Koja li je tajna PayPal-a?
Da li postoji tajna PayPal-a, odnosno neki zakukuljeni sastojak od kog su postali planetarno uspešni ili se radi o slučajnosti? Evocira me to na čuvene Gale i njihov tajni druidski napitak. Možda neka teorija zavere korespondira, obzirom da su američka kompanija i kao takva omražena u nekim delovima sveta?
Osnovani sada već daleke 1998. godine u 2023. godini danas imaju 426 miliona korisnika uz promet od 29,7 milijardi dolara. Više nego impresivno.
Njihov biznis model je jednostavan. Radi se o digitalnom novčaniku (walletu) koji je povezan sa nekom od vaših platnih kartica (kreditna ili debitna) i čija su sredstva osnov za plaćanje, kao i za čitavu paletu usluga koja se vremenom izuzetno razvila (plaćanje na netu, plaćanje u fizičkim prodjanim mestima (ponegde), prijem novca, slanje novca, konverzija valuta, plaćanje na odloženo, krypto plaćanje, itd.).
Jedna od definicija kaže da se bavi se pružanjem usluga platnog prometa samo u vezi sa elektronskim novcem, odnosno vrši transfer elektronskog novca. On je posrednik u elektronskom poslovanju, jer sve delatnosti koje obavlja vezane su za posredovanje u elektronskom poslovanju za online plaćanja prilikom prodaje robe i usluga preko interneta, kao i za prenos elektronskog novca svojim korisnicima.
Jednostavnost i sigurnost. Uzdaju se da su im to dve najsnažnije odrednice biznisa i globalne reputacije.
***
Kada sam, zviždućući popularnu Konstraktinu pesmu, priupitao omnipotetntni, a sada skoro već i nezaobilazni ChatGPT, koja li je to tajna PayPal-a, dobio sam sledeći odgovor:
Tajna PayPala leži u nekoliko ključnih aspekata koji su mu omogućili da postane globalni lider u online plaćanjima:
- Sigurnost: PayPal je od samog početka stavio veliki naglasak na sigurnost transakcija. Koristi napredne tehnologije enkripcije i sigurnosne protokole kako bi zaštitio korisničke podatke i transakcije;
- Jednostavnost korištenja: PayPal je vrlo jednostavan za korištenje. Korisnici mogu brzo i jednostavno kreirati račun, povezati ga sa svojim bankovnim računima ili kreditnim karticama, te odmah početi s plaćanjima ili primanjem novca.
- Široka prihvaćenost: PayPal je prihvaćen kao način plaćanja na milionima veb-stranica širom sveta, uključujući velike online trgovce kao što su eBay i Amazon. Ovo ga čini vrlo pogodnim za online kupovinu;
- Zaštita kupaca i prodavaca: PayPal nudi programe zaštite koji štite i kupce i prodavce od prevara. Na primer, ako kupac ne primi naručeni proizvod ili primi proizvod koji ne odgovara opisu, može otvoriti spor i tražiti povrat novca;
- Inovacija i prilagodljivost: PayPal neprestano inovira i prilagođava se novim trendovima u tehnologiji i načinu plaćanja. Uveo je mobilne aplikacije, peer-to-peer plaćanja putem Venmoa, i nedavno je integrisao kriptovalute u svoju platformu;
- Globalna prisutnost: PayPal posluje u više od 200 zemalja i podržava 25 različitih valuta, što ga čini idealnim za međunarodne transakcije;
- Pouzdanost: Kroz godine je izgradio reputaciju pouzdanog i efikasnog načina plaćanja, što mu je pomoglo da stekne poverenje miliona korisnika širom sveta.
Ove karakteristike zajedno čine PayPal jednim od najpopularnijih i najpouzdanijih servisa za online plaćanja.
I sad, nema se tu šta puno dodati, jer su navodi u prilogu prilično tačni i sveobuhvatni. Pomislio bi čovek da im nema mane i da su zasluženo svetski lideri u oblasti plaćanja.
Onda sam razmišljao ovako – ma nemoguće je da su tako superiorni. Sigurno i oni imaju poslovnu „Ahilovu (t)petu“. 😊 Pitaću opet kolegu iz veštačke inteligencije šta misli o tome. Lakše je, mada ću se ulenjiti 😊 (kakvi strahovi prosečnog Srbina).
