Komentari

Kako da podržimo preduzetnike, a da nije samo kupovinom proizvoda?

malibiznis2

Da li ste gledali snimak na Youtube „Sasquatch music festival 2009 – Guy starts dance party“? Momak go do pasa đuska na livadi muzičkog festivala, dok ostali nezainteresovano sede, a onda mu se pridružuju jedan po jedan i na kraju se svi super zabavljaju plešući. Dobio je na popularnosti kada je isečak završio u TED govoru Dereka Siversa „How to start a movement“ i postao nezaobilazan primer u gotovo svakoj priči o liderstvu.

U kom god od likova iz videa da ste se prepoznali – ovo je tekst za vas.

Zajedničko za sve je podrška. Bilo da istupimo prvi i trebamo podršku, a ne znamo kako to da definišemo, ili želimo da pružimo podršku, ali ne znamo na koji način to da uradimo.

Meni je isto tako bila potrebna podrška da uobličim ovaj tekst, pa sam jednostavno pitala preduzetnike: na koji još način pojedinci mogu da vas podrže, a da nije samo kupovinom vaših proizvoda ili usluga?

Tri najčešća odgovora koja sam čula staju u sledeće crtice:

  1. Deljenjem priče o nama na društvenim mrežama;
  2. Usmenim preporukama prijateljima i poznanicima;
  3. Povezivanjem sa potencijalnim saradnicima.

Znam da to već znate, ali ovaj tekst namenjen je da bude podsetnik da to i uradite ili tražite. Ako vam je truba da to učinite drugačije, a vi uvek možete da se pozovete na ovaj tekst i kažete: pročitao/la sam na Našoj mreži da treba da vas podsetim da nam znači kada na društvenim mrežama podelite svoje zadovoljstvo našim proizvodom ili da nas spomenete u društvu.

Jesam li ja to sada u ime našeg malog kolektiva diskretno pitala za podršku Našoj mreži? Jesam i nije me sramota jer znam da radimo vredne stvari, da ako ste stigli do ovog dela teksta, onda ste prethodno pročitali makar još jedan koristan na ovoj istoj adresi.

Većina naših gostiju u Bistro dolazi po nečijoj preporuci i to je divno… Kada vam se nešto svidi, pričajte o tome. Deljenje informacija je najveća pomoć. To i sami radimo! Širimo lepe reči o nekome, bez rezervno hvalimo sve što nam se zaista svidi,

rekla mi je Ivana koja je sa suprugom Veljkom proletos u Nišu otvorila nesvakidašnji gastronomski kutak za taj kraj.

Čudnim putevima Instagrama saznala sam za njih još pre koju godinu kada su živeli u šumi, pravili šešire i razne delicije od domaćeg mleka, a onda predivan labneh dostavljali po Beogradu. Dobre reakcije kupaca bile su im vetar u leđa da otvore Bistro kuće od oraha, koji sam na neviđeno (tj. na osnovu nekoliko fotografija na Instagramu) preporučila drugarici koja je pre mene išla u Niš. Ona se oduševila  za kratko vreme bila nekoliko puta. Potom smo tamo ručale zajedno, pa sledeći put povele dve drugarice i podelile na društvenim mrežama impresije o preukusnoj hrani koju smo probale. Ja sam i kumovala potencijalnoj kolaboraciji, ali o tome ću pričati kada bude realizovana.

Njeno visočanstvo – Povratna Informacija

„Moje pogonsko gorivo je entuzijazam i ništa ga ne podstiče kao osećaj da smo napravile razliku u nečijem životu. Da je neko zbog nas malo zdraviji, samopouzdaniji i srećniji.

Javne preporuke, na Insta storijima, objave na društvenim mrežama su uvek dobar način da dobijemo dodatnu vidljivost. Srećne smo što smo uspele da dođemo do žena koje na mrežama imaju veliki reach i bile su toliko zadovoljne proizvodima da su ih i preporučivale svojim pratiocima. Za preporuku se uvek vidi kada je iskrena“, kaže organska formulatorka Mirna Cerović, koja je zajedno sa magistarkom farmacije Milicom Reković kreirala MOBA Botanical Skincare kozmetiku.

Pisala sam već o njima u kolumni Gde si bila kad sam bio niko? i tom prilikom nehotice napisala nekoliko utisaka o njihovoj celokupnoj komunikaciji i građenju brenda. Mirna mi se javila nakon nekoliko dana da se zahvali jer nisu ni razmišljale o tim detaljima, a izmena nije zahtevala mnogo resursa.

„Značajne su nam povratne informacije ne samo u vezi sa proizvodima i njihovih performansi, već i o ambalaži, pakovanju, dostavi… čak i one za koje ljudi pomisle da nema potrebe da ih saopštavaju. Saopštavajte, slobodno, molim vas! Kritika nam veoma znači jer je to konkretan korak koji možemo da preduzmemo u poboljšanju ukupnog kvaliteta. Na primer, jedna devojka nam je dala predlog za prodavnicu u Novom Sadu, gde bismo mogle da prodajemo našu kozmetiku. Proverili smo je, videli da je puno drugih kolega tamo i kontaktirali ih. Da nije bilo nje, ko zna kako bismo došli do te maloprodaje“, dodaje Mirna.

MOBA Botanical Skincare nudi besplatne konsultacije u odabiru proizvoda, kao i slanje testera, dok se Nevena Mićović, osnivačica Language coaching centra My Language Avenue, posvetila organizaciji besplatnih vebinara i kreiranja edukativnog sadržaja za društvene mreže.

Mnogo mi znači kada čujem da nekome služi i besplatan sadržaj koji stvaram,

ističe master profesorka engleskog, koja je izradila prve planere i dnevnik za učenje jezika u Srbiji.

Preporuka “krupnim ribama”

Preporuka i povezivanje su uvek dragoceni, posebno kada se radi o nestandardnim proizvodima. Takav je krem med koji Danijela i Nikola Munitlaković prave na obroncima planine Jelice kod Čačka. Danijelina mama je pčelarka, a ona je završila apiterapiju i apipedagogiju, te su se usmerili na odgovorno pčelarstvo u stacioniranom pčelinjaku. Tako su nastali Plodovi Srbije. No, tek kada vam neko makar ukratko ispriča ovu priču, onda postajete svesni dragocenosti proizvoda.

Preporuke naših kupaca firmama za korporativne poklone su nam od velike koristi. Iako je uspešnost na poslovnim sastancima sa kompanijama 10%, kada se dogovorimo, to je onda baš dobar posao. Takođe, kada su nas preporučili da gostujemo u TV emisijama i na konferencijama, to se pozitivno odrazilo i na samu prodaju,

kaže Danijela.

Dakle, znate šta vam je činiti. Pitajte.

A ima i još nešto. Pozovite ih ili im napišite poruku: “Kako si, ali stvarno?” Besplatno je (skoro) i vrlo delotvorno.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Brend pripovedač, edukatorka i konsultantkinja. Novinarka. Dve decenije po profesiji, a sada po životnom opredeljenju – osoba koja traga za odgovorima, uobličava pitanja, ume da sluša i čuje, osoba koja pre drugih pokušava da spozna sledeću veliku ideju dok je još u povoju i one za koje misli da vrede osvetljava drugima, pomaže različitim svetovima da se razumeju, “rasklapa” kompleksne pojave i daje smisao onim naizgled malim.

Više o Aleksandri