Marketing

Korisničko iskustvo: graditi biznis baziran na pozitivnim emocijama

kupac

Svako malo u biznisu vidimo različite trendove, metodologije, moderne ili nove oblasti, a nekad i termine kojima gađa kako ko stigne (khm, digitalna transformacija; khm, Customer First; khm, agilnost; khm, AI… i mnogi drugi samo za poslednju deceniju).

Jedan od ovih mi je blizak srcu i profesiji. Kroz bavljenje marketingom, u najširem smislu reči, imala sam prilike da osvestim, proživim i shvatim važnost korisničkog iskustva za uspeh neke kompanije ili brenda. Ima ona rečenica: Marketing vam je kao dejting, brend je zašto vas biraju, a iskustvo je razlog zašto ostaju sa vama.

Korisničko iskustvo je način na koji se osoba oseća u svim fazama interakcije sa kompanijom.

Definicija: Cambridge Dictionary

Osećanje.

Akcija ili interakcija koja izaziva osećanje kod kupca.

Mnogo lakše i duže naš mozak pamti loše osećaje u odnosu na dobre.

Hajde da nam se to slegne.

Kako se osećate kada pomislite na ove situacije?

  • Dugo čekanje na šalteru neke lokalne uprave i susret sa ne toliko prijatnom osobom koja treba da nam “pomogne”;
  • Odlazak sa tačke A u tačku B u saobraćanjnom špicu;
  • Kada završimo sve što smo mislili da će trajati satima za samo pola sata.

O konkretnom uticaju korisničkog iskustva na poslovanje kompanije pronaći ćete mnogo različith podataka iz različitih izvora. Svi oni nedvomisleno kažu isto: zadovoljni kupci će vam se vraćati, a ukoliko pružite loše iskustvo ta verovatnoća strmoglavo pada.

  • 3x veći povrat kapitala ostvaruju vlasnici kompanija koje su lideri u korisničkom iskustvu u odnosu na one koji zaostaju (Forrester Customer Experience Performance);
  • 33% kupaca napušta brend nakon samo jednog lošeg iskustva;
  • 92% kupaca napušta brend nakon dva ili više loših iskustava;
  • 86% klijenata je spremno da plati više za proizvod ili uslugu kompaniji koja pruža dobro korisničko iskustvo;
  • 16% je cenovni premium koji su spremni da plate;
  • Kod kompanija koje ulažu u korisničko iskustvo je procenat zadržanih korisnika 42% veći, a prodaja dodatnih proizvoda i usluga uspešnija za 32% u odnosu na one kompanije kojima to nije u fokusu.

Korisničko iskustvo direktno utiče na zadovoljstvo kupaca, njihovu lojalnost i potencijalne preporuke za korišćenje vašeg brenda. Ok, sad znamo i da se isplati pričati i ulagati u korisničko iskustvo.

Ukoliko baratate podacima vezanim za svoj biznis, koristeći prostu matematiku, možete lako zaključiti koliko vas prihoda loša iskustva mogu “koštati”, a koliko možete unaprediti svoje poslovanje kroz bolje korisničko iskustvo.

Hajde to da jednostavno provežbamo:

  • Ukoliko prosečan kupac kod vas “dođe” jednom godišnje;
  • Generišete 1000 prodaja mesečno;
  • Prosečna potrošačka korpa je vrednosti 30 EUR;
  • Vaša profitna marža je 30%;
  • I 20% kupaca ima loše iskustvo;
  • Vi ste u riziku sa 20% svog prihoda na godišnjem nivou;
  • Što u našem primeru nominalno iznosi 7200 EUR godišnjeg rizikovanog prihoda od prodaje i 2160 EUR na profitnoj margini.

Dakle, dobro korisničko iskustvo je win-win strategija: dobijaju i kupci, dobija i vaš biznis.

Nakon što osvestimo da aktivno upravljanje korisničkim iskustvom ima moć da unapredi ukupno poslovanje, moramo znati i kako to da uradimo. Zato ćemo u narednom periodu podeliti i alate za upravljanje korisničkim iskustvom.

U narednim nedeljama proći ćemo relevantne alate za upravljanje korisničkim iskustvom:

  1. Definiciju ciljne grupe ili Customer persone;
  2. Tačke dodira klijenta sa brendom;
  3. Mapiranje korisničke putanje;
  4. Građenje WoW faktora i razlikovanje na tržištu;
  5. Primenu alata u poslovanju.

Zapamtite: Ljudi ne pamte šta ste uradili, već kako su se osećali.

Hajde da probamo da svesno upravljamo svojim aktivnostima kako bismo izazvali dobra osećanja naših kupaca.

Dopao Vam se tekst?
Podelite ga sa prijateljima!

Autor

Dve decenije u marketingu, zaljubljena u korisničko iskustvo, upravljanje bazama i korisničku podršku. Želi da prenese dobre prakse i unapredi poslovanje firmi u regionu kroz savetovanje i predavanja.

Više o Jelici