Da, PayPal ima nekoliko mana koje korisnici često ističu:
- Naknade: PayPal naplaćuje naknade za razne usluge, uključujući primanje novca za poslovne račune, konverziju valuta i povlačenje sredstava na bankovne račune u nekim zemljama. Te naknade mogu biti visoke u poređenju sa nekim drugim platnim platformama;
- Zamrzavanje računa: PayPal je poznat po tome što može zamrznuti račune bez prethodnog upozorenja, što može biti frustrirajuće za korisnike, posebno za one koji se oslanjaju na PayPal za poslovne transakcije. Proces rešavanja ovih problema može biti dugotrajan i komplikovan;
- Ograničena korisnička podrška: Korisnička podrška PayPala često je kritikovana zbog sporog odgovora i ponekad neadekvatnih rešenja problema. To može biti frustrirajuće za korisnike koji trebaju hitnu pomoć;
- Sigurnosna pitanja: Iako PayPal koristi napredne sigurnosne mere, nije imun na prevare i hakiranje. Korisnici su povremeno meta phishing napada i drugih oblika online prevara;
- Pravila povrata novca: Dok PayPal nudi zaštitu kupaca, proces povrata novca može biti dugotrajan i neizvestan. Takođe, prodavci se ponekad žale na nepravedne odluke u korist kupaca u sporovima;
- Zavisnost o internetu: Kao i svi online platni sistemi, PayPal zahteva pouzdanu internet vezu, što može biti problematično u područjima s lošom internet infrastrukturom;
- Ograničenja u nekim zemljama: PayPal nije dostupan u svim zemljama, a u nekim zemljama postoje ograničenja u vezi s povlačenjem sredstava ili konverzijom valuta;
- Kompleksnost za velike transakcije: Za velike transakcije ili specifične poslovne potrebe, PayPal može biti manje fleksibilan ili isplativ u poređenju sa drugim finansijskim uslugama ili bankama.
Uprkos ovim manama, mnogi korisnici i dalje preferiraju PayPal zbog njegove praktičnosti, široke prihvaćenosti i sigurnosnih karakteristika.
Kao što vidimo, situacija je daleko od idealne. Jedna od prvih stvari koje zapazite kod korišćenja ovog servisa je kad vas „klepe po ušima“ za naknadu pojedinačne transkcije, prebacivanja sa kartice na PP i obrnuto, konverzije valute, itd. Posle se malo naviknete da to tako funkcioniše 😊 i koristite ovaj servis samo za ono za šta je nužno.
Onda shvatite da postoje i druga ograničenja. Na primer, kod nas ga ne možete koristiti u domaćem platnom prometu, odnosno ne možete se „interno u zemlji raskusurati“. Tako nalaže stari i čuveni Zakon o deviznom poslovanju. To mu dođe kao proširenje 7. tačke navedene u listi PayPal mana koju je sastavila veštačka inteligencija.
***
Dobro, rezimiram polako. I onako ponekad dobijam komentare da su mi tekstovi predugi. Kažu ljudi: „Pa, ko će to čitati?“
Evo, vi koji ste stigli do ovog dela treba da znate da sam morao prilagođavati ChatGPT odgovore sa ijekavice na ekavicu, uz korekciju određenih reči (milijun, prijevara…), tako da ništa nije savršeno.
PayPal u Srbiji je dozvoljen i za fizička i za pravna lica, ali isključivo kao platforma za obavljanje platnog prometa sa inostranstvom. To prosto znači da pravna i fizička lica mogu da u devizama naplaćuju svoju robu i usluge. To je važno da preduzetnik zna. Naravno, ovakvi prilivi se moraju opravdati i dokumentovati. Dakle, servis se ne može koristiti za obavljanje platnog prometa unutar zemlje, između rezidenata. Razlog za to su važeći Zakon o deviznom poslovanju i Zakon o platnim uslugama koji imaju jasne principe i pravila – ako želiš da budeš institucija elektronskog novca ili platna institucija, moraš se registrovati u Republici Srbiji. PayPal to trenutno ne želi, jer njihov biznis model to ne podrazumeva (trebali bi se onda registrovati u preko 180 zemalja) i dovoljno im je ovo što trenutno imaju – obavljanje platnog prometa sa inostranstvom kao registrovana strana institucija elektronskog novca. Full stop.
Radi se o efikasnom i dobrom platnom sistemu koji ima i poneku manu, kao što smo i secirali gore. Najčešće je povika na cenu, a onda i korisničko iskustvo kod neželjenih scenarija.
U svakom slučaju, dominantan je u većem delu sveta, a rekao bih da je njegova tajna u jednostavnosti, efikasnosti, kao i stalnoj evoluciji i doziranom poslovnom eksperimentisanju i istraživanju.
Ne žali se mnogo, investiraj, istražuj i poslovno evoluiraj.
Jednostavno, zar ne?
Autor
Diplomirani ekonomista beogradskog EKOF-a koji 2024. godine puni dve decenije neprekidnog rada u reviziji, bankarstvu i maloprodaji. Prti jedinstven karijerni put, pretežak i divan.
Više o Ognjenu