Marketing

Osnovna SEO pravila koja morate primeniti na svom sajtu – i to odmah

seo

Da na početku razjasnimo šta je SEO ili Search Engine Optimisation. U pitanju je set aktivnosti koje služe kako bi veb-sajt dovele na što bolje mesto u rezultatima pretrage na internetu. Ova oblast je veoma opširna, a mi ćemo se u ovom tekstu baviti pitanjem koja su osnovna SEO pravila koja je neophodno primeniti na svaki sajt kako bi se pojavio u rezultatima pretrage na internetu.

Zašto je SEO neophodan?

Zato što možete imati najbolji proizvod na svetu, pružati savršenu uslugu svojim klijentima i sve to po ceni kojoj bi i najveća cicija rekla „Da“. Ipak, sve je uzalud ukoliko potencijalni klijenti ne mogu pronaći vaš sajt kada traže ono što nudite. Drugim rečima, za njih, vi jednostavno ne postojite.

Dakle, za opstanak na tržištu i pobedu u utakmici sa konkurencijom apsolutno je neophodno da vaš sajt bude optimizovan za internet pretraživače, da ga publika lako pronalazi i na njemu dobije informacije koje traži.

Pa da vidimo, koja su to osnovna SEO pravila koja morate primeniti na svom sajtu.

Osnovna SEO pravila kažu: Glavnu ključnu reč ubacite što ranije u tekst

Prvo, šta je ključna reč? U pitanju je fraza ili sintagma koju osoba ukucava u pretraživač kako bi na internetu pronašla ono što traži. Imajte u vidu da ključna reč obično u sebi sadrži više izraza, a retko kada se sastoji od samo jedne reči. Da pojasnimo to na primeru.

Uzmimo da se bavite prodajom peškira.

Budući da postoji više vrsta peškira na sajtu bi trebalo da imate izdvojenu stranicu za svaku od njih, sa zasebnim tekstom u koji će biti implementirana relevantna glavna ključna reč za koju želite da se pozicionirate u pretrazi.

Tako će na jednoj glavna ključna reč biti „peškiri za plažu“, na drugoj „peškiri za kupanje“, na trećoj „peškiri za bebe“, itd.

Naravno, pored ove glavne ključne reči možete imati i druge, povezane ključne reči, obično dve-tri, koje će dodatno pomagati stranici da se rangira. Recimo, uz glavnu ključnu reč „peškiri za plažu“ u tekstu možete koristiti i prateće „dečiji peškiri za plažu“ ili „plažni peškiri“, odnosno izraze koje biste i sami uneli u pretraživač kada tražite ovakve peškire.

Kako biste pronašli relevantne ključne reči za stranicu na svom sajtu možete koristiti neki od brojnih plaćenih i besplatnih alata. Budući da se ovde bavimo pitanjem koja su osnovna SEO pravila alat koji vam je sasvim dovoljan za početak jeste Google Keyword Planner koji je besplatan. U njega je dovoljno da unesete glavnu ključnu reč ili proizvod/uslugu koju nudite i on će vam izlistati povezane ključne reči.

Kada znate svoju glavnu ključnu reč potrebno je ubaciti je na odgovarajuća mesta. Kada je u pitanju sam tekst na veb-strani navedite je:

  • U samom naslovu teksta
  • Makar jednom u prvom paragrafu teksta
  • U barem jednom međunaslovu
  • Nekoliko puta u različitim paragrafima teksta

Veoma je važno da ključnu reč ne ponavljate prevelik broj puta u tekstu, jer to zapravo može naštetiti vašem rangiranju i učiniti da sadržaj izgleda kao spam. Zato je pravilo da, na 100 reči teksta, ključna reč ne bi trebalo da se pojavi više od 3 puta.

