Komentari

Alfa generacija – od majke eko multitaskerke i oca teki hipstera

genalfa

Najstariji predstavnici Alfa generacije ove godine slave 15. rođendan, baš kao i Instagram. Velika je šansa da ste vi Instagramov „potrošač“ (možda i kupac), a da je Alfa generacija potrošač vašeg proizvoda. Ako nisu već sada, onda će za koju godinu stasati da budu i kupci. Zato ih vredi upoznati, jer imaju veliki uticaj na roditelje pri izboru i kupovini.

Lična karta Alfa generacije

Generacija Alfa, rođena između 2010. i 2025. godine, odrasla je u okruženju gde su tehnologija i internet integralni delovi svakodnevnog života. Ovi „digitalni urođenici“ vešti su u korišćenju digitalne tehnologije, jer su prve susrete s njom neretko imali i pre nego što su prohodali. Tipični predstavnik Alfa generacije je dete kome je pametni telefon skoro srastao s rukom od korišćenja, snima se za TikTok, preferira da nosi brendiranu garderobu (posebno gejmerske dukserice) i Nike Jordan patike. Frustriraju ga školske obaveze, loše ocene, porodični odnosi i svađe sa braćom i sestrama.

Pod uticajem globalne finansijske krize u kojoj su rođeni i odrastaju, svesni su da je njihov školski uspeh važan za njihovo buduće zaposlenje i to koliko će u perspektivi zarađivati kada budu na tržištu rada. Na svojoj konkurentnosti uveliko rade učestvujući u više različitih organizovanih vanškolskih aktivnosti, pa se neretko dešava da treniraju uporedo dva sporta ili uz sport razvijaju neku veštinu van nastave, poput glume ili programiranja. Važno je napomenuti i da se u većini slučajeva dodatne aktivnosti obavljaju na insistiranje roditelja, zbog čega dečji raspored postaje prenatrpan i bez vremena za spontanu igru. Mnogi od njih putuju i po nekoliko puta godišnje, sa porodicom ili školom – letovanja, zimovanja i posete metropolama, pa i egzotičnim destinacijama na koje i njihovi roditelji idu prvi put.

U istraživanju Click generacija, koje su 2024. u Srbiji realizovali Direct Media i Ipsos, roditelji su istakli da su deca iz ove generacije „nestrpljiva da dobiju sve odmah, ne umeju da odlože zadovoljstvo, a njihova impulsivnost je često iritantna„. Roditelji su sa nezadovoljstvom konstatovali da se deca međusobno takmiče ko je bolje obučen i ko ima bolji telefon. Neprijatno su iznenađeni biranjem drugova na osnovu brendova garderobe i patika koje oni poseduju i nose.

„Fake“ je neprihvatljivo, personalizacija je sve

Alfa generacija jasno iskazuje svoje stavove, reakcije, radosti i nezadovoljstva. Samosvesni su, znaju šta hoće i ne zadržavaju se na mestu koje im ne odgovara – zaključci su istog istraživanja. Na sve to, predstavnici Alfa generacije ne samo da vode računa kako se oni i drugi oblače, već im je nošenje nebrendiranih ili „fake“ garderobe društveno neprihvatljivo.

S druge strane, izuzetno im je važna personalizacija proizvoda. Oni cene proizvode i usluge koje mogu biti prilagođene njihovim specifičnim potrebama i interesima. Ovo se odnosi na širok spektar proizvoda, od odeće do kućnih dekoracija. Print-on-Demand (štampanje na zahtev) industrija doživljava značajan rast upravo zahvaljujući generaciji Alfa. Oni preferiraju prilagođene proizvode koji odražavaju njihove jedinstvene identitete. Prilagođena odeća ili dekorativni predmeti bazirani na kulturnom nasleđu i ličnim uverenjima postaju sve popularniji.

Uticaj na marketing

Generacija Alfa postavlja nova potrošačka pravila. Oni cene personalizaciju proizvoda i prilagođene marketinške kampanje. Influenseri na društvenim mrežama imaju ogroman uticaj na njihove potrošačke odluke, kao i održive prakse brendova, ali većina dece misli da oni promovišu isključivo sadržaj koji vole i nemaju svest da od toga zarađuju. Generacija Alfa koristi društvene mreže kao vodič za kupovinu i prati influensere na platformama kao što su YouTube i TikTok. U prilog ovoj tvrdnji, proverite zašto pod #tiktokmademebuyit ima skoro 14 miliona objava na platformi kineske kompanije ByteDance.

Kako Generacija Alfa raste, njihova očekivanja i vrednosti oblikuju buduće tržište. Brendovi koji se posvete transparentnosti i održivosti će imati prednost u pridobijanju lojalnosti ove generacije.

Tehnološka povezanost

Generacija Alfa koristi digitalnu tehnologiju za istraživanje, rešavanje problema i saradnju, a čak i kontrolne zadatke vežbaju u virtuelnim učionicama. Iako najpopularnija video-igra nudi detetu mogućnost da je igra samostalno, oni ipak preferiraju da to čine sa drugarima ili rođacima, što stručnjaci tumače kao način da iskažu svoju potrebu za društvenom socijalizacijom u digitalnom svetu.

Veoma su prilagodljivi i brzo prihvataju nove tehnologije. Digitalne platforme i društvene mreže igraju ključnu ulogu u njihovim svakodnevnim životima. Starijima od sedam godina najčešće su dostupni svi uređaji, bez prevelikog roditeljskog nadozora, a čak 81% njih ima Game player ili konzolu i 66% njih svoj pametni telefon.

Preferiraju sadržaj „od dece za decu“ i privlačno im je da gledaju videe gde se nešto pravi (umetnost, zanati, recepti…). Dečaci na YouTube-u najviše prate video-igre i sport, posebno trikove u košarci i fudbalu, dok su među devojčicama popularni video-klipovi koji prikazuju šminkanje i negu kože. I u Srbiji je aktuelan trend „Sephora Kids“, a najpopularnija influenserka kod devojčica je Lea Stanković.

Na formiranje njihovog muzičkog ukusa najveći uticaj ima Yotutube Trending stranica, gde otkrivaju nove numere i spotove.

Uticaj na roditelje

Roditelji Generacije Alfa, često milenijalci (koji su obrazovaniji i češće u radnom odnosu u poređenju sa prethodnim generacijama), prilagođavaju kućni budžet prema vrednostima i očekivanjima svoje dece. Proaktivni i ekološki osvešćeni roditelji, koji su tehnološki vešti (ili se makar trude da budu, frustrirani što moraju da održe korak sa svojom decom u cilju nadzora i kontrole), igraju ključnu ulogu u oblikovanju ponašanja i vrednosti svoje dece. Taj uticaj čini da se brendovi prilagođavaju ne samo potrebama generacije Alfa, već i očekivanjima njihovih roditelja.

Generacija Alfa pionir je u redefinisanju potrošačkih navika i vrednosti prema brendovima. Očekivanja u vezi sa ekološkom održivošću, personalizacijom proizvoda i tehnološkom povezanosti, zajedno sa značajnom ulogom društvenih mreža i influensera, predstavljaju ključne faktore koje preduzetnici treba da uzmu u obzir kako bi privukli ovu generaciju kao potrošače. Uspostavljanje transparentnih i održivih poslovnih praksi, zajedno s personalizovanim pristupom, može biti uspešna strategija za osvajanje poverenja generacije Alfa. Nemojte mnogo časiti časa, jer već od 1. januara 2025. počeli su da nam se pridružuju predstavnici generacije Beta, za koju nebo neće biti granica.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.

Više o Aleksandri