Marketing

SEO za mala i srednja preduzeća – osnovne stvari koje bi trebalo da znate

google

Ako ste još „mali“, a naumili ste da se probijete kroz ogromno (i ponekad zatrpano) polje interneta, onda ste sigurno čuli savet „a da probaš sa plaćenim reklamiranjem?“. Logike ima, tim pre što sponzorisanim objavama pribegavaju praktično svi. Ili bar oni koji imaju dovoljno da plate.

A ako ste još mali, postoji alternativa koja nije toliko skupa, a solidno radi posao. Omogućiće vam da budete konkurentni, a bez da „iskačete“ ljudima kojima možda niste toliko relevantni. Kada je reč o SEO pojmovima i pravilima, postoje stvari koje ste verovatno već naučili napamet – ali, kada je reč o malim i srednjim preduzećima, postoji nekoliko stvari koje nije na odmet razjasniti.

Na primer, ljudi će ponekad pomešati pojmove „SEO za mala i srednja preduzeća“ i „lokalni SEO“. Iako mogu imati sličnosti, nisu baš sasvim isti. Najlogičnije ih je razlikovati po tome što je lokalni SEO vezan za geografsko područje.

Drugim rečima, ako u Google ukucate „torte i kolači Jagodina“, očekujte da vam Google izlista poslastičarnice u Jagodini – tačnije, one koje su se najbolje rangirale na osnovu ključnih reči. Ako ukucate samo „torte i kolači“, Google će, prosto i jednostavno, izlistati poslastičarnice na bilo kojoj geografskoj lokaciji.

Dakle, lokalni SEO je sjajan ukoliko želite da afirmišete lokalno preduzeće. Ali, lokalna preduzeća mogu, ali i ne moraju, biti mala ili srednja. U nekim slučajevima nema mnogo smisla da se zadržavate na lokalnom SEO-u. Recimo, ako ste vlasnik malog preduzeća iz Loznice koje se bavi prevođenjem pravne dokumentacije na francuski i španski, onda verovatno nećete tražiti isključivo klijente na lokalu. Što znači – dobar SEO će vam i te kako koristiti, jer ćete biti vidljivi svakome ko traži uslugu prevođenja pravne dokumentacije.

No, osim bazičnih stvari koje SEO pokriva (ključne reči, linkovanje, brzina sajta, originalni sadržaj…), postoji još nekoliko stvari koje treba imati na umu.

  1. SEO jeste efektan, ali ne očekujte instant rezultate. Ne očekujte ni da je, u poređenju sa sponzorisanim sadržajem, potpuno besplatan. Međutim, za mala i srednja preduzeća jeste isplativ, pogotovo ako počinju od nule i treba pažljivo da izvagaju šta će sa budžetom.U tom slučaju, investicija u dobar SEO je pametan izbor. Koliko će tačno trebati vremena za uočljive rezultate – u principu, zavisi i odakle krećete. Ako ste na samom početku (dakle, imate već svoj sajt i neki sadržaj na njemu), neki optimalan period je oko 6 meseci. Ako tek planirate da dignete veb-sajt, računajte i duže od toga. Sem toga, SEO nije jednokratan proces u stilu „uradiš jednom i miran si“. Internet se menja svakodnevno, menja se i veoma brzo, što znači da će i optimizacija zahtevati nadogradnju – ne samo zbog promena koje diktira internet, već i zbog razvoja vašeg biznisa. No, tim pre je ključan period od prvih nekoliko meseci. Ako u startu postavite stvari kako valja, manje će posla biti kasnije (a i da ne bi bilo onog „ko ti je ovo radio?“).
  1. SEO nije isključivo za Google. Zapravo, SEO pravila važe koju god platformu, servis ili kanal komunikacije da koristite. Možda su to Instagram i TikTok, YouTube ili eBay, već u zavisnosti od sadržaja i ciljne grupe. Štaviše, ostali kanali nisu ništa manje važni što se SEO-a tiče, tako da izvagajte odakle želite da počnete i neka vam na tome bude fokus.
  2. Pišite najpre za ljude, a tek onda za pretraživače. Kada shvate koliko je SEO važan, dešava se da se ljudi malo zaigraju – pogotovo ako se samostalno upuste u optimizaciju. A rezultat često nije laskav ni za veb-sadržaj ni za njegovo rangiranje. Štaviše, i pretraživači će vas prozreti ako obilato koristite jednu te istu ključnu reč. Ako sadržaj deluje „veštački“ i ako se previše trudite da se nađete pri vrhu prve stranice, najrealniji scenario je – džabe ste krečili.Naravno, primetiće to i vaši čitaoci, pa ako već želite da budete relevantni i njima i pretraživačima, vaš sadržaj (sa sve ključnim rečima) bi, najpre, trebalo da izgleda kao da je pisan za ljudska bića. Kvalitet se podrazumeva, jer bi sajt trebalo da bude vredan čitaočeve pažnje. Prema tome, uključite, ako je to moguće, odgovore na pitanja čitaoca. Naglasite zašto ste im baš vi relevantni, ukoliko im vaš proizvod ili usluga pomažu da reše specifičan problem.
  1. Iskoristite prednosti lokalne pretrage. Ako pretežno poslujete na lokalu, onda će vam značiti podatak da oko 72% ljudi koji pretražuju lokalne veb-sajtove, posećuje prodavnice u krugu od nekoliko kilometara. Podrazumeva se da u ključne reči uključite i grad u kome se nalazite, ali ne zaboravite, kada radite optimizaciju za lokalnu pretragu, da dodate svoju veb-stranicu i na Google profil preduzeća. Na taj način, vaša kompanija će se pojaviti na Google mapi, a potencijalni kupac ili korisnik će je videti u opciji „blizu mene“ („near me“).

