Ekologija

Još niste poželeli da vaš telefon traje duže? Sada hoćete

popravka1

Iz opusa život piše drame izdvajam da mi je proletos sat vremena pre polaska na višednevni poslovni put ispao telefon, a da je puklo staklo shvatila sam tek kada sam stigla u grad koji je bio krajnja destinacija. Preda mnom su četiri intenzivna dana kada treba da budem dostupna za komunikaciju sa timom. Niko nema ni rezervni telefon. Pronalazim na sajtu proizvođača detaljno uputstvo kako da sama proverim funkcionalnost ekrana i srećom potvrđujem da sve radi. Ali, shvatam da sledeći milimetar naprslog stakla može da bude koban. Sve vreme pažljivo nosim telefon okolo i odmah zakazujem termin kod ovlašćenog servisera, iako više nije u garanciji.

U neverici nakon što mi saopštavaju da svakako mora da se menja ceo ekran i da će me to koštati 250 evra. „Ne menjam šoferku na poršeu, čoveče!„, prvo sam pomislila. Progutam to nekako. Zadovoljna sam tim telefonom i nemam potrebu da uzimam novi. Razmatram i opciju da odnesem u neki drugi „neovlašćeni“ servis koji bi pristao da mi zameni samo staklo, ali manje sam sigurna u dugovečnost tog rešenja. Entuzijastično, ipak, odlazim u ovlašćeni servis u ponedeljak ujutru, jer su mi rekli da ako poranim telefon može da bude gotov već tog popodneva. Radnica za pultom mi raspršuje sve snove.

Aaa pa neeee. Nama su od skoro svi serviseri na Čukarici. Nisu Vam rekli? Mi ćemo do kraja dana odneti u servis, pa će Vam javiti za koji dan„, kaže mi.

Vaše kolege su mi rekle da ekran može da se zameni do kraja dana, da ga imate na stanju. Za četiri dana idem na poslovni put u drugu državu, treba mi telefon za rad“, uzvratim joj ja i uspem da izmolim da bude prioritet i da već tog dana bude na servisu.

Istog popodneva zovu me na suprugov mobilni. Umesto da je telefon sređen javljaju da je u pitanju specijalna serija uređaja, te da moraju da naruče deo iz Češke. Kažu potrajaće desetak dana. U svojoj glavi već računam dve nedelje. U oktobru biće u novembru. Pitam servisera mogu li da uzmem natrag makar takav uređaj, pa će me valjda poslužiti još koji dan da premostim. Kažu da ne može ni uz depozit. Teška srca odustajem od popravke i uzemam telefon nazad.

Da skratim priču: ta dijagnostika me je koštala više nego što bih mogla da dobijem da ga pošaljem na reciklažu. Na porodičnom sastanku odlučujemo da ispravni telefon polomljenog stakla prodam na internet oglasima, da ja uzemem suprugov telefon, a on kupi noviji model već koliko sutra.

Huh… evo ponovo sam se preznojila i dok vam ovo pišem.

Bila sam vrlo iznervirana tih dana, jer osim neplaniranog finansijskog izdatka, uzela sam i neplanirani i neželjeni “kredit”od planete Zemlje. O čemu ja to, pitate se?

O 86 kg „nevidljivog otpada“ koliko se generiše tokom proizvodnje pametnog telefona težine 200 grama uključujući sve faze iskopavanja i proizvodnje. Tako je izračunao švedski Avfall Sverige u studiji o otisku otpada proizvoda. To može biti rudarski otpad, šljaka i druge vrste otpada nastalih tokom vađenja minerala i proizvodnje proizvoda. Dodajmo tome i da je elektronika koju posedujemo punjena zlatom, bakrom i aluminijumom, kao i „kritičnim sirovinama“ koje treba iskopati iz zemlje, a da je stopa njihovog recikliranja zanemarljiva.

