Zanimljivosti

Gas do daske – tako se čuva brend

ferrari

Kada u nešto uložite, što bi Vinston Čerčil rekao: „Krv, suze i znoj“, i kreirate ono što smatrate savršenstvom, zasigurno nećete dozvoliti da bilo ko tu nešto dalje „prčka“. Još ukoliko se usudi da napravi parodiju od vašeg životnog dela teško da ćete se pomiriti sa situacijom i pustiti da sve prođe tek tako. Naprotiv, verovatno ćete preduzeti sve što je u vašoj moći da sačuvate i zaštitite plod svog mukotrpnog rada.

E, upravo je to logika kojom se vodi Ferrari, italijanski proizvođač superautomobila, koji predstavlja simbol uspeha, velike brzine, elegancije i raskošnog luksuza o kome mnogi maštaju.

Ova kompanija jedna je od najsnažnijih u automobilskoj industriji i od svog početka nalazi se u samom vrhu. Jedan od razloga za to je i, može se reći, opsesivna briga o svom brendu.

Ako znamo da je Ferrari osnovan sa idejom da kreira najbolje automobile na svetu, ne treba da čudi što nikada nije imao zadršku kada je u pitanju stavljanje advokata u službu očuvanja reputacije i svoje slike u javnosti. Od influensera, preko dizajnera i bogatih klijenata, mnogi su imali tu „čast“ da „popiju“ Ferrarijevu tužbu i, iz prve ruke, shvate koliko je daleko ova firma spremna da ide kako bi sačuvala svoj brend.

Hasan seckati? Neće da može!

Ako nešto kupite i pošteno platite, onda je to vaše i možete sa time da radite šta god želite, zar ne?

Pa, ako je u pitanju Ferrari, ovo ne važi.

Ovo je nešto što je Jean Beurlys Blaton, milijarder i nekadašnji vozač trkačkih automobila, saznao na teži način. Naime, Blaton je odlučio da sebe, za odlazak u penziju, časti jednom Ferrarijevom limun žutom „zverkom“ F40 IMSA LM. Samo, nešto mu je smetao krov pa je, uz svesrdnu pomoć višegodišnjeg Ferrarijevog partnera kompanije Michelotto automobili, odlučio da „problem“ saseče u korenu, doda čelični kavez, izmeni vešanje i skrati izduvni sistem tako da izlazi ispred zadnjih točkova.

Kada su za to čuli, glavešinama Ferrarija je u sekundi „pao mrak na oči“.

Odmah je saopšteno da su izvršene izmene učinile da sporni automobil više ne može da se kvalifikuje kao njihov proizvod, Blatonu je zabranjeno da prisustvuje zvaničnim danima Ferrari staze i poslato mu je pismo sa naredbom da sa vozila odmah ukloni sve oznake Ferraija.

Bivši trkač se povinovao svim zahtevima, tako da je Ferrari isterao svoje.

Pis, maco!

Jedan od najčuvenijih slučajeva kada je Ferrari potegao parnicu protiv svog klijenta dogodio se 2014. godine. Poznati DJ Joel Thomas Zimmerman, poznatiji kao Deadmau5, odlučio je da svoj Ferrari 458 Italia sredi u stilu meme hita Nyanske mačke (ili posrbljeno rečeno Mjaučka).

Deadmau5 je svoj automobil ofarbao u plavo, iscrtao Mjaučka na vratima, Ferrari oznake zamenio logom ove mačke, ubacio patosnice i registarske tablice sa istom temom i svoje vozilo nazvao Purrari.

Smrtno uvređen Ferrari je svoj pravni tim odmah pustio u silovitu akciju tako da je Zimmerman bio prinuđen da automobil vrati u prvobitno stanje.

Međutim, ovaj DJ nije samo podvio rep. Odlučio je da uzvrati udarac i to na takav način koji Ferrari nije mogao da brani. Prodao je automobil, a zatim kupio konkurentski Lamborghini, koji je preuredio u Mjaučko stilu i nazvao ga „Nyanborghini Purracan“.

Inače, Lamborghini nije imao primedbi na čitavu stvari tako da su, prema svemu sudeći, od ovog „incidenta“, u medijima svi ostvarili profit.

Blok na Instagramu

Nemački modni dizajner Phillip Plein privukao je na sebe pažnju italijanskog brenda automobila kada je na svom Instagram profilu objavio fotografije svojih proizvoda koje je postavio na Ferrari 812 Superfast. Na fotografijama je, pored različitih artikala i oskudno odevenih promoterki, jasno bio vidljiv i Ferrari logo.

Znajući Ferrari šta se drugo moglo očekivati nego blok.

Kako su objasnili pravni zastupnici italijanskog brenda, Plein je Ferrari logo koristio tako da ga je „povezao sa životnim stilom koji je potpuno nesaglasan sa percepcijom brenda, u vezi sa izvođačima koji prave seksualne insinuacije i koriste Ferrarijeve automobile kao rekvizite na način koji je sam po sebi neukusan“.

Sve je dopunjeno izjavom da je ovakav postupak ukaljao reputaciju Ferrarija i prouzrokovao mu materijalnu štetu.

Nakon što je Plein odbio da ukloni slike, dobio je tužbu i izgubio parnicu, a sud mu je naložio da plati 300.000 evra odštete i 25.000 evra sudskih troškova.

Doživotna zabrana

Ferrari je veoma izričit kada je u pitanju bilo kakva izmena na njihovim vozilima. To je bar jasno. Međutim, pored toga, postoji decidna zabrana kupcima da svoje automobile prodaju tokom prve godine, a kasnije je to moguće uz prethodnu potvrdu sa samim proizvođačem (ostavljaju sebi mogućnost da otkupe vozilo nazad).

O ovo pravilo oglušio se poznati pevač Justin Bieber, koji je svoj beli Ferrari 458 Italia prefarbao u elekrično plavu boju, a zatim ga stavio na aukcionu prodaju za 400.000 dolara.

Na ovaj način pevač je uspeo da zaradi doživotnu zabranu kupovine Ferrari automobila.

Što je mnogo, mnogo je

Sve ima svoje granice, pa i zaštita brenda, neko bi rekao. Pogađate, ne i Ferrari, koji je 2020. odlučio da pokrene spor protiv dobrotvorne organizacije Purosangue („Punokrvni“ na italijanskom).

Šta se, zapravo, dogodilo?

Sve je počelo kada se Ferrari obratio ovoj fondaciji, koja promoviše zdravlje i bori se protiv dopinga, želeći da iskoristi naziv Purosangue za svoje nove SUV vozilo. Međutim, pregovori su propali, a fondacija je odlučila da, pravnim putem, Ferrari spreči u korišćenju imena „Punokrvni“.

Proizvođač automobila je odgovorio pokretanjem drugog postupka, navodeći da fondacija „nije dovoljno komercijalno koristila naziv „Purosangue“ od kako je registrovana 2013. godine“.

Epilog – Ferrari Purosangue izlazi na tržište, iako je odluka da kompanija iskoristi ovaj naziv naišla na veliku osudu javnosti.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Niz godina se bavi svim oblastima internet marketinga sa naglaskom na kopirajting, SEO i društvene mreže. Svoje iskustvo prenosi kroz predavanja vezana za različite oblasti internet marketinga fokusirajući se na praktičnu stranu koja je osnova uspešnog poslovanja.

Više o Ivanu