Arhiva

Kako ovladati Google i Facebook prodajnim ekosistemima?

8fBj2s6W

Priča o prodaji kroz digitalne kanale se svakako vrti oko Google ekosistema i Facebook ekosistema, ili ako ćemo preciznije, ovaj prvi je zaslužan za Google pretrage i YouTube oglase, a ovaj drugi za Facebook i Instagram. Naravno, tu ima i dosta „pridruženih“ mreža (Facebook ima i Whatsapp) gde može da se pojavi oglas, ali zarad jednostavnosti, zadržaćemo se na ove dve kompanije i četiri kanala.

U principu, za najveći broj korisnika i najveći broj upotreba, i to je više nego dovoljno. Treba pomenuti i Linkedin, Pinterest, Tiktok, Snapchat, ali da li zbog cene ili zbog još nejasnog poslovnog modela, za naše tržište nisu trenutno dovoljno interesantni i istraženi da se nadmeću sa ova dva gorepomenuta.

Sada ne pričamo o sadržaju koji se inače proizvodi za razne društvene mreže, sadržaju koji „pruža vrednost“ bez uslovljavanja pratilaca, već isključivo o vizualima i tekstovima namenjenim da promovišu i prodaju.

Znate li vaše ključne reči?

Takođe, karakter ova dva ekosistema je drugačiji. Google pretraga i Youtube se orjentišu prema onome što korisnik želi da sazna i aktivno pretražuje. Tako da je u tom smislu tamo presudno kakve ključne reči koristimo, na koji način to unosimo u pretragu i šta nam ove dve platforme ponude kao rešenje. Čuli ste npr. sigurno za „how to“ odnosno „kako da“ formulacije koje mnogi koriste u pretragama.

Za Google je najbitnije da u najkraćem roku odgovori na upite korisnika, tako da će favorizovati sadržaj koji što više odgovara pojmovima iz pretrage. Ali tu pričamo o organskoj pretrazi. Google Ads služi da takođe kroz ključne reči sponzorišete sadržaj koji će se pojaviti na vrhu stranice, naravno vidno označen kao reklama.

Sekunde presuđuju

Ali čak i da ništa ne znate o ključnim rečima koje su dobre za vaš biznis, Google vam i tu pomaže tako što ima „alatku“ koja se zove Planer ključnih reči. U odnosu na vaše unose, prikazuje vam koliko su ti pojmovi pretraživi, da li ih koristi konkurencija, kao i koji slični pojmovi mogu da se koriste da rezultati pretrage budu čak i bolji.

U slučaju YouTube, sponzorisani sadržaj se pojavljuje kao „preroll“ odnosno kratak „isečak“ reklame od 5 sekundi pre početka nekog drugog videa. Dobra stvar je što se i na Google i na YouTube ovakav plaćeni sadržaj uglavnom se prikazuje već profilisanoj publici, odnosno nekome ko već inače gleda ili pretražuje ključne reči koje su i vama bitne, zbog vašeg proizvoda i usluge.

Ako u prvih 5 sekundi budete dovoljno interesantni, imate šansu da će nova publika da nastavi da gleda vaš sadržaj. Ako mislite da je ovo nepravedno kratko, setite se i da prilikom upoznavanja sa nekim uživo, „prvi utisak“ se stvori bukvalno u prvih nekoliko sekundi.

Palac je glavni dželat sadržaja

Facebook i Instagram koriste pristup takav da „nameće“ sadržaj svojim korisnicima. Sigurno ste čuli za pojam „thumbstoppera“ odnosno „zaustavljača palca“, imajući u vidu da se 80% sadržaja gleda preko mobilnih telefona. Čak je i Google pre nekoliko godina fokus svog rada stavio na „mobile first“ iskustva.

Zamislite malo kako i vi koristite ove dve mreže, skrolujete na gore ili na levo, zavisno da li ste u Feedu, Reelsu ili na Storiju. Zaustavićete se kad vidite vizual koji vam privuče pažnju, kaže se da „iskače iz ekrana“ pa mnogi zaista pribegavaju taktici da odmah „prepadnu“ korisnika. U ovom slučaju, vi ne pretražujete aktivno sadržaj, već vam se on servira, sa nadom da će vas zainteresovati.

Razumevanje pa ovladavanje

U početku je bitno da razumete način kako funkcionišu Google i Facebook, a posle je donekle lakše, jer oba sistema pružaju dosta „asistencije“ u pravljenju odgovarajućih reklama. Oba sistema imaju posvećene Ads platforme gde vas vode kroz proces pravljenja reklama, u smislu tehničke postavke.

Zahvalno je i olakšavajuće što je Facebooku i Google interes da ljudi što više promovišu sadržaj, plaćaju kampanje i održavaju oglase tako da su u detalje razvili tutorijale i direktne ispomoći u realnom vremenu, kako biste vi što lakše podesili reklame.

Do vas je svakako da izradite kvalitetne vizuale ili snimke, smislite dobar copy, tj. prateći tekst, proberete kojoj publici treba da se prikazuje reklama, na kojoj teritoriji, sa kojim trajanjem kampanja, kojim budžetom… Sve ovo ispred smo definisali u prethodnim tekstovima, tako da ne bi trebalo da bude iznenađenje. Idite na Ads platforme ova dva ekosistema i podesite sve što treba da i vaše sponzorisane objave dosegnu naš palac.

Vladimir Veličković, serijski preduzetnik i autor knjige „Biznis bukvar“

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Tekstovi nastali u periodu od 2019. do 2023. godine na prvoj verziji portala sačuvani su u okviru arhive.

Više o Arhivi