto da kukamo što svet ne razume naše izuzeno originalne ideje i kako je trenutak loš, Adam Grant nas kroz ovu knjigu uči kako da iz drugog ugla sagledamo okruženje i okolnosti i kako da uopšte dođemo do originalnih ideja.

Ja sam izdvojila 5 saveta za preduzetnike kako da (p)ostanu originalni:

  1. Osećaj sigurnosti u jednoj oblasti daje nam slobodu da budemo originalni u drugoj.

Drugim rečima: kada preduzimate rizik, poništite ga tako što ćete biti neobično oprezni u nekom drugom polju svog života.

Kao odgovor na pitanje zar nas stalni posao ne sprečava da napravimo svoje najbolje delo, Grant navodi primere vrlo uspešnih preduzetnika koji su ostali zaposleni dok su isprobavali svoje nove ideje. On ističe glavnu korist „uravnoteženog portfelja rizika“: ako se finansijski osiguramo izbegavamo pritisak da izdajemo nedovršene knjige, prodajemo bezvrednu umetnost ili pokrećemo neproverene poslove.

  1. Postepeno upoznajte ljude sa svojom idejom.

Ponavljajte se – tako je ljudima lakše da prihvate neku neobičnu zamisao. Reakcije uglavnom postaju povoljnije nakon 10 do 20 izlaganja o nekoj ideji, pogotovo ako su kratka, u razmaku od po nekoliko dana i pomešana sa drugim zamislima.

Nepoznata ideja iziskuje više truda da se shvati.

Poznavanje ne izaziva prezir. Ono izaziva prijatnost

– citirao je Grant serijskog preduzetnika Hauarda Talmana.

Svoj originalni koncept možete da učinite primamljivim i tako što ćete ga povezati sa drugim idejama koje ljudi već razumeju – kao kada je scenario za Kralja lavova dobio novi okvir kao Hamlet sa lavovima.

  1. Budite umereno radikalni.

Ako vam je ideja ekstremna, smestite je u neki prihvatljiviji cilj. Tako, umesto da menjate tuđe mišljenje, obraćajte se vrednostima ili uverenjima koje ljudi već gaje. Transparentnost nije uvek najbolji kurs.

Adam Grant to čak naziva i trojanskim konjem, ilustrujući primerom Meredit Peri, koja je sakrila viziju o bežičnoj struju iza zahteva za osmišljavanje transduktora. Isto tako možete da postavite svoj predlog kao sredstvo do cilja.

Bonus savet za “uvođenje originalne ideje” je: ukoliko ste već poznati kao previše ekstremni, prepustite rukovođenje i postanite gromobran, dopuštajući skromnijim ljudima da preuzmu kormilo.

  1. Tražite probleme, a ne rešenja.

Ne donosite mi probleme, donesite mi rešenja

– nemali broj puta se čuje sa rukovodeće pozicije.

ALI, imajte na umu da kultura koja se previše oslanja na rešenja postaje kultura zastupanja, što umrtvljujeistraživanja i ne koristi se širina znanja. Ako se od vaših kolega ili saradnika očekuje da već imaju spreman odgovor, na sastanke će dolaziti sa gotovom dijagnozom, propušta se prilika da učite iz brojnih gledišta i zajednički dođete do rešenja koje nije vidljivo na prvu, no može biti značajno kvalitetnije.

  1. Počnite da pronalazite đavolje advokate i pozdravite kritiku.

Što su kompanije imale gori učinak, to su izvršni direktori više tražili saveta od prijatelja i kolega sa istim gledištima. Bili su naklonjeniji utehi slaganja, nego neprijatnosti neslaganja – pokazala je praksa.

Različita mišljenja su korisna čak i kada su pogrešna, ali delotvorna su samo ako su verodostojna i dosledna. Umesto da određujete nekoga ko igra đavoljeg advokata, pronađite nekoga ko istinski zastupa manjinska mišljenja i zatražite da izloži svoje stavove.

Teško je ohrabrivati neslaganje ako ne radite ono što propovedate. Kada je dobio mejl u kome ga kritikuju zbog nastupa na važnom sastanku, jedan od najuspešnijih investitora i preduzetnika na svetu Rej Dalio, iskopirao ga je za čitavu kompaniju i time poslao jasnu poruku da pozdravlja negativne povratne informacije.