Takođe, od krucijalne je važnosti da se vaša glavna ključna reč pojavi:

  • U Title tagu stranice i to, ako je moguće, na samom početku
  • U Meta description tagu
  • Unutar URL adrese stranice
  • U Alt tagu slike

Ovi tagovi su ono što algoritmi pretraživača prvo gledaju kada ocenjuju vaš sajt i stranice na njemu i zato je od najveće važnosti da budu optimizovani. Imajte na umu da će vaš sajt Title tag i URL samostalno napraviti od naslova, a za Meta descripton povući prvu rečenicu iz teksta. Naravno, postoji i opcija da sami definišete šta će pisati u ovim tagovima.

Ukoliko ne znate kako da optimizujete poslednje četiri stavke, posavetujte se sa osobom koja vam je napravila sajt, jer se radi o samom temelju SEO optimizacije sajta.

Da pojasnimo sve ovo na primeru ovog teksta koji čitate.

Glavna ključna reč je „Osnovna SEO pravila“ i za nju želimo da se pojavimo u pretrazi.

Što se tiče samog teksta, ovu ključnu reč smo naveli direktno u naslovu, pojavljuje se na početku teksta u prvom paragrafu, ubacili smo je u međunaslove i spomenuli više puta kroz tekst.

S druge strane, „Osnovna SEO pravila“ se pojavljuju i u tagovima. Tako Title tag ove strane glasi isto kao i naslov „Osnovna SEO pravila koja morate primeniti na svom sajtu“, a Meta description, ALT tag i URL, takođe, sadrže glavnu ključnu reč.

Osnovna SEO pravila kažu: Kreirajte originalan sadržaj

Jedinstven i kvalitetan sadržaj jedna je od najvažnijih stvari kada su u pitanju osnovna SEO pravila. Zašto?

S jedne strane sami pretraživači ne vole dupliciran sadržaj, odnosno iste tekstove koji se pojavljuju na više različitih sajtova. Zapravo, ukoliko tekst prekopirate sa jednog sajta i postavite ga na drugi, postoji velika verovatnoća da ova strana uopšte ne bude indeksirana. Drugim rečima, pretraživač može zaključiti da nema potrebe prikazivati ponovljeni sadržaj u rezultatima pretrage.

Inače, ovo osnovno SEO pravilo važi ne samo za tekst na stranici sajta, već se odnosi i na Title tag, Meta description tag, Alt tekst, stranice kategorija i opise proizvoda na e-commerce sajtovima.

Takođe, dobra praksa je da izbegavate postavljanje identičnog ili veoma sličnog sadržaja, čak i unutar različitih stranica svog sajta.

S druge strane, ne smete zaboraviti da sadržaj kreirate za određenu publiku. Čitaće ga ljudi i upravo zbog toga je potrebno da tekstovi na sajtu budu informativni, relevantni za ono čime se bavite i što vašu publiku zanima i napisani pitko tako da ih je lako i zabavno čitati.

Osnovna SEO pravila kažu: Koristite interne i eksterne linkove

Interni linkovi su oni koji, sa jedne stranice vašeg sajta, vode do neke druge stranice na istom sajtu koja je tematski i/ili sadržajno sa njom povezana. Jedan primer za sajt koji prodaje peškire mogao bi da izgleda ovako:

U blog sekciji ste objavili kvalitetan tekst o tome kako pravilno osušiti veliki peškir nakon povratka sa plaže. U njemu ste čitaocu naveli, na primer, da vlaga u peškiru može dovesti do pojavljivanja bakterija i buđi, objasnili koje su to uobičajene greške prilikom sušenja i dali uputstvo kako pravilno osušiti peškir. Tada, na kraju teksta, možete da navedete i koliko je važno imati dobre peškire kada neko ide na more i postaviti tu interni link ka stranici na kojoj prodajete peškire za plažu.

Preporuka je da sam link u blogu postavite na deo teksta u kome ste naveli glavnu ključnu reč stranice na koju će sam link voditi. Recimo, da u blogu piše: … Odlazak na more lako se može pretvoriti u noćnu moru ukoliko nemate kvalitetne peškire za plažu… Link do stranice za prodaju plažnih peškira je potrebno staviti baš na ovaj boldovan tekst.

