Marketing

Newsletter – Zašto je važan i kako ga napisati

newsletter2

Ako želite da vaši potencijalni i postojeći klijenti budu informisani o novostima vezanim za vaš biznis, newsletter je idealan način da to postignete. Upravo zbog toga, ukoliko ga već ne koristite, vreme je da počnete.

Zašto je newsletter važan?

U slučaju da već ne znate, newsletter je marketinški alat. Koristi se za slanje periodičnih emailova (jednom nedeljno ili nekoliko puta mesečno, ali ne češće od toga, izuzev u slučaju da imate nešto zaista važno da kažete) na adrese vaših klijenta i osoba koje su vam dobrovoljno ostavile adresu svoje elektronske pošte. Možete ga koristiti da ljudima sa svoje mailing liste prenesete novosti vezane za proizvode, usluge, popuste, ili neke druge bitne stvari koje bi ih mogle zanimati.

Drugim rečima, newsletter može da bude izvrstan način da ostanete u kontaktu sa svojim klijentima i da uvek budete tu kada im je potrebna vaša usluga ili proizvod.

I ne samo to. Budući da njime ciljate tačno onu grupu ljudi koja je zainteresovana za vaše proizvode i usluge, newsletter vam može poslužiti kao odličan alat za izgradnju baze klijenata, pospešivanje prodaje i povećavanje vaše prepoznatljivosti.

Sada da vidimo…

Kako napisati dobar newsletter?

Kada šaljete newsletter, naravno, cilj vam je da on bude otvoren i pročitan, jer jedino na taj način može postići željeni efekat. Da bi se to zaista i dogodilo, prilikom kreiranja newslettera potrebno je primeniti nekoliko pravila.

Definišite svoju ciljnu grupu i šta želite da postignete

Pre nego što počnete sa pisanjem newslettera, važno je da definišete ciljnu grupu kojoj se obraćate. Analizirajte ko su te osobe, šta ih zanima, koji su njihovi problemi i kako vaš proizvod ili usluga može da im pomogne. Kada imate jasnu sliku vaše ciljne grupe, lakše ćete kreirati newsletter koji će ih zainteresovati.

S druge strane, neophodno je da znate koja je svrha vašeg newslettera. To može biti povećanje prodaje nekog artikla, veći broj poseta vašoj fizičkoj ili online prodavnici, edukacija klijenata, promocija proizvoda/usluge, održavanje kontakta sa kupcima, edukacija klijenata…

Od toga šta ste postavili kao svoj cilj zavisiće sadržaj vašeg newslettera, kao i tumačenje rezultata koje je postigao. Recimo, ako kreirate newsletter o novom proizvodu na vašem sajtu i pošaljete ga na 1000 mail adresa, zanimaće vas koliko prodaja ste ostvarili. S druge strane, ukoliko ste ovim putem promovisali novi tekst na blogu, statistički podatak koji vas može zanimati jeste broj poseta strani sa tim tekstom i vreme koje je publika provela na njoj.

Newsletter mora biti interesantan i donositi neku korist

Apsolutni je imperativ da publici, u svakom newsletteru koji pošaljete, pružite sadržaj koji je koristan i zanimljiv, a tiče se vaše branše. Uzgred, ovo je upravo ono što nedostaje u velikom broju newslettera koje šalju različite firme.

Imajte u vidu da je naslov ključna stavka za to da li će neko otvoriti mail koji ste poslali ili ne. Privlačan naslov je onaj koji pobuđuje pažnju i osećaj hitnosti, intrigira ili govori da će čitalac dobiti nešto vredno i sve to u 50 karaktera ili manje. Recimo, umesto naslova „Super akcija“, daleko veći efekat ćete postići ako napišete „Popust 20% na sve artikle za kuću. Samo do 22.04.“

Nadalje, preporuka je da tekst newslettera od samog početka personalizujete, jer ljudi čitaju samo ono što se tiče lično njih i njihove dobrobiti. Dobar način da to uradite jeste da ga započnete imenom osobe kojoj ga šaljete, npr. „Zdravo, Petre“. Korišćenjem ličnog imena privući ćete pažnju čitaoca i povećati verovatnoću da će nastaviti sa čitanjem. U nastavku potrudite se da napišite koristan i pitak sadržaj koji će klijentima pružiti više informacija i odgovoriti na pitanja koja imaju o proizvodima i/ili uslugama koje nudite.