Pozivajući zaposlene da vas javno kritikuju možete stvoriti atmosferu u kojoj će ljudi moći otvorenije da komuniciraju, čak i kada njihove ideje nisu popularne.

Ok. Ovde ću stati, jer ne bi bilo fer da spojlujem celu knjigu. Ima manje od 300 strana, a predlozi koje ćete poželeti da odmah testirate u praksi samo se smenjuju jedan za drugim.

Citati:

Osećaj sigurnosti u jednoj oblast daje nam slobodu da budemo originalni u drugoj.

Da biste bili originalni, ne morate da budete prvi. Treba samo da budete drugačiji i bolji.

Umesto da se zaglibite u tunelskom vidu svoje mašte, gledanjem u svet pooštravate periferni vid.

Umesto da pretpostavimo da drugi dele naša načela ili da nastojimo da ih nagovorimo da usvoje naša, svoje vrednosti treba da predstavimo kao sredstvo za ostvarivanje njihovih. Teško je promeniti tuđe ideale. Mnogo je lakše povezati program rada sa poznatim vrednostima do kojih ljudi već drže.

Ako zapošljavate ljude koji odgovaraju vašoj kulturi, naposletku ćete imati ljude koji učvršćuju jedno drugma gledišta umesto da ih osporavaju.

Premda se mnogi originalni predstavljaju kao stub uverenja i samopouzdanja, njihovi doživljaji prožeti su ambivalentnošću i sumnjom u sebe.

Kada smo uznemireni, strašnije je nepoznato nego negativno.

Puko saznanje da niste jedini koji pruža otpor olakšava da se ne povinujete većini. Snaga se nalazi u šačici ljudi. Ukoliko želite da ljudi stave nešto na kocku, morate im pokazati da nisu sami.

Kada se setite da su pravila i sisteme stvorili ljudi, postaje jasno da oni nisu nepromenljivi – i počinjete da razmatrate kako se oni mogu poboljšati.

Originalnost ne potiče od ljudi koji se slažu sa određenom kulturom, već od onih koji je obogaćuju.

Ako vam je ideja ekstremna, inkorporirajte je u neki prihvatljiv cilj. Tako, umesto da menjate tuđe mišljenje, obraćate se vrednostima ili uverenjima koje ljudi već gaje.

O autoru:

Adam Grant je organizacioni psiholog i autor bestselera koji istražuje nauku o motivaciji, velikodušnosti, originalnom razmišljanju i preispitivanju pretpostavki. Bio je Vartonov najbolje ocenjeni profesor 7 godina. Priznat je kao jedan od 10 najuticajnijih svetskih mislilaca o menadžmentu i Fortuneovih 40 mlađih od 40 godina.

Čak pet njegovih knjiga prodato je u milionima primeraka i prevedeno na 45 svetskih jezika: Razmisli još jednom, Originalni, Daj i uzmi, Option B i Power Moves (poslednje dve nisu prevedene kod nas). Njegove knjige su Amazon, Apple, Financial Times i Wall Street Journal proglasili među najboljim u godini.

Grant je domaćin TED podkasta Re:Thinking i WorkLife, a za New York Times piše o psihologiji rada. Na društvenim mrežama ima više od osam miliona pratilaca.

Na listi organizacija kojima je predavač ili konsultant su: Google, NBA, Bridgewater i Gates fondacija…

Bio je član Odbora za inovacije u oblasti odbrane u Pentagonu i dobio priznanje kao mladi globalni lider od strane Svetskog ekonomskog foruma u Davosu.

Adam je, takođe, anđeo investitor u startap kompanije u oblasti ljudskih resursa i kulture, tehnologije i potrošačkih proizvoda.

Dobio je nagrade za istaknuta naučna dostignuća od Akademije za menadžment, Američkog psihološkog udruženja i Nacionalne naučne fondacije, i priznat je kao jedan od najcitiranijih, najplodnijih i najuticajnijih istraživača u biznisu i ekonomiji u svetu. Njegovo pionirsko istraživanje povećalo je performanse i smanjilo sagorevanje među inženjerima, nastavnicima i prodavcima, i motivisalo bezbednije ponašanje među lekarima, medicinskim sestrama i spasiocima.

Zajedno sa suprugom Alison objavio je slikovnice The Gift Inside the Box i Leif and the Fall.

Adam Grant je bivši mađioničar i juniorski olimpijski skakač u vodu.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.

Više o Aleksandri