Recenzije

Blackberry (2023)

blekberi

Filmovi koji pokušavaju da osvetle epizode iz istorije biznisa vrlo često znaju da se zapetljaju u moralisanje ili apologiju, nekad odu u karikaturizacija ili suviše preveliku ironiju ili previše dokumentaristički zahvataju, pa zbog toga često trpi kvalitet filma. Ovde to nije slučaj, pa „Blackberry“ ulazi u zaista panteon velikih igrača u žanru „poslovno-istorijskih“ filmova, a samo činjenica da je u pitanju nezavisno izdanje snimljeno za 5 miliona dolara mogu ga ostaviti van društva filmova poput „Wall Street“ ili „Jerry Maguire“. Jer ovo je zaista dobar film, da krenemo od toga.

Što se same teme tiče, moram priznati da je sam hajp oko Blekberija kao uređaja propustio. Kad je to bilo aktuelno kod nas, nisam to ispratio kako valja. Uvek mi je delovalo da je to više neka severnoamerička priča – sećam se da se na sve strane trubilo da Obama koristi Blekberi i da je enkripcija neprobojna. Blekberi se poslednjih godina kod nas pominje uglavnom u jednoj aferi vezanoj za tu njegovu neprobojnost.

Sam film „Blackberry“ (kanadska produkcija koju potpisuje Met Džonson) prati uspon i pad nekadašnjeg giganta mobilne telefonije. To nije samo priča o pametnim telefonima; to je saga o inovacijama, aroganciji, i najvažnije, o tome šta se dogodi kada zaboravite da pogledate kroz prozor dok ste zauzeti slavljenjem sopstvenih dostignuća.

Film počinje prikazivanjem početaka i zlatnih dana Blackberryja (tada poznatog kao Research In Motion – RIM), što je klasična priča o „čudacima koji nešto tamo leme u garažama“ i „ajkulama sa MBA diplomama koji to eksploatišu“. To je jedan od najjačih segmenata filma, odnos između glavnog inženjera Majka Lazaridisa (kog glumi Džej Barušel) i budućeg (ko)CEO-a, Džima Bolslija. Sam Bolsli baš nije oduševljen kako je prikazan od strane glumca Glena Hovertona, međutim mene je uvek zanimalo kako to izgleda na tim sastancima programera i inženjera sa alama iz borda investitora i gde tu dolaze ti projekt menadžeri, direktori i ostali, te mi se taj deo filma i sam lik Bolslija doima kao jedan od aduta.

Da se vratimo na vreme uspona Blackberryjaa – to su bili dani kada je posedovanje Blackberryja značilo da ste „neko“ u svetu biznisa. Tastatura koja se mogla osetiti pod prstima, BBM (BlackBerry Messenger) koji je bio WhatsApp pre WhatsAppa. Ovo je bio telefon koji je obećavao da će vas učiniti produktivnijim, pametnijim, možda čak i atraktivnijim. Vidimo kako su u samom RIM menjali marketinške strategije, partnere, tehnologiju, a svi koji znaju istoriju mobilnih uređaja ili koji su pročitali knjigu po kojoj je film snimljen, Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry, znaju da će uslediti propast kada se pojavi Stiv Džobs i najavi iPhone. Reakcije glavešina RIM-a na pojavu iPhonea su, takođe, jedan od vrhunaca filma iz kog mogu da se izvuku neke pouke o kojima ću malo kasnije.

Kako film odmiče, gledamo pad. Scena u kojoj lansiraju Blackberry 10, koji je trebao da bude spasitelj, a završava kao poslednji ekser u kovčegu, je tragična. Ovaj trenutak simbolizuje propuštenu priliku, odnosno seriju propuštenih prilika, u kombinaciji sa sujetom i nekim nezajažljivim i nesrazmernim apetitima koje je ispoljavao Balsli, zaluđenik za hokej.

Neki od aspekata propasti nose zaista dobre pouke – Blackberry je prestao da inovira. Nisu prepoznali da se svet menja, da ljudi žele ekrane osetljive na dodir, aplikacije, i uređaje koji nisu samo za posao, već i za zabavu. Jedan od najvećih propusta Blackberryja bio je što nisu slušali svoje korisnike. Kada su ljudi počeli da traže više od emaila i kalendara, Blackberry je zatvorio oči. Film odlično pokazuje kako arogancija može da oslepi. Vrhovni ljudi u Blackberryju nisu mogli da zamisle svet u kojem nisu na vrhu dok ih je ogromno bogatstvo zaslepilo i odvuklo od onoga u čemu su bili najbolji. Blackberry se nije prilagodio tržištu koje se brzo menjalo. Nisu shvatili da u tehnologiji, ako stojiš na mestu, zapravo, ideš unazad.

Film „Blackberry“ nije samo priča o tehnologiji; to je priča o ljudskoj prirodi, biznisu i inovacijama. To je upozorenje svim preduzetnicima: Ne dozvolite da vam uspeh zaslepi oči za promene koje se dešavaju oko vas. Budite inovativni, budite skromni, i što je najvažnije, budite spremni da se prilagodite.

Kao što „Blackberry“ pokazuje, ne morate potonuti samo zato što ste udarili u ledeni breg. Ali, morate biti spremni da promenite kurs, a ponekad i ceo brod. Svet tehnologije je brz i nemilosrdan, i kao što „Blackberry“ pokazuje, danas ste na vrhu, a sutra možete biti samo još jedna aplikacija koja se više ne ažurira.

Platforme: AMC Plus Apple TV Channel, AMC+ Roku Premium Channel, AMC+

IMDb: 7.4/10
Rotten Tomatoes: 98%
Metacritic: 78%

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Pravnik sa višegodišnjim iskustvom u međunarodnom poslovnm pravu. Licencirani turistički vodič. Ovde gotovo uopšte neće pisati o tome. Pisaće o stvarima koje voli, onima koje ga zainteresuju da istražuje, i svemu onome što se odigrava u onih drugih 8 sati po drugu Lenjinu.