Inače, newsletter ne treba koristiti samo u prodajne svrhe. U njemu možete prezentovati neke nove informacije ili vesti, sagledati stvari sa kojima je publika već upoznata, ali iz drugačije perspektive, napraviti recenziju proizvoda ili njihovo upoređivanje, predstaviti svoje zaposlene, preneti pozitivne utiske zadovoljnih mušterija… Drugim rečima, tema može biti sve što će vašoj publici biti interesantno.

Ono što je važno jeste da tekst ne bude predug. Računajte da je gornja granica oko 450 reči. Sve preko toga ljudi mogu doživeti kao nešto što će oduzeti previše vremena za čitanje i onda zna se – mail ide pravo u „trash“ folder. Takođe, iz istog razloga, ukoliko želite da u newsletteru navedete više različitih stvari, potrudite se da to ne bude više od četiri. Pored toga, u tekstu koristite obraćanje u jednini, izbegavajte superlative i stručne izraze i prilikom pisanja ponašajte se kao da razgovarate sa čitaocem.

Na ovaj način newsletter možete iskoristiti kako biste gradili kvalitetan odnos sa svojom publikom i postići da, onog trenutka kada joj je potrebno nešto iz vaše asortimana, pre izabere vas negoli konkurenciju.

Obratite pažnju na dizajn

Dizajn vašeg newslettera je, takođe, veoma bitan. Potrebno je da sve bude pregledno i zato ne preterujte sa bojama i korišćenjem različitih fontova koji mogu odvraćati pažnju čitaoca. Dobr praksa je da se držite fontova i boja koje koristite i na svom sajtu kako biste očuvali svoj korporativni identitet.

Dakle, trudite se da sve bude svedeno, jer je suština u informacijama koje pružate, a sam izgled newslettera je tu kako bi stvari učinio prijatnijim i lakšim za konzumiranje. Preporuka je da tekst bude podeljen na paragrafe, celine odvojene međunaslovima, a korisni linkovi koji vode do adekvatne stranice na vašem sajtu postavljeni na logičnim mestima.

Što se tiče fotografija i vizuala, možete ih implementirati na početku newslettera, kako i logo vaše firme. Naravno, slike možete koristiti i u samom tekstu, ukoliko za time ima potrebe, ali ne preterujte. Sasvim je dovoljno ubaciti 3-5 slika jer, u suprotnom, newsletter može izgledati preobiman za čitanje.

Za sam dizajn newslettera možete koristiti različite online alate kao što su MailChimp, MailerLite ili GetResponse, koji funkcionišu po principu odabira i ubacivanja različitih predefinisanih elemenata. Ukoliko koristite ove šablone držite se preporučene širine newslettera koja ide od 500-650 piksela i pre slanja budite sigurni da će se newsletter dobro prikazivati i na mobilnim telefonima, budući da više od polovine ljudi upravo preko njih pregleda svoje mailove.

S druge strane, ne mora biti neophodno da pravite neki poseban dizajn. Naprotiv, može se dogoditi ta vaša ciljna grupa bolje reaguje na newsletter koji je nalik najobičnijem mailu u kome se nalazi samo tekst bez drugih vizuelnih elemenata. Zato eksperimentišite i utvrdite šta je ono što vam najviše odgovara.

Dodajte jasne pozive na akciju (CTA)

Kada pišete newsletter, važno je da u njemu postoji jasan poziv na akciju. On je veoma bitan, jer upućuje vaše klijente na to šta sledeće treba da urade – da posete vaš sajt, kupe proizvod, rezervišu uslugu ili se prijave na neki događaj.

CTA bi trebalo da bude jasan, konkretan i lako uočljiv kako bi klijenti bili motivisani da kliknu na njega. Ukoliko dizajnirate newsletter za CTA, možete iskoristiti „dugmence“ kao element na koji čitaoci treba da kliknu. Ukoliko šaljete newsletter koji nalikuje običnom mailu, onda je potrebno da CTA napišete u tekstualnom obliku nešto većim fontom u odnosu na onaj koji ste upotrebili za tekst, možete promeniti boju teksta i obavezno ubacite klikabilni link.