Odakle početi?

Čest je scenario u kome mala i srednja preduzeća već imaju nekakav, makar i skromni sadržaj. Da li je to veb-sajt, Facebook ili Instagram stranica, eCommerce platforma – koji god da je slučaj, od nečega, uglavnom, može da se počne. A sam početak je da analizirate sadržaj koji već imate (tzv. SEO audit), i to iz dva ugla.

  • Content audit – odnosno, analiza samog sadržaja, iz koje dobijate uvid šta bi se moglo poboljšati, kao i koje bi bile korisne mogućnosti za novi sadržaj. Content audit se odnosi na apsolutno sve sadržaje koje imate onlajn: veb-sajt ili blog, sa sve gustinom saobraćaja (koliko vas ljudi posećuju, na kom delu sajta se zadržavaju najduže ili najkraće), kao i linkovima i ključnim rečima koje koristite;
  • Technical audit – odnosi se na tehnički segment, odnosno strukturu veb-sajta, da li pojedine stranice nedostaju ili na kojim mestima, eventualno, imate dupliran sadržaj. Analiza tehničkog aspekta podrazumeva i sve naslove, podnaslove, meta deskripcije, brzinu učitavanja, neispravne i zastarele linkove – rečju, svaku tehičku „sitnicu“ koju bi valjalo unaprediti.

Bilo da ste već eksperimentisali sa SEO-om ili ga nemate uopšte, SEO audit otkriva upravo to – jake i slabe tačke na koje bi trebalo obratiti pažnju i, naravno, koliko vas posla čeka ukoliko želite zaista dobar SEO.

Ako, pak, niste ekspert u ovom polju i niste sigurni odakle početi, uvek je dobra ideja da angažujete nekoga ko zna. Agencija i pojedinaca specijalizovanih za SEO svakako ne manjka, a osim samog SEO-a, nije ništa manje važno odabrati i odgovarajućeg SEO eksperta.

To može biti konsultant koji će vam pomoći ukoliko sami želite da se zadubite u ovaj segment, a pritom su vam potrebne smernice i odgovarajući know-how. Ili, možete, jednostavno, prepustiti kompletan posao nekom drugom. U svakom slučaju, dobro bi bilo i da po pitanju toga znate na čemu ste – odnosno, da osoba (ili agencija) koju angažujete može da garantuje i isporuči kvalitet. Prema tome, o agenciji bi, takođe, trebalo da znate nekoliko stvari:

  • Da li je specijalizovana za nišu u kojoj vi poslujete (na primer, ugostiteljstvo, tehnologija, proizvodnja organske hrane, tekstilna industrija i slično)?
  • Kako će izgledati proces rada na mesečnom nivou?
  • Na koji način se prati napredak i koliko često možete očekivati izveštaje i/ili ažuriranje postojećih procesa?
  • Da li je agencija već radila na sličnim projektima?
  • Postoje li dosadašnje studije slučaja?
  • Postoji li minimum uslova saradnje na koje ste vi, kao klijent, obavezani?

Dakle, ne ustručavajte se da postavljate pitanja – jer, ovde se, ipak, radi o vašem preduzeću. Dobar SEO, na kraju krajeva, treba da vam omogući prepoznatljivost kod publike i na veb-pretraživačima, da okupi vašu ciljnu grupu i pomogne vam da se predstavite kao relevantni za svoje tržište. U početku će trebati vremena i dobra startna pozicija, ali što se ozbiljnije time pozabavite, to ćete biti zadovoljniji rezultatima.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Marta je prvo htela da bude učiteljica. Pa da svira violinu. Pa da trenira karate, piše pesme, uči jezike i slika. Onda je htela da fotka, svira gitaru, upiše muzičku školu, čita psihologiju i da bude slobodni umetnik. (Štagod to značilo u glavi jedne dvanaestogodišnjakinje.)

Više o Marti