Lojalnost kupaca – mit ili istina

U nedavno objavljenom istraživanju na temu programa lojalnosti u svetu pronašla sam sledeće podatke:
- Duplo više kompanija želi da investiraju u zadržavanje i CRM nego u akviziciju korisnika;
- Skoro 30% marketinških budžeta odlazi na lojalnost i CRM aktivnosti;
- 90% kompanija tvrdi da im se programi lojalnosti isplate;
- 8 je prosečan povrat investicije u programe lojalnosti;
- 82% kompanija se izjasnilo da su programi lojalnosti bili veoma važan alat u prevazilaženju efekata ekonomske krize.
U vreme kada troškovi akvizicije korisnika ozbiljno rastu (CAC – Customer Acquisition Costs), pažnja kupaca sve više smanjuje i teže je dobiti, bilo bi prilično neoprezno da kompanije zapostave odnose sa kupcima koji su već postali njihovi klijenti, zar ne?!
Na scenu stupaju angažovanje, tretman i programi lojalnosti korisnika.
Verovali ili ne, oni nude brojne benefite i za korisnika i za firme:
- Zadržavanje korisnika – ohrabrivanje ponovnih kupovina, dužeg životnog veka i ponašanja korisnika, kompanije pomeraju fokus klijenata na sebe (a od konkurencije);
- Povećanje prodaje – firme su u situaciji da promovišu svoje dodatne proizvode i usluge postojećoj bazu, čime se i prihodi uvećavaju;
- Razvoj dubljih odnosa – programi lojalnosti omogućavaju bolje razumevanje potreba i želja korisnika, kroz analizu korisničkih podataka i ponašanja. Stalno prilagođavanje ponude, usavršavanje, pravi tajming će stvoriti personalizovano iskustvo i izgraditi bolju vezu sa kupcem;
- Prenošenje pozitivnih iskustava “od usta do usta” – ukoliko su vaši kupci zadovoljni vašim proizvodima i uslugama, kao i programom lojalnosti, oni će vas preporučivati svojim prijateljima, porodici, kolegama. Tako oni postaju vaši advokati i donose vam nove korisnike;
- Angažovanje kupaca stalnom i relevantnom komunikacijom, ponudom i pružanje dodatne vrednosti kupcima kroz edukaciju, interakcije i kupovine.
Programi lojalnosti ne moraju da budu jako komplikovani iako to često jesu. Najbolje efekte za kompanije i korisnike imaju jednostavni programi, sa jasnim ciljem, jasnim i lako dostupnim benefitima, u kojima svi imaju transparentan pristup informacijama koje su im važne.
Osnove uspešnih programa lojalnosti čine:
- Jasno postavljeni ciljevi programa – šta želite da postignete za vaš biznis;
- Duboko razumevanje kupaca – šta je vašim ključnim kupcima važno i šta će ih zaista učiniti lojalnima;
- Definicija tipa i mehanizma programa, opredeljen budžet – na koji način će funkcionisati nagrađivanje kupaca, odnosno koliko planirate da investirate u program u narednom periodu;
- Procesi i alati koji omogućavaju program – koja softverska rešenja koristite ili praktične analogne forme, kako funkcioniše program za krajnjeg korisnika;
- Komunikacija i promocija – kako uključujete program u vašu marketinšku komunikaciju i ostale promotivne mehanizme;
- Praćenje performansi, analitika i unapređenja – konstantno praćenje rezultata daće vam indikaciju uspešnosti programa, omogućiti da naučite više o vašim korisnicima, i usmeriti vas na načine da program bude efikasniji.
Za manje i srednje firme, relativno jednostavni programi poput nagrađivanja svake desete kupovine, svakih 30 hiljada potrošenih dinara u objektu, rođendandski popust i ekskluzivni pristup novim proizvodima za članove mogu biti dobra polazna osnova. Ne zaboravite, programi lojalnosti nisu kratkoročne aktivnosti i ne treba od njih očekivati odmah bum. Nemojte započinjati program lojalnosti ukoliko niste spremni da se njime bavite u narednih godinu-dve. Nemojte lansirati program lojalnosti i ugasiti ga posle tri meseca, jer će se vaši korisnici osećati izdanima i efekat će biti apsolutno suprotan onome što želite. Zato pažljivo ispratite korake iznad i budite strpljivi – jer programi lojalnosti rade!
Autor

Dve decenije u marketingu, zaljubljena u korisničko iskustvo, upravljanje bazama i korisničku podršku. Želi da prenese dobre prakse i unapredi poslovanje firmi u regionu kroz savetovanje i predavanja.
Više o Jelici