Ovde je potrebno napomenuti da u jednom newsletteru nije dobro imati puno različitih poziva na akciju. To samo može zbuniti publiku i učiniti da ne zna šta da uradi. Zato radije uključite samo jedan CTA koji će biti postavljen na kraju teksta i odnositi se na ono što ste postavili kao glavni fokus newslettera.

Naravno, ukoliko u newsletteru govorite, na primer, o više različitih proizvoda, sasvim je opravdano da, za svaki od njih, napravite poseban CTA koji će biti postavljen odmah na kraju dela teksta u kome se proizvod opisuje.

Segmentirajte svoju mailing listu

Recimo da imate prodavnice u Beogradu, Nišu i Novom Sadu. Međutim, povodom gradske slave odlučili ste da Novosađanima obezbedite popust od 20% na sve artikle i napravili newsletter sa ovom informacijom. Da li ćete ga poslati i osobama u Beogradu i Nišu? Ne, naravno, jer žitelji ovih gradova neće moći da iskoriste ovu pogodnost.

Prema tome, da bi newsletter postigao najbolji efekat potrebno je da određenu poruku pošaljete pravim ljudima, a to ćete postići segmentiranjem svoje mailing liste. Kriterijum prilikom razvrstavanja osoba može biti:

  • njihova lokacija (kao za potrebe prethodnog primera);
  • pol (npr. muškarcima verovatno nema potrebe da šaljete newsletter o novim maskarama);
  • proizvodi koji su ranije kupili kod vas (ako je neko nedavno kupio TV od vas, putem newslettera mu možete ponuditi zidni nosač za televizor);
  • nešto drugo što smatrate važnim;

Znajte da dobro napravljena segmentacija može povećati vašu prodaju i zato se nemojte libiti da utrošite svoje vreme u njeno kreiranje.

Par ideja za newsletter i jedan primer

Ukoliko niste sigurni šta biste sve mogli da iskoristite kao ideju za svoj newsletter, evo 10 predloga:

  • Informacija o novom kvalitetnom blog tekstu na vašem sajtu
  • Odgovori na najčešće postavljena pitanja u vezi sa nekim proizvodom ili uslugom
  • Promocija novog proizvoda ili usluge
  • Različiti eksplejneri o tome kako nešto radi ili kako se pravilno koristi
  • Studije slučaja koje otkrivaju nove informacije
  • Različita istraživanja i statistike koja govore o benefitima korišćenja onoga što nudite
  • Testemonijali i uspešne priče vaših klijenata
  • Informacije o popustima i promocijama
  • Intervjui sa vašim zaposlenima ili stručnjacima iz vaše oblasti
  • Novosti vezane za vašu firmu i njeno poslovanje

Da vam još malo olakšamo stvari. Evo i jednog primera univerzalnog newslettera koji govori o tome da vaši najverniji kupci mogu ostvariti 20% popusta u ograničenom periodu:

Naslov: Samo sledećih 7 dana: Iskoristite popust od 20%!

Dragi/a [Ime osobe],

Želimo da vam se zahvalimo na vašem poverenju i pružimo priliku da uštedite novac sa našim ekskluzivnim popustom. Tokom narednih 7 dana, vi kao naš verni klijent, možete nabaviti sve artikle iz naše ponude po cenama sniženim za 20%.

Kako biste iskoristili ovu ponudu, potrebno je samo da, prilikom kupovine u našem lokalu, blagajniku na kasi navedete kod POPUST20.

Ova pogodnost dostupna je samo vama tokom naredne nedelje i zato ne propustite jedinstvenu priliku da kupite neke od naših najboljih proizvoda po neverovatnim cenama. Hvala još jednom na vašem poverenju i podršci.

Nadamo se da ćete biti zadovoljni našim proizvodima, a ukoliko imate bilo kakvih pitanja, ne ustručavajte se da nas kontaktirate.

S poštovanjem,

[Vaše ime i naziv kompanije].

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu