Date nešto besplatno, a povećate prodaju – kako da u tome uspete? Donosimo vam najbolje primere iz prakse
Mali biznisi koji tek počinju svoje putovanje na društvenim mrežama mogu mnogo da nauče iz primera koji pokazuju kako se gradi imidž unutar niše, odnosno ciljne grupe koju gađate.
Prvo pitanje koje treba sebi da postavite je – kako da se istaknem među konkurencijom?
Neophodno je da svoj imidž izgradite oko svoje stručnosti i ličnosti, a usluge koje nudite su podložne promenama, dokle god ostajete u okvirima onoga što dobro poznajete. Kako biste stekli poverenje zajednice, nešto ćete verovatno morati da ponudite besplatno ili po sniženoj ceni. Tek kada budu razumeli specifičnosti vaše usluge, vaši korisnici/pratioci biće spremni da za nju i plate pun iznos.
Vodite računa o tome da uvek nešto tražite zauzvrat – uglavnom će to biti promovisanje vašeg biznisa ili pisanje utisaka o vašem radu koji će vam pomoći da novim potencijalnim kupcima pokažete da vaši korisnici ostaju zadovoljni.
Konačno, to što nudite uzorak usluge besplatno, ne znači da bilo kome treba da činite besplatne usluge. Sve što uradite, pa i ono što radite besplatno, treba da bude deo vaše biznis strategije i da ima jasan cilj koji pomaže razvoju vašeg biznisa.
Kako to izgleda u praksi?
Influenseri koji svoj nastup na društvenim mrežama grade oko svoje ekspertize služe kao dobar model za male i srednje biznise jer pokazuju kako se usluga koju nudite na društvenim mrežama pretvara u proizvod.
Prvo što je važno jeste da sadržaj uvek omogućava da dođete do korisnih saveta i nazirete moguće rešenje za svoj problem. Posle toga imate opciju da dalje istražujete sami ili da olakšate sebi i platite punu uslugu influenseru/ekspertu. Dobre primere možemo pronaći na velikom broju Instagram profila, a mi ovde izdvajamo nekoliko njih iz različitih oblasti koji će nam poslužiti kao ilustracija ispravnog i isplativog pristupa.
Magija besplatne usluge
Pored toga što većina vašeg sadržaja treba da praktično predstavlja uzorak vašeg znanja koji će dodatno zainteresovati publiku za sardnju s vama, i neke složenije usluge trebalo bi da ponudite „besplatno“.
1. Stručni saveti
Primera radi, poreski savetnik Dušan Roglić (@dusan.roglic) objavljuje redovni sadržaj gde edukuje ljude o važnim poreskim pitanjima s kojima moraju da se upoznaju ukoliko žele da otvore firmu i pokrenu svoj biznis. Saveti koje publika dobija na ovaj način su besplatni. Zbog tih saveta, koji su zapravo fragment onoga što saradnja s Dušanom može da vam donese, njegov profil kontinuirano raste. Slična situacija je s Nevenom Borovac (@yoga.sa.nevenom) koja na profilu nudi mini savete i vežbe, dok ostatak možete dobiti kroz njen onlajn joga program.
Još jedan dobar primer možemo pronaći kod Jece Bratić (@jeca.bratic) koja kao nastavnik srpskog jezika edukuje svoju publiku prvenstveno o pravopisnim i gramatičkim pravilima, što je logično jer je proizvod koji prodaje na profilu ebook o glasovnim promenama namenjen učenicima. Ovaj model razvoja profila gde imate konstantan informativan i relevantan sadržaj bi trebalo da pratite kao mali i srednji biznis – podelite svoje znanje i nagovestite ljudima (kroz primere) kakve plaćene usluge tačno nudite.
2. Poklanjanje ekskluzivnog sadržaja
Drugi korak podrazumeva nešto kompleksniju besplatnu uslugu. Tu na scenu stupaju besplatni ebook, edukacija, konsultacije i slično koje pratioci mogu osvojiti najčešće kroz giveaway ili na neki drugi način koji će pomoći da se profil besplatno ispromoviše kroz tuđe kanale.Kako bi ubedila svoju ciljnu grupu da je idealna osoba kojoj treba platiti za konsultantske usluge, profesorka srpskog jezika i književnosti, Anđelka Petrović (@just_srpski), koja edukuje nastavnike književnosti, imala je akcije gde je, kao besplatni ebook, delila pratiocima nekoliko svojih metodičkih priprema za časove. Uslov je bio da se podeli objava, zbog čega je rastao „hajp“ među zainteresovanom zajednicom, te su mnogi koji ranije nisu imali prilike ovako videli njen profil.
Iz ovog primera je očigledno da ono što nudite besplatno nikada nije baš sasvim besplatno – u ovom slučaju zainteresovani su poslužili kao promoteri profila. Međutim, pristup je bio fer i direktan, a svako je dobio ono što je očekivao.
Snižene cene potpuno novih usluga
Kako bi promovisala svoje radionice književnosti za odrasle, koje do tada nisu bile u ponudi srpskoj zajednici Instagram edukatora, Anđelka je prvo ispitala da li postoji interesovanje za njih. Na profilu je sprovodila glasanja i na kraju se našlo nekoliko zainteresovanih s kojima je odlučila da održi jednu radionicu po simboličnoj ceni. Nakon toga, interesovanje se povećalo, a cena kursa rasla.
Važno je ovde podvući, kao ključni uslov za uspeh i rast, spremnost na prilagođavanje potrebama klijenata – usluga koju je Anđelka inicijalno nudila vezana je za obučavanje nastavnika koji rade u školama. Usluga koju je naknadno kreirala omogućava ljudima (koji često i nisu nastavnici) da se nađu u poziciji učenika. Ni u jednom trenutku nema izlaska iz oblasti u kojoj je stručna, ali se pristup totalno menja da odgovori na ono što je prepoznato kao potreba ciljne grupe.
Isti princip može primeniti svaki mali biznis – vaša ekspertiza treba da vam pomogne da kreirate usluge po potrebi klijenata, a nekada ćete morati da odstupite od svog prvobitnog plana. Često će ove usluge imati veće šanse za uspeh ako ih ponudite po promo ceni jer će vam preporuka onih koji su ih prvi isprobali doneti nove klijente.
Autor
Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.
Više o Arhivi