Pomnožite sada to sa 200 miliona pametnih telefona, koliko se svake godine proda u Evropi, ili 6,7 prodatih svake sekunde. Znate li koliko dugo u proseku traju? Studija Evropske agencije za životnu sredinu iz 2020. pokazala je da pametni telefoni traju u proseku dve godine, što je tri godine manje od onoga što bi ljudi želeli da traju.

Još niste poželeli da vaš telefon duže potraje? Pazite sad…

Produženje životnog veka svih pametnih telefona u EU za godinu dana bi uštedelo 2,1 Mt CO2 godišnje do 2030. godine. Da steknete predstavu o veličini toga reći ću vam da je jednako kao kada bi sa puteva bilo uklonjeno MILION automobila. Malo li je?!

Zato me raduje činjenica da, u slučaju da se nemili događaj s početka ove priče ponovi za dve godine, mogao bi da ima drugačiji epilog. Jer tada će svaki Evropljanin koji ima telefon sa oštećenim ekranom i želi da ga sam popravi imati zakonsko pravo da dobije potrebne delove i uputstva za popravku od proizvođača.

Naime, 31. avgusta 2023. u Službenom listu Evropske unije objavljena su prva pravila EU o ekološkom dizajnu i energetskom označavanju na mobilnim telefonima i tabletima. Njima je propisano da će do juna 2025. ovi proizvodi morati da budu dizajnirani tako da budu dugotrajniji i lakše popravljivi, što će označiti novu eru za održivost elektronskih proizvoda.

Ovi propisi će osnažiti nezavisne servisere i krajnje korisnike obezbeđivanjem pristupa rezervnim delovima i informacijama neophodnim za popravku najmanje sedam godina nakon završetka distribucije proizvoda na tržištu. Pored toga, proizvođači će morati da učine dostupnim ažuriranja kompatibilnog softvera najmanje pet godina.

Profesionalni serviseri će imati pristup informacijama i alatima za zamenu i popravku serijskih delova, što je značajan napredak u obezbeđivanju univerzalnog prava na popravku. Međutim, još važniji naredni korak u legislativi bi bio pitanje uparivanja delova, jedne od glavnih prepreka za popravku proizvoda za krajnje korisnike i nezavisne servisere.

Kada je u pitanju pouzdanost, pametni telefoni će morati da izdrže najmanje 45 slučajnih padova bez funkcionalnog oštećenja i da održe najmanje 80% kapaciteta baterije nakon 800 ciklusa punjenja. Tableti treba da poštuju ista pravila samo za kapacitet baterije.

Jedan od ključnih razloga zašto potrošači kupuju nove mobilne telefone su kvarovi ili habanje, čime se prerano skraćuje životni vek generalno funkcionalnih uređaja. Zato je računica jasna: što je uređaj izdržljiviji, manja je verovatnoća da će prevremeno biti odbačen, čime se smanjuje emisija gasova staklene bašte povezana sa proizvodnjom novih uređaja i količina elektronskog otpada.

Pretpostavljam da ste sada pomislili: ko će sve to ispratiti?! Od celokupnog procesa proizvodnje, klimatske efikasnosti, efikasnosti resursa, preko transporta, do trajnosti, mogućnosti popravke i recikliranja mobilnih telefona… Potreban je čitav jedan master da bi se proniklo u svaki detalj, ali na ispitu je i kakav ste strateg.

Srećom, od pre dve godine informacije o uticaju celokupnog procesa proizvodnje, transporta, upotrebe i odlaganja mobilnih telefona na životnu sredinu su transparentnije i dostupne na jednom mestu – kroz usaglašen sistem bodovanja u okviru Eco Rating inicijative. Deo te inicijative mobilnih operatera je i A1 Srbija, u čijem e-shopu možete da vidite označene podatke proizvođača koji su ih ustupili.

A bar vama ne treba da objašnjavam kako funkcioniše zakon ponude i potražnje – što više nas prilikom odabira uređaja uvrsti u kriterijume i faktor održivosti, to će industrija biti motivisanija da smanji ekološki otisak.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.

Više o Aleksandri