Knjigovodstvo

Obaveze u vezi sa pružanjem prve pomoći koje svaka firma treba da ispuni

prvap

Pružanje pomoći na radnom mestu u Republici Srbiji došlo je u fokus 2016. godine, sa donošenjem (tada) novog Pravilnika o načinu pružanja prve pomoći, vrsti sredstava i opreme koji moraju biti obezbeđeni na radnom mestu, načinu i rokovima osposobljavanja zaposlenih za pružanje prve pomoći („Sl. glasnik RS“, br. 109/2016).

Ovaj Pravilnik uveo je obavezu obučavanja zaposlenih u firmama da pruže prvu pomoć, kao i obavezu nabavke ormarića ili torbi sa sredstvima za pružanje prve pomoći.

Krovni zakon – Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu – od tada je promenjen, ali su obaveze oko pružanja prve pomoći ostale na snazi, iako se vremenom pažnja koju je ova tema dobila u startu smanjila.

U ovom tekstu odlučili smo da vas upoznamo ili podsetimo na obaveze iz ove oblasti.

U skladu sa članom 18. Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu, poslodavac je dužan da:

  • Obezbedi pružanje prve pomoći;
  • Obuči odgovarajući broj zaposlenih za pružanje prve pomoći; i
  • Obezbedi sredstva i opremu za pružanje prve pomoć.

Ovaj član zakona ne propisuje oslobođenja za određene kategorije poslodavaca (na primer, za poslodavce sa manje od 10 zaposlenih), pa se može zaključiti da se odredbe odnose na sve firme koje imaju barem jednog zaposlenog.

Zakon dalje definiše da pružanje prve pomoći mora biti organizovano na način da je prva pomoć dostupna svakom zaposlenom tokom radnog vremena, u svim smenama i na svim lokacijama.

Detaljnije smernice za ispunjavanje obaveza pruža već pomenuti Pravilnik o pružanju prve pomoći.

Kao dve ključne obaveze za sve poslodavce možemo izdvojiti:

  1. Obuku zaposlenih; i
  2. Obezbeđivanje zidnog ormarića ili putne torbe za prvu pomoć.

Obuka zaposlenih za pružanje prve pomoći na radnom mestu

Za pružanje prve pomoći moraju biti osposobljeni rukovodioci i najmanje 2% od ukupnog broja zaposlenih u jednoj radnoj smeni ili lokaciji.

Obuku zaposlenih za pružanje prve pomoći vrše medicine rada i Crveni krst Srbije. Obuka zaposlenih vrši se u trajanju od 6 školski časova za osnovnu, i 12 školskih časova za naprednu obuku.

Zaposleni sa naprednom obukom neophodni su ako poslodavac ima radna mesta sa povećanim rizikom. U suprotnom, dovoljno je da određeni broj zaposlenih završi osnovnu obuku.

Obuka se mora vršiti (ponovo) na svakih 5 godina.

Svi zaposleni u firmi moraju biti upoznati sa tim koje njihove kolege su obučene da pruže prvu pomoć. Kontakt podaci zaposlenih koji su obučeni da pruže pomoć moraju da se nalazi u zidnom ormariću ili torbi za prvu pomoć, koja mora biti dostupna u svakom radnom prostoru, svakom zaposlenom.

Ako su zaposleni zdravstveni radnici ili su prethodno završili obuku iz prve pomoći i položili ispit iz prve pomoću, oslobođeni su inicijalne obuke. Kada istekne period od 5 godina, ovi zaposleni moraju ponovo proči obuku, kao i svi drugi zaposleni.

Sredstva i oprema za pružanje prve pomoći

Svi poslodavci moraju u svom radnom prostoru da obezbede zidni ormarić ili prenosivu torbu za pružanje prve pomoći. Ormarić i torba moraju da se nađu u svakom zatvorenom ili otvorenom prostoru u kojem se obavlja rad.

Ormarić mora da bude na lako dostupnom, poznatom mestu, kojem može pristupiti svaki zaposleni, a na prednjoj strani mora da ima znak crvenog krsta.

Jedan ormarić ili torba dovoljni su za do 20 zaposlenih. Od 20 do 100, i dalje na svakih 100 zaposlenih potrebno je obezbediti još jedan.

Sadržaj zidnog ormarića ili torbe propisan je Pravilnikom. Ormarić ne sme da sadrži ništa što se ne nalazi sa spisku sredstava za prvu pomoć, i mora se redovno dopunjavati, ukoliko se nešto od materijala potroši ili mu istekne rok.

U ormariću treba da se nalaze kontakti službe za hitnu pomoć i odgovarajućih zdravstvenih ustanova (na primer, Centar za trovanje), telefon najbliže policijske stanice, vatrogasaca, i zaposlenih koji su osposobljeni za pružanje prve pomoći.

Ormarić mora stalno biti dostupan zaposlenima.

Na tržištu se mogu kupiti gotovi zidni ormarići, napunjeni svim neophodnim materijalima, sa ispisanim kontakt podacima i Uputstvom. Osim toga, moguće je pronaći i prazne metalne ormariće, sa znakom crvenog krsta, za koje bi firme same mogle da nabave materijal i da ga „napune“.

Ormariću po pravilu dolaze sa bravom sa ključem, što Pravilnik dozvoljava.

Ako je ormarić zaključan, svi zaposleni moraju da znaju gde se nalazi ključ. Podrazumeva se da je ključ dostupan svima. U ormariću ili torbi mora se nalaziti i odštampano Uputstvo i postupci za pružanje prve pomoći, koji su deo Pravilnika.

Za kraj navodimo još neke od korisne odrednice Pravilnika.

Činjenica da je pozvana Hitna pomoć, ne sme da utiče na odlaganje pružanja prve pomoći od strane kolega koji su za to obučeni. Pružanje prve pomoći ima za cilj da otkloni neposrednu opasnost po život i zdravlje zaposlenog koji se povredio ili naglo oboleo. U pružanju prve pomoći treba se osloniti na Uputstvo koje se nalazi u zidnom ormariću.

Ispunjavanje obaveza iz ovog domena zahteva malo vremena i pažnje. Međutim, kada nasuprot tome stavimo značaj za život i zdravlje naših kolega, radi se o malim naporima, koje svi poslodavci treba da učine.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Veruje da je knjigovođa neka vrsta biografa vašeg biznisa. On beleži finansijski život preduzeća. On je vaš savetnik i saveznik. Za mali biznis, možda i najvažniji spoljni saradnik. Neko od koga se očekuje mnogo više od pukog vođenja knjiga.

Više o Mariji