Korisničko iskustvo: graditi biznis baziran na pozitivnim emocijama
Svako malo u biznisu vidimo različite trendove, metodologije, moderne ili nove oblasti, a nekad i termine kojima gađa kako ko stigne (khm, digitalna transformacija; khm, Customer First; khm, agilnost; khm, AI… i mnogi drugi samo za poslednju deceniju).
Jedan od ovih mi je blizak srcu i profesiji. Kroz bavljenje marketingom, u najširem smislu reči, imala sam prilike da osvestim, proživim i shvatim važnost korisničkog iskustva za uspeh neke kompanije ili brenda. Ima ona rečenica: Marketing vam je kao dejting, brend je zašto vas biraju, a iskustvo je razlog zašto ostaju sa vama.
Korisničko iskustvo je način na koji se osoba oseća u svim fazama interakcije sa kompanijom.
Definicija: Cambridge Dictionary
Osećanje.
Akcija ili interakcija koja izaziva osećanje kod kupca.
Mnogo lakše i duže naš mozak pamti loše osećaje u odnosu na dobre.
Hajde da nam se to slegne.
Kako se osećate kada pomislite na ove situacije?
- Dugo čekanje na šalteru neke lokalne uprave i susret sa ne toliko prijatnom osobom koja treba da nam “pomogne”;
- Odlazak sa tačke A u tačku B u saobraćanjnom špicu;
- Kada završimo sve što smo mislili da će trajati satima za samo pola sata.
O konkretnom uticaju korisničkog iskustva na poslovanje kompanije pronaći ćete mnogo različith podataka iz različitih izvora. Svi oni nedvomisleno kažu isto: zadovoljni kupci će vam se vraćati, a ukoliko pružite loše iskustvo ta verovatnoća strmoglavo pada.
- 3x veći povrat kapitala ostvaruju vlasnici kompanija koje su lideri u korisničkom iskustvu u odnosu na one koji zaostaju (Forrester Customer Experience Performance);
- 33% kupaca napušta brend nakon samo jednog lošeg iskustva;
- 92% kupaca napušta brend nakon dva ili više loših iskustava;
- 86% klijenata je spremno da plati više za proizvod ili uslugu kompaniji koja pruža dobro korisničko iskustvo;
- 16% je cenovni premium koji su spremni da plate;
- Kod kompanija koje ulažu u korisničko iskustvo je procenat zadržanih korisnika 42% veći, a prodaja dodatnih proizvoda i usluga uspešnija za 32% u odnosu na one kompanije kojima to nije u fokusu.
Korisničko iskustvo direktno utiče na zadovoljstvo kupaca, njihovu lojalnost i potencijalne preporuke za korišćenje vašeg brenda. Ok, sad znamo i da se isplati pričati i ulagati u korisničko iskustvo.
Ukoliko baratate podacima vezanim za svoj biznis, koristeći prostu matematiku, možete lako zaključiti koliko vas prihoda loša iskustva mogu “koštati”, a koliko možete unaprediti svoje poslovanje kroz bolje korisničko iskustvo.
Hajde to da jednostavno provežbamo:
- Ukoliko prosečan kupac kod vas “dođe” jednom godišnje;
- Generišete 1000 prodaja mesečno;
- Prosečna potrošačka korpa je vrednosti 30 EUR;
- Vaša profitna marža je 30%;
- I 20% kupaca ima loše iskustvo;
- Vi ste u riziku sa 20% svog prihoda na godišnjem nivou;
- Što u našem primeru nominalno iznosi 7200 EUR godišnjeg rizikovanog prihoda od prodaje i 2160 EUR na profitnoj margini.
Dakle, dobro korisničko iskustvo je win-win strategija: dobijaju i kupci, dobija i vaš biznis.
Nakon što osvestimo da aktivno upravljanje korisničkim iskustvom ima moć da unapredi ukupno poslovanje, moramo znati i kako to da uradimo. Zato ćemo u narednom periodu podeliti i alate za upravljanje korisničkim iskustvom.
U narednim nedeljama proći ćemo relevantne alate za upravljanje korisničkim iskustvom:
- Definiciju ciljne grupe ili Customer persone;
- Tačke dodira klijenta sa brendom;
- Mapiranje korisničke putanje;
- Građenje WoW faktora i razlikovanje na tržištu;
- Primenu alata u poslovanju.
Zapamtite: Ljudi ne pamte šta ste uradili, već kako su se osećali.
Hajde da probamo da svesno upravljamo svojim aktivnostima kako bismo izazvali dobra osećanja naših kupaca.
Autor
Dve decenije u marketingu, zaljubljena u korisničko iskustvo, upravljanje bazama i korisničku podršku. Želi da prenese dobre prakse i unapredi poslovanje firmi u regionu kroz savetovanje i predavanja.
Više o Jelici