Kada na ovaj način uredite interne linkove na svom sajtu, algoritmu pretraživača ćete bolje pokazati strukturu i hijerarhiju svog sajta i prikupiti poene za njegovu bolju pozicioniranost u rezultatima pretrage.

S druge strane, eksterni linkovi su oni koji vode sa drugih ka vašem sajtu. Njih možete posmatrati kao svojevrsnu preporuku u kojoj jedan sajt poručuje algoritmu pretraživača da se na vašem sajtu nalazi kvalitetan i koristan sadržaj. Naravno, nisu svi eksterni linkovi isti. Oni koji dolaze sa sajtova koji su u istoj ili sličnoj niši kao i vi i imaju veliki autoritet su najvredniji i do njih se najteže i dolazi.

Osnovna SEO pravila kažu: Neka vaš sajt bude brz

Brzina učitavanja sajta je, takođe, jedan od važnih SEO faktora i pretraživači bolje rangiraju brze veb-stranice. Za to postoje dva razloga.

Prvo, niko ne želi da čeka i čeka dok se vaš sajt otvori. Zapravo, veća je verovatnoća da će posetilac, nakon samo nekoliko sekundi, napustiti sajt koji se sporo učitava nego li da strpljivo sačeka.

Kao drugo, spor sajt pruža loše korisničko iskustvo, a internet pretraživači to automatski penalizuju.

Znajte da generalno pravilo kaže da se sajt mora učitati za maksimalno 3 sekunde. Sve preko toga je previše vremena.

Na brzinu sajta utiče veliki broj faktora, a kako biste je optimizovali, ukoliko nemate potrebna znanja, biće vam neophodna pomoć programera. Neki od glavnih saveta za ubrzavanje sajta su:

  • Kompresovanje fotografija i drugih velikih fajlova na sajtu
  • Minimalno korišćenje pluginova i skripti
  • Upotreba caching plugina koji ubrzava učitavanje sajta

Postoji više načina na koje možete testirati brzinu učitavanja svog sajta, a jedan od najboljih je besplatan alat Google PageSpeed Insights. Kada svoj sajt propustite kroz ovaj online alat, ne samo da će vam reći za koje vreme se sajt učitava, već će navesti i šta je sve to što je potrebno da popravite kako bi stvari ubrzali.

Osnovna SEO pravila kažu: Prilagodite sajt za mobilne uređaje

Mobilni telefoni i tableti za mnoge su postali primaran način na koji pristupaju internetu. Upravo zato je neophodno da i vaš sajt bude prilagođen za ove mobilne uređaje odnosno da se dobro učitava na njima i pruža kvalitetno korisničko iskustvo.

S druge strane, sami pretraživači favorizuju sajtove koji su mobile-friendly i bolje ih rangiraju u rezultatima pretrage. Zapravo, Google primarno posmatra verziju jednog sajta za mobilne telefone kada odlučuje kako će ga indeksirati i rangirati u pretrazi.

Ukoliko je vaš sajt novijeg datuma, najverovatnije je već napravljen tako da je prilagođen za mobilne uređaje. Međutim, kod starijih sajtova se često dešava da ne ispunjavaju ovo osnovno SEO pravilo i, samim tim, lošije se pozicioniraju.

Da li je vaš sajt mobile-friendly možete proveriti pomoću, takođe, besplatnog Google alata Mobile-Friendly Test. Potrebno je samo da unesete URL svog sajta i sve ostalo će alat sam uraditi i isporučiti vam zaključak.

Da zaključimo. Ovo je pet osnovnih SEO pravila koje je potrebno da vaš sajt poštuje. Naravno, postoji još veliki broj naprednih SEO tehnika koje možete koristiti, ali tek nakon što ste postavili čvrst temelj. Znate kako kažu za SEO – on je kao da tražite iglu u plastu sena, samo što se igla stalno pomera, a stog sena neprekidno raste.

Imajte na umu da je SEO posao koji traje sve dok postoji sajt. Traži vreme i rad, ali svaki napor koji uložite višestruko će vam se vratiti.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu