eCommerce

Kako ćete znati da li daje rezultate, ukoliko ne probate?

ecomm 01

Današnji digitalni servisi vam nude mogućnost koju ranije niste imali u offline načinu poslovanja. A to je da prilično brzo i jednostavno utvrdite da li određene aktivnosti i ulaganje imaju smisla.

U poslednjih nekoliko nedelja susreo sam se sa nekoliko ljudi kojima je primaran biznis van interneta, gde su i dalje veoma rezervisani u alociranju sredstava, bez da su testirali i utvrdili „da to ne radi“. Istakao bih činjenicu da neki od njih već imaju online prodavnicu, ali i dalje ne menjaju stav.

Znači, prvo probajte i uverite se u istinitost vaših uverenja. Ali, probajte stvarno…

Da li je online novi kanal prodaje?

Otvaranje internet prodavnice je i dalje jedna velika nepoznanica, koja po običaju stvara dodatnu zabrinutost i strah kod trgovaca.

Svi se mi osećamo komotno u svom prirodnom okruženju, pa je tako trgovcu sa više iskustva u offline biznisu prirodnije da nastavi da se šire kroz prodavnice nego da otvara online biznis. Zar ne? Ali, pogotovo danas, ukoliko želimo da budemo konkurentni, moramo razmisliti šta kupac želi.

Kada sagledate istu temu sa druge strane, shvatićete da je online biznis konačno, i kod nas, zauzeo mesto gde se više ne postavlja pitanje: Da li…?”, već “Kada…?”.

Još jedan argument ZA pokretanje online prodavnice jeste svakako mali poslovni rizik. Cene koštanja online prodavnica su značajno umanjene, a dostupna rešenja su mnogobrojna. Danas možete iznajmiti platformu za online prodavnicu za nekoliko hiljada dinara mesečno i testirati novi kanal prodaje na pravi način i bez velikog ulaganja.

Misterija zvana email marketing

Stekao sam utisak da se jedna velika senka nadvila nad kanalima za digitalnu komunikaciju. Iako ih imamo malo, čini mi se da se mnogi igrači na tržištu malo bave istim.

Jedan od takvih primera jeste email marketing, koji čak i kod velikih igrača na domaćem tržištu i dalje ne zauzima mesto koje mu pripada. Da li je do alata i da li sam alat može sebe da unapredi?

Email marketing je u proteklih nekoliko godina doživeo pravu evoluciju. Ovo je jedan od kanala komunikacije koji, i pored svojih nedostataka i eventualnih prepreka, uspešno evoluira u nešto mnogo veće. Od jednosmernog kanala komukacije koji obaveštava klijente o trenutnoj kampanji, pa sve do automatskog kanala komunikacije koji može sam da inicira kampanje prema zadatim uslovima, da prikazuje dinamički sadržaj za svaku definisanu segmentnu grupu, kao i da uradi follow-up kampanje, ukoliko ste to precizirali.

Email marketing je jedan od veoma kvalitetnih kanala za digitalnu komunikaciju sa svojim kupcima i jedan od retkih koji nisu (toliko) invazivni. Uz pravu strategiju, segmentaciju i optimizovan broj slanja ka segmentnim grupama rezultati će biti vidljivi.

Činjenica je da ne možemo da kažemo da isti “ne radi” ili “kod nas ne daje rezultate”, kada shvatimo da ga čak nismo ni na pravi način koristili, ni i testirali.

Viber kao produžena ruka SMS-a

Da li ste znali da imate mogućnost da uvežete SMS kampanju sa Viberom?

Naime, ova opcija je zgodna jer, na neki način, Viber radi automatsku proveru i segmentaciju, tako što ljudima koji imaju instaliran mesindžer šalje kompletniju poruku. Ovo automatski znači da oni koji nemaju instaliran Viber, dobijaju regularnu SMS poruku.

Forma i sadržaj poruke u zavisnosti od kanala komunikacije (SMS vs. Viber) se mnogo razlikuje.

Uvezivanje SMS bulk kampanje sa Viberom ima mnogo prednosti.

Naime, pored mnogo većeg prostora za sadržaj poruke (do 1.000 karaktera i nesmetano korišćenje naših slova), Viber poruke sadrže vizual i Call-To-Action dugme.

Za razliku od SMS-a, korisnici mesindžera su navikli da imaju link/button, pa samim tim broj klikova kroz ovaj kanal komunikacije je znatno veći nego kroz SMS.

Dok se SMS naplaćuje po poslatoj poruci, Viber se tarifira po dostavljenoj, što značajno štedi budžet.

Digitalno oglašavanje

Ovde, sa druge strane, imamo kompletno drugačiju situaciju. Za razliku od malog broja kanala za komunikaciju, kanala za oglašavanje ima na pretek. Taj broj se iz godine u godinu uvećava, a oglašavanje postaje veoma zahtevno, kako u različitim kanalima komunikacije, tipovima oglasa, različitim dimenzijama i formatima oglasa.

Ono što je zajedničko za sve njih jeste što moraju pružiti dokaze da su profitabilni, odnosno da donose dodatnu vrednost i opravdavaju svoje ulaganje.

Ovde je od izuzetnog značaja da ne podlegnete svom prvom utisku i odbacite neku novu mogućnost iz prostog razloga što je ona nova i netestirana. Iskoristite priliku i testirajte novi kanal oglašavanja, tip oglasa ili način oglašavanja, a nakon analize rezultata odlučite o sudbini istog.

Saradnja sa marketplace-ovima

Pre samo par godina, bilo smo tržište bez ijednog online marketplace projekta. Danas ih imamo pet, a kako izgleda, uskoro će se i ovaj broj povećati.

Sa strane kupaca, to je odličan podatak, jer će asortiman i ponuda biti veći, sa pregršt benefita za kupce. Sa strane prodavaca, konkurencija jeste zdrava, ali borba će biti još izraženija.

I sa treće strane, koja je možda i najvažnija, jesu prodavci koji prodaju na marketplace-ovima. Oni mogu biti kompanije koja imaju ili nemaju internet prodavnicu, pa mogu svoju ponudu „izložiti“ u online marketplace-u.

S obzirom na broj online „tržnih centara“, ovo je možda i idealan trenutak za sve prodavce da testiraju ovaj kanala prodaje, imajući u vidu da i dalje većina igrača na tržištu svoje usluge naplaćuje po realizaciji. Drugim rečima, to znači da nema dodatnih troškova ulistavanja ili oglašavanja, što je, inače, praksa kog najpoznatijih svetskih projekata sličnog tipa i modela poslovanja.

Dok to vreme ne dođe i kod nas, imate mogućnost da testirate neke od postojećih marketplace-ova. Iskoristite priliku koja je dostupna.

Zaključak

Imam utisak da sam kao neka baba koja priča „ko o čemu, ja o uštipcima“ i uvek o internet prodaji, praćenju transakcija i brojevima.

Činjenica je da je tržište doživelo velike promene u poslednje 2 godine, što se vidi gotovo svakodnevno i sada je konačno pravo vreme da se započne i/ili unapredi online poslovanje. Najveća promena je način razmišljanja kompanija i kupaca.

Činjenica je da nije sve za svakoga, ali kako ćete da znate da li je za vas, a da ne probate?

Do sada sam se u svojoj poslovnog karijeri susreo sa nekoliko „aham” momenata koja su zaista promenili moj način razmišljanja. Potajno se nadam da ćete u ovom ili nekim od narednih tekstova uspeti da pronađete svoj momenat i primenite ga u svom poslovanju.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Više od 10 godina iskustva u internet prodaji na domaćem i inostranom tržištu. Dosadašnju karijeru je gradio kroz e-commerce startap kompanije, telekomunikacije, retail i betting kompanije, uvek radeći u sektoru za internet prodaju.

Više o Ivanu